Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Triathlon

Rogier.

Aanbevolen berichten

Omdat het toch tijd werd voor een topic van deze mooie sport! Hier kun je jouw eigen triathlonverhalen delen, of stargazen naar de immense prestaties van onder anderen dhr. Blummenfelt en mevr. Charles-Barclay. Voor wie triathlon niet kent? Swim-bike-run is het motto. Of: train, eat, sleep, repeat. 

image.png.950f2f5b9b6cac13e1d5067d46c2deb8.png

Er zijn verschillende afstanden, waar normaliter over gesproken wordt (i.p.v. de 'maat') in de termen 1/16 (XS), 1/8 (S), 1/4 (M), 1/2 (L) en de full Ironman. Het zwemmen is soms wat korter, met name bij de 1/4: de Olympische afstand is altijd met 1.500 meter zwemmen, maar met 1.000 meter is het officieel een 1/4.

image.png.112db0a9f356426eedd7cf666f1746e7.png

Over Blummenfelt gesproken, die schudde afgelopen weekend even een Ironman van 7u27m uit de mouw, met een marathon van 2u32m na het zwemmen en fietsen, terwijl hij net meedeed aan de Olympische Spelen op de kwart :-D

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei FlyD:

Altijd fijner trainen als je een doel hebt. Heb jij een eigen wetsuit of huur je steeds een voor de wedstrijd?

Ik ben momenteel vooral bezig met fietsen, maar ga nog 1x per week zwemmen en doe een start to run om mijn spieren en gewrichten weer te laten wennen aan het lopen. Als dat allemaal goed blijft gaan wil ik misschien toch eens een volledige Ironman gaan doen of een halve met een zwaar (fiets)parcours (bv. op Alpe d'Huez). 

De Norseman Xtreme Triathlon, prachtig! 

Heb een eigen wetsuit gekocht, zo eentje die in de winkel is gebruikt als pasmodel. Die krengen zijn namelijk reteduur, zeker als je er één koopt met een beetje kwaliteit. Heb nu 130 euro i.p.v. 400 euro betaald ofzo. En vind het sowieso wel leuk om in het open water te zwemmen, daar is het in sommige periodes nog te koud voor zonder wetsuit (zeker als je al een week of 5 voor een triathlon eind mei / begin juni een paar keer het water wil testen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie 'm nog ver komen ook eigenlijk gek genoeg. Een Tour waar je niet naar 2500+ gaat, 2 langere tijdritten en een beetje gewicht verliezen zet 'm zomaar op het podium. En als een Pogacar, Vingegaard en Evenepoel door omstandigheden niet meedoen (ervanuitgaande dat gasten als Del Toro nog niet het niveau hebben), kan hij 'm zomaar winnen. Blijft een kleine kans natuurlijk, maar dromen is nooit verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Rogier.:

Zie 'm nog ver komen ook eigenlijk gek genoeg. Een Tour waar je niet naar 2500+ gaat, 2 langere tijdritten en een beetje gewicht verliezen zet 'm zomaar op het podium. En als een Pogacar, Vingegaard en Evenepoel door omstandigheden niet meedoen (ervanuitgaande dat gasten als Del Toro nog niet het niveau hebben), kan hij 'm zomaar winnen. Blijft een kleine kans natuurlijk, maar dromen is nooit verkeerd.

Dromen mag zeker. Er kan sowieso wat gewicht (spiermassa) af in zijn bovenlichaam. Een VO2Max van 93 (hoogste ooit gemeten) en een ongekend trainingsregime (al jaren) zal de rest moeten doen. In ene peloton rijden in triatlon is wel heel anders dan in de World Tour, dus daar zal hij aan moeten wennen/werken. In elk geval een interessant project om te volgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-8-2024 om 16:16 zei Rogier.:

Doelstelling is ditmaal 2.5 uur, moet in theorie haalbaar zijn.

- Zwemmen: 20m (richttijd 18/19 minuten, afhankelijk van hoe makkelijk ik het zwemmen weer oppak)

- Fietsen: 1u10m (is 32.4 km/u, schat in dat 33/34 km/u toch wel haalbaar moet zijn en dat bespaart weer 2/3 minuten)

- Hardlopen: 55m (PR op 10km is net geen 48 minuten, fitheid hier grootste vraagteken, maar 55m moet haalbaar zijn)

- Transitie: 2x 2.5m

Weekje verder en het water een beetje kunnen voelen (letterlijk en figuurlijk). Zwemmen en fietsen relatief zoals verwacht; niet gek veel ingeleverd op voor de trip, dus met deze paar weken zijn deze schattingen best aardig. Ook net het fietsparcours in Best Bike Split gezet met FTP en doel-% (wat een topsite), die geven me een 1:08:53 eindtijd (32.85 km/u gem.) :D Beetje vervelend dat er een keerpunt zit tussen de 2 kleinere heuveltjes (zie hieronder), dus de snelheid die je daar meeneemt ben je kwijt en dan mag je gaan klimmen.  

Gaat in ieder geval van het hardlopen afhangen, en daar heb ik echt geen idee wat te verwachten. Benen zijn gevoelig en kan nog niet al te veel hardlopen. Nog wat voetbalwedstrijden erbij maken het niet echt relaxt om goed daarvoor te trainen, maar we gaan het meemaken.

image.thumb.png.c9b07b593f2e500d6974f8a1feca32d7.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-8-2024 om 10:38 zei Rogier.:

https://www.wielerflits.nl/nieuws/triatleet-wilde-in-2028-de-tour-winnen-maar-focust-zich-toch-op-triatlon-olympische-spelen-2028/

Ik had er sowieso al een hard hoofd in of dit hem zou gaan lukken

bewerkt door rich ruzzian
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag #race-day. Het viel me niet tegen, maar ook allesbehalve mee. Had beter kunnen gaan, maar ook zeker slechter. Richttijden totaal niet gehaald, zat na het zwemmen meteen met een megahartslag op de fiets, dus durfde daar niet door te trekken. Uiteindelijk wel een wattage gereden waar ik blij mee kan zijn op een niet superdag (nu 193W, maar mikte op 200-205W), maar volgens Best Bike Split zou ik 3 à 4 minuten sneller moeten zijn dan dat ik nu heb gedaan (dat is +5%). Teken wel dat mijn positie op de fiets nog een stuk aerodynamischer kan. Iets om in de winter eens naar te gaan kijken.

Die heuveltjes zijn zwaar man trouwens, zaten iets van 290 hoogtemeters in, en dat ben ik in Rotterdam echt totaal niet gewend. Bij de 2 langere wel echt een risico dat je richting stilstand komt, en dan is het wel belangrijk om gas te blijven geven. Was daar zeker de eerste ronde te terughoudend, had me nog wel tijdwinst kunnen opleveren. Met hardlopen hetzelfde verhaal. Begon oke, maar door het vele offroad (lang oneven gras en zand van het strand) was de vorm soms ver te zoeken. Liep op de asfaltstukken dan ook veel sneller, maarja, is maar mee te dealen. Hitte hielp ook niet mee, liep vorige week toen het wat kouder was nog 5:09/km over 8.7km in een pyramiderun (gem. zone 3), maar dat was nu echt niet mogelijk geweest.

Totale eindtijd 2:41:40. Niet echt tevreden mee, maar gegeven de tijden die er verder zijn behaald, wellicht niet onverdienstelijk. 96e van de 337 finishers, en de snelste tijden zijn ook echt significant langzamer dan de andere races waar ik vergelijkingsmateriaal mee heb (al waren de echte kleppers er ook niet bij, maakt het ook lastig vergelijken).

Op 20-8-2024 om 16:16 zei Rogier.:

Doelstelling is ditmaal 2.5 uur, moet in theorie haalbaar zijn.

- Zwemmen: 20m (richttijd 18/19 minuten, afhankelijk van hoe makkelijk ik het zwemmen weer oppak)

- Fietsen: 1u10m (is 32.4 km/u, schat in dat 33/34 km/u toch wel haalbaar moet zijn en dat bespaart weer 2/3 minuten)

- Hardlopen: 55m (PR op 10km is net geen 48 minuten, fitheid hier grootste vraagteken, maar 55m moet haalbaar zijn)

- Transitie: 2x 2.5m

Uiteindelijk: 

- Zwemmen: ergens tussen 23:26 (Strava) en 24:22 (timing mat), afstand was grofweg 1.200 meter ipv 1.000 meter. Was erg zwaar, maar gegeven het aantal keer zwemmen na de halve in juni en mijn vakantie deze zomer, had het niet veel beter gekund. De techniektrainingen maar gaan oppakken.

- Fietsen: 1:13:17. Verloor weer eens een bidon bij een gat in de weg (dit had dus wel echt sneller gemoeten, ook gegeven de dikke fiets die ik heb).

- Hardlopen: 57:11 over 10.5km ipv 10 (dus 54:45 ofzo over 10). PR op 10km ongeveer 48 minuten, dus op dit terrein en de warmte best prima. 

- Wissels: wisselzone was echt heel groot, was ook mijn fiets kwijt, dus dit was totaal niet haalbaar :D 6:50 in totaal gewisseld.

Volgend seizoen weer nieuwe kansen. Waarschijnlijk worden het 2 halve, maar dat is nog even te bekijken.

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een zwakke enkel, waarvoor ik de hele zomer oefeningen heb gedaan om enigszins fatsoenlijk aan het voetbalseizoen te beginnen. Uiteindelijk heeft mijn enthousiasme daar er (waarschijnlijk) voor gezorgd dat ik nu een ontstoken achillespees heb... Shitshow. 

Afgelopen week bij de fysio geweest, hij raadt mij aan om te zwemmen en te fietsen, twee dingen die ik al regelmatig doe. Gisterochtend dus maar naar het zwembad geweest, 60 baantjes gezwommen in een rustig tempo. Toen ik thuis kwam, merkte ik dat ik nog wel zin had om te gaan fietsen, dus (bewust wel) daarna 40km gefietst. Had ik toch twee van de drie onderdelen van een Olympische afstand erop zitten. 

Op de weg terug begon ik al te denken om daarna ook 10km te gaan hardlopen, maar dat gaat natuurlijk niet met een ontstoken achillespees. Maar goed, achillespees even tot rust laten komen en dan kijken we wel weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren/vannacht was het WK Ironman in Kona weer voor de mannen, wat een race :< Laidlow ver vooraan na het zwemmen en fietsen, maar bezwijkt volledig onder de hitte. Blummenfelt moet weer volle bak overgeven bij het fietsen en valt ook helemaal weg. Leip hoeveel er toch kan gebeuren in zo’n lange race.

Uiteindelijke winst voor Lange in 7:35, die even een 2:37 (!) marathon loopt na het zwemmen en fietsen :D Immense prestatie weer. En beste Nederlander, Menno Koolhaas, wordt gewoon 5e in 7:47. 

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites