Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

CM/FM Scene Music Top 50 – 2008

Simonsav

Aanbevolen berichten

19 (14) Radiohead – Paranoid Android (860 ptn, 13 nominaties)

Radiohead vinden we nogmaals in deze lijst. Paranoid Android is een nummer dat geschreven is nadat zanger Thom Yorke in Los Angeles een minder plezierige ervaring had in een bar aldaar (wij gokken dat het iets te maken heeft met een dronken avontuur). Het nummer heeft zijn naam gekregen van Marvin the Paranoid Android, uit de serie van “Hitchhiker’s Guide to the Galaxyâ€.

In dit nummer zijn diverse delen van nummers die door de bandleden geschreven waren achter elkaar gezet, iets wat ze deels gekopieerd hebben van The Beatles, die dat met “Happiness is a Warm Gun†ook deden. Invloeden voor het nummer zijn “Bohemian Rhapsody†van Queen en het werk van de Pixies. Het nummer werd opgenomen in de villa van actrice Jane Seymour, wat volgens zanger Thom Yorke behekst was.

GzSXTMUe0Do

18 (28) Radiohead - Creep (861 ptn, 13 nominaties)

Eén plaatsje hoger vinden we, jawel, alweer Radiohead. Creep haalt als bij toeval bijna evenveel punten en nominaties als z'n voorganger. Muziektechnisch is er weinig verkeerd met dit nummer, maar de lyrics klinken over het algemeen toch vrij depressief. Toch beweerde o.a. gitarist Jonny Greenwood dat het in feite een vrolijk liedje was over het 'ontdekken van jezelf' :cab: Creep is dit jaar de op-één-na hoogste notering van Radiohead.

BDYplfRqg0o

17 (40) The Killers – Mr. Brightside (881 ptn, 12 nominaties)

Een band die dit jaar aan een stevige opmars bezig is, zijn ongetwijfeld The Killers. Vorig jaar nieuw binnengekomen op nummer 40 en nu een enorme sprong voorwaarts -het is zelfs de sterkste stijger binnen de Top 50- met Mr. Brightside. The Killers is een band die het vooral van zijn singles moet hebben, en puur commercieel gezien was dit nummer al een schot in de roos; in tientallen landen scoorden ze hiermee een nummer 1 hit, er werden zelfs 3 verschillende videoclips opgenomen voor Mr. Brightside.

i663qCY-q5Q

16 (53) Pink Floyd – Shine on You Crazy Diamond (882 ptn, 11 nominaties)

Tijd voor een classic. Vorig jaar uit de Top 50 gevallen, maar dit jaar (gelukkig!) weer genoeg punten verzameld om opnieuw binnen te komen, als hoogste nieuwkomers zelfs, het fenomenale Shine on You Crazy Diamond van Pink Floyd. In zijn geheel het langste nummer ooit gemaakt door de band, met een totaal van meer dan 26 minuten, verspreid over 9 delen. Geschreven door Roger Waters en opgedragen aan Syd Barrett, ex-bandlid en mede verantwoordelijk voor het ontstaan van Pink Floyd. Het nummer werd geschreven in 1974, 6 jaar nadat Barrett de band verliet, in een periode waarin hij nogal verwilderd leek met een kaalgeschoren hoofd en heel wat verdikt. "Remember when you were young, you shone like the sun. Shine on you crazy diamond."

vyqgjCKm9nQ

15 (23) U2 – One (898 ptn, 12 nominaties)

xh-ACkYmdc4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 374
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

14 (18) U2 – Sunday Bloody Sunday (914 ptn, 16 nominaties)

U2 boert ook vrij goed dit jaar, net hadden we al One en nu maakt ook Sunday Bloody Sunday een aantal plaatsen winst en blijft daarmee het populairste U2 nummer in deze lijst. Net als een nummer wat we eerder tegenkwamen, Zombie van The Cranberries, gaat dit nummer over de problemen tussen katholieken en protesten in Noord-Ierland in de jaren '80 maar ook daarvoor, maar dan vooral ook over de dag die letterlijk de geschiedenis zal ingaan als 'Bloody Sunday': 30 januari 1972, een dag waarop in de stad Derry 27 protestanten door het Britse leger werden neergeschoten tijdens een protestmars. In totaal vielen toen 14 doden.

gbNuIqiVPbU

13 (10) The Verve – Bitter Sweet Symphony (1035 ptn, 18 nominaties)

Tenzij je een echte fan bent van The Verve, zul je buiten dit nummer waarschijnlijk nog weinig andere van deze band kunnen opnoemen. Het was dan ook ontegensprekelijk hun grootste hit, in 1997, mede dankzij het bekende viooldeuntje, maar natuurlijk ook de videoclip van een slenterende Richard Ashcroft. Tegenwoordig is het nummer een vaste klant in de bovenste regionen van de Top 50, al zakt ie nu wel enkele plaatsjes.

BUarHBlywl8

12 (16) Dire Straits – Brothers in Arms (1039 ptn, 15 nominaties)

Op het gelijknamige album is dit de afsluiter, en wat voor één. Op het live-album “On the Night†wordt dit normaal 5 minuten durende nummer gerekt tot bijna 9 minuten, door een extra gitaarsolo. Mark Knopfler gebruikte voor dit nummer een Gibson Les Paul-gitaar in plaats van zijn normale Stratocaster, dit geeft het nummer zijn soulvolle gejank.

Gedurende de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog is dit nummer gebruikt voor een van de meest bekende video’s over deze oorlog, Banijska ratna praskozorja (Banija war dawns). De maker, journalist Goran Lederer, werd vlak na het opnemen van het beeldmateriaal doodgeschoten door een Servische sniper.

YX8JNXgjul8

11 (13) Pearl Jam – Black (1060 ptn, 13 nominaties)

Pearl Jam werd gevormd tijdens de hoogdagen van de grunge in 1990 en debuteerde één jaar later met het album Ten, maar kende aanvankelijk weinig succes. Pas na het uitbrengen van enkele singles, zoals Alive en Jeremy begon de band het nodige aanzien te krijgen. Ondertussen zien velen het hun debuutalbum ook als hun beste ooit gemaakt. Veel daarvan heeft ook te maken met het nummer waar dit stukje bij hoort: Black. De nummers van Pearl Jam gaan meestal over vrij zware thema's, zoals depressie of mishandeling, of zoals in dit geval: liefdesverdriet. Het nummer vertelt het verhaal van een man die gebroken is door verdriet van een verloren liefde. Vooral zanger Eddie Vedder had dit nummer zo hoog zitten dat hij het weigerde uit te brengen op single, uit schrik dat Black zijn emotionele kracht zou verliezen. Om diezelfde reden werd ook nooit een videoclip gemaakt.

Black is tevens het favoriete nummer van ondergetekende, waar het bij mij al jaren mijn nummer 1 is, is het natuurlijk ook mooi dat hij ook hier weer enkele plaatsjes winst boekt, en zo op de rand van de Top 10 komt te staan.

PbMo_BX4A9o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, eindelijk een nummer uit mijn lijst, Paranoid Android. Verwacht er nog 2. Haha, 3 dus eigenlijk. Black nu ook. Die moet volgend jaar op 1!

Bij mij nog geen één nr. uit mijn lijst bij de eerste 50, al verwacht ik Stairway to Heaven nog wel. In de onderste regionen had ik nog wel Love Will Tear Us Apart, Heroin, The End en Exit Music (for a Film). Daar moet ik het wrs mee doen, niet vreemd, aangezien het overgrote gedeelte van mijn lijst onbekend is voor de meeste hier, die liever veilig voor de Beatles, Stones en U2 kiezen (omdat dat nu eenmaal hoort...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij nog geen één nr. uit mijn lijst bij de eerste 50, al verwacht ik Stairway to Heaven nog wel. In de onderste regionen had ik nog wel Love Will Tear Us Apart, Heroin, The End en Exit Music (for a Film). Daar moet ik het wrs mee doen, niet vreemd, aangezien het overgrote gedeelte van mijn lijst onbekend is voor de meeste hier, die liever veilig voor de Beatles, Stones en U2 kiezen (omdat dat nu eenmaal hoort...)

Of heel misschien omdat ze dat betere muziek vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ben je toch een ongelooflijke pauper :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 ( 8 ) Snow Patrol - Run (1060 ptn, 15 nominaties)

Vorig jaar bijna voorbij gestoken door Chasing Cars, maar dit jaar blijkt toch duidelijk dat Run hier nog steeds gezien wordt als het beste nummer van Snow Patrol. Run dateert alweer uit 2003, een periode waarin de band nog maar pas aan populariteit begon te winnen, ook al waren ze al aan hun 3de album bezig; Final Straw. Eigenlijk werden ze pas bij het grote publiek bekend dankzij hun album Eyes Open in 2006, dankzij de vele airplay vond ook de TMF-generatie zijn weg naar Snow Patrol en werd hun muziek een stuk commerciëler. Maargoed, Run dus, terecht de opener van de Top 10 dit jaar. Het nummer is overigens al een aantal keer gecoverd, de meest recente versie nog gemaakt door Leona Lewis, de Britse zangeres die 2 jaar geleden de Engelse X-Factor won. Ook bij Chelsea-fans is het nummer wereldberoemd, die gebruiken het namelijk als achtergrondmuziek bij een montage van hoogtepunten van de club die voor elke wedstrijd op Stamford Bridge op het grote scherm wordt getoond.

CmK6IEDnvAk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 (12) Nirvana – Smells Like Teen Spirit (1101 ptn, 18 nominaties)

Huidig frontman van de Foo Fighters, Dave Grohl, was in deze tijd nog drummer van Nirvana, en droeg ook zijn steentje bij aan het schrijven van dit nummer. Net als bij “Paranoid Androidâ€, werd de inspiratie voor dit nummer ook weggehaald bij de Pixies. Kurt Cobain verwoordde dit in 1994: “Ik wilde het ultieme popnummer schrijven, maar wat ik eigenlijk aan het doen was, was het kopiëren van de Pixies. We hebben hun stijl voor dynamiek gebruikt, dan weer hard, dan weer zacht.â€

De titel van het nummer komt doordat een vriendin van Cobain, Kathleen Hanna, met graffitti zijn muur bekladde met de zin “Kurt smells like teen spiritâ€. Cobain zag dit (waarschijnlijk onder invloed) als een revolutionair statement, terwijl Hanna bedoelde dat hij naar zijn vriendin rook, die het deodorantmerk Teen Spirit gebruikte. Cobain wist naar eigen zeggen pas van het bestaan van het merk een paar maanden nadat de single uitgebracht werd.

CqSHcNgDb4U

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 (3) Metallica – Nothing Else Matters (1150 ptn, 20 nominaties)

En dan Nothing Else Matters. Metallica-fans zijn hardere klanken gewend, maar toch was dit één van de nummers die Metallica wereldberoemd maakte. De eerste versie komt uit 1992, van het legendarische Black Album, dat als keerpunt wordt gezien in de discografie. Vanaf hier heeft de band een duidelijk commerciëler oogpunt.

Het nummer wordt in zijn oorspronkelijke versie ook al voorzien van achtergrondorkest, door het San Francisco Symphony Orchestra onder leiding van dirigent Michael Kamen. In 1999 ontstond bij monde van Kamen een idee om klassieke muziek en Metallica weer samen te brengen, ditmaal in een exclusieve, 2 dagen durende concertreeks. De CD en DVD hiervan zijn bekend onder de naam Symphony & Metallica, en Nothing Else Matters werd wederom uitgegeven als single, ditmaal in de live-versie. Opnieuw werd het een wereldwijde hit.

erPnyi90cIc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 (12) Nirvana – Smells Like Teen Spirit (1101 ptn, 18 nominaties)

Huidig frontman van de Foo Fighters, Dave Grohl, was in deze tijd nog drummer van Nirvana, en droeg ook zijn steentje bij aan het schrijven van dit nummer.

niettes, het nummer was al geschreven toen chad channing nog drummer was van nirvana. (net zoals heel nevermind eigenlijk) alleen vond cobain dat channing niet goed genoeg was, dus werd hij vlak voor de opnames vervangen door grohl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 (11) Queen – Bohemian Rhapsody (1219 ptn, 17 nominaties)

Het nummer bij uitstek als het aankomt op de jaarlijsten in Vlaanderen en Nederland, waar hij in beide Top 2000's al ettelijke jaren de lijst aanvoert, of toch tenminste bij de bovenste nummers staat.. Een nummer wat mij niet echt kan bekoren, maar velen duidelijk wel. Overigens werd vroeger toen het nummer geschreven werd niet echt verwacht dat het een grote hit zou worden, vooral vanwege zijn nogal speciale opzet. Het werd namelijk meer gezien als een 'rock opera' dan echt een commercieel nummer. Maar zoals het vaak gaat, zijn het net deze liedjes die ons het langst bijblijven. Queen stijgt dit jaar alweer, en komt voor het eerst in de geschiedenis van deze lijst de Top 10 binnen.

irp8CNj9qBI

6 (4) Radiohead – Street Spirit (Fade Out) (1311 ptn, 18 nominaties)

Al tijden een vaste klant in de hoogste regionen van de Top 50, en het hoogst genoteerde Radiohead nummer. Voor de band zelf heeft dit nummer een heel erg diepe betekenis, zanger Thom Yorke beschreef het als volgt:

“Street Spirit is our purest song, but I didn't write it. It wrote itself. We were just its messengers; its biological catalysts. Its core is a complete mystery to me, and, you know, I wouldn't ever try to write something that hopeless. All of our saddest songs have somewhere in them at least a glimmer of resolve. Street Spirit has no resolve. It is the dark tunnel without the light at the end. It represents all tragic emotion that is so hurtful that the sound of that melody is its only definition. We all have a way of dealing with that song. It's called detachment. Especially me; I detach my emotional radar from that song, or I couldn't play it. I'd crack. I'd break down on stage. That's why its lyrics are just a bunch of mini-stories or visual images as opposed to a cohesive explanation of its meaning. I used images set to the music that I thought would convey the emotional entirety of the lyric and music working together. That's what's meant by 'all these things you'll one day swallow whole'. I meant the emotional entirety, because I didn't have it in me to articulate the emotion. I'd crack...â€

8V949yf33Qo

5 (7) Jeff Buckley - Hallelujah (1345 ptn, 18 nominaties)

Scotty Moorhead nam de achternaam van zijn echte vader en muzikant Tim Buckley aan nadat deze stierf aan een overdosis in 1975. Ook veranderde hij zijn voornaam naar de voornaam die hij vond op zijn geboortecertificaat.

Dat hij een muzikaal talent was, kon bijna niet anders. Zijn vader was muzikant, zijn moeder een klassieke pianiste en celliste, en zijn stiefvader liet hem op vroege leeftijd kennis maken met The Who, Led Zeppelin, Jimi Hendrix en Pink Floyd.

Jeff Buckley is bij het grote publiek vooral bekend om dit nummer, nota bene een cover van Leonard Cohen. Zijn eigen werk is een stuk experimenteler, zo ook Last Goodbye, die in 2006 al eens genoemd werd in deze lijst. Het album Grace werd evenwel na zijn tragische dood in 1997 pas een hit.

O7rSNvFprRU

Link naar opmerking
Deel via andere websites