Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Nee je wargoal geeft je een ticking warscore (0.X% per maand tot maximaal 25%). 100% warscore kun je alleen halen door alles te bezetten.

En ja ik zou Constantinopel hoofdstad maken. Al is het maar omdat het kan ;)

Bij zo'n Let's Play op yt had een gast het erover dat je na 5 jaar bezetting op een bepaalde manier 100% kan krijgen. Kan me alleen niet herinneren of hij het had over alleen de war goal of over complete bezetting van het land (aangezien allies van je tegenstander ook meetellen normaal gesproken). Zal wel het 2e zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de hele oorlog lang controle op zee gehad dus het fort was niet nodig. Uiteindelijk is het dit geworden:

md36ZEQ.png

Twee vragen:

Constantinopel hoofdstad maken zodra autonomie daar verdwenen is?

Krijg je 100% warscore als je je war goal 5 jaar bezet of is dat iets anders?

Ik heb eigenlijk nog nooit mijn capital verplaatst, maar dat klinkt heel rendabel ja.

En nee, je krijgt 100% warscore als je de gehele warleader 5 jaar lang bezet. Echter zit je dan vaak al lang in de call for peace(WE komt u maar). Voor 5 jaar je war goal krijg je 25 warscore.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we het dan toch correct willen doen: is het niet zo dat je 100% warscore krijgt als de gehele war leader bezet is en zijn WE op 20 staat? Met andere woorden: als hij 'Utterly defeated is'. Die 5 jaar is daarbij een goede schatting, maar niet per se bindend geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben eens van plan om een CKII/EUIV playtrough te doen, heb het al twee keer eerder gedaan, maar heb twee zeldzame bugs gehad op iron man mode mid CKII... wat gedemotiveerd, nu opnieuw proberen... Echt vervelend, heb EUIV eigenlijk nog maar 2 uur gespeeld, terwijl het op dit moment potentieel het spel is dat ik het meest kapot zou spelen.. .

Maar goed, ik kijk meer films nu. De rest komt er weinig van. Games/Series/Boeken allemaal op een laag pitje tijdelijk. Fifa16 heb ik het alweer gehad na de frustraties. Andere playstation games begin ik zelden nog aan (terwijl ik er nog 20 liggen heb), boeken heb ik er ook nog 20 ongelezen van, en dan heel wat strategie games die ik eigenlijk dag en nacht zou durven spelen met op kop Paradox games. Cities skylines en

denk dat ik voor het eerst in jaren FM ook eens ga overslaan (twijfel nog, heb niet die microbe om fm te gaan spelen voor de moment). Civilization heb ik dan ook nog. Total war rome ook maar dat is niets voor mij. Kerbal space program ook maar is wat moeilijk (toch 50 uur aan besteedt). Het is ook vaak met periodes.

FM2015 toch 500 uur aan besteedt, maar ik heb het dit jaar nog niet aangeraakt.

En dan moet je goed weten dat ik nog geen gezin heb om te onderhouden, ik weinig hobby's heb, niet ga werken/studeren? Ik ben zo typisch die persoon die in alle nutteloze randzaken (online community's onderhouden, initiatieven opstarten) tijd steek dan in het spel zelf waar de community om draait, en altijd met iets bezig ben op het internet. Maar goed het heeft ook veel voordelen en ik doe dit graag.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoofdstad heeft altijd 0% autonomie. Maak Constantinople je hoofdstad en er is geen autonomie meer.

Ik snap je toevoeging 'zodra autonomie daar verdwenen is' daarom niet echt.

Zodra = zodat lijkt mij. Zo las ik het iig.

ik ben eens van plan om een CKII/EUIV playtrough te doen, heb het al twee keer eerder gedaan, maar heb twee zeldzame bugs gehad op iron man mode mid CKII... wat gedemotiveerd, nu opnieuw proberen... Echt vervelend, heb EUIV eigenlijk nog maar 2 uur gespeeld, terwijl het op dit moment potentieel het spel is dat ik het meest kapot zou spelen.. .

Ik kom nooit door CK heen, dus kan er eigenlijk niet echt wat over concluderen. Wel zou ik je echt aanraden om als je dat doet, gewoon eerst een paar uur in EU te maken, zodat je een beetje ingespeeld bent zodra je met je CK game de EU wereld in komt. Het is namelijk een flink ander type spel wel. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodra = zodat lijkt mij. Zo las ik het iig.

Ik kom nooit door CK heen, dus kan er eigenlijk niet echt wat over concluderen. Wel zou ik je echt aanraden om als je dat doet, gewoon eerst een paar uur in EU te maken, zodat je een beetje ingespeeld bent zodra je met je CK game de EU wereld in komt. Het is namelijk een flink ander type spel wel. ;)

Heb ik gemerkt, toen ik met Castille eerste keer speelde, verloor ik een oorlog van Granada ;e Weet zelfs niet wat ik fout gedaan had (wellicht rivier niet gezien/motivatie) Tweede keer ging het al iets beter, maar dan ook iets fouts gegaan (denk burgeroorlog). Zijn de enige twee keren dat ik het al gespeeld had. Je leger moet in EUIV trouwens niet opgeroepen worden maar staat er standaard staan, en dus moet je met je motivatie spelen (niet in oorlog, onderhoud laag, en wel in oorlog, onderhoud voluit, en wat tijd tussenlaten). CKII's systeem ben ik veel beter gewend. Heb nochtans lang in EUIII gespeeld (eens 20 uur gespeeld met Venetie daar, maar zat nog maar in 1500-1550 toen ik niet meer speelde).

Kijk uit naar HOI3 en Victoria 3 (laattse niet aangekondigd), hoop ook dat ze eens een koude oorlog uitbreiding gaan releasen. Weet wel dat HOI2 en Vic2 niets voor mij was, dus moeilijkheidsgraad mag daar wel wat lager graag en graag veel focus op ideologie/politiek.

Qua moeilijkheidsgraad voor mij: Van makkelijk naar moeilijjk

1. CK II

2. EUIII / IV

3. Vic II

Geen beoordeling: HoI3

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

HOI3 en Viccy 2 zijn gewoon gruwelijk outdated, ook wat betreft hun manier van interface & duidelijkheid. Om die reden eigenlijk ook nooit door kunnen komen. Met CK heb ik dat zelfs al een beetje. EU IV is de eerste die imo gewoon heel erg duidelijk is. Heeeel veel opties, maar wel gewoon allemaal te vinden met duidelijke tooltips. De ultieme droom is natuurlijk een game van CK-EU-Vic-HOI-Stellaris, maar dan zullen ze toch eerst de nieuwe HOI(beta nu) en een nieuwe Victoria moeten uitbrengen.

Overigens ben ik ook te lui om steeds mijn maintenance en DAF soort dingen aan te passen. Is vak ook niet handig als je een echte expansionist bent en je continu in oorlog of strijd vs rebellen zit :D Mocht je een keer vragen hebben, je hebt me op steam. En anders gewoon hiero natuurlijk :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoofdstad heeft altijd 0% autonomie. Maak Constantinople je hoofdstad en er is geen autonomie meer.

Ik snap je toevoeging 'zodra autonomie daar verdwenen is' daarom niet echt.

Dat wist ik niet. Leek me kut om een hoofdstad met 20/30% locale autonomie te hebben, maar als dat verdwijnt doe ik het sowieso ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HOI3 en Viccy 2 zijn gewoon gruwelijk outdated, ook wat betreft hun manier van interface & duidelijkheid. Om die reden eigenlijk ook nooit door kunnen komen. Met CK heb ik dat zelfs al een beetje. EU IV is de eerste die imo gewoon heel erg duidelijk is. Heeeel veel opties, maar wel gewoon allemaal te vinden met duidelijke tooltips. De ultieme droom is natuurlijk een game van CK-EU-Vic-HOI-Stellaris, maar dan zullen ze toch eerst de nieuwe HOI(beta nu) en een nieuwe Victoria moeten uitbrengen.

Overigens ben ik ook te lui om steeds mijn maintenance en DAF soort dingen aan te passen. Is vak ook niet handig als je een echte expansionist bent en je continu in oorlog of strijd vs rebellen zit :D Mocht je een keer vragen hebben, je hebt me op steam. En anders gewoon hiero natuurlijk :)

Pff dan ben je 500 uur bezig met één playtrough? :D En probleem ook is dat de landen van in het begin van CKII (en zeker vanaf het jaartal 700 met East Francia er nog gaan inzitten tegen 2000 ofzo, en er heel wat landen nooit zullen gevormd zijn, en de wereldkaart er belachelijk gaat uitzien, ik denk niet dat het heel erg balanced zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er was er toch ook een met de koude oorlog erin ?

Zelf ben ik meer bezig met hoi3 heerlijk met Duitsland de fransen overrompelen met panzers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff dan ben je 500 uur bezig met één playtrough? :D En probleem ook is dat de landen van in het begin van CKII (en zeker vanaf het jaartal 700 met East Francia er nog gaan inzitten tegen 2000 ofzo, en er heel wat landen nooit zullen gevormd zijn, en de wereldkaart er belachelijk gaat uitzien, ik denk niet dat het heel erg balanced zal zijn.

Ik speel alleen EU IV, maar alleen daarin heb ik het idee dat als je een beetje je best doet, dat je gerust de halve wereld onder controle kan krijgen. De echte uitdaging is al weg. De hele rij afwerken wordt uiteindelijk gewoon geen uitdaging meer, heb ik het idee. Dat is mijn reden waarom ik zoiets nooit zou doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gvsMX7x.jpg

The Knights in 1558. Allies zijn Frankrijk, Polen, Litouwen. Servie is m'n vassal. Ben momenteel een beetje aan het vastlopen. Wil voor 1600 sowieso de eilanden van Venice en een gedeelte van Hongarije hebben. Probleem met Venice is dat die nog steeds een naval forcelimit van 40 hebben ofzo, en daar dan nog zelfs boven zitten met een stuk op 50 galleys, daar kan ik niet tegenop. Zit er nu aan te denken om Hongarije aan te vallen, met behulp van Polen (en misschien Litouwen). Hongarije heeft een alliance met Venice. Mijn plan is dan om zoveel mogelijk warscore te pakken op Venice via hun holdings die ik gewoon via land kan betreden, en ze zo te forcen om bijvoorbeeld Crete en Corfu te releasen, of Aquileia, om zo de forcelimit van Venice terug te dringen.

Maak me wel een beetje zorgen over Spanje en Oostenrijk. Lijkt er nu op dat Frankrijk nu een flinke klap gaat moeten verwerken, dus zullen ze weinig tegenwicht kunnen bieden aan Spanje en Oostenrijk. Spanje vooral is aardig engig met een forcelimit van 70+ en vanwege het feit dat ze hostile zijn en 5 provinces van me willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opvallend dat de Mameluks de Ottomans niet hebben aangevallen toen jij ze afmaakte. Of hadden ze een truce destijds? Zijn Austria en Spain allies? Eng man. Vooral Austria is enorm overpowered en Spanje zal je vast ook wel de nodige problemen op zee bezorgen. Hoe zit het met Engeland? Die willen misschien wel wat met jou.

Toffe game wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opvallend dat de Mameluks de Ottomans niet hebben aangevallen toen jij ze afmaakte. Of hadden ze een truce destijds? Zijn Austria en Spain allies? Eng man. Vooral Austria is enorm overpowered en Spanje zal je vast ook wel de nodige problemen op zee bezorgen. Hoe zit het met Engeland? Die willen misschien wel wat met jou.

Toffe game wel.

Ik denk dat de Mameluks dat niet hebben gedaan omdat de Ottomans militair gezien nooit echt verliezen hebben geleden tegen mij vanwege die strait blocking tactiek. Ze hebben wel een paar oorlogen gehad, daarin hebben de Ottomans een paar provinces gepakt. Grappig trouwens dat de Ottomans momenteel diep in het gebied van oorspronkelijk de Timurids zitten. Austria en Spain gelukkig geen allies, zaten recentelijk ook nog in een oorlog met elkaar. Austria heeft inmiddels ook zware verliezen geleden omdat ze in 3 oorlogen tegelijk zaten en alleen HRE minors als allies hadden. Austria heeft trouwens wel de landen van Schotland geërfd :cab: Wellicht dat ze dat nog wat leuke oorlogen met Engeland op gaat leveren. England gaat in de toekomst wel een mooie optie zijn tegen Spain inderdaad.

Zelf inmiddels de eilanden van Venice opgepikt, op Crete na. Een deel van Hongarije veroverd en een deel van Asia minor gegeten. Ook nog de Kroatische delen van Oostenrijk gepakt, aangezien Croatia werd gereleased in een van de verloren oorlogen van Oostenrijk. Daarbij is Transylvanie nog m'n vassal, werden ook gereleased door een verloren oorlog. Servie is al geannexeerd.

Oh kak, Austria en Spain zijn nu wel allies :D en Spain heeft me zojuist gerivalled.

bewerkt door RikH 013
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bezig met de twee Sweden achievements

- Sweden is NOT overpowered

- Lion of the North

Ondertussen de 'This is my faith' achievement ook meegepakt. Hopen dat de league war een beetje wil gaan lukken. Tot nu toe eigenlijk altijd de HRE ontbonden of buiten Europa gespeeld. Wordt de eerste keer dat ik de leagues join. Dus als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag.

Wel net een grote fout gemaakt. Dacht dat een truce voorbij was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Niet heel slim...

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites