Lakigigar Geplaatst 31 mei 2016 Share Geplaatst 31 mei 2016 (bewerkt) Waarom zit je al 40 jaar in een PU? Heeft France geen rivals? Die willen waarschijnlijk allemaal je independence suporten. Austria, England, Burgundy, mogelijk nog een paar andere landen. Mogelijk ook de Ottomans, Poland/Lithuania, ... Lijkt me genoeg om France te verslaan. Hebben al drie oorlogen ofzo gehad, in alle drie de oorlogen was Frankrijk te sterk. Hebben echt een groot stuk land in Europa. Burgundy bestaat niet meer. Heb 1x oorlog gestart tegen Frankrijk, maar moest tegen 60K vechten (die allemaal samen naar mij kwamen). Kan ook geen allianties of diplomatische betrekkingen met andere landen starten. Kan eigenlijk enkel Frankrijk aanvallen als ze aangevallen worden door een ander land. Maar op die momenten maakt Frankrijk Engeland en Oostenrijk vaak gewoon compleet af (samen met een heel sterk Savoye dat ook al 10 counties heeft), Milan (ook veel legers) en nog twee allianties. Engeland heeft een kolonie in Guyana. En Portugal heb ik al gezien met vloten in de Caribbean. Ben benieuwd. 31 mei 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 31 mei 2016 Share Geplaatst 31 mei 2016 Support independence is alleen als je een bepaalde dlc hebt volgens mij. O ja, niet aan gedacht. Dan is het best lastig. Ik zou dan zelfs gewoon opnieuw starten: No way dat je ooit vrij kunt komen. In je eentje tegen een groeiend France ga je het niet redden als je het nu al niet redt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 31 mei 2016 Share Geplaatst 31 mei 2016 (bewerkt) Enkel English Guyana gezien tot dusver. Nu even conquistador bij mijn vloot en verkennen terwijl mijn leger de colonies in Venezuela afhandelen (mission ook). Daarna ga ik wellicht weer in Brazilie wat gaan koloniseren. 31 mei 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 31 mei 2016 Share Geplaatst 31 mei 2016 Ons Hongarije doet het iig beter dan dat Hongarije. ;c Ik denk dat ik donderdag t rondje af speel. Heb er nu zo'n 18 jaar opzitten. Jouw oorlog met Venetië heb ik iig afgerond met de 2 geclaimde provincies, maar dat was al praktisch gedaan. De rest post ik tzt in een mooie update. :) [spoiler=] Overigens lag het probleem uiteindelijk niet bij de mods. Je kan ook zonder gewoon spelen. Het lag aan het feit dat mijn pc het bestand niet volledig heeft gedownload. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 31 mei 2016 Share Geplaatst 31 mei 2016 Tis niet gelukt om nog iets te doen. Hier hoe het was als ik overgenomen werd door Frankrijk. Was wel een zeer leerrijke game, heb het koloniseren eindelijk onder de knie (en zover raakte ik nooit in EUIII). Heb vandaag wel een beetje doorgespeeld omdat ik al vermoedde dat ik er weinig tegen kon inbrengen (dus heel veel snelheid en puur naar de nieuwe wereld kijken, heb amper nog naar Europa teruggegaan). Ook weinig geforceerd eigenlijk. Maar deze game was een goede leerrijke game voor mij. Ga nu nog even simuleren tot het eind (zal ook wel wat duren, maar doordat ik nooit moet pauzeren zal het ook niet overdreven lang duren). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 1 juni 2016 Share Geplaatst 1 juni 2016 (bewerkt) 1600 [spoiler=] 1650 [spoiler=] 1700 [spoiler=] Ben moe, simuleer laatste 70 jaar morgen wel, en toon dan wel screenshot van de wereld in 1820. 1 juni 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 1 juni 2016 Share Geplaatst 1 juni 2016 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 1 juni 2016 Share Geplaatst 1 juni 2016 (bewerkt) Kerel, hoe snel speel jij :cab: Ik dacht dat ik verslaafd was maar jij..... :D Goh, jaartje of 50 met de Ottomans bezig nu, Venice is na 35-40 jaar compleet weg gevaagd door Austria en Hungary, heb vervolgens de laatste stukjes opgegeten :D 1 juni 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 2 juni 2016 Share Geplaatst 2 juni 2016 Kerel, hoe snel speel jij :cab: Ik dacht dat ik verslaafd was maar jij..... :D Goh, jaartje of 50 met de Ottomans bezig nu, Venice is na 35-40 jaar compleet weg gevaagd door Austria en Hungary, heb vervolgens de laatste stukjes opgegeten :D Ja, maar ik was overgenomen in 1550 en heb dan terwijl ik gisteren naar roulette keek op TV en de droge gesprekken volgde het laten doorspelen (dat duurt eigenlijk best lang) en dan vandaag de laatste 70 jaar gesimuleerd, maar zoals gezegd: Castille/Spanje bestond niet meer. Zal misschien nog een nieuwe game doen, maar zou graag voor colonizing nieuwe DLC hebben. Wellicht speel ik weer door met CKII. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 2 juni 2016 Share Geplaatst 2 juni 2016 [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; Gaat het vandaag nog lukken? Voel je trouwens niet gedwongen om nu opeens te gaan spelen, vraag het meer uit belangstelling. Neem de tijd die je nodig denkt te hebben. Ja, maar meestal wacht ik tot een CB gegenereerd wordt of door een event/mission komt. Ik heb met Castille een CB gecreerd (door die tactiek die idd in de tut video werd uitgelegd). Kun je aangegeven wat je bedoelt met 'wachten totdat een CB wordt gecreëerd'? Ik weet niet precies welke tactiek je op dit moment bedoelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 2 juni 2016 Share Geplaatst 2 juni 2016 Moet nog 2 jaartjes, maar moet over 10 minuutjes naar t werk. Komt morgen dus, dan gooi ik er een mooie update in en gooi ik de savegame online. Wie wil hierna? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 2 juni 2016 Share Geplaatst 2 juni 2016 [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; Gaat het vandaag nog lukken? Voel je trouwens niet gedwongen om nu opeens te gaan spelen, vraag het meer uit belangstelling. Neem de tijd die je nodig denkt te hebben. Kun je aangegeven wat je bedoelt met 'wachten totdat een CB wordt gecreëerd'? Ik weet niet precies welke tactiek je op dit moment bedoelt. casus belli, spy network bouwen en dan fabricate a claim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 2 juni 2016 Share Geplaatst 2 juni 2016 5 dlc's gekocht dan maar. Conquest of Paradise overgeslagen want die random map generator ziet er niet uit (en met native americans ga ik toch niet spelen denk ik). The Cossacks koop ik van de zomer wel eens. De DLC die niet art of war of common sense noemden, waren voor een appel en een ei te koop. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 casus belli, spy network bouwen en dan fabricate a claim Eerst zeg je niet te weten hoe je een claim fabriceert (daarom had je er maar 1), toen heb ik het uitgelegd, en nu zeg je dat dus juist wel altijd te doen. Sorry, maar ik kan je niet volgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Eerst zeg je niet te weten hoe je een claim fabriceert (daarom had je er maar 1), toen heb ik het uitgelegd, en nu zeg je dat dus juist wel altijd te doen. Sorry, maar ik kan je niet volgen. Nu weet ik het wel, toen wist ik het nog niet. Conclusie: Ik ben een snelle leerling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Hungary 1494 - 1519 Dus, een lading claims van [MENTION=9138]MisterX[/MENTION]; stonden klaar en een oorlog met Venice was nog gaande om de provinces Dalmatia en Istria. Deze oorlog was al zo goed als gewonnen, zeker toen Florence vrede sloot voor een zeer welkome 800+ ducaten en war reparations. Het resultaat van de oorlog volgde snel. Istria en Dalmatia zijn nu onderdeel van ons Hongaarse rijk, en Venetië trekt al haar rechten op de core Brescia van bondgenoot Oostenrijk in. Saxony had overigens geen enkele kans om nog de HRE te worden en was bovendien flink zwak. Die alliance heb ik meteen na de oorlog verbroken. Een nieuwe ally werd gevonden in de Papal State, die flink geblobt zijn in Italie en de Provence. Op een gegeven moment hadden zij ook een coalitie tegen zich, maar die is gelukkig nooit geactiveerd. [spoiler=] Belangrijke tip: Ondanks dat er weinig veroverd was in de eerste 50 jaar was onze AE over het Italiaanse rijk al zeer significant, en het pakken van deze twee provinces zou een coalitie op kunnen leveren van een lading italiaanse staten. Voordat ik de vrede aanbood moest ik zeker weten dat deze landen een relatie hoog genoeg hadden om hun opinion van ons niet te laten zakken tot onder 0. Zo worden ze niet outraged en starten ze ook geen coalitie. Daarna was het zaak om te kijken waar de volgende oorlog zich ging bevinden, terwijl we ook aan de Annexatie van Servie beginnen. De Ottomans zijn vooralsnog nog te sterk, maar Napels en Poland/Lithuania lijken mooie targets. Op beide landen worden claims gefabriceerd, net als op de hoofdstad van Venetië zelf. Uiteindelijk besloot ik te wachten tot een goed moment om een oorlog te beginnen: Muscovy had een gigantische schuld en wij hebben nog 2 idea groups om aan te werken. Uiteindelijk zijn dit Religious en Quantity geworden. Financien zijn een probleem voor Hongarije, en de verminderde army maintenance gecombineerd met een groter leger moet dit probleem op den duur oplossen. Religious is vooral belangrijk voor onze uitbreiding in de toekomst: Gratis CB tegen de Orthodoxen en Moslims waar we doorheen moeten en missionaires om deze te converten. Goed. In het jaar 1502 gaan we dan. The Hungarian conquest of Krakow. Een belangrijker inland center of trade van onze Poolse buren, die nog steeds Lithuania als puppet hebben. Dat is ook meteen hun enige medestander, want Saxony en Brandenburg weigeren de Polen te verdedigen. Muscovy daarentegen staan aan onze kant, en dus kunnen ze zich voorbereiden op een twee fronten offensief. De spelers in deze oorlog zagen er als volgt uit: [spoiler=] Vier jaar later zijn de polen OBLITERATED. De strijd aan twee kanten werd ze duidelijk teveel en dus gingen ze maar al te graag akkoord met onze vredesaanbod. Sandomierz en Krakow worden onderdeel van het Hongaarse rijk en de deelstaat Mazovia mag zichzelf voor het eerst sinds lange tijd weer onafhankelijk noemen. Een flinke klap, gezien hoofdstad Warsawa ook toebehoort aan het rechtmatige terrein van Mazovia. [spoiler=] Servie is inmiddels geintegreerd in ons rijk en dat brengt ons ook weer onder het maximum toegestane aantal diplomatieke relaties. Die relaties zullen overigens door iemand onderhouden moeten worden, want koning Ístvan is niet meer. Zijn opvolger Istvan II is echter een prima vervanger (6/3/3). Hij was echter wel een bastaard, wat op zijn beurt zorgt voor een flinke hit aan onze legitimacy. Wel heeft Ístvan II een broer Lajos (4/2/2) die als heir zal dienen. Hij is niet exact Istvan, maar heel verkeerd is het ook niet. De volgende die ik op mijn verlanglijstje had staan was Naples, nog steeds onder PU van Aragon. Probleem was echter dat Aragon ally is van Frankrijk, en dus een flinke strijd zou leveren. Net als ik echter besluit om Naples binnenkort binnen te vallen komt er een koerier van Austria langs: Austria wil Treviso, en het is aan ons om aan die strijd mee te helpen. En zo zijn we weer waar ik het hoofdstuk mee begon: In oorlog met Venetie. Echter zijn hun allies Aragon en Naples ook van de partij deze keer. Echter, als non-cobelligerent zal dit vooral voor een onnodige truce zorgen. Aragon ligt echter snel op de knien en Oostenrijk maakt een schappelijke vrede: Verbreek je alliance met Frankrijk, wat voor ons mooie mogelijkheden bied voor de toekomst. Venetie buigt daarna ook al snel, en vrede volgt in 1518. [spoiler=] In het laatste jaar heb ik eigenlijk niets bijzonders meer gedaan, en laat ik het aan de volgende over. Ik laat de volgende achter met een volle manpower pool, enkele loans, een lading claims en wat mogelijkheden in Naples, Polen en Mazovie. De truce met Aragon verloopt in 1525, terwijl die met Mazovie verloopt in 1521. De wereldkaart ziet er als volgt uit: [spoiler=] De protestanten zijn ook weer aanwezig in good old Engeland, Brandenburg en Denemarken. Het gereformeerde geloof is wel op een bijzonder plek naar boven gekomen: Stockholm is het centrum van de gereformeerden. http://www.filedropper.com/hungarymu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Nieuwe game gestart met Tunis. Al twee counties geannexeerd, maar nu wel mee in een oorlog getrokken dankzij Marokko (met Castille en Portugal) die zonder mijn hulp wel aan het winnen is, al zijn er wel wat provincies bij mij besieged. Heb gelukkig een alliantie met de Ottomanen nu. Zeker omdat ik de gebieden rechts van me ga aanvallen, maar die hebben een alliantie met de Mamluks. Dus de Ottomanen kunnen dan lekker de Mamelukken lastigvallen :p Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hixxo Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Is het oke als ik de volgende 25 jaar pak? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Niemand heeft hem geclaimd, dus ga je gang (Y) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Is het oke als ik de volgende 25 jaar pak? Nee. Haha. Ga je gang. Wat mij betreft is het iedere keer 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; is Lithunia ondertussen disloyal aan Poland? Ik weet toen ik de game overgaf aan jou, hadden ze een LD van 33-35%. Die zal nu nog wel verder zijn gestegen. Nog een paar provinces van Poland afpakken, zodat hun force limit nog verder daalt en mogelijk wil Lithuania onafhankelijk worden. Ik zie trouwens dat Austria de excommunicated ruler CB gebruikt?! Voor het eerst dat ik die CB zie. Ik heb hem zelf nooit gebruikt en de AI ook nooit zien gebruiken. En Florence had blijkbaar iets te veel geld, haha. Hungary is inderdaad best arm, dat merkte ik ook. Het was erg lastig om de game aan jou te geven, zonder loans, weet eigenlijk niet of dat gelukt is. Als je Hungary rijk wilt maken, zul je denk ik de Venice tradenode moeten veroveren, van onze ally Austria. Niet ideaal. Er zal vast nog wel ergens wel een goede oplossing zijn, maar dat laat ik over aan de volgenden die spelen ;) Ally van de Papal State is wel een goede, daar zat ik ook op te azen, maar ik had al te veel diplo slots in gebruik. Als Saxony geen emperor meer kan worden binnen korte tijd, zie ik dat wel als een goede switch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Saxony kreeg volgens mij klop van een aantal andere HRE staten en werden door niemand meer gesupport. Heb me er toen van ontdaan zodra t even kon. :D T land is arm ja. Misschien dat we met meer power in Poland wat goede financien kunnen opbouwen, of idd door Venetië te pakken (alleen die fucking vloot van die lui he). Papal State gingen een beetje militaristic en hebben Venice, Aragon en Florence excommunicated gemaakt geloof ik :D Lithuania zit nog wel onder de 50% grens idd, maar ligt wel rond de 40 oid. Paar provinces nog en dan worden die wel disloyal denk ik ja. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Ga toch maar stoppen met mijn Tunis game. Veel te lastig. Veel te veel intern geruzie, economisch echt een slecht land om mee te spelen, een leger dat zo zwak is als iets (en steeds verslagen wordt). Toch de oorlog gewonnen tegen Spanje en Portugal, maar wat ben ik ermee... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Ga toch maar stoppen met mijn Tunis game. Veel te lastig. Veel te veel intern geruzie, economisch echt een slecht land om mee te spelen, een leger dat zo zwak is als iets (en steeds verslagen wordt). Toch de oorlog gewonnen tegen Spanje en Portugal, maar wat ben ik ermee... http://www.eu4wiki.com/Achievements Kies daar een achievements (of meerdere) uit en ga die proberen te halen. Je kunt kiezen op moeilijkheid, wat een idee geeft van de haalbaarheid van de achievement. Misschien dat je op die manier dan een game wat langer uithoud, die niet te moeilijk is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 http://www.eu4wiki.com/Achievements Kies daar een achievements (of meerdere) uit en ga die proberen te halen. Je kunt kiezen op moeilijkheid, wat een idee geeft van de haalbaarheid van de achievement. Misschien dat je op die manier dan een game wat langer uithoud, die niet te moeilijk is. Portugal dan maar. Denk dat ik gewoon voor een simpele colonization game ga :p Denk dat ik Noord-Afrika ga laten voor wat het is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hixxo Geplaatst 3 juni 2016 Share Geplaatst 3 juni 2016 Hungary, 1519 - 1544 Twee woorden zijn er nodig om deze periode te beschrijven: regency council. Het was een kwestie van wachten tot we iets konden doen deze periode. Aan de ene kant zitten onze drie sterke allies, de andere kant de Otto's waar we momenteel nog te slap voor zijn. Naples nog een truce voor pakweg vijf jaar, dus begonnen om easy target Mazovia te pakken. Bohemia deed het vechten voor ons en zo konden we vrij gemakkelijk de drie provincies pakken. Nadat deze oorlog voorbij was in begin 1523 was het wachten tot we ons konden richten op Naples & co. In 1525 was het zover. Naples, Aragon, Venice en Portugal vs Austria, Papel State en Hungary. Het was nog een vrij lastige oorlog waarbij onze kant iets meer troepen had als ik het me goed herinner. Op het moment dat we redelijk wat troepen van Portugeze kant hadden vermoord en we Portugal een white peace konden aanbieden, waren we binnen. Na vijf jaar pakten we ons wargoal Salento en werd de PU tussen Aragon en Naples verbroken, waardoor we in de toekomst makkelijk Naples kunnen oppeuzelen. Veel verder zijn we niet gekomen in deze periode, want onze king ging helaas dood. Anders hadden we Polen en Lithuania nog een kopje kleiner kunnen maken, maar helaas is het niet zover gekomen. Onze heir is nu tien jaar oud, dus nog vijf jaar te gaan voor de volgende speler. De schuld die we hadden opgebouwd is weg, er zijn wat galleys en gebouwen gebouwd en het legers is aangevuld tot het maximum. Alle truces zijn over vijf jaar voorbij, de AE die we hebben met Naples op 0. De volgende speler kan ook een nieuwe ideagroup kiezen. Wens ik [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; veel succes met het slopen van de Turkjes. https://we.tl/8rcAmVceDi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten