Spring naar bijdragen

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik ga deze game vandaag ook maar weer eens opstarten. Al maanden niet meer gespeeld. De game is geen eens meer geïnstalleerd op mijn PC. Eerst dus maar de boel opnieuw installeren enz. Wat zijn tegenwoordig de must haves qua mods? Ik had altijd wat visuele mods om alles overzichtelijker te maken, maar ik heb geen idee meer welke dat waren.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel een achievement binnen gehaald: A tale of two families met Vijayanagar. Dat was veel gemakkelijker dan dat ik dacht. Op 3 september 1452 was het blijkbaar al zover...

Eens kijken wat de volgende gaat worden. One night in Paris ofzo. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch een wat langere game geworden: Mewar. Doelen zijn de achievements 'The Sun Never Sets on the Indian Empire' en 'Mewar Never Changes'. Die laatste om eens meer naar de nieuwe mission tree te kijken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit iets mee gedaan en deze achievement gaat erover. En de ander is meer een langetermijndoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-3-2019 om 18:16 zei Barteh:

Hangt ook een beetje af van welke DLCs je allemaal hebt. 

Engeland vond ik zelf leuk met die DLC erbij met hun eigen missies. Al is dat misschien een beetje teveel hetzelfde als Spanje met koloniseren enzo. Rusland of Polen is ook wel leuk als je een sterk land wil met goede military national ideas. 

Is ook zo ja. Heb Rights of Man, Common Sense, Cradle of Civilization, The Cossacks, El Dorado, en Art of War. Polen of Rusland is wel leuk denk ik ja, eens zien of daar wat leuke achievements mee te behalen zijn. Vind het wel fijn om een soort doel te hebben.

Ben overigens toch nog ff verder gegaan met Spanje, zat inmiddels ergens rond 1715 en ben nog nooit zo ver gekomen dus wil het eigenlijk wel ff afmaken dan. Koloniseren is flink gelukt, alleen Portugal was toch net te zwak om een significante rol te spelen (en zodoende dus goede stukken voor me te koloniseren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het diplomatiek vassallen veranderd? Ik kan me herinneren dat dat vaak alleen lukte als je een flink stuk groter bent en een hoge dip rep had. Ik heb geen Idea groups gekozen die me dip rep geven en heb zelf zo'n 300-400 development, maar ik kan nu al landen diplomatiek tot vassal maken... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D  die stond zeker direct uit?

Nou. Spain klaar.

a5b1999606d8e2087741f9922abb5440.jpg

Europa. Marokko was vanaf 1550 ofzo allied met de kebabs en durfde het toch niet aan om ze aan te vallen ;c Frankrijk was allied met de Commonwealth maar met wat hulp van Austria, de paus en Scandinavie was het 2x alsof je met een warm mes door boter ging. Waarom ik dan niet zoveel Franse provincies heb?

Hierom:

729a100fa9e2b5f928a95407a9fc4cc4.png

Ze hadden heel Brazilië en ik vond het wel een leuk idee om Zuid Amerika voor mezelf te hebben. Om die reden ook moeten eindigen met een stuk of 300k rebellen :D  :D  Nadat ik Brazilië had gepakt kreeg de AI het niet geregeld met wat separatisten daar, dus opeens bestond French Brazil weer. Gepakt in een oorlog, maar 103% war score. 1 provincie teveel. Moest daar dus een -5 stab hit voor pakken, want ik dacht toch ff niet dat er alsnog 1 klein blauw stipje te zien zou zijn. Uiteindelijk om de tijd te doden ook Sweden maar aangevallen (die bestonden nog in Canada) en Vinland gepakt.

Minpunt is wel dat ik India niet heb kunnen pakken, maar dat Vijhengnengevar was de hele game guaranteed door Ming. Net als Malacca dat nog deels bestaat, kon ze niet full annexen en na de laatste war werden die ook guaranteed door Ming. Had het wellicht wel kunnen proberen, maar tegen die tijd was ik me op Frankrijk aan het focussen.

Komende week ff kijken naar een nieuwe game.

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb volgens mij meer geluk met Mewar en goede rulers.

Je begint al met een 4/4/6. Hij is pas in 1490 overleden.

Daarna 10 jaar een niet zo'n bijzondere consort gehad.

En toen kwam mijn event-heir aan de macht: 6/3/4.

Met een beetje geluk heb ik deze ruler ook weer 40 jaar aan de macht ofzo.

Wel een lekkere game gehad, Magikarp, als ik het zo zie. Een echt colonial empire!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht een rustige game te hebben, maar op een gegeven moment toch te veel gepusht (zonder goede ideeën voor AE reduction etc.). Resultaat: Tientallen landen die de coalitie vormen. Reikend van de Ottomans in het westnoordwesten tot Brunei in het oostzuidoosten. Zo ongeveer alle landen in de lijn daar tussen zitten in de coalitie...

Ik heb trouwens alleen nog maar provinces in India zelf. Daar buiten heb ik nog geen enkele province veroverd.  Ik heb al meerdere berichten gehad dat de coalitiewar op het punt staat om te beginnen... Ik ben bang dat ik de coalitie oorlog niet meer tegen kan houden... Een land als de Ottomans hebben al meer development dan mij. Ik ben dus zwaar outnumbered.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat ik eens ga beginnen met Brandenburg. Nog nooit echt in die regio gespeeld, en Brandenburg -> Prussia -> Germany lijkt me wel geinig. Geen idee of het ook mogelijk is om emperor te worden (en die reforms erdoor te krijgen) maar dat zou ook wel leuk zijn want daar ook nog geen ervaringen mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Barteh:

India man als je daar niet als eerste idea Admin neemt en als 2e influence, of andersom, dan ben je zwaar de lul. 

Ik wilde een keer niet starten met deze groepen die ik bijna als eerste kies. Ik heb dus beiden niet.

Coalitie wonder boven wonder een soort van gewonnen ondanks dat het 400k vs 150k was. Bij 40 war score vond ik het wel prima. Ik had geen manpower meer en ging loans krijgen. Dus ik heb een paar provinces opgegeven. Over een paar jaar verover ik ze wel weer opnieuw. Mijn doel is toch in alleen India te veroveren en daarna de stap naar Europa te maken. Uiteindelijk wil ik gaan voor the sun never set in the indian empire, waarbij ik eigenlijk alleen heel India bezit en de benodigde provinces. Dat is het eindplaatje van deze game. Misschien dat ik binnenkort ook nog eens Ming ga aanvallen voor de fun ofzo. Maar verder ga ik niet veel doen in Azië. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kokkie:

In 1 patch had ik eens een Frankrijk Brandenburg Prussia Frankrijk game ofzo. Die mechanics sloegen echt nergens op waardoor je echt een belachelijke hoeveelheid Absolutism had en zonder zorgen een WC kon gaan halen.

Helaas was daarna door een DLC mn hele savegame verneukt :) 

1.21 :D 165% absolutism toen :-D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Kokkie:

Was die Vassal ook een tributary van Ming? 

Eerlijk gezegd geen idee. Het was een ally van degene die ik eigenlijk aanviel. Er was dus geen oorlog met Ming voor nodig.

Vassal is ondertussen geintegreerd en ik border nu Ming met mijn 1500 development nation. Het gevolg? Ming verliest wel de Mandate. Maar dit gaat heel, heel erg traag. -0,01 per maand in totaal :classic_wacko: Het scheelt niet veel, of Ming heeft nog steeds een positieve Mandate...

Ik heb trouwens niet heel veel zin meer in deze game. Ik heb de Mewar achievement te pakken. De 'The sun never sets in the indian empire' achievements is vooral een kwestie van veel geduld hebben... Het  vereist in ieder geval een war tegen Spain, Ming en Great Britain. Maar ja, die hebben alle drie geen (noemenswaardige) allies. De moeilijkste war is denk ik tegen Spain. Vooral om coring range te krijgen en om een groot genoegen navy (1,5k development en maar max navy force limit van 20 :classic_unsure:) te krijgen om een landing te maken om London te siegen... Ik voorzie geen problemen met de andere wars. En daarnaast nog een province in the new world bemachtigen. Probleem is dat niemand die province nog heeft gekolonialiseerd... Dat wordt dus zelf exploration ideas nemen ofzo. Of ook heel lang wachten.

Ik ga denk ik met een nieuwe game beginnen.

O ja, mijn slechtste ruler was een 6/3/2. Of anders een 3/3/6, omdat military points eigenlijk niet veel waar zijn...

Lekkere game trouwens met The Netherlands.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

eu4_60.thumb.png.3cdbcba6ab072a83757399a90a46ce43.png

Easy going Ajuuraan gamepje voor Golden Horn. Na 150 jaar heb ik hem binnen.

Europa is trouwens een grote puinhoop. Poland/Lithuania bestaat niet meer. Nu heb je landen als Prussia, Kurland, Zaporozhic, ... Ook France faalde hard en is bijna volledig opgegeten door Great Britain en Burgundy. Ik heb uiteindelijk ook een keer een no-CB tegen ze gestart om ze als vassal te krijgen. Dat is (helaas) mislukt: De warscore daarvoor was 103%... Daardoor bezit ik nu wel Narbonne. Dat was op dat moment de Capital van France... De HRE is trouwens ook een grote mess. Op een gegeven moment brak de reformatie los en was zo ongeveer de  hele HRE niet meer Catholic. Hierdoor is Portugal 4x op rij verkozen tot HRE voordat de League War uitbrak.. Datzelfde Portugal verloor uiteindelijk recent de titel weer aan Austria, omdat het nu een PU onder Spain is... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eu4_map_RUS_1593_11_11_1.thumb.png.9117ef4a1d5f196903a12ab458e75e5c.png

Easy Muscovy gamepje voor de Relentless Push Achievement. Het is nu 1593 en ik ben klaar. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n makkelijke achievement heb gehad. Het is letterlijk Russia vormen en dan met de Siberian Frontiers alles koloniseren. En dat is eigenlijk al genoeg.

Nieuwe missions trees zijn ook overpowered trouwens. Ik ben zo goed als geen claim gefabriceerd. Voor alles krijg je zo ongeveer missies. En met al deze provinces heb ik nog geen eens alle missions gehaald. Er zijn nog missies die me claims over delen van Hungary en Ottomans geven. Bizar.

Enige wat jammer is, is dat alle provinces in Siberië kut zijn. Totaal geen toegevoegde waarde. Ondanks dat ik qua development verreweg het grootste land ben (great power nummer 2 is Spain met zo'n 70% van mijn development), heb ik toch bij lange na niet het meeste income. Spain, Ming, Ottomans, misschien zelfs France en Great Britain verslaan mij.

Nu maar eens een nieuwe game starten. Op zoek naar een achievement met iets meer uitdaging.

(Ideeën voor leuke achievements zijn welkom)

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je als Theodoro zijnde nog een speciale mission tree of moet je het doen met de generieke missies? 

Bij de meeste achievements is het een kwestie van een basis opbouwen in de eerste eeuw en daarna een keer knallen. Late game kun je echt heel veel veroveren inderdaad. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites