MisterX Geplaatst 7 juli 2015 Share Geplaatst 7 juli 2015 Kan ik mij niet herinneren. Ik heb juist het idee dat ik redelijk defensief opgesteld was op eigen terrein. Siegen liet ik over aan mijn allies, ik stond er alleen naast om mogelijke gevechten te joinen. Volgens mij zat ik nergens over de supply limit heen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 juli 2015 Share Geplaatst 7 juli 2015 Even snel een ander gamepje gestart en gekeken naar attrition. Die lijkt me veel erger. Ook in dit geval door manpower met 1 oorlog. Dat had ik vroeger eigenlijk nooit. Toen kon ik dat met gemak managen. Nooit echt problemen gehad met manpower... Er moet haast wel iets veranderd zijn in de game mechanics zou ik zeggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 9 juli 2015 Share Geplaatst 9 juli 2015 In al die uren dat ik dit spel nu speel nog nooit een fatsoenlijke Spanje-game gespeeld dus die nu maar eens opgestart. Zit rond 1700 en heb 7 achievements behaald deze game, denk dat ik nu alles wel heb dat met Castile of Spanje te maken heeft. Meest recente is Spain is the Emperor, die ik heb behaald rond 1690. Heb de volledige nieuwe wereld in handen op een paar native tribes in het binnenland na en verder de gebieden van Spanje, Frankrijk voor een groot deel, stuk Italië, Engeland en de volledige Noord-Afrikaanse kust. Was wel leuk om een keer een makkelijke game te spelen zonder me druk te maken om van alles en nog wat, misschien speel ik hem nog wel even door tot 1820. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 9 juli 2015 Share Geplaatst 9 juli 2015 [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; Screentje van de map? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 10 juli 2015 Share Geplaatst 10 juli 2015 (bewerkt) [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; Screentje van de map? Doe het maar even zo dan: Allies zijn Oostenrijk en vier waardeloze electors en enige vassal is de Ottomanen. World conquest achievement nog even halen ook? :D Hmm nee, wel serieus over nagedacht om het nu echt te gaan proberen. Maar uiteindelijk ken ik de mechanics van Common Sense gewoon nog niet goed genoeg, verlies ik toch weer focus en dan gaat het gewoon toch te traag. Duurde te lang voor ik de colonizers goed en wel onder de duim had (rond 1560 ofzo pas), toen waren er al her en der landen in Azië aan het westernizen, toen rond het einde van de zestiende eeuw echt een periode van 40 jaar gehad waar ik amper vooruit ben gekomen omdat ik alleen maar aan het kloten was met de decision om Spanje te vormen (Aragon was veel te groot om te integreren), vassal management was verre van optimaal, en nu ook al weer een jaar of 40 amper uitgebreid omdat ik de HRE game ook wel leuk vind. Daarnaast Rusland de vrije loop gegeven en een paar kleinere colonizers (zoals Holland) zitten al her en der over de aardbol verspreid. Dus lang verhaal kort, gewoon te traag en niet goed genoeg gespeeld. Toen ik eenmaal door had dat het al heel moeilijk ging worden ook het plan volledig uit mijn hoofd gezet, Afrika en Azië ook volledig links laten liggen omdat mijn enige doel was de Nieuwe Wereld koloniseren. Maar was toch wel leuk, heb nog nooit een echte kolonisten game gehad. Overigens eerste game in tijden waarin ik geen Admin, Religious of Influence ideas heb genomen, speelt ook mee. 10 juli 2015 bewerkt door Wokulski Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 11 juli 2015 Share Geplaatst 11 juli 2015 Nice :) Ik moet zeggen dat ik niet heel veel heb met kolonialiseren. Ik denk dat als ik voor een achievement-game met Castile ga, ik er ook echt een stuk of 10 zou kunnen halen. Zeker als ik ook richting India / China zou gaan. Spain is the emperor, Georgia on my Mind (Heb jij deze al, anders zou je deze nog redelijk makkelijk mee kunnen pakken. Je moet waarschijnlijk alleen de provinces in de Caucasus nog), Four for trade, Imperio español, All Your Trade Are Belong to Us, Trade Hegemon, Master of India, Down Under, ... Misschien toch eens aan beginnen, zodat weer eens wat achievements van mijn lijstje af kan halen ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 11 juli 2015 Share Geplaatst 11 juli 2015 Georgia on my Mind (Heb jij deze al, anders zou je deze nog redelijk makkelijk mee kunnen pakken. Je moet waarschijnlijk alleen de provinces in de Caucasus nog) Goed dat je het zegt ja :o Volledig over het hoofd gezien maar is inderdaad een eitje nu. Maar heb er verder een hoop al (India, Down Under, die Trade achievements) dus me daar totaal niet mee bezig gehouden, als je die nog niet hebt kun je inderdaad belachelijk veel halen met Castile. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 11 juli 2015 Share Geplaatst 11 juli 2015 Goed dat je het zegt ja :o Volledig over het hoofd gezien maar is inderdaad een eitje nu. Maar heb er verder een hoop al (India, Down Under, die Trade achievements) dus me daar totaal niet mee bezig gehouden, als je die nog niet hebt kun je inderdaad belachelijk veel halen met Castile. Starten met Castile voor bovenstaande achievements en met een beetje geluk nog een paar achievements mee pikken uit de onderste groep. Mogelijk dat ik nog een enkele achievement over het hoofd gezien heb. Klinkt als een ideale game om een hoop achievements te pakken. Misschien dan toch maar eens proberen. Aantal behaalde achievements maar eens verdubbelen ofzo ;) Bovenste groep Down Under No Pirates in my Caribbean Master of India Spain is the Emperor Trade Hegemon The Rising Sun Four For Trade That's a Silk Road Georgia on my Mind Imperio español All Your Trade Are Belong to Us Onderste groep Traditional Player World Discoverer World Conqueror The Grand Armada A Protected Market The Princess is in this Castle This Revolution Was Crushed My True Friend Guarantor of Peace Over a Thousand! Even Better than Piet Heyn Neither Holy, Nor German (Free cities zijn ook onderdeel van CB, dus die nodig?) Colonial Management (Hiervoor is CS nodig?) City of Cities (bestaat zo'n province aan het begin of CS nodig?) One Family to Rule them All Bleed Them Dry Subsidize my Love Full House Black Jack A Decent Reserve Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 14 juli 2015 Share Geplaatst 14 juli 2015 Ik denk dat je enkel voor Neither Holy, nor German CS niet nodig hebt. Verkijk je echter niet in die achievement. Daar moet je wel degelijk wat voor doen namelijk. Aangezien de Italianen vaak rond 1500 uit de HRE verdwijnen valt bijna alles onder de Duitse cultuur groep. Ook Friesland bijvoorbeeld is Dutch en dat valt onder de Duitse groep. Je zal het moeten doen met de. Franse staatjes(Bar, Luxemburg) en/of met de Italiaanse staatjes(Lucca, Siena, Urbino misschien) en die landen krijg je waarschijnlijk alleen door ze te releasen nadat je ze veroverd hebt. K heb het als Austria geprobeerd, maar ben daarna gewoon verder gegaan met een verover zoveel mogelijk game. Na 100-150 jaar de privileges geprovoked, een PU over Rusland en een grote kans op een PU over Portugal. Ik had die reform al eerder kunnen doorvoeren, maar ik wou eerst wat meer staatjes erin creëren. Zo bestaat Catalunya, Bulgaria, Theodoro, Crimea en Byzantium nu als mijn(upkeep vrije) vassals. Nu een kwestie van alle kanten op spreiden dus. Echter staat die game thuis op mijn computer dus kan er pas over 2 maand weer mee verder :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steijns Geplaatst 14 juli 2015 Share Geplaatst 14 juli 2015 Ik denk dat je enkel voor Neither Holy, nor German CS niet nodig hebt. Verkijk je echter niet in die achievement. Daar moet je wel degelijk wat voor doen namelijk. Aangezien de Italianen vaak rond 1500 uit de HRE verdwijnen valt bijna alles onder de Duitse cultuur groep. Ook Friesland bijvoorbeeld is Dutch en dat valt onder de Duitse groep. Je zal het moeten doen met de. Franse staatjes(Bar, Luxemburg) en/of met de Italiaanse staatjes(Lucca, Siena, Urbino misschien) en die landen krijg je waarschijnlijk alleen door ze te releasen nadat je ze veroverd hebt. K heb het als Austria geprobeerd, maar ben daarna gewoon verder gegaan met een verover zoveel mogelijk game. Na 100-150 jaar de privileges geprovoked, een PU over Rusland en een grote kans op een PU over Portugal. Ik had die reform al eerder kunnen doorvoeren, maar ik wou eerst wat meer staatjes erin creëren. Zo bestaat Catalunya, Bulgaria, Theodoro, Crimea en Byzantium nu als mijn(upkeep vrije) vassals. Nu een kwestie van alle kanten op spreiden dus. Echter staat die game thuis op mijn computer dus kan er pas over 2 maand weer mee verder :D Sla dan ook in de cloud op ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 14 juli 2015 Share Geplaatst 14 juli 2015 Daar wordt de game me altijd veel te traag van. Daarnaast heb ik hier toch niet veel tijd en is mijn laptop zo traag als stront door een trechter. 10 jaar in game kost me op mijn laptop minstens een half uur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reinoud Geplaatst 15 juli 2015 Share Geplaatst 15 juli 2015 Yeah! Nieuwe PC dus maar weer eens gaan spelen :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 15 juli 2015 Share Geplaatst 15 juli 2015 Castile wordt wel heel snel saai. Te makkelijk om mee te domineren. Maar eens kijken of ik nog een leuke uitdaging weet te vinden. Iets als Norwegian Wood ofzo lijkt me wel een interessante. En misschien eens Common Sense kopen. Tot nu toe nog niet gedaan. Waar hebben jullie hem aangeschaft? Of ook nog niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reinoud Geplaatst 16 juli 2015 Share Geplaatst 16 juli 2015 Nou kreeg hem gisteren niet aan de praat. Zou het kunnen liggen aan Windows 10? Nu liep die iig telkens vast tijdens het opstarten. Iemand enig idee? :( Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 juli 2015 Share Geplaatst 16 juli 2015 (bewerkt) Ik vind het nu ook niet echt een stabiel spel moet ik zeggen. Blijft heel vaak hangen. En zeker na een nieuwe update heeft de game er soms niet heel veel zin in. Vaak ga ik dan even wat kloten met het bestandje settings.txt in Documents\Paradox Interactive\Europa Universalis IV. Aanpassen of de game wel of geen fullscreen mag gebruiken en dat soort dingen. Ook heb ik wel eens de resolutie daar aangepast. En dan gewoon steeds proberen, kijken of de game wel wil launchen. Ik kan hem nu alleen maar fullscreen spelen, niet windowed, terwijl dat een tijdje geleden precies andersom was. Geen idee waar dat aan ligt. En tijdens het opstarten kan ik niets anders doen. Gewoon op laten starten en afwachten. Als ik bv op de muis klik, loopt het spel tijdens het opstarten ook vast. D'r zit voor mij dus niets anders op dan simpelweg afwachten. Windows 10 is toch over een paar weken pas beschikbaar? Of heb ik iets gemist? [MENTION=3239]Reinoud[/MENTION]; al aan de praat gekregen? 18 juli 2015 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 19 juli 2015 Share Geplaatst 19 juli 2015 Goh, dat Shadow Kingdom gebeuren :cab: Me in duizend bochten gewrongen om al de benodigde provincies voor 1490 aan HRE-prinsen te geven, zelfs de Paus was lid van het HRE (Rome gecored en toegevoegd, dan teruggegeven), blijkt dat ze de provincies daadwerkelijk moeten toevoegen aan het HRE wat ze natuurlijk niet uit zichzelf doen. Nu zit ik met een enorm sterke Milaan en Toscane die beide geen lid meer zijn van het HRE ;e Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 19 juli 2015 Share Geplaatst 19 juli 2015 Goh, dat Shadow Kingdom gebeuren :cab: Me in duizend bochten gewrongen om al de benodigde provincies voor 1490 aan HRE-prinsen te geven, zelfs de Paus was lid van het HRE (Rome gecored en toegevoegd, dan teruggegeven), blijkt dat ze de provincies daadwerkelijk moeten toevoegen aan het HRE wat ze natuurlijk niet uit zichzelf doen. Nu zit ik met een enorm sterke Milaan en Toscane die beide geen lid meer zijn van het HRE ;e Owja, dat had ik je wel kunnen vertellen :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 19 juli 2015 Share Geplaatst 19 juli 2015 Owja, dat had ik je wel kunnen vertellen :D Hehe nouja ik dacht dat ik het wel begreep, las op de wiki namelijk "under control of the empire", dus leek me dat dit voldeed ;c Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reinoud Geplaatst 22 juli 2015 Share Geplaatst 22 juli 2015 PC is volledig geupdated en nu doet EUIV het wel! Even weer beetje inkomen met de makkelijke landen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Axdratic Geplaatst 22 juli 2015 Share Geplaatst 22 juli 2015 Iemand ook last van coalitions tegen je bij Patch 1.13? Ik speel met France en na het annexen van volledig Brittany (verder geen enkel ander landje gepakt)krijg ik al half Europa met een coalitie over me heen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 23 juli 2015 Share Geplaatst 23 juli 2015 Niet al veel AE vergaart met Claims maken? Claims verlagen overigens wel het aantal AE dat je op je krijgt overigens. Beetje dubbelzinnig dus. Ik heb het wel vaker gezien in deze patch ja. Burgundy wordt ook vaak weg geknald nadat ze 2 provincies van Provence pakten. Ik denk ook dat een World Conquest bijna onmogelijk is geworden, afgezien van met de HRE misschien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 juli 2015 Share Geplaatst 26 juli 2015 Gisteren gamepje gestart met Ottomans, maar ik wordt gesloopt door de Mamluks, die in mil tech achterlopen ;e Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 30 juli 2015 Share Geplaatst 30 juli 2015 Ik ben achter het probleem: Blijkbaar speelde ik met AI bonussen enzo. Ik vond al dat de omliggende nations relatief gezien een grote army en fleet hadden. De max force limit van sommige landen was wel heel erg hoog. Die van de Mamluks was zelfs hoger dan die van de Ottomans en de Timirids mochten al meteen een army van 80k hebben ofzo. Op een ander moment merkte ik op dat Lithuania opeens een -3 unrest bonus kreeg vanwege 'AI bonus'. Toen viel langzaam maar zeker het kwartje dat de settings blijkbaar op AI bonussen stonden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 30 juli 2015 Share Geplaatst 30 juli 2015 Nou ja, ik ben er wel een tijdje tussen uit geweest. Mijn laatste game was met 1.9 ofzo. Ondertussen is het 1.12 of zelfs de beta van 1.13. In tussentijd is de game toch wel een hoop veranderd. Ik kan zo een heel lijstje opnoemen: - HRE: League War, Free city, manier waarop je imperial autority krijgt, ... - Development - Liberty desire - Nieuw fort systeem - Interactie met vassals, personal unions, colonial nations, etc. Toch een aantal nieuwe / vernieuwde features die ik eigenlijk eerst even op mijn gemakje wil leren kennen, voordat ik de moeilijkheidsgraad op wil voeren. En dit zijn volgens mij dan voornamelijk de grote veranderingen, dan zijn er natuurlijk ook nog zat kleine aanpassingen. En het is sowieso handig om te weten met welke moeilijkheidsgraad je speelt, omdat bepaalde strategieën bij een hoge moeilijkheidsgraad niet meer mogelijk zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 31 juli 2015 Share Geplaatst 31 juli 2015 Iemand ook last van coalitions tegen je bij Patch 1.13? Ik speel met France en na het annexen van volledig Brittany (verder geen enkel ander landje gepakt)krijg ik al half Europa met een coalitie over me heen... Goh ik zie het nu ook ja :cab: Paar provincies gepakt en half Zuid-Europa in een coalition. Hoop toch dat ze dit fixen als ze van de beta naar de daadwerkelijke patch gaan want dit slaat nergens op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten