Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

bij deze mijn blik op 2015:

Beste film

Carol%2093%20140_zpsduxh8olj.pngSicario_zpsgb6661xw.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngOur%20Little%20Sister_zpsddpoi3nt.pngVictoria_zpsdmt6jue3.png

Carol (Todd Haynes)

Sicario (Denis Villeneuve)

Steve Jobs (Danny Boyle)

Umimachi Diary [Our Little Sister] (Hirokazu Koreeda)

Victoria (Sebastian Schipper)

Beste mannelijke hoofdrol

Leonardo%20DiCaprio_zpslrkblww5.pngMichael%20Fassbender_zpsap1ntskz.pngMichael%20B%20Jordan_zpsqtxvlzhc.pngEddie%20Redmayne_zpsii4yw8sf.pngGeza%20Goring_zpsiusppys5.png

Leonardo DiCaprio (The Revenant)

Michael Fassbender (Steve Jobs)

Michael B. Jordan (Creed)

Eddie Redmayne (The Danish Girl)

Géza Röhrig (Saul Fia [son of Saul])

Beste vrouwelijke hoofdrol

Cate%20Blanchett_zps54bhdueq.pngEmily%20Blunt_zps1akkgsnj.pngLaia%20Costa_zpsdsb9ypsw.pngBrie%20Larson_zps0dflxyqy.pngSaoirse%20Ronan_zpsiaa9tfcs.png

Cate Blanchett (Carol)

Emily Blunt (Sicario)

Laia Costa (Victoria)

Brie Larson (Room)

Saoirse Ronan (Brooklyn)

Beste mannelijke bijrol

Oscar%20Isaac_zpsbolftwln.pngJason%20Mitchell_zpsljbugcaf.pngMark%20Ruffalo_zpsszmv7cut.pngSylvester%20Stallone_zpstbjevoso.pngBenicio%20Del%20Toro_zpsve1vq6iy.png

Oscar Isaac (Ex Machina)

Jason Mitchell (Straight Outta Compton)

Mark Ruffalo (Spotlight)

Sylvester Stallone (Creed)

Benicio Del Toro (Sicario)

Beste vrouwelijke bijrol

Rooney%20Mara_zpssfkrfnxh.pngRachel%20McAdams_zpsgiorktsw.pngAlicia%20Vikander_zpsgrodxktl.pngAlicia%20Vikander%202_zps8mjfre24.pngKate%20Winslet_zps9yb66ept.png

Rooney Mara (Carol)

Rachel McAdams (Spotlight)

Alicia Vikander (Ex Machina)

Alicia Vikander (The Danish Girl)

Kate Winslet (Steve Jobs)

Beste aanstormende talent*

Laia%20Costa_zpsdsb9ypsw.pngNicholas%20Hoult_zpsifp4dtds.pngMichael%20B%20Jordan_zpsqtxvlzhc.pngWill%20Poulter_zpsk9pqk4gz.pngKeith%20Stanfield_zps60nxlz7x.png

Laia Costa (Victoria)

Nicholas Hoult (Mad Max: Fury Road)

Michael B. Jordan (Creed)

Will Poulter (The Revenant)

Keith Stanfield (Straight Outta Compton)

Beste cast**

Mustang_zpso6u8lcvk.pngSicario_zpsgb6661xw.pngSpotlight_zpsicmxjyuo.pngStraigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.pngOur%20Little%20Sister_zpsddpoi3nt.png

Mustang (Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu, Elit Iscan & Ilayda Akdogan)

Sicario (Emily Blunt, Benicio Del Toro & Josh Brolin)

Spotlight (Mark Ruffalo, Michael Keaton & Rachel McAdams)

Straight Outta Compton (Jason Mitchell, O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins & Paul Giamatti)

Umimachi Diary [Our Little Sister] (Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho & Suzu Hirose)

Beste regisseur

Alex%20Garland_zpslehs163r.pngHirokazu%20Koreeda_zps2d7mgsap.pngLaszlo%20Nemes_zpsrebjf0f3.pngSebastian%20Schipper_zpsrswjpt9t.pngDenis%20Villeneuve_zpsgl08rq6v.png

Alex Garland (Ex Machina)

Hirokazu Koreeda (Umimachi Diary [Our Little Sister])

László Nemes (Saul Fia [son of Saul])

Sebastian Schipper (Victoria)

Denis Villeneuve (Sicario)

Beste cinematografie

Knight%20of%20Cups_zpsi0yd0jqy.pngMad%20Max_zpsp87antqu.pngSon%20of%20Saul_zpswplvjai5.pngSicario_zpsgb6661xw.pngVictoria_zpsdmt6jue3.png

Knight of Cups (Emmanuel Lubezki)

Max Mad: Fury Road (John Seale)

Saul Fia [son of Saul] (Mátyás Erdély)

Sicario (Roger Deakins)

Victoria (Sturla Brandth Grøvlen)

Beste originele script

Creed_zpskyxgtiz0.pngEx%20Machina_zpswkf2xqba.pngMustang_zpso6u8lcvk.pngSon%20of%20Saul_zpswplvjai5.pngVictoria_zpsdmt6jue3.png

Creed

Ex Machina

Mustang

Saul Fia [son of Saul]

Victoria

Beste adaptieve (biografische) script

The%20Big%20Short_zpscwgsh4ja.pngThe%20Danish%20Girl_zps0lybkvnr.pngSpotlight_zpsicmxjyuo.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngStraigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.png

The Big Short

The Danish Girl

Spotlight

Steve Jobs

Straight Outta Compton

Beste aankleding (decor/kostuums)

Brooklyn_zpsalwdkyla.pngEx%20Machina_zpswkf2xqba.pngMad%20Max_zpsp87antqu.pngThe%20Assassin_zpsogx5xn7k.pngThe%20Revenant_zpsg4sq42et.png

Brooklyn

Ex Machina

Mad Max: Fury Road

Nie Yin Niang [The Assassin]

The Revenant

Beste soundtrack

Bridgend_zpsrodq1ynj.pngCarol%2093%20140_zpsduxh8olj.pngMad%20Max_zpsp87antqu.pngSicario_zpsgb6661xw.pngStraigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.png

Bridgend

Carol

Mad Max: Fury Road

Sicario

Straight Outta Compton

Meest fascinerende prestatie van het jaar

Son%20of%20Saul_zpswplvjai5.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngOur%20Little%20Sister_zpsddpoi3nt.pngVictoria_zpsdmt6jue3.png

Saul Fia [son of Saul] (László Nemes)

Steve Jobs (Danny Boyle)

Umimachi Diary [Our Little Sister] (Hirokazu Koreeda)

Victoria (Sebastian Schipper)

Nominaties per film

Sicario_zpsgb6661xw.pngVictoria_zpsdmt6jue3.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngEx%20Machina_zpswkf2xqba.pngSon%20of%20Saul_zpswplvjai5.png

Sicario 7x | Victoria 7x | Steve Jobs 5x | Ex Machina 5x | Saul Fia [son of Saul] 5x

Straigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.pngSpotlight_zpsicmxjyuo.pngCreed_zpskyxgtiz0.pngOur%20Little%20Sister_zpsddpoi3nt.pngCarol%2093%20140_zpsduxh8olj.png

Straight Outta Compton 5x | Spotlight 4x | Creed 4x | Umimachi Diary [Our Little Sister] 4x | Carol 4x

The%20Danish%20Girl_zps0lybkvnr.pngMad%20Max_zpsp87antqu.pngThe%20Revenant_zpsg4sq42et.pngMustang_zpso6u8lcvk.pngBrooklyn_zpsalwdkyla.png

The Danish Girl 3x | Mad Max: Fury Road 3x | The Revenant 3x | Mustang 2x | Brooklyn 2x

Bridgend_zpsrodq1ynj.pngThe%20Assassin_zpsogx5xn7k.pngThe%20Big%20Short_zpscwgsh4ja.pngRoom_zpsker2empn.pngKnight%20of%20Cups_zpsi0yd0jqy.png

Bridgend 1x | Nie Yin Niang [The Assassin] 1x | The Big Short 1x | Room 1x | Knight of Cups 1x

Beste film

Sicario_zpsgb6661xw.png

SICARIO

Alle vijf de genomineerde films zag ik in de bioscoop (met uitzondering van Steve Jobs) en dus heb ik ze alle vijf optimaal kunnen bekijken. Qua cijfer stak Sicario er dik bovenuit ten opzichte van de andere vier, maar een makkelijke keuze was het verre van. Carol was een dijk van een liefdesdrama, maar mistte net die extra diepgang om het te laten winnen. Our Little Sister was dan misschien weer net iets te traag van tempo, al was de sfeer erg goed. Steve Jobs was dan weer heel minimalistisch, maar draaide daardoor vooral op het acteerwerk van Michael Fassbender. Het ging voor mij dan uiteindelijk tussen Victoria en Sicario. Victoria wist mijn verwachtingen dik te overtreffen en de tweeënhalf uur keken ongemerkt weg. De nachtbeelden van Berlijn in combinatie met het speelse acteerwerk maakte het tot een echte topfilm. Echter was daar dus nog Sicario die overbleef. Denis Villeneuve heeft al aardige lijst met goede films weten te maken, maar dit is voor mij toch wel zijn beste. De sfeer, de acteerprestaties, het verhaal, alles lijkt gewoon te kloppen. Daarom is dit dan ook voor mij de beste film van 2015.

Beste mannelijke hoofdrol

Michael%20Fassbender_zpsap1ntskz.png

Michael FASSBENDER

Wat een acteur is het toch. Hunger, FIsh Tank, Shame en dan nu weer deze rol. Voor mij is Fassbender gewoon één van de beste acteurs van het moment. Lang zat ik te twijfelen wie deze prijs moest winnen, ik dacht zelfs even aan Géza Röhrig. In Son of Saul speelt hij een dijk van een rol en wist hij alleen al de film goed te maken. Ik was net na de kijkbeurt van de film nog sceptisch, maar langzaam aan begin ik de waarde van deze film te zien en Röhrig is daar één van de grote redenen van. Benieuwd of we hem nog vaker in de Nederlandse bioscopen mogen gaan zien. Met Leonardo DiCaprio was er een grote naam die ook een zeer goede prestatie afleverde in The Revenant, maar toch mistte er wat. Het kwam allemaal te geforceerd over en het leek wel alsof hij alleen maar bezig was met reclame te maken voor zichzelf om die Oscar dan eindelijk te winnen. Fassbender kwam dan weer heerlijk geloofwaardig over en ik kijk dan ook al weer halsreikend uit naar zijn volgende grote rol. The Light Between Oceans misschien wel? Met Alicia Vikander en Rachel Weisz in ieder geval drie namen die een film kunnen maken.

Beste vrouwelijke hoofdrol

Brie%20Larson_zps0dflxyqy.png

Brie LARSON

Brie Larson is voor mij misschien wel een van de fijnste actrices om naar te kijken. Het komt allemaal heel geloofwaardig over en als extra aardigheidje ziet ze er ook nog eens beeldschoon uit. Cate Blanchett had ook weer een sterke rol, nadat ik haar eerder in Blue Jasmine al erg goed vond, maar het mocht dit keer net niet genoeg zijn. Ook Laia Costa, Kate Winslet en Emily Blunt deden het beide goed, eerstgenoemde zien we hopelijk vaker terug op het witte doek.

Beste mannelijke bijrol

Mark%20Ruffalo_zpsszmv7cut.png

Mark RUFFALO

Foxcatcher, Infinitely Polar Bear en Begin Again, Mark Ruffalo heeft de laatste jaren al enkele mooie rollen laten zien en voor Foxcatcher was hij zelfs genomineerd voor een Oscar. Met zijn rol in Spotlight laat hij zien dat hij nog steeds niet acteermoe is. De emotie komt als echt over en hij weet persoonlijk de film extra diepgang te geven. Hij stak met kop en schouders boven de andere vier genomineerden uit, al was het leuk om Sylvester Stallone weer eens een goede rol te zien spelen.

Beste vrouwelijke bijrol

Rooney%20Mara_zpssfkrfnxh.png

Rooney MARA

Dit is voor mij misschien wel de makkelijkste keuze van alle categorieën. Als ik een lijstje met all time beste actrices zou maken, zou zijn van alle actieve actrices misschien wel het hoogste staan. Het komt allemaal heel natuurlijk over, niks lijkt geforceerd. Jammer dat ze momenteel nog niet echt aan een volgende grote film werkt, dus wordt het weer afwachten wat ze de komende jaren kan laten zien. Alicia Vikander deed het ook goed (in twee films!) en ik ben benieuwd of ze dit niveau vast kan gaan houden. Ik hoop het in ieder geval.

Beste aanstormende talent

Michael%20B%20Jordan_zpsqtxvlzhc.png

Michael B. JORDAN

Vier acteurs en één actrice. Laia Costa was voor mij een aangename verrassing, terwijl ik de andere vier al eens eerder had gezien op het witte doek. Uiteindelijk toch gekozen voor Michael B. Jordan, al had dat net zo goed Laia Costa of Will Poulter kunnen zijn. Laia Costa speelde hier haar eerste grote rol en ik ben benieuwd of ze ook andere type rollen aankan, ik hoop dat we dat in de toekomst mogen gaan zien. Will Poulter wil ik dit nog wel meegeven, buiten comedy's (We're the Millers) en popcorn vermaak (The Maze Runner), laat hij hier ook zien een rol met diepgang aan te kunnen. Michael B. Jordan ben ik dan weer net wat meer fan van. Of het de samenwerking met Ryan Coogler is of niet, na Fruitvale Station zie ik hem hier wéér een dijk van een prestatie afleveren. Jammer dat hij niet in Coogler zijn volgende film, Black Panther zit, maar ik kijk in ieder geval weer uit naar de volgende film waarin hij een rol speelt. Al moet ik bekennen dat hij in Fantastic Four weinig toevoegde, maar goed die film was dan ook een relatieve flop gezien de cast en middelen die ze tot hun beschikking hadden.

Beste cast

Mustang_zpso6u8lcvk.png

MUSTANG

Zowel Spotlight, Sicario als Mustang hadden deze prijs verdiend, maar er kan er maar één winnen. Mustang werd volledig gedragen door de acteerprestaties van de vijf zusjes. Zij maakten de film tot de topper die het is. Alle vijf zagen ze er nog zo anders uit, maar voor mij de kijker was het alsof ik naar een echt gezin aan het kijken was, waar de band tussen de zussen echt was. Sowieso een shout out naar deze hele film, die mij van begin tot einde wist te boeien.

Beste regisseur

Sebastian%20Schipper_zpsrswjpt9t.png

Sebastian Schipper (VICTORIA)

Misschien wel één van de best uitgedachte films ooit en Sebastian Schipper verdient daar alle credits voor.

Beste cinematografie

Victoria_zpsdmt6jue3.png

VICTORIA (Sturla Brandth Grøvlen)

Geen enkele cut komt er in de gehele film voor en nooit heb je het gevoel dat er een verkeerd camerastandpunt gekozen is of dat de camera de acteurs in de weg staat. Dat maakt dat Victoria de beste cinematografie heeft van 2015, voor mij dan. The Revanant wil ik nog even kort aanstippen. Ziet er ook heel gelikt uit, maar zoals ik bij Birdman al vond, het begint te veel op een kunstje te lijken. Vandaar dat deze film, ondanks alle lofzang, niet eens genomineerd is door mij. Bij Knight of Cups vond ik het dan weer wel aanslaan, maar dat was dan ook het enige positieve aan heel de film voor mij (hij staat ook onderaan mijn lijst van 2015).

Beste originele script

Ex%20Machina_zpswkf2xqba.png

EX MACHINA

Sci-fi in combinatie met AI is voor mij één van de meest interessante onderwerpen. Her is, samen met Amour, één van mijn meest geliefde films en Ex Machina doet het ook heel goed. Weer wordt je als kijker aan het denken gezet in hoeverre het mogelijk is om een band te krijgen met een AI gestuurde robot en wederom weet het precies te brengen wat je ervan hoopt, zonder voorspelbaar te zijn. Al met al een zeer sterk script, met fantastische dialogen erin. What happens to me if I fail your test?

Beste adaptieve (biografische) script

Straigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.png

STRAIGHT OUTTA COMPTON

Ik wilde hier eerst voor Spotlight gaan, maar gelukkig zag ik op het laatste moment Straight Outta Compton nog. Spotlight is heel goed en brengt het verhaal van het misbruik (en de doofpot daaromheen) in de kerk heel goed, maar toch weet het net niet voldoende te overtuigen. Alles lijkt wel gemeld te worden, maar toch had ik na het kijken het gevoel dat er nog iets mistte. Dit gevoel had ik echter totaal niet bij Straight Outta Compton. Ik moet meteen bekennen dat ik N.W.A. als groep niet goed genoeg ken om een objectief oordeel te vellen, maar toch voelde alles hier geloofwaardig aan. Het tempo waarin de gebeurtenissen voorbij kwamen was goed en het was echt een perfect uitgebalanceerd verhaal van begin tot eind.

Beste soundtrack

Sicario_zpsgb6661xw.png

SICARIO

Eén van de vele redenen dat Sicario voor mij de beste film van 2015 is, is de soundtrack. De sfeer wordt perfect versterkt door op het juiste moment soms minimalistische "geluiden" toe te voegen. De paar keren dat de soundtrack wel echt duidelijk aanwezig is, moet dit ook zo het geval zijn. Nooit heb je het gevoel dat de soundtrack is toegevoegd om extra dramatisch effect toe te voegen, maar het weet wel ongemerkt dit te bereiken. De beste nummers kwamen misschien wel uit Straight Outta Compton, maar dat zou een te gemakkelijke keuze zijn geweest. De muziek is goed en past zeker in de film (logisch ook als de film om muziek draait), maar ik heb hier toch gekozen voor Sicario.

Beste aankleding (decor/kostuums)

Mad%20Max_zpsp87antqu.png

MAD MAX: FURY ROAD

Geef deze film een kans en je zal (hopelijk) zien wat ik bedoel. Of het nu de rare voertuigen, de bizarre outfits of de mooie decors zijn, het ziet er allemaal zó gelikt uit.

Meest fascinerende prestatie van het jaar

Laia%20Costa_zpsdsb9ypsw.pngVictoria_zpsdmt6jue3.pngSebastian%20Schipper_zpsrswjpt9t.png

VICTORIA

Tot slot een soort van overall/gevoelsprijs. Sicario is voor mij de beste film van het jaar, maar toch waren er nog enkele andere films die mij het afgelopen jaar gefascineerd hebben. Son of Saul was er daar één van. Er zijn al honderden films gemaakt over de tweede wereldoorlog en om iets nieuws te brengen is dan ook zeer moeilijk. László Nemes heeft dat voor mij weten te doen met Son of Saul. De film won tot dusverre ook al genoeg internationale prijzen. De rauwigheid en ook de stijl van filmen, dicht op het hoofdkarakter, maken het tot een mooie aangrijpende film. Steve Jobs was dan ook weer een zeer mooie film. De film bestaat uit slechts een aantal gebeurtenissen, waarbij je vooraf zou denken dat het te weinig zou zijn om een volwaardige film mee te maken. Toch is dat niet het geval en wist Steve Jobs mij van begin tot einde te boeien. Michael Fassbender zet tevens een mooi portret neer in deze film. Our Little Sister zag ik vorig jaar op een Japans filmfestival en het is voor mij precies hetgeen ik altijd hoop bij een Japanse film. Mooie decors, een observerende manier van filmen en een dun verhaal, wat toch erg weet te boeien. Maar dan de winnaar voor mij, Victoria. Victoria was voor mij een film waar ik dit jaar blind naartoe ging. In een nagenoeg verlaten zaal wachtte ik af wat ging komen. Ik had er wel iets over gelezen en wist dat de film in één shot was gefilmd, maar was dit echt zo of zou het lijken alsof het één shot was. Het bleek dus echt één langgerekt shot te zijn. Twee uur en achttien minuten, haal daar de intro en credits vanaf en je zit aan ruim twee uur film, zonder enig knipwerk. Foutjes? Ik heb ze niet gezien en er zullen best wel één of meerdere te vinden zijn, maar ik heb ze niet gezien en kon me er zodoende ook niet aan ergeren. Al voordat het beeld daar is en ik de muziek slechts hoorde was ik al geboeid. Nu kunnen films best wel eens goed beginnen en dan alsnog tegenvallen, maar de volle twee uur heb ik geen moment gehad dat ik vond dat het niet goed was. Ik vind het niet de beste film van het jaar, die eer is voor Sicario, maar alleen al dat Sebastian Schipper het aandurfde om niet te gaan knippen in de film, maakt dit een film die iedereen zou moeten zien als het aan mij ligt.

Prijzen per film

Victoria_zpsdmt6jue3.pngSicario_zpsgb6661xw.pngSpotlight_zpsicmxjyuo.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngRoom_zpsker2empn.png

Victoria 3x | Sicario 2x | Spotlight 1x | Steve Jobs 1x | Room 1x

Carol%2093%20140_zpsduxh8olj.pngCreed_zpskyxgtiz0.pngMustang_zpso6u8lcvk.pngEx%20Machina_zpswkf2xqba.pngMad%20Max_zpsp87antqu.png

Carol 1x | Creed 1x | Mustang 1x | Ex Machina 1x | Mad Max: Fury Road 1x

Straigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.png

Straight Outta Compton 1x

* Alleen acteurs/actrices van hooguit 30 zonder enige Oscar nominatie zijn genomineerd

** Om genomineerd te worden moeten er minimaal 3 acteurs/actrices zijn met een goede acteerprestatie

Top 55 2015

Sicario_zpsgb6661xw.pngVictoria_zpsdmt6jue3.pngOur%20Little%20Sister_zpsddpoi3nt.pngSteve%20Jobs_zps8rllb7an.pngCarol%2093%20140_zpsduxh8olj.png

1. Sicario (Denis Villeneuve) 7 nominaties, 2 prijzen

2. Victoria (Sebastian Schipper) 7 nominaties, 3 prijzen

3. Umimachi Diary [Our Little Sister] (Hirokazu Koreeda) 4 nominaties

4. Steve Jobs (Danny Boyle) 5 nominaties, 1 prijs

5. Carol (Todd Haynes) 4 nominaties, 1 prijs

Mustang_zpso6u8lcvk.pngEx%20Machina_zpswkf2xqba.pngSpotlight_zpsicmxjyuo.pngRoom_zpsker2empn.pngStraigt%20Outta%20Compton_zpssyy3jdtx.png

6. Mustang (Deniz Gamze Ergüven) 2 nominaties, 1 prijs

7. Ex Machina (Alex Garland) 5 nominaties, 1 prijs

8. Spotlight (Tom McCarthy) 4 nominaties, 1 prijs

9. Room (Lenny Abrahamson) 1 nominaties, 1 prijs

10. Straight Outta Compton (F. Gary Gray) 5 nominaties, 1 prijs

Me%20and%20Earl%20and%20the%20Dying%20Girl_zps3ap605ms.pngMad%20Max_zpsp87antqu.pngSon%20of%20Saul_zpswplvjai5.pngThe%20Martian_zpsmzznsmdq.pngCreed_zpskyxgtiz0.png

11. Me and Earl and the Dying Girl (Alfonso Gomez-Rejon)

12. Mad Max: Fury Road (George Miller) 3 nominaties, 1 prijs

13. Saul Fia [son of Saul] (László Nemes) 5 nominaties

14. The Martian (Ridley Scott)

15. Creed (Ryan Coogler) 4 nominaties, 1 prijs

The%20Revenant_zpsg4sq42et.pngBrooklyn_zpsalwdkyla.pngThe%20Big%20Short_zpscwgsh4ja.pngBridgend_zpsrodq1ynj.pngMI%20Rogue%20Nation_zpsnl87bjsw.png

16. The Revenant (Alejandro González Iñárritu) 3 nominaties

17. Brooklyn (John Crowley) 2 nominaties

18. The Big Short (Adam McKay) 1 nominatie

19. Bridgend (Jeppe Ronde) 1 nominatie

20. Mission: Impossible - Rogue Nation (Christophe McQuarrie)

Bridge%20of%20Spies_zpsdafsclpl.pngMakeuproom_zps1vusig3h.pngTrainwreck_zpsgqtxc1zp.pngPitch%20Perfect%202_zpslkqp0kcz.pngJurassic%20World_zpsbryuhhjb.png

21. Bridge of Spies (Steven Spielberg)

22. Meikurûmu [Makeup Room] (Morikawa Kei)

23. Trainwreck (Judd Apatow)

24. Pitch Perfect 2 (Elizabeth Banks)

25. Jurassic World (Colin Trevorrow)

The%20Danish%20Girl_zps0lybkvnr.pngThe%20Intern_zpsbweepqjb.pngSouthpaw_zpscklyyshb.pngSpectre_zps3vazg796.pngFurious%207_zpsplehjtub.png

26. The Danish Girl (Tom Hooper) 3 nominaties

27. The Intern (Nancy Meyers)

28. Southpaw (Antoine Fuqua)

29. Spectre (Sam Mendes)

30. Furious 7 (James Wan)

Chappie_zpsaxfo7dpi.pngCalifornia_zpsalxdt7av.pngTed%202_zpsyfcoxinq.pngCyberbully_zpsxgqaepdd.pngHot%20Girls%20Wanted_zpsdt7o534c.png

31. Chappie (Neill Blomkamp)

32. Califórnia (Marina Person)

33. Ted 2 (Seth McFarlane)

34. Cyberbully (Ben Chanan)

35. Hot Girls Wanted (Jill Bauer, Ronna Gradus)

Avengers%20Age%20of%20Ultron_zpszym2ykbu.pngInsurgent_zpsttncgmla.pngThirst_zpsplchdqak.pngTomorrowland_zpsy2ter98w.pngSan%20Andreas_zpsommo3bwe.png

36. Avengers: Age of Ultron (Joss Whedon)

37. Insurgent (Robert Schwentke)

38. Jajda [Thirst] (Svetla Tsotsorkova)

39. Tomorrowland (Brad Bird)

40. San Andreas (Brad Peyton)

The%20Maze%20Runner_zpsrmk4wdsc.pngObon%20Brothers_zpszakftxtk.pngIrrational%20Man_zpsfqukdakj.pngNo%20Escape_zps9fejwqho.pngPaper%20Towns_zpscqbokzml.png

41. Maze Runner: The Scorch Trials (Wes Ball)

42. Obon No Otôtô [Obon Brothers] (Akira Osaki)

43. Irrational Man (Woody Allen)

44. No Escape (John Erick Dowdle)

45. Paper Towns (Jake Schreier)

Une%20Enfance_zps5m35c96l.pngFocus_zpscpupvd1y.pngThe%20Age%20of%20Adaline_zps7p0pauuu.pngAnt-Man_zps2nujkqfj.pngThe%20Assassin_zpsogx5xn7k.png

46. Une Enfance [A Childhood] (Philippe Claudel)

47. Focus (Glenn Ficarra, John Requa)

48. The Age of Adaline (Lee Toland Krieger)

49. Ant-Man (Peyton Reed)

50. Nie Yin Niang [The Assassin] (Hsiao-Hsien Hou) 1 nominatie

Barely%20Lethal_zpsmjtsiuot.pngStaten%20Island%20Summer_zpskq1ena82.pngThe%20Visit%20An%20Alien%20Encounter_zps7rrc4rzz.pngFantastic%20Four_zpszbuxt3dn.pngKnight%20of%20Cups_zpsi0yd0jqy.png

51. Barely Lethal (Kyle Newman)

52. Staten Island Summer (Rhys Thomas)

53. The Visit: An Alien Encounter (Michael Madsen)

54. Fantastic Four (Josh Trank)

55. Knight of Cups (Terrence Mallick) 1 nominatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The Big Short,

Is een film over CDO's, Hedgefonds en Michael Burry M.D fantastische rol van Christian Bale die de Amerikaanse en Wereld Economie jaren van te voren ziet instorten. Maar hij is niet de enige ook Steve Carell door de hulp van Ryan Gosling gaan wedden tegen de economie. The Big Short is een erg indrukwekkende film die me niet super veel nieuwe dingen heeft geleerd maar wel genoeg. CDO's waren niks waard, bank directeuren worden gered door dr Amerikaanse overheid en de belastingbetaler.. And yet van al die mensen is maar 1 iemand veroordeeld in de VS. Miljoenen bonussen blijven nog steeds uitgekeerd worden terwijl alleen al in de VS 6 miljoen mensen hun huis verliezen en 8 miljoen hun baan. Griekenland is ingestort, Ijsland, Ierland.. En wie betaald de rekening? De immigranten , de arme mensen en de lerareren. Werkelijk waar om te kotsen. De Big Short geeft hier een uitstekend beeld van en is soort mix van documentaire, fictie en het continu breken van de 4e muur. Hoe goed Spotlight ook is The Big Short heeft meer waarde. Tegen het einde van de film werd ik bijna misselijk dat dit allemaal zo gebeurd is en er niks aan gedaan wordt. Steve Carell was subliem en de rest van de cast ook erg goed. En ik zou het nooit doen maar je zou bijna zelf de witte boorden criminaliteit inwillen... 8.8/10

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tof hoor Koen (y) in de meeste dingen kan ik me prima vinden. Cinematografie voor Victoria misschien niet echt, ook Ruffalo ben ik niet zo'n enorme fan van en zijn rol in Spotlight ik bij momenten nogal overdreven, compleet met Oscar-momentje erbij waarin hij even losgaat. En ja, de zusjes in Mustang waren inderdaad geweldig, dat kan niet genoeg herhaald worden.

Heb zelf net When Marnie Was There eens opnieuw gekeken. Wou ik al doen sinds ik hem de eerste keer zag, maakte toen een enorm goede indruk. En heeft nu zeker het potentieel om één van mijn favoriete Ghibli's te worden, zo mooi en ingetogen, zo simpel maar toch erg aandoenlijk en soms zelfs aangrijpend. Waar hij precies in mijn Ghibli rangorde komt weet ik niet, in ieder geval in de groep van 4*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie lijst. Ik kan me zeker vinden in jouw lijst. Persoonlijk vind ik Sicario hier wat overschat, en zeker overschat door jou. Het was een goede film (7-8 waard), maar om het nu te roepen tot de beste film van afgelopen jaar. Dat mag uiteraard, maar ik zou het niet doen. Victoria was heel erg goed (de stijl was prachtig, er zitten wat gaten in het script, ik ben best bereid om dat te vergeven en te vergeten. Het was een goede ervaring, en in zo een film gaat het om de ervaring, maar uiteindelijk was dat toch hetgene waar voor mij Victoria tekort schiet tegenover de absolute beste films van afgelopen jaar namelijk Mustang (dat je terecht waardeert!), Ex Machina en It Follows (ben je die vergeten of heb je gewoon de 2014 films die vorig jaar werden uitgebracht niet meegenomen? Ik meende me te herinneren dat je deze ook goed vond). Ik vind het een leuk bedacht idee, en ik moedig zeker andere mensen die een soortgelijk iets willen doen ook aan. Ik vind dat altijd wel leuk. En je hebt - apart van onze mening die we niet delen over Quentin en Christopher) - een goede filmsmaak. Misschien niet geheel dezelfde als de mijne, maar toch één die dicht in de buurt komt, wat altijd wel leuk is (als je een tip wilt). Hopelijk volgend jaar opnieuw een echt filmjaar. Ik zal er ook maar eens aan beginnen.. Films zoals Steve Jobs zullen wel op het internet staan. Ik ga niet weer wachten om alles in nov en dec te kijken. Was een fout van mij.

Ik had ook al een idee om dat eens te doen, en ik zou het dan de Lakigigars noemen ( ;c ), maar ik heb er uiteindelijk van afgezien omdat ik al een hele eindlijst had gemaakt. Ik had nog iets in kladblok gemaakt. Ik wil het anders wel eens delen. Al zal ik dan gewoon copy paste doen, en de winnaars in het vet zetten).

Victoria trouwens goede winnaar voor cinematografie. Ik zou het wellicht gegeven hebben aan Saul Fia, maar Victoria (ik ben eens aan het kijken in mijn bestand van kladblok) tweede geworden zijn en daarna gevolgd door A Girl Walks Home Alone At Night, Sicario en Birdman.

Trouwens, [MENTION=37]Koen[/MENTION]; als je nog een Koreeda wilt zien. Ze tonen I Wish op zaterdag 12 maart laat in de avond op NPO2. Beetje minder bekende Koreeda dus vreemd, maar een uitgelezen kans voor me (en jullie als je hem nog niet gezien hebt).

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, ik heb dit even over Interstellar geschreven m.b.t. op het wetenschappelijke gedeelte van de film (op een reactie van iemand op een ander forum) en meerbepaald het einde dat afbreuk doet aan de complete filmervaring van de film wat eigenlijk een typische Nolan voelt zich te goed voor deze wereld-einde is. Ik wil wel argumentatie geven over de films, maar ik kan dat niet in het geheel en kort doen. Ik begrijp ook dat sci-fi niet compleet de waarheid moet zijn, maar ik verwacht toch wel enige wetenschappelijke accuraatheid en dan zeker met betrekking tot het plot. Met Nolan is het probleem dat dit soort problemen bij elke film van hem terug te vinden zijn. Het is allemaal niet slecht, maar dit soort dingen zorgt ervoor dat Nolan steeds niet verder raakt dan een zes.

[spoiler=]Wel, bepaalde aspecten waren misschien wel wetenschappelijk gegrond of kunnen nog goedgekeurd worden door een theorie. Maar het geheel schiet in het algemeen tekort. Ook het einde is compleet belachelijk. Men zegt dat men niet kan uitsluiten dat het niet kan. Wel kan ook niet uitsluiten dat ik iemand ben die niet bestaat, of heb jij een bewijs ervan dat dat niet zo is. Hypotheses alom, maar het is rekening houden met een heleboel concepten die meer dan waarschijnlijk niet mogelijk zijn in een fysieke wereld als deze. Enorm vergezocht, belachelijk en één stuk pretentie (zoals met iedere Nolanfilm). Ik heb even het gedeelte van Wikipedia over de wetenschappelijke accuraatheid geciteerd.

Theoretical physicist Kip Thorne was a scientific consultant for the film to ensure the depictions of wormholes and relativity were as accurate as possible. "For the depictions of the wormholes and the black hole," he said, "we discussed how to go about it, and then I worked on the equations that would enable tracing of light rays as they traveled through a wormhole or around a black hole—so what you see is based on Einstein's general relativity equations."

Early in the process, Thorne laid down two guidelines: "First, that nothing would violate established physical laws. Second, that all the wild speculations... would spring from science and not from the fertile mind of a screenwriter." Nolan accepted these terms as long as they did not get in the way of making the movie. At one point, Thorne spent two weeks trying to talk Nolan out of an idea about a character traveling faster than light before Nolan finally gave up. According to Thorne, the element which has the highest degree of artistic freedom is the clouds of ice on one of the planets they visit, which are structures that probably go beyond the material strength that ice would be able to support.

-> Het maken van het zwart gat of het wormgat is een aspect in de film. Ik kan daarover zelf niet oordelen aangezien ik geen kennis heb over de vergelijking, maar mijn kritiek op de wetenschappelijke accuraatheid is daar niet op gebaseerd. Het is bewezen dat de theorie zeker voedbaar is, dus het principe van een wormgat en tijdrijzen is theoretisch gezien wel mogelijk. Het is hetgene wat daarop volgt dat me stoort.

Astrobiologist David Grinspoon criticized the dire "blight" situation on Earth portrayed in early scenes, pointing out that even with a voracious blight it would have taken millions of years to draw down the atmosphere's content of oxygen. He also notes that the ice clouds should have been pulled down by gravity.

Astrophysicist Neil deGrasse Tyson has explored the science behind the ending of Interstellar. He concludes that it is theoretically possible to interact with the past, and that "we don't really know what's in a black hole, so take it and run with it."

-> deGrasse Tyson is alvast niet mijn favoriete wetenschapper. Een veel te populistische wetenschapper die zijn kennis vaak op de achtergrond zet in ruil voor meer populariteit en een beter imago bij het publiek. Hij is meer een spreker met een bovengemiddelde interesse in astronomie dan een echte kenner, of zo komt hij toch over. Hij mag misschien wel een diploma hebben. Dat wil vaak niet alles zeggen. Kijk naar mij ;).

Michio Kaku praised the film for its scientific accuracy and has said Interstellar "could set the gold standard for science fiction movies for years to come." Likewise, Timothy Reyes, a former NASA software engineer, said, "Thorne's and Nolan's accounting of black holes and wormholes and the use of gravity is excellent."

-> Zelfde voorbeeld: een populist en geen wetenschapper. Bovendien zevert Kaku er los op en is hij zelfs zo arrogant dat hij uitspraken doet over onderwerpen waar hij geen kennis over heeft (of dat duidelijk laat tonen). Erik Klemketti - een bekende vulkanologist die deze blog onderhoudt, zei er het volgende over in het artikel waarvan ik de link daarnet plaatste: "Physicist Michio Kaku even showed up on Fox News to spread more scaremongering with wrong/misleading information I mean, could we really not find any volcanologist or geologist to intelligently discuss the study or Yellowstone’s chance of activity? The laziness of current media science coverage means we get shoddy reporting, inappropriate “experts” and spreading of nothing but false or misleading information." Met andere woorden als Michio Kaku zich al bezig begint te houden met wetenschappen waar hij duidelijk geen kennis over heeft en zich schuldig maakt aan populistisch bangmakerij (in het zelfde straatje als "in 2012 vergaat de wereld"). Hoe serieus kan je hem nemen wanneer hij aan het woord is. Het verbaast me dan ook niet veel dat Kaku de wetenschappelijke accuraatheid van deze film bewondert, aangezien ik betwijfel of Kaku - werkende voor kanalen zoals Discovery Channel - wel een idee heeft wat wetenschappelijke accuraatheid inhoudt, en blijkbaar de arrogantie heeft om zich in veldonderdelen te begeven waar hij totaal geen kennis over heeft, en wellicht nog nooit het woord: "relativeren" en "nuance" heeft gehoord. Dat mijn vader zegt dat Yellowstone zal uitbarsten, tot daar aan toe. Dat kan ik begrijpen, maar een wetenschapper zoals Kaku zou beter moeten weten. Zijn uitlatingen over Interstellar neem ik dan ook niet serieus.

Theoretical physicist Lawrence Krauss has called the science in Interstellar "miserable", blaming the film industry for meddling with Thorne's original ideas for a movie. Krauss also uses the blight as an example of the poor science in the movie.

-> Dit is ook de mening die ik deel. Ik denk dat Nolan er beter had aan gedacht om expliciet aan te geven dat Interstellar (deels) thuishoorde in het genre fantasy, in plaats van te pretenderen dat deze film wetenschappelijk gegrond is. Nu, we weten van vorige films dat Nolan vaak wel eens met de fysieke werkelijkheid de loep onderneemt. Voor velen de plottwist wat hem tot een geniaal regisseur maakt, voor mij vaak de inspiratieloze wending waar hij iets te nadrukkelijk vraagt om een plekje tussen de topregisseurs.

Ik waardeer de film wel voor de eerste twee uur dertig, de mooie beelden, een (relatief) fijn maar niet buitengewoon verhaal, redelijke acteerprestaties, het feit dat de film wel boeide, maar de wetenschappelijke accuraatheid en het einde dat daarmee samengaat is wat mij betreft zonder twijfel het zwakste punt van de film.

Deze link geeft trouwens in het Nederlands bovendien nog eens aan wat er fout is in de wetenschap van Interstellar. Er zitten wel een aantal goede dingen in de film, maar te veel dingen waaronder het plot zijn zodanig gefantaseerd dat deze afbreuk doet aan de film en mijn filmervaring. Met andere woorden, dat gedoe met die boeken, tesseracten, het zwart gat is te belachelijk voor woorden. Ik kan gerust die ijswolken vergeven, maar het hele verhaal wordt tenietgedaan door dat compleet belachelijke typische Nolan voelt zich te goed voor deze wereld einde.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shinkokyû no hitsuyô oftewel Breathe in, breathe out is een Japans drama over 7 jonge mensen die in een zomer samenkomen op een eiland om daar te gaan werken in suikerriet velden. Het zijn onbekenden voor elkaar, maar elk van hun is wel iets ontvlucht en/of heeft zijn eigen verhaal over waarom hij of zij daar is. Zeer trage maar ook zeer boeiende film die vooral uitblinkt in sfeer en karakterontwikkeling. Neemt rustig de tijd om op te bouwen, maar dat geduld wordt je uiteindelijk ook voor beloond. Erg mooi.

3.5*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor de tip. :) Werd me ook aangeraden samen met Ishikawa-films toen ik aan iemand vroeg of er nog films/regisseurs zoals die van Ki-Duk Kim waren. Die zei dit tegen mij:

"Moeilijk te zeggen.

Ik zie dat je enkel Bin-jip en Bom .. Bom gezien hebt, dat zijn twee van z'n vredigere films. Ki-duk is doorgaans wat harder en rauwer, zeker qua wat hij aan zaken toont, dus ik neem aan dat je niet echt iets zoekt in die richting.

Dan kom je op het stille, kalme, verstilde uit. En dan zijn er inderdaad wel een aantal Japanse regisseurs die in de richting zitten. Hiroshi Ishikawa (Su-ki-da) misschien, al is die wel meteen héél traag. Een film als Breathe In, Breathe Out misschien, maar daar is weer érg weinig aan de hand.

Echt gelijkaardig aan Ki-duk ga je niet vinden, de vraag is een beetje wát zijn films nu net zo speciaal maken voor jou"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowat alle Refn films hebben weinig conversaties op de Pusher films na... ;)

Nou. Drive en Bronson hebben toch aardig wat dialogen hoor. Dat waren ook de enige twee Refn's die ik al gezien had.

[MENTION=11104]-Koen-[/MENTION]; mooi gedaan hoor. Ik kan me overal wel in vinden. Behalve dan de bijrollen. Jason Mitchell stak er voor mij toch echt met kop en schouders bovenuit, net als Alicia Vikander in Ex Machina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook eindelijk Creed gezien. Heb mij echt prima vermaakt. Dit was echt weer zo'n lekker avondje film kijken zonder dat je maar 1x de intentie heb om je telefoon te kijken.

Wat betreft de overgang Rocky -> Creed. In principe een losstaand verhaal. Al speelt Rocky gewoon natuurlijk wel zijn eigen karakter. En een paar oude namen die vallen. Maar je kunt hem prima kijken zonder de Rocky's te hebben gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omohide Poro Poro (Only Yesterday), nog eens een Ghibli die ik nog niet gezien had, beviel me ook net iets minder vanwege de soms wat warrige opbouw met de vele flashbacks die te pas of te onpas er tegenaan werden gegooid. Vond het daardoor wat moeilijk om er echt in te komen. 3*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

internet.pngThe Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015) :: 9.0

Nou, heb 'em dan eindelijk gezien. Top filmpje naar mijn mening. Goede sfeer, mooi camerawerk en een ijzersterke Leonardo di Caprio. Wat mij betreft is de Oscar winst terecht. De film duurt ruim 2,5 uur, maar ik heb me geen moment verveeld. De 'rustige' stukken binnen de film worden heel mooi ingevuld door prachtige natuurgebieden bijvoorbeeld, waardoor je gefocused blijft kijken. Ik in ieder geval wel. Verder nog Tom Hardy die, als van ouds, weer een topprestatie levert. Het einde mochten ze wat mij betreft wat meer uitwerken. Had het idee dat dat deel vrij snel over was. Desalniettemin een prima film. Absoluut de beste film van de afgelopen paar maanden, misschien zelfs half jaar, voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Saw II Goede en erg enge/wrede film trouwens. [tekst]Overlevenden vrij voorspelbaar door stereotiepe personages en hier en daar wat gebreken aan het plot: zoals bijvoorbeeld de tapes waar men niet zeker van kan zijn of die persoon nog in leven is wanneer de tape zich afspeelt.[/tekst] Montage en camerawerk mag trouwens ook wat beter. De flashbacks kunnen soms wel eens irritant zijn. Maar desondanks toch één van de betere horrorfilms die ik al gezien heb, met de nadruk op horror. 7,5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Victoria gisteravond gezien. Het eerste uur dacht ik echt waarom wordt dit zo gehyped. Had echt moeite om erbij te blijven, al werd er wel goed geacteerd mocht het in 1 shot allemaal zijn opgenomen. Toen was er weer even een kleine spanningsboog. Maar dat einde is toch echt sterk uitgewerkt en zat ik toch op het puntje van mijn stoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites