MisterX Geplaatst 22 maart 2016 Share Geplaatst 22 maart 2016 Ik heb misschien wel wat ideetjes. Eerst eens wat uit laten kristalliseren in mijn hoofd. Eens kijken of er uiteindelijk een leuk concept uitrolt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 22 maart 2016 Share Geplaatst 22 maart 2016 Ik ga eens mijn post hier plaatsen. Wou vandaag doorspelen maar ik had eigenlijk even geen zin in "oorlogje spelen"... Mijn land (vorige twee spellen waren gecrasht). Nog maar eens proberen. Jaartal 1094. King Murchad I is 68 jaar. Opvolger zou Brian I worden. Zijn zoon is Conmaèl en die is ook alweer 27 jaar oud. Daarna zou het weer de beurt zijn aan een Brian (Brian II) Koning Murchad I heeft een Hongaarse vrouw Zsofia en 9 kinderen: Zonen: Brian Maèl Talorcan Donnchad Dochters: Faith Lann Garb Derbail Aiobheann Niet echt een idee van wat ik nu moet doen. Denk even rust in de game gezien ik geen bondgenoten heb. Wales is nog altijd vrij onstabiel (en daar wil ik twee vazzals wegwerken, zo ik de koek zelf kan verdelen) en Dublin heeft nog altijd een Noorse cultuur (moeten we maar converten). Daarna moet ik een tactiek vinden om Schotland en Bretagne over te nemen. Ook de twee Noorse gebieden zou ik met een de jure claim moeten kunnen nemen, maar vooralsnog ben ik geen koning van Wales gezien ik dat niet ga riskeren te verliezen met een 68-jarige koning. De legers zijn ook nog uitgeput, wellicht heb ik zojuist nog oorlog gevoerd in de game in Wales. Voor Bretagne heb ik geen idee of een petty kingdom nu een duchy of al een koninkrijk is. Ik denk het eerste, in het eerste geval kan ik het tactisch gezien wel in één keer overnemen. Schotland zal ik stukje per stukje moeten doen met de hulp van de Engelsen, en dat gaat 50-100 jaar in de game duren. Verder ga ik kijken om die twee gebieden van Noorwegen in te palmen, en voor wat claims in IJsland. Wanneer dat gedaan is, ga ik afhankelijk van wat ik wil richting Scandinavie, Denemarken, West-Frankrijk, Belgie of in Spanje moslims gaan bestrijden. Al zit de mogelijkheid er ook in dat ik me tactisch gedeisd houd, en voor consolidatie ga om Europa Universalis IV spannend genoeg te houden. In dat geval zou ik het HRE lastig vallen, om daar wat vazalstaten op te zetten en te steunen, gezien ik dat een vervelend rijk vind in zowel EUIV als CKII dat het vaak erg goed doet. Indien nodig maak ik Spanje ook erg sterk (als ik zie op het einde van de game dat het daar niet echt al iets te vet wordt.. ) Langer dan een half jaar heb ik niet meer moeten genieten van King Murchad I. Twee dagen nadat ik de oorlog verklaarde tegen Schotland, sterft Murchad. Er wacht ons dus een onstabiele periode, want als er een nieuwe heerser aan de macht komt, gaat niet iedereen akkoord daarmee, en zijn velen sceptisch over de nieuwe koning. Een nieuwe koning is vaak een nieuw begin, waar je nieuwe relaties op moet bouwen. In het begin is de kans op rebellie dan ook enorm groot. Wat ook te merken is. Wel moet ik zeggen dat ik nu anno 1099 de meeste problemen zonder probleem heb weggewerkt, en dat in Ierland iedereen gematigd positief over me is. (of gematigd negatief). De echte problemen zijn momenteel terug te vinden op het Welsche vasteland, waar een rebellie nog altijd vrij waarschijnlijk lijkt. Maar de transitie verloopt tot nu toe overwegend vlot. Een gouden regel is om in het begin van een nieuwe periode geen oorlog te voeren, en compleet te focussen op consolidatie. Wanneer dit niet lukt, heb je nog altijd huurlegers maar die zijn economisch niet echt aan te raden, en moet je enkel gebruiken in situaties waarbij je een groot leger moet uitschakelen, of waar je onverwacht aangevallen wordt (sterke revoluties en rebellie) Iers-Schotse oorlog Op weg naar de eerste grote battle De grootste battle van de oorlog. Het Schots leger is sterk outnumbered. Het koninkrijk was al flink afgezwakt, en had wellicht onlangs nog wat verliezen gehad qua leger. Dat was dan ook het eerste sein om hen aan te vallen. Maar het Ierse koninkrijk was al vrij sterk, en misschien iets sterker dan dat van Schotland. Toch mag je niet twijfelen in zo een geval. Wanneer zo een land te pakken is, moet je ze pakken om ze zo snel mogelijk te laten verzwakken zodat ze op diplomatiek na eigenlijk niet meer kunnen winnen van je. Door dat je een bepaalde tijd moet wachten voor hen aan te vallen (vredesovereenkomsten) en daardoor al heel wat tijd verliest, moet je snel handelen. Ook mag je ze geen enkele kans op herstel gunnen. Nadien is de zege eigenlijk al binnen, maar er gebeuren zeker nog een tiental slagen vooraleer het leger volledig eraan is. Tegelijkertijd moet je ook gebieden bezetten, iets wat ik hier eigenlijk pas erg laat heb gedaan. 3 jaar later kan ik ervoor zorgen dat ik een winst kan claimen en kan ik mijn gebied uitbreiden met Galloway. Nu is er een vredespact voor 5 of 10 (?) jaar, en dan kan ik nadien voor Carrick gaan (ten noorden daarvan) tot ik een bepaalde regio kan claimen, en dan is Schotland al zodanig verzwakt dat het niet meer moeilijk is om dat land over te nemen. Op een gegeven moment kan ik dan het koninkrijk van Schotland claimen, en zullen bepaalde vazallen zichzelf al overgeven (met wat geluk). Wanneer het zover is, moet je je al op meerdere fronten gaan tonen (Bretagne, IJsland, Engeland en Noorwegen hou ik bijvoorbeeld in de gaten). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Weer een kleine tiental jaar doorgespeeld, in een relatief rustige periode die ik zelf boeiend heb blijven kunnen houden. Dublin is - for God's sake - eindelijk Iers geworden. Galicia gaf een aanvraag tot een alliantie die ik accepteerde (hoewel het eerder was dat zij mij nodig hadden en niet andersom). Ik hielp hen uit de miserie, trok de oorlog(en) naar hen toe, en sleepte twee overwinningen uit de brand met een beperkt troepenaantal (2500 mannetjes), zodat het onze economie weinig aantast. Het is van belang dat de Spaanse christenen het vasteland helemaal winnen. Momenteel steun ik op dit moment enkel Galicia. Het hielp ook mee dat de moslims (zoals gewoonlijk) ook intern heel wat strubbelingen hadden. Ook dichter bij huis zijn er wat conflicten, en meerbepaald in Wales. Twee vazallen kunnen een status quo oorlog niet uitvechten (en er is geen enkele manier om die tot een einde te brengen... wat vooral pijnlijk is voor de economie in die twee deelstaten). In het noorden zag ik dan weer een uitgelezen kans om de deelstaten te herverdelen nadat één van onze Welsche vazzals een complot startte om iemand te doden van de vazzals die in het zuiden al aan het vechten zijn. Ik wilde hem gevangen nemen, maar hij vluchtte en verklaarde de oorlog (juist wat ik wilde). Ik vocht de oorlog met hem uit, won deze met sprekend gemak met dezelfde troepen die in Spanje al een lang gevecht er hadden opzitten, en kon hem uiteindelijk toch gevangennemen en kon een andere vazal (iemand van mijn eigen huis die me wat liever heeft) op de troon installeren, namelijk mijn kleinzoon. Verder is het ook het opmerken waard dat een Spanjaard van Navarra misschien wel een deel van Wales in handen krijgt (= hoewel het sowieso in mijn koninkrijk blijft). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Ik ben wel geïnteresseerd in deze game. Iemand iets aan te raden dat ik zou kunnen lezen om in de game te komen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 (bewerkt) Ik ben wel geïnteresseerd in deze game. Iemand iets aan te raden dat ik zou kunnen lezen om in de game te komen? Hmm kleine aanpassingsperiode nodig, maar uiteindelijk wel de makkelijkste Paradoxgame na een tijdje. Let's play video's van youtube kunnen je al helpen. Er is een uitgebreide wiki. met een goede beginners guide. Verder try & fail. Ierland is een goed land om de basistechnieken wat door te hebben, gezien het een geïsoleerd gebied is, waar je vooral last zal krijgen van kleine Ierse staatjes. Misschien niet starten op IronMan (doe ik nu ook niet, omdat ik de laatste twee keer opnieuw heb moeten starten door twee zeldzame fouten in het spel (twee keer pech gehad), dan kan je altijd save & reload doen. (maar dat doe ik persoonlijk dus niet, nog niet gedaan, en niet van plan) 23 maart 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Hmm kleine aanpassingsperiode nodig, maar uiteindelijk wel de makkelijkste Paradoxgame na een tijdje. Let's play video's van youtube kunnen je al helpen. Er is een uitgebreide wiki. met een goede beginners guide. Verder try & fail. Ierland is een goed land om de basistechnieken wat door te hebben, gezien het een geïsoleerd gebied is, waar je vooral last zal krijgen van kleine Ierse staatjes. Misschien niet starten op IronMan (doe ik nu ook niet, omdat ik de laatste twee keer opnieuw heb moeten starten door twee zeldzame fouten in het spel (twee keer pech gehad), dan kan je altijd save & reload doen. (maar dat doe ik persoonlijk dus niet, nog niet gedaan, en niet van plan) Bedankt, zal eens wat kijken en lezen :) Ik neem aan dat deze game op steam te kopen is? En zou het lukken om met een Mac te spelen. Speel FM ook op Mac, maar is niet echt een pc om te gamen ofzo natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Bedankt, zal eens wat kijken en lezen :) Ik neem aan dat deze game op steam te kopen is? En zou het lukken om met een Mac te spelen. Speel FM ook op Mac, maar is niet echt een pc om te gamen ofzo natuurlijk. Ja klopt, al kan je hem ook wel met disc verkrijgen. Dat weet ik niet, moet je aan iemand anders vragen. Als het iets is voor je, zeker ook EUIV overwegen. Misschien is dat zelfs nog een tikkeltje leuker als je dat niet hebt. EUIV > CKII > HOI IV (dat in juni komt > Victoria reeks en eventueel Stellaris nog. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 http://www.eu4wiki.com/Beginner%27s_guide Ik zou juist starten met EU iv. Ik heb ck ii geprobeerd, maar snapte er niet veel van. Bovenstaande link is van vergelijkbare site, maar dan voor EU iv. EU iv is hier ook populairder, denk ik. In EU iv zijn de grote landen vaak het makkelijkst. Ottomans en Portugal worden vaak als goede beginnerslanden gezien. Het spel heeft eens stijle leercurve, maar uiteindelijk kom je er wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Bedankt jongens! Laat ik eerst eens wat opzoeken om te zien of het niet irritant spelen is op Mac. Vaak heb je het wel voor dat iets niet werkt ofzo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Vier problemen nu in een nieuwe update. Ierse verovering van Bretagne Het eerste probleem was eerder een interessante oppurtunity. Ik hou namelijk de gebieden in de gaten die ik op termijn aan mijn rijk wil toevoegen door mensen met een claim naar mijn hof te lokken. Bleek dat de Koning van Bretagne te jong was en een regent nodig had waardoor ik de claims kon aanspreken. Ik gaf de persoon die in mijn hof zat, het pas veroverde gebied van Na Rannaigh of Brits genaamd Galloway waardoor hij een vazzal werd van me (en dus ook met een eventueel Koninkrijk van Bretagne een vazzal van me zou blijven (Noot: je kan geen koningen als vazal hebben, maar Bretagne is technisch gezien een onafhankelijk duchy (in de game petty kingdom en dus geen erkend koninkrijk waardoor hij wel mijn vazzal zou kunnen blijven. Erkende koningen zouden namelijk geen vazzal van me kunnen zijn en veroverd gebied en hun gebied dat ze al hebben behouden en onafhankelijk worden (waardoor een stuk Schotland in dat geval Bretagne zou worden). Nou we verklaarden de oorlogen, we sturen onze boten uit, sturen een 6K-tal troepen, droppen ze daar, sturen de boten terug (om geld te besparen) en het zwakkere leger van Bretagne wordt gemakkelijk verslagen terwijl we van twee deelstaten meerdere holdings proberen veroveren. Een belegering voltooid Een willekeurige slag (zo waren er wel een drie a viertal) Oorlog al bij al met gemak gewonnen. Als alles volgens plan verloopt, is dit eigenlijk louter rekenwerk en is de game niet zo moeilijk. Wanneer er onverwacht andere oorlogen worden gestart op andere fronten (successiecrisissen) kan het wat gecompliceerder en lastiger worden, maar daar zijn huurlegers nu éénmaal voor. Best altijd wat van je geld opzij houden voor eventueel aanschaffen van huurlegers, zeker wanneer de dreigingen het grootst zijn (dat wordt vaak wel aangegeven, het hebben van grote families en het begin van een legislatuur hebben daar grotendeels bijdrages aan). Ook hoe de vazzals en personen van het hof over je denken, heeft daar nogal wat invloed op. Een gouden tip is om je aantal vazallen te beperken en om counts gewoon vazzal te maken van een vazzal. Zijn je business niet. Hebben die vazzals problemen, dan is dat het probleem van je vazzal. Zij moeten ook wat verantwoordelijkheid te hebben, jij focust je enkel op je belangrijkste vazzals. Daarom is het noodzakelijk om je gebieden goed te verdelen, en wanneer niet goed verdeeld moet je daar iets aan doen (= wat vaak lastig kan zijn, Zuid-Wales is nog altijd niet ok bij mij - later meer daarover) Voelt wel goed, dit berichtje :D Klein probleem is nu wel dat dit een zeer machtige vazzal is, en je deze sowieso nog zal moeten bestrijden in de nabije toekomst. Ook omdat de gebieden niet goed verdeeld zijn (hij heeft een deelstaat in Schotland = geen goede verdeling), en hij heeft zes deelstaten in Bretagne, waardoor deze vazzal in staat is om in snel tempo een groot leger op te stellen. Voorlopig is hij niet de grootste bedreiging op de kaart, dus laten we hem even met rust. Maar op termijn wordt het de bedoeling om hier een andere vazzal (best iemand uit mijn eigen dynastie) neer te zetten. En het stuk in Schotland aan een andere vazzal toewijzen dan de persoon die Bretagne zal krijgen. Het nieuwe koninkrijk Ierland met Bretagne er in één klap bij. Denemarken roept om hulp Na Galicia hebben we nu een tweede vriend en dat was Denemarken, en al vrij snel roepen ze om hulp. Je bent niet verplicht om hen te hulp te schieten, maar ik help zoals altijd met plezier mijn vrienden (al wil ik er wel iets voor terugkrijgen soms). In dit geval zou ik er geen probleem mee hebben mochten beide koninkrijken een beetje machtiger worden met het oog op de verre toekomst. Het zou leuker zijn om te koloniseren met een volwaardig Spanje. En een krachtig Denemarken is enorm leuk in tegenstelling tot een spel waar de pagans tot het einde zeer machtig blijven tot ze kansloos overwelmd worden door de Mongolen. Denemarken heeft twee oorlogen. Een oorlog waar ze een territorium moeten verdedigen tegen een aanval een paganistische buurstaat. En een oorlog waar ze een gebied in het hedendaagse Letland aanvallen, maar waar ze tegen een alliantie van heel wat paganistische stammen zijn gebotst en hopeloos tegen een verlies aanlopen. Ik kan hen daar jammer genoeg niet bij helpen, en hoewel de oorlog daar nog niet is geeindigd zullen ze daar van een kale reis terug thuiskomen. Bij de verdedigingsoorlog heb ik wel een flinke bijdrage gegeven en Denemarken zal daar hun territorium sowieso niet winnen, al is het nu ook niet duidelijk of Denemarken op een status quo stevent of op een winst. Niet dat ik het mij aantrek want de troepen zijn al lang weer terug thuis. Andere problemen Eerst en vooral heb ik voor de eerste keer een dreiging met een alliantie van personen die een broer van mij op de troon willen. Momenteel heb ik hier nog geen antwoord op. Een oplossing is er dus nog niet, al is de dreiging nu ook niet zo enorm groot, maar dit heeft wel potentie om het rijk in twee te splitsen. Dit soort problemen ga je vaak tegenkomen in Crusader Kings II. Zeker weten! En dit is vaak zeer onvoorspelbaar. Tweede probleem is dat de troonopvolger van een stuk gebied in Wales (Deheubrath) ook de troonopvolger van het koninkrijk Navarra is (in Spanje, het Baskenland). En aangezien dat koninkrijk erkend is, zou wanneer de koning van Navarra en de count van Deheubrath de deelstaat naar het Koninkrijk van Navarra getransfereerd worden, waardoor ik dat gebied verlies. Nu, is het niet dat Navarra een enorme bedreiging is, maar dit willen we toch liever niet hebben. Een oplossing is om eventueel het koninkrijk in Wales al te vormen, zodat ik hier op kan anticiperen en redelijk eenvoudig dat gebied kan terughalen wanneer dit gebeurt (zonder veel kosten eraan te hebben, maar voorlopig is dit niet mogelijk aangezien ik net iets te weinig piety heb, ook wordt mijn leider ondertussen een stukje ouder, en riskeer ik hier geheel Wales mee te verliezen als mijn leider doodgaat en er een andere leider voor Wales gekozen wordt). Ik zal wel zien hoe dit zich zal evolueren, maar iemand vermoorden lijkt ook niet de juiste oplossing. Verder is het ook niet mogelijk om het gebied te ontnemen (tegen wat ingame straffen voor mij) aangezien dit een vazzal van een vazzal is en ik niet het recht heb om het gebied terug te roepen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 http://www.eu4wiki.com/Beginner%27s_guide Ik zou juist starten met EU iv. Ik heb ck ii geprobeerd, maar snapte er niet veel van. Bovenstaande link is van vergelijkbare site, maar dan voor EU iv. EU iv is hier ook populairder, denk ik. In EU iv zijn de grote landen vaak het makkelijkst. Ottomans en Portugal worden vaak als goede beginnerslanden gezien. Het spel heeft eens stijle leercurve, maar uiteindelijk kom je er wel. Idem hier. Ik snap echt de ballen van CKII. Je kunt aan EU IV wel merken dat ze een nieuwer spel zijn: Meer tooltips en een wat duidelijkere interface. De beste manier van leren is het kijken en let's plays ofwel het gruwelijk hard op je bek gaan. Ikzelf heb het geduld niet voor het eerste. Verder kun je mij voor vragen altijd even op steam aanspreken als ik thuis ben, ik ben de minste niet. :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 http://www.eu4wiki.com/Beginner%27s_guide Ik zou juist starten met EU iv. Ik heb ck ii geprobeerd, maar snapte er niet veel van. Bovenstaande link is van vergelijkbare site, maar dan voor EU iv. EU iv is hier ook populairder, denk ik. In EU iv zijn de grote landen vaak het makkelijkst. Ottomans en Portugal worden vaak als goede beginnerslanden gezien. Het spel heeft eens stijle leercurve, maar uiteindelijk kom je er wel. Idem hier. Ik snap echt de ballen van CKII. Je kunt aan EU IV wel merken dat ze een nieuwer spel zijn: Meer tooltips en een wat duidelijkere interface. De beste manier van leren is het kijken en let's plays ofwel het gruwelijk hard op je bek gaan. Ikzelf heb het geduld niet voor het eerste. Verder kun je mij voor vragen altijd even op steam aanspreken als ik thuis ben, ik ben de minste niet. :) Persoonlijk vind ik CK2 makkelijker, maar het is wel veel belangrijker om een aantal elementen van die tijd goed in je hoofd te hebben. Die zijn onmisbaar omdat de game mechanics daar om draaien: met name het feodale systeem. Bij EU4 geldt dit niet omdat het gaat om echte landen en dus veel meer te relateren is aan de huidige wereld. CK2 is dan weer veel vergevingsgezinder en makkelijker om als kleine staat te overleven. Ik zal een paar aspecten even in het kort proberen uit te leggen en dat zal het dan veel makkelijker maken (hoop ik): bij CK2 speel je een personage en er is een hele duidelijke hiërarchie en die speelt een rode draad door de hele game en veel van de game mechanics komen hierin samen. Voor het gemak houd ik alleen even rekening met de adelijke macht: met de geestelijke en burgerlijke macht werkt het hetzelfde maar zijn de titels anders. Net zoals bij EU4 heb je provincies: dit is het kleinste te selecteren gebied op de kaart. De baas van zo'n provincie is in principe altijd een count. Dit is de laagste speelbare rang. Indien een provincie meer dan 1 holding heeft kan het zijn dat deze holdings geregeerd worden door anderen (bijvoorbeeld een earl of mayor). Dit zijn de vassalen van de count (liege lord in deze) en ze dragen een gedeelte van hun inkomsten en troepen af aan de liege lord (de count). Vervolgens heb je duchy's: dit zijn hertogdommen in het Nederlands. Een duchy bestaat uit 1 of meerdere provincies en wordt geregeerd door een duke. De bovengenoemde counts zijn de vassalen van een duke. Counts dragen dan weer een gedeelte af van hun inkomsten en troepen af aan de duke. Boven de duke staat dan vervolgens een koning en boven de koning een emperor. Hiervoor gelden dezelfde principes. Alle game mechanics zijn hierop gebaseerd. Vervolgens heb je in de game nog de term de-jure. Dit wil in deze game niet meer zeggen dan van rechtswege en zo zou het eigenlijk moeten zijn. Iedere provincie maakt op deze manier uit van een bepaald rijk. Als hier niet aan voldaan wordt heeft de benadeelde een claim: als je kijkt naar een van de laatste screenshots van Lakigar, daar zie je dat een plukje van Engeland in Noors bezit is. Dit wil zeggen dat de koning van Engeland (of de duke die onder de koning valt) een claim heeft op dat gebied en daar een oorlog over kan beginnen. Een ander cruciaal aspect van de game zijn onderlinge relaties. Stel als liege lord heb je een slechte relatie met je vassalen, dan geven die niet alle troepen en geld aan je maar houden die het voor zichzelf. Als zo'n vassal van jou dan te sterk wordt kan het zijn dat hij jou de oorlog verklaard en zelf koning wil worden of onafhankelijk. Als je de serie Game of Thrones volgt zul je veel van deze zaken herkennen en daarom is er voor deze game ook een hele goede GOT mod. Het is ook belangrijk om te weten dat er in die tijd nog niet zoiets bestond als een "standing army". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 (bewerkt) Toen ik EUIV speelde en startte als Castille verloor ik een oorlog tegen Granada. Tweede en derde keer ging het al iets beter, maar ik ben totaal niet gewend aan dit spel. Vind CK II duizend keer makkelijker, en voor WC is het nog een makkelijker spel eens je er wat kennis van hebt. Kan me wel voorstellen dat het merendeel EUIV prefereert, maar ik vind CK II (ook objectief gezien) stukken makkelijker. Misschien zelfs te makkelijk. Standing army's zijn veel moeilijker dan army's die je gewoon kan oproepen. Ik heb moeite met het moraal ervan. Mensen mogen me ook op steam toevoegen, denk dat ik Vahnstad noem. 23 maart 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Ik ga Europa Universalis IV aanschaffen, heb wat zitten lezen en lijkt me leuk :) Moet alleen via de Visa of Paypal van mijn moeder doen, dus even wachten tot ze weer thuis is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Ik ga Europa Universalis IV aanschaffen, heb wat zitten lezen en lijkt me leuk :) Moet alleen via de Visa of Paypal van mijn moeder doen, dus even wachten tot ze weer thuis is. Als je geduld hebt ga je hier geen spijt van krijgen ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Als je geduld hebt ga je hier geen spijt van krijgen ;) Dat heb ik zeker :) Ben benieuwd, ik zal eens wat laten weten als ik wat gespeeld heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Dat heb ik zeker :) Ben benieuwd, ik zal eens wat laten weten als ik wat gespeeld heb. Beetje afhankelijk van wat je wilt zijn naar mijn mening Portugal en de Ottomanen de beste "leer" landen: met Portugal kun je je volledig op t koloniseren richten en hoef je je vaderland niet echt te verdedigen omdat iedere je in principe moet. Met de Ottomanen ben je met afstand de sterkste in de regio dus kun je daar redelijk zorgeloos landjes veroveren. In het begin is het beter om je op 1 van die 2 onderdelen te richten ipv alles willen doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Portugal is voor kolonisatie idd perfect. Brandenburg is ook een heel interessante keuze als je het Holy Roman Empire spelletje een beetje door wil krijgen (heel belangrijk als je in Europa speelt) en kom je eigenlijk met vele andere aspecten in contact. Overigens zijn Conquest of Paradise en Art of War wel must have DLC vind ik zelf. Zonder mis je toch wel heel veel mogelijkheden zo langzamerhand. De andere DLCs zijn wat minder relevant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Ja, heb Portugal gekozen. Al een aantal vredesakkoorden en een huwelijk geregeld. Heb wel Ceuta moeten opgeven aan Marokko (denk ik haha). Ik moet er allemaal nog inkomen, wat je allemaal moet doen en hoe je aan geld komt en kan uitbreiden. Maar dat komt nog wel :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Portugal is voor kolonisatie idd perfect. Brandenburg is ook een heel interessante keuze als je het Holy Roman Empire spelletje een beetje door wil krijgen (heel belangrijk als je in Europa speelt) en kom je eigenlijk met vele andere aspecten in contact. Overigens zijn Conquest of Paradise en Art of War wel must have DLC vind ik zelf. Zonder mis je toch wel heel veel mogelijkheden zo langzamerhand. De andere DLCs zijn wat minder relevant. Ik denk dat brandenburg voor een eerste game wat moeilijk is.. 1 verkeerde stap en t kan afgelopen zijn als je de mechanics niet kent. Verder wel eens met de DLC Ja, heb Portugal gekozen. Al een aantal vredesakkoorden en een huwelijk geregeld. Heb wel Ceuta moeten opgeven aan Marokko (denk ik haha). Ik moet er allemaal nog inkomen, wat je allemaal moet doen en hoe je aan geld komt en kan uitbreiden. Maar dat komt nog wel :) Zat vast Marokko zijn ja, maar dat is niet erg. Veel spelers geven dat zelf bewust op: dan hoef je geen resources in Afrika te stoppen wat heel moeilijk te controleren is ivm cultuur en religie verschillen.. Dan kun je die resources investeren in de nieuwe wereld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Portugal is voor kolonisatie idd perfect. Brandenburg is ook een heel interessante keuze als je het Holy Roman Empire spelletje een beetje door wil krijgen (heel belangrijk als je in Europa speelt) en kom je eigenlijk met vele andere aspecten in contact. Overigens zijn Conquest of Paradise en Art of War wel must have DLC vind ik zelf. Zonder mis je toch wel heel veel mogelijkheden zo langzamerhand. De andere DLCs zijn wat minder relevant. Ik ben zelf ook erg blij met Common Sense en The Cossacks. Ik zou zelf denk ik niet meer zonder kunnen. Ik heb altijd met Conquest of Paradise gespeeld, dus ik weet eigenlijk niet hoe het spel zonder die DLC is en of dat ook echt een must have is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 23 maart 2016 Share Geplaatst 23 maart 2016 Al lerende doet men, en EUIV inderdaad misschien wel leuker om mee te starten, speelde ook eerst EUIII. Daar heb ik met Venetie een heel erg leuke game gehad. Nog nooit echt gekoloniseerd op Madeira en de Azoren na dan. De Bohemen werden toen supersterk (sterkste land van Europa, maar wel veel infamy (dat is als je de regels niet echt respecteert). Ook Burgundy was erg sterk toen. Maar ik deed toen random nations worden sterk. Denk als ik mijn game convert naar EUIV dat ik ook eens met Portugal zal spelen, vooraleer ik met ierland speel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Het conflict in Wales bleek al snel opgelost te worden. Onze beste vazzal ooit was zo slim om het probleem in te zien, en het op te lossen voor mij. Hij trekte de titel terug van de toekomstige koning van Navarra! En zo werd dit probleem makkelijker dan verwacht opgelost. Interne conflicten heersen De ene na de andere interne conflict breekt uit in het land. Conflicten die niet tegen mij zijn gericht, maar tegenover elkaar (vazzalen). Pogingen om dit te stoppen (medium crown authority) lukken niet, omdat hier geen electoraal geen steun voor is. Wales, Ulaidh (Noord-Ierland) en Bretagne krijgen keer op keer te maken met rebellie. In Wales zitten er een paar te ambitieuze personen (waarvan een al constant oorlog aan het voeren is in 20 jaar). Er zijn steeds oorlogen tegen het hertogdom van Bretagne, en ook in Ulaidh heeft de hertog er niets beter op gevonden om ieder conflict tegen mij te steunen, terwijl hij zelf ook regelmatig aangevallen wordt door ontevreden vazzals. Vrijwillige hulp aan Castille We besloten om in een rustig periode voor ons nationaal leger Castille te helpen, met een oorlog om de mosliminvloed op het Iberisch schiereiland te verkleinen. Deze oorlog draaide uit op een status quo nadat Castille verliezende was. De situatie in Spanje is na een jaar of 50 vrij status quo gebleven (zelfs in die mate dat het opvallend is). In andere games heb ik vaak het gevoel dat moslims altijd sterker zijn dan de Spanjaarden (ook door hun interne conflicten). Tweede Schots-Ierse oorlog Tijd voor een vervolg op onze oorlog. We verkregen een claim op Carrick, en met wat uitstel maken we daar gebruik aan, en vallen we het aan. Het Ierse leger is desondanks wat uitgeput terwijl we tgeen een sterk Schots leger staan, maar met hulp van Galicia en huurlegers geraken we er deze oorlog wel. Paar battles onderstaand. We krijgen trouwens dit berichtje mee. Onze zoon Conmaèl stierf, dus Brian is nu de troonopvolger voor Brian. Komt na Brian I Brian II er al? Uiteindelijk wordt de oorlog beslecht in ons voordeel wat resulteert in gebiedsovername van Carrick en van het hertogdom met een claim op de rest van het hertogdom. Conflict Ierland De mannetjes uit Wales en Ulaidh begonnen me op mijn zenuwen te werken, en door hun veelvuldig onrust stoken, had ik redenen om hen in het gevang te steken (plot). Bij de heel erg ambitieuze hertog van Deheubrath (Wales) lukt dit, en die sterft niet veel later. Die van Ulaidh verklaart de oorlog aan mij, maar met hulp van Noorwegen (een nieuwe vriend) en Galicia maken we korte metten met deze gast. Enig probleem is dat ik een zware kwetsuur krijg en daardoor op 72-jarige leeftijd een regent moet plaatsnemen. Het zorgt er ook voor dat ik niet de macht heb om het gebied van Ulaidh te herverdelen. Niet veel later sterf ik. En zo is het dus tijd voor onze derde koning alweer. De vorige twee waren succesvol. Kan Brian II in de schoenen van zijn voorganger en tevens naamgenoot staan en de onrust in Ierland verkleinen, en ook weer voor een mooie gebiedstoename zorgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Nu heb ik eigenlijk die tutorials even gedaan om wat meer te snappen van alle opties. Ben dan een nieuwe game begonnen, opnieuw met Portugal. Nu heb ik dus weer Ceuta opgegeven aan Marokko, boeit me vrij weinig. Maar ik kreeg bericht dat ik zo'n ding heb met dat ik recht heb op Ceuta en ook op Leon. Hier ben ik nog niet zo goed bij mee. Moet ik dan die regio's proberen over te nemen? Iemand die me hier in dit kleine gedeelte wegwijs kan maken? :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Nu heb ik eigenlijk die tutorials even gedaan om wat meer te snappen van alle opties. Ben dan een nieuwe game begonnen, opnieuw met Portugal. Nu heb ik dus weer Ceuta opgegeven aan Marokko, boeit me vrij weinig. Maar ik kreeg bericht dat ik zo'n ding heb met dat ik recht heb op Ceuta en ook op Leon. Hier ben ik nog niet zo goed bij mee. Moet ik dan die regio's proberen over te nemen? Iemand die me hier in dit kleine gedeelte wegwijs kan maken? :) Je bent niet verplicht, maar je kan het natuurlijk wel altijd doen. Ik denk dat zoiets een claim heet, en het heeft je een casus belli (= cb afgekort of een reden) om een oorlog te starten. Nu zou ik zeker Ceuta niet terugpakken. Leon kan je natuurlijk wel doen, als je dat doet, maar je kan je ook gewoon focussen op kolonisatie. Je bent niet verplicht om een gebied aan te vallen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten