Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM 24] 2: King of the North

himan

Aanbevolen berichten

i9MEA7P.png

Seizoen 5.2: Wel de prestaties, niet de beloning.

Eindstand

We zullen maar bij het heftige verhaal beginnen. Het lijkt er een beetje op dat FM er heel veel voor aan het doen is om ons geen Europees voetbal te laten spelen. Normaal heb ik geen hekel aan de Trans-community, maar nu durf ik toch wel te zeggen dat ze me een slecht moment hebben bezorgd. Het doel was 60 punten. Het doel is gehaald. Nu maar eens kijken of we met 65 punten wel de top 4 kunnen halen. We moeten heel precies zijn, want er zijn wat problemen op komst.

2HTTjoO.png

Beker

Wel verdiend er af, maar toch balen om er weer eens uit te vliegen tegen één van de twee topploegen. Zo was ook ons laaste restje hoop naar de Peren League verdwenen en komen er wat andere problemen.

YlH9fb7.png

Financiën

Een tonnetje verlies hier of daar kan gebeuren, maar nu begint het structureel te worden. Ja, natuurlijk krijgen we wat meer van sponsoren door reputatieverhogingen. Maar dit was het laatste seizoen dat het bestuur me meer geld gaf om uit te geven aan spelers. Daarom is die Europese plek nog eens extra belangrijk geworden. Een keertje net wel vierde worden is het verschil tussen financieel overleven en weer een tandje verder wegzakken en een nog strenger bestuur. Ondertussen zorgt de financiële situatie ook voor een grote halt op het nieuwe stadion waar zo'n drie seizoenen geleden al aan zou zijn gaan begonnen.(Dit stadion zal nog wel even in het verhaal blijven kan ik beloven, hieronder mag je voorspellen met een cijfer in welk seizoen we een nieuw stadion gaan krijgen...) En dat zorgt natuurlijk weer voor nog minder geld, omdat we letterlijk op een veldje achteraf spelen, waar 270 toeschouwers kunnen komen. En dan hebben we het nog niet gehad over onze professionele status, waar we nog lang niet in de buurt zijn.

S9oA1ZX.png

3d3zSlN.png

Spoiler

XUStkRN.png

Wij Estland bekken er ondertussen niets van. Gelukkig wel weer een record aan clubs in de top 3 competities. FC Købnhavn is flink aan het domineren als Koning. Maar dat viel denk ik wel te verwachten, gezien die club ook wel het grootst is in de Noordse landen.

@Marius@Michalinho@delichris@Djurovski

bewerkt door himan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de ene kant genoeg reden voor positiviteit, maar er zijn ook donkere wolken in aantocht. Weer meer punten gehaald, alleen weer net niet 4e.. Hopelijk kan je deze groep bii elkaar houden en weet je er volgend seizoen een top 4 plek uit te slepen. Met wat euro’s vanuit de Conference League zou je het gat in de balans vrij snel moeten dichten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zet stappen vooruit, maar je krijgt er geen beloning voor. De financiële signalen vallen ook niet te negeren, maar Europees voetbal zou dat in één klap ook allemaal kunnen weg vegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

i9MEA7P.png

Seizoen 6.1 EN NOU IS HET AFGELOPEN!

Nz9wwrY.png

Geen twijfel meer mogelijk naar de eerste seizoenshelft. Wij gaan ons plaatsen voor Europees voetbal. De voorspelling is dat we richting 80 punten gaan en dat moet toch wel genoeg gaan zijn, zelfs als we in de laatste 17 wedstrijden 17 punten halen komen we nog op 60 punten uit. En we gaan er meer halen. Ook het kampioenschap zit er misschien nog in, maar FC Flora maakt nog steeds heel weinig fouten. We gaan het wel zien.

Dit lucht toch een grote boel op, nog zo'n seizoen als de vorige en we waren wel degelijk echt in serieuze problemen gekomen. Het aantal spelers dat haalbaar was werd een stuk kleiner. En we moesten echt zeer precies met ons geld om gaan, door slechte spelers weg te sturen en net wat betere spelers te halen.

Transfers

MQV6Szr.png

Vier spelers, dat zegt eigenlijk wel genoeg. Nog steeds vooral uit Estste en Litouwse weggestuurde spelers. Om de gaten te dichten en die net de boel een klein tikje verbeteren.

Estse voetbalhistorie: Het laatste echte schaamstukje van België. Een uitnederlaag in Estland.

Als je terug zoekt in de historie van het Estse nationale voetbal kom je eigenlijk weinig grote wedstrijden tegen. Natuurlijk werd er 12 keer gewonnen van Andorra. En NIET alle keren gewonnen van San Marino.(San Marino speelde 0-0 thuis gelijk in de EK-kwalificatie tegen Estland na 62 keer geen punt gepakt te hebben) Maar het grootste voetballand dat is verslagen ooit, is toch wel België. Het is de laatste dag van het WK-kwalificatie toernooi in 2010. Het Belgische voetbal ligt nog volledig op zijn gat. Ze staan in een kwalificatiegroep überhaupt nog maar 4 punten voor op Estland en vandaag zou het Belgische voetbal nog verder door zijn voegen zakken, hoewel ze toch al uitgeschakeld waren. De grote blijdschap bij de Estse spelers, die zoals zo vaak ook na deze wedstrijd één na laatste in een kwalificatie poule zouden gaan worden, is enorm. Dat dit tot nu toe nog steeds een van de grootste overwinningen in het Estse voetbal is, is eigenlijk best vreemd, maar meer zit er schijnbaar voor het nationale team niet in. Een overwinning tegen de laagvliegers, zo af en toe een stuntje tegen de hoogvliegers

Estland op gelijke voet met Costa Rica en Argentinië:
Geen enkele ploeg heeft in de WK periode van 2014 van het Nederlands Elftal onder Louis van Gaal na 90 minuten kunnen winnen. Argentinië en Costa Rica moesten uiteindelijk strafschoppen nemen. En in de kwalificatie werd alles gewonnen behalve... Uit in Estland. Waar Vasilliev net papa geworden twee prachtdoelpunten maakte en zo het enige puntje afsnoepte in de kwalificatie van Nederland. Een enorme 'schande' Gelukkig ging Nederland eenvoudig naar het WK. En Estland? Die wonnen naast dit gelijk spel zoals gewoonlijk nog twee keer van die heethoofden uit Andorra, om met 7 punten zoals gewoonlijk, één na laatste te worden in de kwalificatie. :D

@Djurovski@Michaelinho*@Marius@delichris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.c3f8719e0d5a8ee263168c44ba65b5ab.png

Seizoen 6.2 Een oké tweede seizoenshelft ruim genoeg.

Eindstand

ND6fF9Q.png

We hebben de dominantie van 'de grote drie' gebroken en zelfs ook wel van de grote twee, maar we haalden niet belachelijk veel punten meer. En tegen elke tegenstander in de competitie werd er wel eens verloren. Gelukkig kan FM me met zoveel punten niet meer uit Europees voetbal halen, wat onze financiën wel ten goede gaat komen. Maar worden we ook een professionele club?

Bekertranen

MfrgV38.png

Hier doen we nog lang niet mee, je kan een keer verliezen als grote club in de kwartfinale. Maar niet zo natuurlijk. Wel doel gehaald.

Spoiler

lQW5AiX.png

Een conference League finale voor Brann, dat is toch wel een grote stunt mijn inziens. Helaas werd deze niet gewonnen. Sowieso meer clubs in de Conference League en Vikingur dat zich vast lijkt te nestelen! En de Estse clubs? Die wachten nog even...

Estse clubs in beeld: FC Tallinn(Voor Jon Snow)

FC Tallinn is een overblijfsel van een fusie van Levadia Tallinn en FCI Tallinn. Clubs die speelden op het top niveau, maar daarna ruimte overlieten voor een club in de wijk Lasnamäe, de Russische(Oostelijke) wijk van Tallinn. De club bestaat dus pas sinds 2017 en heeft een behoorlijke Russische achtergrond. Begonnen in 2017 zijn er twee promoties geweest om uiteindelijk in de Esiliiga te komen. Het tweede niveau van Estland. Hier speelt de club dus in het Lasnamäe Spordikompleksi kunstmurustaadion, waarvan beelden drie filmpjes hiervoor te zien zijn. Ze staan nu zesde op het tweede niveau en zijn daarmee de zesde club van Tallinn en de veertiende club van Estland als je de tweede elftallen van de verschillende teams niet meetelt.

Estland heeft vele verschillende fusies en splitsingen gekend de afgelopen jaren en vandaar dat de historie van FC Tallinn, nog niet zo groot is. Sowieso heeft het Estse voetbal heel lang op zijn gat gelegen in de Sovjet tijd, waarin ze niet eens een lokale voetbalclub hadden. Dit veranderde in 1990, maar het kost tijd om flink te ontwikkelen, dus ze lopen echt nog achter, zelfs met hun buurlanden. Daarnaast heb je nog het gedoe met Russische achtergronden, dat hier dus ook weer spreekt. Clubs die vertrekken uit buurten met Russische achtergrond die daarna eigenlijk weer heropgericht moeten worden. Een klein gedoetje als je het mij vraagt.

@delichris@Djurovski@Marius@Michaelinho*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.c3f8719e0d5a8ee263168c44ba65b5ab.png

Seizoen 7.1 Eerste tocht door Europa, financiële 'overvloed'

Rustig kijkt Jon naar buiten. Nog één stap omhoog en dan krijgt hij de titel: Prince of Estonia. Het eerste wat bereikt moet worden om uiteindelijk King of The North te worden. 7 seizoenen en zo dicht bij. Eens zien hoe het dit seizoen zal verlopen en hoe lang het nog gaat duren.

Tussenstand

RTVWyPz.png

We zullen niet meer degraderen dit seizoen denk ik? De bookmakers verwachten ook dit seizoen weer een negende plek, maar ook dit seizoen gaan we vrijwel zeker Europees voetbal weer halen. Gelukkig, maar want het geld kan mooi gebruikt worden voor nuttige dingen.

Europese strijd

C5ZT7PW.png

Elke ronde in de voorronde Conference League levert ons ongeveer 4 ton op. Qua prijzengeld en een mooie thuiswedstrijd in een redelijk volle Ests nationaal stadion. En dus is het lijp vet dat we de derde kwalificatieronde hebben gehaald. Tegen Tirana had ik er nog wel hoop in dat we ze zouden verslaan. Maar toen het Oekraïense Polissia er aan kwam, had ik er toch wel een hard hoofd in. Gelukkig was daar Usta die ons zelfs naar de derde kwalificatieronde schoot tegen AA Gent. Ik dacht als we Polissia kunnen verslaan, dan is Gent misschien ook wel te doen? Fout gedacht, volledig afgemaakt door een stelletje Belgen. Volgens mij zou AA Gent uiteindelijk de kwartfinale halen of zoiets, dus geen schande, natuurlijk.

Financiën

kqrdj6z.png

Jaja @Michaelinho*... De centjes. Natuurlijk krijg je hier opnieuw weer een update van. Meteen na onze tweede plaats kwam er een nieuwe voorzitter aan het roer die onze schuld herstructureerde. Dat was natuurlijk een zeer slim moment om in te springen, want daarna zou FC Tallinn, zomaar ineens anderhalf miljoen ekkies waard worden. Daar kunnen we twee dagen Mbappé van huren. Of een huis of 4 in Nederland voor himan van kopen(en 10 in Estland). We kunnen nu flink uitgeven om die Europese plekken nog een paar keer te halen. Of misschien nog wel beter.

Estse spelers in beeld: Konstantin Vassiljev

images?q=tbn:ANd9GcTtuDrLS8k4HEAO3wnhLLS

Een interessante speler met een zeer interessante achtergrond. Vassiljev is op dit moment 40 jaar oud en speelt tot nu toe voor FC Flora. We zijn hem al eerder tegengekomen in de wedstrijd tegen het Nederlands Elftal toen hij als kersvers vader twee prachtdoelpunten naar binnen schoot. Maar deze speler heeft heel veel meer. Daarnaast laat hij ook een ingewikkeld gevoel in de Estse geschiedenis na.

Hoewel ik niet zo heel veel te weten ben gekomen van de stamboom van Vassilijev, lijkt het me toch vrij duidelijk dat hij een Russisch-Estse achtergrond heeft. Je hebt verschillende achtergronden in Estland: De pure Estse achtergrond, met namen als Artür Pikk en Markus Poom. Maar ook een Duitse achtergrond: Anders Oper of Karol Mets(meer Pools/Duits denk ik) Maar natuurlijk is er ook een enorm grote hoeveelheid spelers met een Russische achtergrond. Vassilijev klinkt Russisch en zijn voor en achternaam samen is precies die van een Russische schilder uit de beginjaren van de na-oorlogse sovjet tijd. Zijn achtergrond is dus Russisch. In de jaren '90 en '00 was dat misschien een licht probleem, maar daar konden de Esten lange tijd overheen kijken. Maar nu is de oorlog in Oekraïne begonnen en worden dingen zelfs voor Vassilijev ingewikkeld. Hij kan natuurlijk weinig goeds meer zeggen. Hij haat deze oorlog in het algemeen en een Oekraïnse weblog zegt er dit over:

https://dynamo.kiev.ua/en/news/569751-estonian-national-team-footballers-scandalous-statement-if-russia-defeats-ukraine-maybe-there-will-be-peace.

Waarmee hij eigenlijk had willen zeggen: KAP MET VECHTEN ALLEMAAL... Maar ja, dat licht natuurlijk politiek gevoelig.

Overigens dit zegt de Estse bond:

https://dynamo.kiev.ua/en/news/569756-estonian-football-association-reacts-to-vasilievs-statement-official-statement

Lijkt me zeer netjes.

Overigens voetbalt Vassilijev nog steeds na ook een tijdje in Rusland en Polen te hebben gevoetbald. En laten we eerlijk zijn, als je zegt dat hij in Rusland heeft gevoetbald, moet je ook zeggen dat hij nu in Estland voetbalt en voor hun nationale team heeft gestreden. En hun grootste voetbalheld is als je de resultaten bekijkt. Oh ja en raad eens waar hij speelde toen in 2021 voor de eerste keer in de historie een Estse club de groepsfase van een groot Europees toernooi speelde. Juist bij FC Flora Tallinn op het middenveld, als een Estse 38-jarige Modric. Held van het Estse voetbal, met een knoop in de maag en helaas de Estse samenleving.

@delichris@Djurovski@Marius@Michaelinho*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.1a124edb19913e89573e252a7ba7d681.png

Een grote inhaalreeks die tot weinig leidt. Behalve natuurlijk Europees voetbal, wat ook niet altijd even makkelijk was. Dus wat dat betreft zeker een goed resultaat. Vandaag geen Europees overzicht, die komt wanneer al het Europese voetbal gespeeld is en dat is over een half jaar. En er komt nog een klein beloninkje...

Eindstand

Een strijd werd het nog wel, toch nog een hele punt terug komen voor het kampioenschap. Wat betekent dat als we dat volgend seizoen doortrekken dat toch nog een beetje dichterbij komt. En deze novelle eindelijk een mooiere titel krijgt dan Jon Snow, want ja. Als je kampioen van Estland bent, maak je kans om ooit King of the North te worden. Of wel Prince of Estonia. Maar goed, eerst deze negen punten maar eens erbij pakken. En daarvoor moeten we straks zeker onze verdediging weer eens gaan bekijken, gezien de vele tegendoelpunten.

KsufY3H.png

De beker

Ik was het helemaal vergeten. De beker, omdat FC Flora vorig jaar alles won en wij tweede werden mochten we aantreden tegen Flora in de Super Cup. En onze eerste prijs is binnen. Yay, een supercup. In de beker werden we in de vierde ronde alweer uitgeschakeld door Viljandi Tulevik. Een club uit de Eerste Divisie. Schaam je...

kzZpHQR.png

En dan nog even dit

Aan het eind van de dag kwam de bestuursvoorzitter nog even langs, dat ze een geniaal idee hadden... Niet dat ik er al 23 keer om had gezeurd of zo.

U92MufU.png

Club in beeld: FC Kuressaare

Twee keer in het jaar als FC Kuressaare weer in onze divisie speelt, moeten we naar Kuressare, voor de lokale FC. Nou kun je zeggen, wat is daar nou in vredesnaam raar aan. Nou, dat we eerst een uurtje of twee moeten rijden. Dan een klein bootje moeten pakken. Dan weer een uurtje moeten buffelen, dan een dammetje over en dan weer een halfuurtje rijden. En dan ook nog eens terug. Gelukkig zie je dan wel dit:

image.jpeg.a1f7795fd32271d041dbac764a38c3f1.jpeg

Jaja, Kuressaare ligt op het grootste eiland van Estland, middenin de Baltische zee en net als Estland heeft het bij allerlei koninkrijken gehoord in de historie, maar ze hebben dus nog een prachtig kasteeltje en een voetbalclub. (het stadionnetje ligt als ik het goed heb op de achtergrond. Voor de rest heb ik er niet zoveel over te vertellen. Ze kunnen wat mij betreft het heen en weer krijgen... Hun divisies lijken op de ferry's waar we overheen moeten om er te komen. Ere, eerste, Ere, eerste. KIES NOU GEWOON!

@Djurovski naah het is vet, niet lijp, maar wel overdreven vet, dus lijp vet. En ik heb altijd gelijk... (kuch)

@Michaelinho* Had al zo'n vermoeden dat jij van de centjes was. Nou hier heb je ze. Maar de grote hoeveelheden kwamen pas halverwege dit seizoen. En toen was het seizoen eigenlijk wel al klaar.

@Marius Denk dat de volgorde wel eens andersom gaat kunnen zijn. Eerst kampioen worden, dan groepsfase. Estse kampioenen zijn nog niet eens vaste vertegenwoordigers in een groepsfase, dus laat staan wij als nummer 2/3

@delichrisHier een leuk stukje over een club. :D

KsufY3H.pnga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Money makes the world go round, je weet toch!:<

Mooi seizoen gedraaid weer hoor. Eerste prijs binnen, competitie lekker stabiel. Europees voetbal binnen, dus moneys blijven binnen stromen. Die beker blamage vergeten we maar even. 

Geniaal stadje in de spotlight trouwens. Als toerist een prachtig tripje, als serieuze (inmiddels) profclub een kriem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites