De Raam Geplaatst 14 mei Share Geplaatst 14 mei Waarschuwing: Lange update! 43. TEAMTRAINING De ene Football Manager is er dol op, de ander laat het liever over aan zijn assistent. Ik ben normaliter iemand uit de eerste categorie maar ik moet zeggen dat ik tot nog toe vrij lui ben geweest wat betreft de teamtraining. Aan het begin van de save heb ik het extreme trainingsschema van Rashidi (BustTheNet) geïmporteerd en er verder niet meer heel veel naar omgekeken. Tot op heden heeft dit ook gewoon prima gewerkt dus als iemand op zoek is naar een goed werkend en gebalanceerd schema, dan kan ik die zeker aanraden. Vanaf dit punt (juni 2026) wordt het tijd om gebruik te gaan maken van mijn eigen schema’s. Voordat we verder gaan wil ik dat jullie in het achterhoofd houden dat ik de training vooral wil gebruiken om de attributen van spelers te laten groeien. Er zijn ook managers die liever werken aan de bekendheid van de tactiek en dus tactische sessies gebruiken. Ik geloof zelf echter dat de bekendheid van de tactiek wel zal groeien door in die tactiek te spelen. Ik gebruik wel degelijk tactische sessies maar doe dit minimaal, tenzij ik een nieuwe tactiek maak. Dan wil ik me daar nog weleens op richten aan het begin van het seizoen. Naast het opzetten van een goede teamtraining vind ik het ook weleens lekker om gewoon te roleplayen. Ik blijf het schema van Rashidi ook gewoon gebruiken want de basis is super, maar ga er wel mijn eigen saus overheen gooien. Om te kijken hoe ik het wil gaan aanpakken, analyseren we eerst even het schema van Rashidi. Het trainingsschema van Rashidi (BustTheNet) Wat als eerste opvalt is dat er amper rust wordt gegeven aan de spelers. Alle mogelijke sessies zijn volgepland met een trainingsoefening. Zelfs een dag na de wedstrijd, waar we normaliter enkel een Recovery sessie zien, is volledig volgepland. Ik deed dit vorig jaar zelf ook al om zo min mogelijk trainingstijd te verliezen. Dit houdt echter wel in dat je de spelers op een andere manier rust moet geven. Ik kom hier later op terug. De dinsdag en woensdag zijn de meest intensieve dagen. Waarna twee dagen voor de wedstrijd wat minder zwaar belast zijn. Op die manier zullen de spelers op volle scherpte zijn voor de wedstrijd. INDIVIDUELE ROLLEN TRAININGSSESSIES De week wordt begonnen met twee algemene sessies. Volgens Max, Evidence Based Football Manager op Youtube, zijn dit twee van de meest effectieve trainingssessies. De extra sessie (Ground Defence) op maandag is ook een heel belangrijke. De verdedigende unit traint namelijk enkele attributen, terwijl de aanvallende unit en keepers zich op hun individuele training richten. Die sessies heb je nodig om überhaupt effect uit de individuele programma’s te halen. Als je op zo’n sessie klikt, krijg je een overzicht te zien zoals hierboven. Daarin zie je welke impact zo’n sessie heeft. Bovenstaand zien we de Ground Defence sessie. De primaire focus ligt op de defensieve unit, 60% van de aandacht gaat naar die groep uit. Zij werken aan hun Mandekking, Tackelen, Techniek, Concentratie en Positie Kiezen. Deze sessie zorgt er tevens voor dat hun blijdschap licht wordt verhoogd, evenals het risico op blessures. De conditie van deze groep spelers zal door deze sessie iets achteruitgaan. De rood omcirkelde gebieden vind ik echter even veel belangrijker. Je ziet daar namelijk dat deze sessie ervoor zorgt dat 20% van de aandacht uitgaat naar de aanvallende unit en 20% van de aandacht wordt gespendeerd aan de keepers. Bij Attributes zie je vervolgens Individual Roles staan. De sessies waarin dit voorkomt zijn de enige sessies waarbij de individuele rollen training wordt gedaan. Dit wordt nog weleens vergeten door Football Managers die enkel de individuele training op zich nemen. Deze sessies moeten dus in de teamtraining ingepland worden omdat er anders helemaal geen individuele training plaatsvindt. De volgende sessies triggeren de individuele rollen training: Keepers (20%) Attacking Overlap, Defending from the Front, Transition Press, Transition Restrict, Ball Retention Keepers & Verdedigers (20%) Chance Conversion, Chance Creation Keepers & Aanvallers (20%) Ground Defence, Aerial Defence Verdedigers & Aanvallers (20%) Shot Stopping, Handling, One-On-Ones, Distribution Keepers, Verdedigers & Aanvallers (100%) Match Practice We zullen dus een balans moeten vinden tussen de bovenstaande individuele sessies en de teamsessies. Ik heb geprobeerd een schema werkend te krijgen waarbij enkel aan de individuele training gewerkt wordt, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn. Of de spelers worden te zwaar belast of enkele attributen die niet getraind worden gaan hard achteruit. We zullen dus af en toe attributen moeten trainen om deze enkel te onderhouden. Daarom is het belangrijk om een gebalanceerd schema samen te stellen! PRO TIP Voordat we beginnen met het opzetten van het schema, is het belangrijk om te weten op welke dagen en hoeveel wedstrijden je ongeveer speelt. Een week zonder wedstrijd ziet er natuurlijk totaal anders uit dan een week waarin je twee wedstrijden speelt, door bijvoorbeeld een continentaal toernooi. Mijn tip is in dit geval om alle wedstrijden vast te zetten op woensdag en zaterdag. Hierdoor zul je enkel op die dagen spelen en hoef je nooit te schuiven met je sessies, dit neemt echt enorm veel werk uit handen. Het is belangrijk dat je dit instelt voordat het nieuwe wedstrijdschema ingeladen wordt. Mocht je midden in een seizoen zitten en dit aanpassen, dan wordt dit pas van kracht in het eerstvolgende seizoen. Ga hiervoor naar instellingen, klik op “Advanced” en ga rechtsboven vervolgens in het dropdown menu naar "Match". Scroll naar beneden tot je het kopje “Processing” tegenkomt en selecteer vervolgens “Use Saturday and Wednsesday matchdays” in het dropdown menu dat achter “When viewing matches from the Start Screen” staat. Door dit te selecteren weet je 100% zeker dat je alle competitiewedstrijden op een zaterdag speelt en alle beker- en continentale wedstrijden op woensdag plaatsvinden, tenzij er in die week geen wedstrijd op zaterdag gepland staat. Hierdoor kunnen we schema’s maken voor een week zonder wedstrijden, een week met één wedstrijd en een schema voor een week met twee wedstrijden omdat je weet dat ze enkel op de woensdag en/of zaterdag plaatsvinden. TRAININGSSCHEMA OPBOUWEN In sommige landen krijg je af en toe te maken met weken waarin geen wedstrijden gespeeld worden. Tevens is dit het geval in de lagere elftallen van je club. Vaak beginnen de reserve- en jeugd competities veel later dan de competitie van jouw eerste elftal. Ik heb in Ecuador ook te maken met een zomerstop, waardoor er in de maand juni amper gevoetbald wordt, tenzij we meedoen aan het WK voor clubteams. Hetzelfde geldt voor de maand december. In die weken wil ik me volledig richten op de groei van attributen. Schema ‘Week zonder wedstrijd’ Hier komt ook een beetje het roleplayen terug want in dit geval vind ik het leuk om te bedenken hoe ik het ‘in het echie’ zou aanpakken. Het is aannemelijk dat je net uit een week komt waar nog wel een wedstrijd gespeeld werd en dus is misschien nog niet iedereen terug op volle kracht. Om die reden wil ik de week rustig opbouwen, in het midden de zwaarste dagen hebben, om vervolgens weer licht af te bouwen. Tijdens deze weken maak ik me niet te druk om de tactische bekendheid, zolang die maar behouden wordt. Het wedstrijdritme moet ook onderhouden worden of mag minimaal achteruitgaan. Over de conditie en het risico op blessures maak ik me ook niet al te druk, aangezien elk schema hier last van zal hebben. We willen ons vooral richten op het verbeteren van attributen en de andere zaken slechts onderhouden. We beginnen de week met een Overall sessie. Zo hebben we na het weekend alle spelers samen op het veld en wordt er licht getraind op alle attributen. Op maandagmiddag krijgen de spelers vrij om nog even bij te kunnen komen van het drukke weekend. De dag wordt afgesloten met een Ground Defence sessie, waarbij keepers en spelers in de aanvallende unit dus individuele training uitvoeren. Op dinsdag triggert de Aerial Defence sessie weer de individuele training voor keepers en aanvallers, waarna er twee algemene sessies volgen die werken aan aanvallende en verdedigende attributen. Op deze manier bouwen we de eerste twee dagen van de week rustig op naar een zwaarder programma. Op woensdag beginnen we met een Fysiek programma. Daarna volgen er twee sessies die de keepers en verdedigers aan hun individuele programma zetten, terwijl de aanvallers werken aan attributen die helpen bij het creëren en afmaken van kansen. Op donderdag en vrijdag volgen de twee zwaarste dagen van de week. Beide dagen beginnen met een sessie die voor mij vooral gericht zijn op mentale attributen. Op donderdag zijn Anticiperen, Agressie, Beslissingen, Teamwork en Work Rate de focus. Vrijdags zijn dit vooral Anticiperen, Concentratie, Positie Kiezen en Teamwork. Op beide dagen wordt ‘s middags een Match Practice sessie gedaan, waarbij in mijn beleving een elf tegen elf wordt gedaan. Alle spelers focussen zich tijdens deze sessies op hun individuele rollen training. Na deze sessies krijgen de spelers de kans om te herstellen. Op zaterdag bouwen we de intensiteit af met eerst twee sessies die zich vooral op de aanvallende unit richten, de dag wordt afgesloten met een sessie die voornamelijk effect heeft op de verdedigende unit. Zondag beginnen we met een sessie die zich richt op de aanval, waarbij verdedigende attributen getraind worden. Een beetje het tegenovergestelde van de Play from the Back sessie. De week wordt afgesloten met twee tactische sessies waarbij de ene keer de focus op de aanval en de andere keer op de verdediging ligt. Tevens wordt hiermee de tactische bekendheid onderhouden. Het effect is precies zoals ik wilde hebben. Weinig vermoeidheid, een klein verlies in scherpte, tactische bekendheid wordt onderhouden en de spelers worden hier blij van! Schema ‘Wedstrijd op zaterdag’ Volgens mij heb ik genoeg verteld over de sessies en begrijpen jullie het principe wel, ik ga dan ook niet elk schema volledig ontleden. Voor de weken waarin we alleen op zaterdag spelen, gebruik ik het schema van Rashidi en wissel ik die af met mijn eigen. Ze lijken veel op elkaar en eigenlijk worden in elk schema ongeveer dezelfde sessies gebruikt omdat ze gewoon de meest effectieve zijn. Mijn eigen schema voor een wedstrijd op zaterdag Rashidi’s schema voor een wedstrijd op zaterdag Ten opzichte van het schema van Rashidi gebruik ik een andere fysieke sessie op dinsdag om wat variatie te krijgen. Verder gebruik ik twee extra algemene sessies (Attacking en Defending op donderdag) in plaats van de meer tactische sessies, om ons meer op de attributen te richten. De effecten van beide schema’s zijn dan ook bijna gelijk. Ik weet niet of je het heel goed kunt zien hieronder, maar bij mijn eigen schema is het risico op blessures wat groter, terwijl bij het schema van Rashidi de vermoeidheid wat harder toeslaat. Qua positieve effecten zullen de spelers wat blijer zijn met mijn schema en wordt de tactische bekendheid beter behouden. Het effect van mijn eigen schema Het effect van het schema van Rashidi Schema ‘Twee wedstrijden’ Wanneer er twee wedstrijden in een week worden gespeeld, gaan we een beetje een andere richting op. In deze weken wordt er vooral rekening gehouden met rust. Logisch ook wel, omdat we onze spelers niet willen overbelasten. Opnieuw valt op dat er geen vrijaf wordt gegeven na de wedstrijden maar daar kom ik zo dadelijk op. In deze weken wordt er vooral ingezet op algemene sessies en de gebruikelijke Match Practices om individuele training in te passen. Deze sessies staan overigens niet voor niets gepland na de wedstrijddagen. Rust Zoals ik al een aantal keren heb aangegeven is er weinig ruimte voor rust in mijn schema’s. Ik wil namelijk zoveel mogelijk tijd spenderen aan het trainen van attributen. Wanneer je ruimte laat voor Rust of Recovery sessies wordt er gewoonweg niet getraind. Ik wil gewoon zoveel mogelijk progressie zien en geef de spelers die rust nodig hebben, hun tijd op een andere manier. Ik hoor jullie namelijk vragen; heb je op deze manier geen vermoeide of vaak geblesseerde spelers? Nee, want daar is een oplossing voor! Eigenlijk zijn er twee. Je kunt na de wedstrijden de vermoeide spelers selecteren en hen vrijaf geven van de training. Ik vind het alleen niet prettig om dit elke keer na een wedstrijd te moeten doen en soms vergeet ik het ook gewoon, waardoor er alsnog problemen ontstaan. Spelers handmatig rust geven kost tijd en wordt soms vergeten Om die reden heb ik het bovenstaande proces geautomatiseerd. Dit kun je doen door naar 'Training' te gaan en vervolgens het kopje 'Rest' of 'Rust' aan te klikken. Vervolgens kun je in de bovenste balk kiezen bij welke conditieniveaus je rust wil geven, op halve intensiteit, op normale intensiteit of op dubbele intensiteit te trainen. Op de bovenstaande manier zullen de spelers die een wedstrijd gespeeld hebben, en dus een lagere conditie hebben, geen training uitvoeren. Op deze manier wordt dus het eerdere proces, van handmatig rust geven, geautomatiseerd. Omdat we de dag na de wedstrijd gewoon trainingssessies hebben gepland, zullen de spelers die niet gespeeld hebben gewoon hun training uitvoeren. Hierdoor benutten we extra trainingstijd voor de spelers die minder spelen. Waar je wel even op moet letten, is dat de spelers bij de individuele training op 'Automatisch' staan, te zien aan de pijltjes die voor 'Double Intensity' staan: DOWNLOADS Eerste week na vakantie.fmf Geen wedstrijden.fmf Wedstrijd zaterdag.fmf Wedstrijd woensdag - zaterdag.fmf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 14 mei Auteur Share Geplaatst 14 mei @Gert @rich ruzzian Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 14 mei Share Geplaatst 14 mei Damn, dat is zeker een lange post. Gelukkig zit ik zo meteen een uur bij het zwembad voor zwemles dus heb ik mooi de tijd om het even door te lezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 14 mei Share Geplaatst 14 mei @De Raam Ik zie dat je geen gebruik maakt van de Match review de dag na een wedstrijd. Heeft dat geen meerwaarde? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 14 mei Auteur Share Geplaatst 14 mei 9 minuten geleden zei FlyD: @De Raam Ik zie dat je geen gebruik maakt van de Match review de dag na een wedstrijd. Heeft dat geen meerwaarde? Ligt er een beetje aan wat je van de training wil. Die info, wanneer ik dat nodig ben, kan ik ook uit de Data Hub halen. Deze training is puur gericht op het verbeteren van attributen. Ik heb die review ook nog niet één keer gemist Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 14 mei Share Geplaatst 14 mei 58 minuten geleden zei De Raam: Ligt er een beetje aan wat je van de training wil. Die info, wanneer ik dat nodig ben, kan ik ook uit de Data Hub halen. Deze training is puur gericht op het verbeteren van attributen. Ik heb die review ook nog niet één keer gemist Maar ik bedoel het blokje 'match review' in je trainingsschema. Op die manier verbeteren de spelers in hun kennis en begrip van de tactiek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 14 mei Auteur Share Geplaatst 14 mei 10 minuten geleden zei FlyD: Maar ik bedoel het blokje 'match review' in je trainingsschema. Op die manier verbeteren de spelers in hun kennis en begrip van de tactiek. Ja, snap ik. Dan nog hetzelfde antwoord deze training is puur voor de ontwikkeling van spelers. Ik houd meestal vast aan eenzelfde soort tactiek, waardoor die bedrevenheid vanzelf wel komt en op niveau gehouden wordt. Je kunt dat met bepaalde sessies versnellen inderdaad, maar vind dat niet zo nodig. Je bent ook vrij om enkele sessies aan te passen naar wens natuurlijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 15 mei Share Geplaatst 15 mei Heel erg bedankt. Ga het deze week even goed lezen en toepassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 17 mei Share Geplaatst 17 mei Wat doe je met de jeugd @De Raam? Neem een beetje aan dat deze schema's voor de senioren zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 mei Auteur Share Geplaatst 17 mei Zojuist zei rich ruzzian: Wat doe je met de jeugd @De Raam? Neem een beetje aan dat deze schema's voor de senioren zijn? Ik doe daar precies hetzelfde. Die maken alleen veel meer gebruik van het schema geen wedstrijden en wedstrijd zaterdag omdat die minder wedstrijden spelen. Ook omdat je die handmatige rust instelt, zullen de jeugdspelers zwaarder belast worden in vergelijking met de senioren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Martijn1978 Geplaatst 17 mei Share Geplaatst 17 mei Op 14-5-2024 om 12:28 zei De Raam: Waarschuwing: Lange update! 43. TEAMTRAINING De ene Football Manager is er dol op, de ander laat het liever over aan zijn assistent. Ik ben normaliter iemand uit de eerste categorie maar ik moet zeggen dat ik tot nog toe vrij lui ben geweest wat betreft de teamtraining. Aan het begin van de save heb ik het extreme trainingsschema van Rashidi (BustTheNet) geïmporteerd en er verder niet meer heel veel naar omgekeken. Tot op heden heeft dit ook gewoon prima gewerkt dus als iemand op zoek is naar een goed werkend en gebalanceerd schema, dan kan ik die zeker aanraden. Vanaf dit punt (juni 2026) wordt het tijd om gebruik te gaan maken van mijn eigen schema’s. Voordat we verder gaan wil ik dat jullie in het achterhoofd houden dat ik de training vooral wil gebruiken om de attributen van spelers te laten groeien. Er zijn ook managers die liever werken aan de bekendheid van de tactiek en dus tactische sessies gebruiken. Ik geloof zelf echter dat de bekendheid van de tactiek wel zal groeien door in die tactiek te spelen. Ik gebruik wel degelijk tactische sessies maar doe dit minimaal, tenzij ik een nieuwe tactiek maak. Dan wil ik me daar nog weleens op richten aan het begin van het seizoen. Naast het opzetten van een goede teamtraining vind ik het ook weleens lekker om gewoon te roleplayen. Ik blijf het schema van Rashidi ook gewoon gebruiken want de basis is super, maar ga er wel mijn eigen saus overheen gooien. Om te kijken hoe ik het wil gaan aanpakken, analyseren we eerst even het schema van Rashidi. Het trainingsschema van Rashidi (BustTheNet) Wat als eerste opvalt is dat er amper rust wordt gegeven aan de spelers. Alle mogelijke sessies zijn volgepland met een trainingsoefening. Zelfs een dag na de wedstrijd, waar we normaliter enkel een Recovery sessie zien, is volledig volgepland. Ik deed dit vorig jaar zelf ook al om zo min mogelijk trainingstijd te verliezen. Dit houdt echter wel in dat je de spelers op een andere manier rust moet geven. Ik kom hier later op terug. De dinsdag en woensdag zijn de meest intensieve dagen. Waarna twee dagen voor de wedstrijd wat minder zwaar belast zijn. Op die manier zullen de spelers op volle scherpte zijn voor de wedstrijd. INDIVIDUELE ROLLEN TRAININGSSESSIES De week wordt begonnen met twee algemene sessies. Volgens Max, Evidence Based Football Manager op Youtube, zijn dit twee van de meest effectieve trainingssessies. De extra sessie (Ground Defence) op maandag is ook een heel belangrijke. De verdedigende unit traint namelijk enkele attributen, terwijl de aanvallende unit en keepers zich op hun individuele training richten. Die sessies heb je nodig om überhaupt effect uit de individuele programma’s te halen. Als je op zo’n sessie klikt, krijg je een overzicht te zien zoals hierboven. Daarin zie je welke impact zo’n sessie heeft. Bovenstaand zien we de Ground Defence sessie. De primaire focus ligt op de defensieve unit, 60% van de aandacht gaat naar die groep uit. Zij werken aan hun Mandekking, Tackelen, Techniek, Concentratie en Positie Kiezen. Deze sessie zorgt er tevens voor dat hun blijdschap licht wordt verhoogd, evenals het risico op blessures. De conditie van deze groep spelers zal door deze sessie iets achteruitgaan. De rood omcirkelde gebieden vind ik echter even veel belangrijker. Je ziet daar namelijk dat deze sessie ervoor zorgt dat 20% van de aandacht uitgaat naar de aanvallende unit en 20% van de aandacht wordt gespendeerd aan de keepers. Bij Attributes zie je vervolgens Individual Roles staan. De sessies waarin dit voorkomt zijn de enige sessies waarbij de individuele rollen training wordt gedaan. Dit wordt nog weleens vergeten door Football Managers die enkel de individuele training op zich nemen. Deze sessies moeten dus in de teamtraining ingepland worden omdat er anders helemaal geen individuele training plaatsvindt. De volgende sessies triggeren de individuele rollen training: Keepers (20%) Attacking Overlap, Defending from the Front, Transition Press, Transition Restrict, Ball Retention Keepers & Verdedigers (20%) Chance Conversion, Chance Creation Keepers & Aanvallers (20%) Ground Defence, Aerial Defence Verdedigers & Aanvallers (20%) Shot Stopping, Handling, One-On-Ones, Distribution Keepers, Verdedigers & Aanvallers (100%) Match Practice We zullen dus een balans moeten vinden tussen de bovenstaande individuele sessies en de teamsessies. Ik heb geprobeerd een schema werkend te krijgen waarbij enkel aan de individuele training gewerkt wordt, maar dit schijnt niet mogelijk te zijn. Of de spelers worden te zwaar belast of enkele attributen die niet getraind worden gaan hard achteruit. We zullen dus af en toe attributen moeten trainen om deze enkel te onderhouden. Daarom is het belangrijk om een gebalanceerd schema samen te stellen! PRO TIP Voordat we beginnen met het opzetten van het schema, is het belangrijk om te weten op welke dagen en hoeveel wedstrijden je ongeveer speelt. Een week zonder wedstrijd ziet er natuurlijk totaal anders uit dan een week waarin je twee wedstrijden speelt, door bijvoorbeeld een continentaal toernooi. Mijn tip is in dit geval om alle wedstrijden vast te zetten op woensdag en zaterdag. Hierdoor zul je enkel op die dagen spelen en hoef je nooit te schuiven met je sessies, dit neemt echt enorm veel werk uit handen. Het is belangrijk dat je dit instelt voordat het nieuwe wedstrijdschema ingeladen wordt. Mocht je midden in een seizoen zitten en dit aanpassen, dan wordt dit pas van kracht in het eerstvolgende seizoen. Ga hiervoor naar instellingen, klik op “Advanced” en ga rechtsboven vervolgens in het dropdown menu naar "Match". Scroll naar beneden tot je het kopje “Processing” tegenkomt en selecteer vervolgens “Use Saturday and Wednsesday matchdays” in het dropdown menu dat achter “When viewing matches from the Start Screen” staat. Door dit te selecteren weet je 100% zeker dat je alle competitiewedstrijden op een zaterdag speelt en alle beker- en continentale wedstrijden op woensdag plaatsvinden, tenzij er in die week geen wedstrijd op zaterdag gepland staat. Hierdoor kunnen we schema’s maken voor een week zonder wedstrijden, een week met één wedstrijd en een schema voor een week met twee wedstrijden omdat je weet dat ze enkel op de woensdag en/of zaterdag plaatsvinden. TRAININGSSCHEMA OPBOUWEN In sommige landen krijg je af en toe te maken met weken waarin geen wedstrijden gespeeld worden. Tevens is dit het geval in de lagere elftallen van je club. Vaak beginnen de reserve- en jeugd competities veel later dan de competitie van jouw eerste elftal. Ik heb in Ecuador ook te maken met een zomerstop, waardoor er in de maand juni amper gevoetbald wordt, tenzij we meedoen aan het WK voor clubteams. Hetzelfde geldt voor de maand december. In die weken wil ik me volledig richten op de groei van attributen. Schema ‘Week zonder wedstrijd’ Hier komt ook een beetje het roleplayen terug want in dit geval vind ik het leuk om te bedenken hoe ik het ‘in het echie’ zou aanpakken. Het is aannemelijk dat je net uit een week komt waar nog wel een wedstrijd gespeeld werd en dus is misschien nog niet iedereen terug op volle kracht. Om die reden wil ik de week rustig opbouwen, in het midden de zwaarste dagen hebben, om vervolgens weer licht af te bouwen. Tijdens deze weken maak ik me niet te druk om de tactische bekendheid, zolang die maar behouden wordt. Het wedstrijdritme moet ook onderhouden worden of mag minimaal achteruitgaan. Over de conditie en het risico op blessures maak ik me ook niet al te druk, aangezien elk schema hier last van zal hebben. We willen ons vooral richten op het verbeteren van attributen en de andere zaken slechts onderhouden. We beginnen de week met een Overall sessie. Zo hebben we na het weekend alle spelers samen op het veld en wordt er licht getraind op alle attributen. Op maandagmiddag krijgen de spelers vrij om nog even bij te kunnen komen van het drukke weekend. De dag wordt afgesloten met een Ground Defence sessie, waarbij keepers en spelers in de aanvallende unit dus individuele training uitvoeren. Op dinsdag triggert de Aerial Defence sessie weer de individuele training voor keepers en aanvallers, waarna er twee algemene sessies volgen die werken aan aanvallende en verdedigende attributen. Op deze manier bouwen we de eerste twee dagen van de week rustig op naar een zwaarder programma. Op woensdag beginnen we met een Fysiek programma. Daarna volgen er twee sessies die de keepers en verdedigers aan hun individuele programma zetten, terwijl de aanvallers werken aan attributen die helpen bij het creëren en afmaken van kansen. Op donderdag en vrijdag volgen de twee zwaarste dagen van de week. Beide dagen beginnen met een sessie die voor mij vooral gericht zijn op mentale attributen. Op donderdag zijn Anticiperen, Agressie, Beslissingen, Teamwork en Work Rate de focus. Vrijdags zijn dit vooral Anticiperen, Concentratie, Positie Kiezen en Teamwork. Op beide dagen wordt ‘s middags een Match Practice sessie gedaan, waarbij in mijn beleving een elf tegen elf wordt gedaan. Alle spelers focussen zich tijdens deze sessies op hun individuele rollen training. Na deze sessies krijgen de spelers de kans om te herstellen. Op zaterdag bouwen we de intensiteit af met eerst twee sessies die zich vooral op de aanvallende unit richten, de dag wordt afgesloten met een sessie die voornamelijk effect heeft op de verdedigende unit. Zondag beginnen we met een sessie die zich richt op de aanval, waarbij verdedigende attributen getraind worden. Een beetje het tegenovergestelde van de Play from the Back sessie. De week wordt afgesloten met twee tactische sessies waarbij de ene keer de focus op de aanval en de andere keer op de verdediging ligt. Tevens wordt hiermee de tactische bekendheid onderhouden. Het effect is precies zoals ik wilde hebben. Weinig vermoeidheid, een klein verlies in scherpte, tactische bekendheid wordt onderhouden en de spelers worden hier blij van! Schema ‘Wedstrijd op zaterdag’ Volgens mij heb ik genoeg verteld over de sessies en begrijpen jullie het principe wel, ik ga dan ook niet elk schema volledig ontleden. Voor de weken waarin we alleen op zaterdag spelen, gebruik ik het schema van Rashidi en wissel ik die af met mijn eigen. Ze lijken veel op elkaar en eigenlijk worden in elk schema ongeveer dezelfde sessies gebruikt omdat ze gewoon de meest effectieve zijn. Mijn eigen schema voor een wedstrijd op zaterdag Rashidi’s schema voor een wedstrijd op zaterdag Ten opzichte van het schema van Rashidi gebruik ik een andere fysieke sessie op dinsdag om wat variatie te krijgen. Verder gebruik ik twee extra algemene sessies (Attacking en Defending op donderdag) in plaats van de meer tactische sessies, om ons meer op de attributen te richten. De effecten van beide schema’s zijn dan ook bijna gelijk. Ik weet niet of je het heel goed kunt zien hieronder, maar bij mijn eigen schema is het risico op blessures wat groter, terwijl bij het schema van Rashidi de vermoeidheid wat harder toeslaat. Qua positieve effecten zullen de spelers wat blijer zijn met mijn schema en wordt de tactische bekendheid beter behouden. Het effect van mijn eigen schema Het effect van het schema van Rashidi Schema ‘Twee wedstrijden’ Wanneer er twee wedstrijden in een week worden gespeeld, gaan we een beetje een andere richting op. In deze weken wordt er vooral rekening gehouden met rust. Logisch ook wel, omdat we onze spelers niet willen overbelasten. Opnieuw valt op dat er geen vrijaf wordt gegeven na de wedstrijden maar daar kom ik zo dadelijk op. In deze weken wordt er vooral ingezet op algemene sessies en de gebruikelijke Match Practices om individuele training in te passen. Deze sessies staan overigens niet voor niets gepland na de wedstrijddagen. Rust Zoals ik al een aantal keren heb aangegeven is er weinig ruimte voor rust in mijn schema’s. Ik wil namelijk zoveel mogelijk tijd spenderen aan het trainen van attributen. Wanneer je ruimte laat voor Rust of Recovery sessies wordt er gewoonweg niet getraind. Ik wil gewoon zoveel mogelijk progressie zien en geef de spelers die rust nodig hebben, hun tijd op een andere manier. Ik hoor jullie namelijk vragen; heb je op deze manier geen vermoeide of vaak geblesseerde spelers? Nee, want daar is een oplossing voor! Eigenlijk zijn er twee. Je kunt na de wedstrijden de vermoeide spelers selecteren en hen vrijaf geven van de training. Ik vind het alleen niet prettig om dit elke keer na een wedstrijd te moeten doen en soms vergeet ik het ook gewoon, waardoor er alsnog problemen ontstaan. Spelers handmatig rust geven kost tijd en wordt soms vergeten Om die reden heb ik het bovenstaande proces geautomatiseerd. Dit kun je doen door naar 'Training' te gaan en vervolgens het kopje 'Rest' of 'Rust' aan te klikken. Vervolgens kun je in de bovenste balk kiezen bij welke conditieniveaus je rust wil geven, op halve intensiteit, op normale intensiteit of op dubbele intensiteit te trainen. Op de bovenstaande manier zullen de spelers die een wedstrijd gespeeld hebben, en dus een lagere conditie hebben, geen training uitvoeren. Op deze manier wordt dus het eerdere proces, van handmatig rust geven, geautomatiseerd. Omdat we de dag na de wedstrijd gewoon trainingssessies hebben gepland, zullen de spelers die niet gespeeld hebben gewoon hun training uitvoeren. Hierdoor benutten we extra trainingstijd voor de spelers die minder spelen. Waar je wel even op moet letten, is dat de spelers bij de individuele training op 'Automatisch' staan, te zien aan de pijltjes die voor 'Double Intensity' staan: DOWNLOADS Eerste week na vakantie.fmf 19.17 kB · 4 downloads Geen wedstrijden.fmf 19.16 kB · 5 downloads Wedstrijd zaterdag.fmf 19.16 kB · 5 downloads Wedstrijd woensdag - zaterdag.fmf 19.18 kB · 5 downloads Vraagje, hoe doe je dit bij semi-profs. Die trainen meestal op dinsdag en donderdag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rrrood Geplaatst 17 mei Share Geplaatst 17 mei 44 minuten geleden zei Martijn1978: Vraagje, hoe doe je dit bij semi-profs. Die trainen meestal op dinsdag en donderdag. Vooral match practice, attacking, defending, resistance en quickness. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rrrood Geplaatst 17 mei Share Geplaatst 17 mei En nog een tip voor pre-season: gebruik de standaard in-game schema's "Pre-Season, Heavy - Early" en "Pre-Season, Heavy - Late". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 mei Auteur Share Geplaatst 17 mei 34 minuten geleden zei Martijn1978: Vraagje, hoe doe je dit bij semi-profs. Die trainen meestal op dinsdag en donderdag. Dat is een hele goede vraag! Kun je even een voorbeeld sturen van een typische trainingsweek bij semi-profs? Ik zou daar, denk ik, met name de generale sessies gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Martijn1978 Geplaatst 17 mei Share Geplaatst 17 mei 58 minuten geleden zei De Raam: Dat is een hele goede vraag! Kun je even een voorbeeld sturen van een typische trainingsweek bij semi-profs? Ik zou daar, denk ik, met name de generale sessies gebruiken. Haha dat komt als ik volgende week terug thuis ben. Momenteel bezig met een rondreis door Engeland (geen fm mee). Dus ben mij aan het inlezen voor een nieuwe save. Ook mijn "toekomstige werkplek" bezoeken uiteraard. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarF_RJC Geplaatst 18 mei Share Geplaatst 18 mei Kun je die ook voor het hele seizoen importeren? OF moet je dit om de week allemaal zelf doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 18 mei Share Geplaatst 18 mei 5 uur geleden zei MarF_RJC: Kun je die ook voor het hele seizoen importeren? OF moet je dit om de week allemaal zelf doen? Zelf doen omdat je per week ook moet kijken hoeveel wedstrijden je speelt (of geen wedstrijd). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 22 mei Share Geplaatst 22 mei @De Raam tot nu toe bevalt het wel. Heb jouw schema's gedownload en geïmporteerd. Nu enkele maanden onderweg en spelers hebben zo'n 45 proc pijl. Zo''n half omhoog. Dus dat lijkt me prima. Trainers zijn ook niet top, dus dit zijn wel goede resultaten denk ik. Speel Bunderliga 2, waar ik de meeste keren 1x per week voetbal. Merk dan ook met dat schema niet direct extra vermoeidheid bij mijn spelers tot nu toe. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 22 mei Auteur Share Geplaatst 22 mei 9 minuten geleden zei Gert: @De Raam tot nu toe bevalt het wel. Heb jouw schema's gedownload en geïmporteerd. Nu enkele maanden onderweg en spelers hebben zo'n 45 proc pijl. Zo''n half omhoog. Dus dat lijkt me prima. Trainers zijn ook niet top, dus dit zijn wel goede resultaten denk ik. Speel Bunderliga 2, waar ik de meeste keren 1x per week voetbal. Merk dan ook met dat schema niet direct extra vermoeidheid bij mijn spelers tot nu toe. Dat klinkt heel erg positief, bedankt voor de feedback en mooi dat je er wat aan hebt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 22 mei Share Geplaatst 22 mei Ik ben er ook tevreden over. Moet in de zomerstop ook even mijn trainers evalueren. Heb wel 5 tot 8 spelers die ontevreden zijn over teveel kracht of quickness training @De Raam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 22 mei Auteur Share Geplaatst 22 mei 2 minuten geleden zei rich ruzzian: Ik ben er ook tevreden over. Moet in de zomerstop ook even mijn trainers evalueren. Heb wel 5 tot 8 spelers die ontevreden zijn over teveel kracht of quickness training @De Raam Zolang het bij klagen blijft kun je dat gewoon negeren. Ik heb ook spelers die klagen, maar als ze zich 'gewoon' ontwikkelen en niet vermoeid of geblesseerd raken, doe ik daar verder niets mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 22 mei Share Geplaatst 22 mei Het klagen gewoon negeren, dat doe ik ook altijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarF_RJC Geplaatst 23 mei Share Geplaatst 23 mei Ik krijg de trainingsintensiteit niet op automatisch gezet. weet niet hoe ik dat kan veranderen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Martijn1705 Geplaatst 24 mei Share Geplaatst 24 mei Op 17-5-2024 om 18:55 zei De Raam: Dat is een hele goede vraag! Kun je even een voorbeeld sturen van een typische trainingsweek bij semi-profs? Ik zou daar, denk ik, met name de generale sessies gebruiken. @De Raam zoals vorige week aangegeven dat ik nog een voorbeeld zou sturen van een trainingsweek van een semi-amateurclub. Zelf speel ik het liefst als een manager die graag spelers wil verbeteren/ontwikkelen en daarnaast ook opleiden. In een competitie is er 1 winnaar en 11/17/19 verliezers. (Er is er maar 1 echt kampioen). De tactiek die ik speel is afhankelijk van de spelers die bij de club aanwezig zijn. Vandaaruit ga ik verder bouwen en verder ontwikkelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 25 mei Auteur Share Geplaatst 25 mei Op 23-5-2024 om 20:51 zei MarF_RJC: Ik krijg de trainingsintensiteit niet op automatisch gezet. weet niet hoe ik dat kan veranderen? Degenen waar die pijltjes voorstaan, staan op automatisch Die zijn dus automatisch op Normale of Dubbele intensiteit gezet! Op 24-5-2024 om 12:54 zei Martijn1705: @De Raam zoals vorige week aangegeven dat ik nog een voorbeeld zou sturen van een trainingsweek van een semi-amateurclub. Zelf speel ik het liefst als een manager die graag spelers wil verbeteren/ontwikkelen en daarnaast ook opleiden. In een competitie is er 1 winnaar en 11/17/19 verliezers. (Er is er maar 1 echt kampioen). De tactiek die ik speel is afhankelijk van de spelers die bij de club aanwezig zijn. Vandaaruit ga ik verder bouwen en verder ontwikkelen. Ik zou, net zoals Rrrood al had aangegeven, match practice, attacking, defending, resistance en quickness gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten