Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Overig buitenlands clubvoetbal

Mo

Aanbevolen berichten

Ja, maar Partizan staat toch in de finale...

In Bosnië mag NK Celik in de bekerfinale aantreden tegen Zeljeznicar. Voor 't eerst sinds jaren dat m'n cluppie weer in aanmerking zou kunnen komen voor Europees voetbal... wordt de bond geschorst. Beetje jammer, al denk ik dat Zeljo toch te sterk is uiteindelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Van de site:

''.... 15 godina

uz tebe sam ja,

željan pobjeda, željan titula,

euro kupova....'' - pjevali su navijaÄi ÄŒelika svih ovih godina.

Petnaest punih godina trebalo je naÅ¡em timu da bi se plasirao u finale Kupa Bosne i Hercegovine. Nakon utakmice sa Slobodom (odigrane davnog 12.06.1996 godine na stadionu Grbavica), igraÄima u crvenom- crnim dresovima veÄeras je konaÄno uspjelo da ponove taj podvig. Na stadionu Asim Ferhatović Hase - KoÅ¡evo ÄŒelik je veÄeras uspio da izbaci sarajevski Olimpik i tako ponovo izbori plasman u finale najmasovnijeg državnog klupskog takmiÄenja. Nakon 15 godina pauze ÄŒelik se u finalu Kupa BiH ponovo vraća na Grbavicu samo Å¡to će se za razliku od 1996. godine ovaj put igrati dva susreta (u Sarajevu i Zenici) dok će protivnik umjesto tuzlanske Slobode biti sarajevski ŽeljezniÄar.

Na stadionu Asim Ferhatović Hase - KoÅ¡evo veÄeras se skupilo Äak 500 gledalaca od kojih je barem 400 bilo iz Zenice. Po veoma loÅ¡em terenu naÅ¡eg najveÄeg stadiona, ÄŒelik je uspio da ostane neporažen Å¡to mu je na kraju bilo dovoljno da odbrani minimalnu prednost iz prvog meÄa i plasira se u finale. KonaÄan rezultat susreta izmeÄ‘u Olimpika i ÄŒelika na kraju je glasio 1:1. Strijelci su bili Hadžić za ÄŒelik i RaÅ¡Äić za Olimpik.

@ Zoran: Dit was ik nog vergeten...

subota 2.4.2011. Celik 2-1 Rudar Prijedor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gaan geruchten rond dat Dejan Lovren van Lyon richting Bayern Munchen verhuist... Zou wel mooi zijn voor deze jongen; Lahm op de linkerkant neerzetten en Lovren op de rechterkant? Zou wel goed kunnen werken..

Maar wat mij nog harder verastte; is dat Hajduk een oogje op Simunic heeft. Het is wederzijdse interesse, dus Hajduk kan hiermee een mooie slag slaan. Een man met ervaring, fysiek en kopsterkte kan elk team wel gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vatromet_torcida11_371725S0.jpg

Volgens mij was dit plaatje nog niet geplaatst hier, dit is van het jubileum van Hajduk.

Was me net een beetje aan het verdiepen in Velez Mostar, hier een korte docu over Velez net voor de oorlog.

[YOUTUBE]ynrkhbT7g-k&feature=player_embedded[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]jt82nORTR-o[/YOUTUBE]

Mi smo Titovi, tito je nas..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel mooie mini documentaire over de grote 4 van het voormalige Joegoslavische voetbal. De vierde competitie van Europa, bomvolle stadions...

[YOUTUBE]knqCBdxdv6s&feature=related[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]QPxrQasbgyM&feature=related[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]EGX0LJXtHCc&feature=related[/YOUTUBE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 jaar cel voor Kroatische generaal Gotovina

Uitgegeven: 15 april 2011 11:59

Laatst gewijzigd: 15 april 2011 16:20

DEN HAAG - Het Joegoslavië-Tribunaal heeft de Kroatische generaal Ante Gotovina vrijdag veroordeeld tot 24 jaar cel wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid. Die werden gepleegd tijdens Operatie Storm in 1995.

© ANP

Bekijk video

De rechters, voorgezeten door de Nederlander Alphons Orie, houden de 55-jarige Gotovina medeverantwoordelijk voor onder meer de moord op en de deportatie van etnische Serviërs in het oosten van Kroatië.

Ook werd de 55-jarige Gotovina schuldig bevonden aan onder meer etnische vervolging, plundering, onmenselijke handelingen en het vernietigen van eigendommen van burgers.

De VN-rechters rekenden het hem zwaar aan dat het gaat om een groot aantal misdaden gepleegd in een uitgestrekt gebied. De aanklagers hadden 27 jaar geëist.

Medeverdachten

Gotovina's medeverdachte generaal Mladen Markac kreeg achttien jaar cel. Medeverdachte generaal Ivan Cermak is vrijgesproken. Volgens de rechters had de Kroatische president Franjo Tudjman in 1995 een leidende rol in een crimineel plan om de Krajina-streek in Kroatië van etnische Serviërs te zuiveren.

Het staatshoofd spande samen met hoge militairen om de Servische bevolking te verdrijven en te vervangen door etnische Kroaten.

Overleden

Vele tienduizenden Serviërs werden met geweld of onder dreiging met geweld verdreven. Daarbij werden misdaden gepleegd als moord, deportatie en etnische vervolging. De rechters stelden vast dat ook Gotovina onderdeel uitmaakte van dat plan.

Het Joegoslavië-Tribunaal had een apart onderzoek tegen Tudjman lopen, maar hij overleed voordat hij in staat van beschuldiging kon worden gesteld.

Beroep

De advocaat van de Kroatische generaal Ante Gotovina, Gregory Kehoe, is erg boos over de uitspraak vrijdag van het Joegoslavië-Tribunaal.

De advocaten van Gotovina zullen direct een hoger beroep voorbereiden en dienen dat binnen dertig dagen in. Dat verklaarde Kehoe na de uitspraak tegen zijn cliënt,.

De uitspraak is volgens Kehoe in strijd met het oorlogsrecht. De advocaat stelde dat de verdediging bewezen heeft dat Gotovina nergens direct van beschuldigd kon worden. Alleen in één geval zou er direct bewijs zijn dat mensen waren omgekomen door kogels van Gotovina's troepen.

Protest

Duizenden Kroaten, veelal oorlogsveteranen, hebben vrijdag in Zagreb op grote beeldschermen de uitspraak gevolgd. Sommigen zeiden sprakeloos te zijn nadat zij de veroordeling tot 24 jaar cel hadden gehoord en noemden de uitspraak verschrikkelijk.

Een man die met een Kroatische vlag zwaaide, repte over een ''politieke beslissing'' van de rechters. Organisaties van veteranen hebben voor zaterdag opgeroepen tot massaal protest. ''Na vandaag zal niets meer hetzelfde zijn."

"Wij kondigen strijd aan tegen hen die Kroatië in deze situatie hebben gebracht'', aldus een van de organisatoren. Een boze menigte betoogde vrijdag al met een spandoek met de leus ''Kroatische verraders'' en de namen van presidenten en premiers die met het tribunaal hebben samengewerkt.

Onaanvaardbaar

''Dit vonnis is niet alleen in strijd met onze wensen en onze verwachtingen, maar ook met onze eigen ervaringen en oordelen.†Dat zei de Kroatische premier Jadranka Kosor vrijdagmiddag voor de Kroatische televisie in een commentaar op de veroordeling van Gotovina en Markac.

De premier wees er met nadruk op dat het vonnis nog niet definitief is en in hoger beroep zal worden aangevochten.

Met name het oordeel van de rechters van het tribunaal dat de toenmalige politieke en militaire leiding van Kroatië ''deel uitmaakte van een criminele onderneming†was tegen het zere been van de premier. ''Dat is voor de Kroatische regering onaanvaardbaarâ€, aldus premier Kosor.

Rechtvaardige oorlog

Veel Kroaten vinden dat hun land een ''rechtvaardige oorlog'' heeft gevoerd tegen Serviërs die jarenlang een deel van Kroatië ''illegaal bezetten''. Premier Jadranka Kosor had die visie enkele dagen geleden nog eens onderschreven.

Voorzittend rechter Alphons Orie had tijdens de uitspraak vrijdag nog eens benadrukt dat het in de rechtszaak niet om de legaliteit van Operatie Storm als zodanig ging, maar om oorlogsmisdaden tegen burgers die tijdens dat gewapende conflict zijn gepleegd.

© ANP

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat hij is veroordeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu weet ik niet precies wat er gebeurd enzo is, wat ik wel weet is dat hij in kroatie wordt gezien als een van de grootste helden van kroatie. Altijd als ik in de zomer in kroatie was zag je in split en omstreken 100en posters met hem erop en met grote letters eronder HEROJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hajduk 2-3 verloren. Als dat bestuur een beetje zelfrespect heeft proberen ze niet eens meer Barca of real te halen voor een vriendschappelijke wedstrijd. Als je thuis al weet te verliezen van karlovac dan zal je in een vriendschappelijke wedstrijd waarschijnlijk compleet worden weggespeeld door een topclub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Split en Zagreb verloren....Zijn andere zo sterk of is Zagreb ook slechter? Split is het hele seizoen al drama als we isimic mogen geloven...

Dat tweede

[YOUTUBE]FXzlvuPG2nQ[/YOUTUBE]

24 april 2010, vorig seizoen dus. Er worden echt enorm veel kansen gemist, lijkt net Jupiler League/Topklasse dit. Ik vraag me ook heel lang af hoe hoog het niveau van de jeugd daar is, hoe vergelijkbaar het is met KNVB jeugdvoetbal. Ik check vaak de jeugd van FK Sarajevo, die spelen in een groot stadion waar maar 20 man zit of zo :cab: maar daar uit kan ik niet opmaken hoe goed ze zijn. Ik zie veel blunders, maar ook een paar goede spelers. Vooral aanvallers zijn goed valt me op

Link naar opmerking
Deel via andere websites