Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Februari

Films

15. bios.pngTeströl és lélekröl (Ildikó Enyedi, 2017) :: 7.5

16. bios.pngCall Me by Your Name (Luca Guadagnino, 2017) :: 8.0

17. internet.pngThe Space Between Us (Marc S. Nollkaemper, 2015) :: -

18. internet.pngThe Looking Planet (Eric Law Anderson, 2014) :: -

19. internet.pngShouted from the Rooftops (Beri Shalmashi, 2017) :: -

20. tv.pngBusanhaeng (Sang-ho Yeon, 2016) :: 7.5

21. internet.pngDarkest Hour (Joe Wright, 2017) :: 7.5

22. icon_on_demand.pngThe Cloverfield Paradox (Julius Onah, 2018) :: 5.0

23. internet.pngWonderstruck (Todd Haynes, 2017) :: 7.0

24. internet.pngLady Bird (Greta Gerwig, 2017) :: 6.8

25. icon_on_demand.pngMute (Duncan Jones, 2018) :: 3.0

26. internet.pngThe Florida Project (Sean Baker, 2017) :: 7.0

Series

27. icon_on_demand.pngThe Good Place - Seizoen 2 (Michael Schur, 2016) :: 7.8

28. icon_on_demand.pngThe Man in the High Castle - Seizoen 1 (Frank Spotnitz, 2015) :: 7.8

29. icon_on_demand.pngThe Man in the High Castle - Seizoen 2 (Frank Spotnitz, 2015) :: 8.0

Statistieken

Totaal 12 films (maandgemiddelde: 10.5) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 3.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 9.

Totale speelduur: 1079 min.

Aantal films / series herzien: 0.

Best beoordeeld: Call Me by Your Name, The Man in the High Castle (8.0, 3de dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Mute (3.0).

Media-verdeling

bios.png 2.

internet.png 7.

icon_on_demand.png 5.

tv.png 1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Series

39. internet.pngBlack Mirror - Seizoen 3 (Charlie Brooker, 2016): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.1

40. internet.pngBlack Mirror - Seizoen 4 (Charlie Brooker, 2017): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.2

Totaal 18 afleveringen van series gekeken.

Best beoordeeld: Black Mirror - Seizoen 4 (8.2, 1ste dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Mechanic: Resurrection (5.0).

Media-verdeling

bios.png 2.

dvd.png 5.

internet.png 10.

Had ik toch gelijk gekregen over Black Mirror seizoen 4 ;) Zeker voor jou is een 8.2 erg hoog :)

Dan moet je die met die vrouw en dat terugkijken ook goed hebben gevonden?

Februari

Films

5. internet.pngBrawl in Cell Block 99 (S. Craig Zahler, 2017) :: 7.8

6. bios.pngCall Me by Your Name (Luca Guadagnino, 2017) :: 8.6 recensie_ong.png

7. icon_on_demand.pngBlack Death (Christopher Smith, 2010) :: 7.1

8. bios.pngThe Shape of Water (Guillermo del Toro, 2017) :: 6.8

9. bios.pngBlack Panther (Ryan Coogler, 2018) :: 6.9

Statistieken

Totaal 5 films (maandgemiddelde: 4.5) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 5.

Totale speelduur: 619 min.

Best beoordeeld: Call Me by Your Name (8.6, 1ste dit jaar).

Slechtst beoordeeld: The Shape of Water (6.8).

Media-verdeling

bios.png 3.

internet.png 1.

icon_on_demand.png 1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jou kennende ga je die beide kut vinden :cab:

ik vond Hour een 8 en post een 7

Darkest Hour alvast gezien, niet dat ik hem kut vond, maar ook niet heel bijzonder. Oldman heel sterk zondermeer, verder vrij droog historisch relaas van een controversieel politicus dat me op geen enkel moment kon verrassen. Op sommige punten ook een tikje geforceerd zoals die relatie met zijn typiste of dat soort scenes in de metro. Ik geef hem een zesje.

Wat alle genomineerden voor beste film betreft:

Three Billboards vind ik verreweg de beste van de 9 en mag wmb winnen.

Dunkirk en Get Out mogen mee op het podium.

Call Me By Your Name was op een aantal pittige -pun intended ;c- ook sterk.

Shape of Water, Lady Bird en Phantom Thread vielen allemaal licht tegen om één of andere reden. Al hebben ze allemaal hun magere plot gemeen.

Darkest Hour uiteindelijk wel veruit de minste van alle genomineerden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Februari

Films

22. internet.pngEl secreto de sus ojos (Juan José Campanella, 2009) :: 7.2

23. icon_on_demand.pngThe Cloverfield Paradox (Julius Onah, 2018) :: 6.6

24. internet.pngOnly the Brave (Joseph Kosinski, 2017) :: 7.6

25. internet.pngDaddy's Home 2 (Sean Anders, 2017) :: 5.7

26. icon_on_demand.pngWhen We First Met (Ari Sandel, 2018) :: 5.9

27. internet.pngJustice League (Zack Snyder, 2017) :: 5.9

28. internet.pngColumbus (Kogonada, 2017) :: 8.6

29. bios.pngBlack Panther (Ryan Coogler, 2018) :: 6.8

30. internet.pngLady Bird (Greta Gerwig, 2017) :: 6.6

31. internet.pngA Dog's Purpose (Lasse Hallström, 2017) :: 6.5

32. icon_on_demand.pngMute (Duncan Jones, 2018) :: 6.5

Statistieken

Totaal 11 films (maandgemiddelde: 13.0) gekeken:

- Lang (meer dan 75 min.): 11.

Totale speelduur: 1234 min.

Best beoordeeld: Columbus (8.6, 1ste dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Daddy's Home 2 (5.7).

Media-verdeling

bios.png 1.

internet.png 7.

icon_on_demand.png 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Februari

Films

14. Parker (Taylor Hackford, 2013) :: 6.0

15. Fallen (Gregory Hoblit, 1998) :: 7.2

16. The Great Escape (John Sturges, 1963) :: 8.0

17. The Fifth Estate (Bill Condon, 2013) :: 6.1

18. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012) :: 5.6

19. Red Army (Gabe Polsky, 2014) :: 6.9

Series

1. The Unit - Seizoen 2 (David Mamet, 2007): Aflevering 5 t/m 17 :: 7.8

2. Black Sails - Seizoen 1 (Robert Levine, Jonathan E. Steinberg , 2014): Aflevering 7 t/m 8 :: 8.6

3. Black Sails - Seizoen 2 (Robert Levine, Jonathan E. Steinberg , 2015): Aflevering 1 t/m 8 :: 8.5

4. This Is Us - Seizoen 1 (Dan Fogelman, 2016): Aflevering 4 t/m 11 :: 8.2

5. The Walking Dead - Seizoen 8 (Frank Darabont, 2018): Aflevering 9 :: 7.0

Statistieken

Totaal 6 films (maandgemiddelde: 9,5) gekeken:

- Lang (meer dan 75 min.): 6.

Totale speelduur: 2251 minuten.

Totaal 32 afleveringen van series gekeken.

Best beoordeelde film: The Great Escape (8.0).

Slechtst beoordeelde film: Spring Breakers (5.6).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Februari

Films

11. internet.pngChinjeolhan geumjassi (Chan-wook Park, 2005) :: 8.0

12. internet.pngOn the Waterfront (Elia Kazan, 1954) :: 8.0

13. internet.pngKung fu (Stephen Chow, 2004) :: 7.0

14. internet.pngDelicatessen (Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet, 1991) :: 7.4

15. bios.pngThree Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh, 2017) :: 8.0

16. internet.pngDead Man's Shoes (Shane Meadows, 2004) :: 7.9

17. internet.pngGood Time (Ben Safdie, Joshua Safdie, 2017) :: 7.1

18. internet.pngBrawl in Cell Block 99 (S. Craig Zahler, 2017) :: 7.0

Series

19. internet.pngCurb Your Enthusiasm - Seizoen 3 (Larry David, 2002): Aflevering 9 t/m 10 :: 8.0

20. internet.pngCurb Your Enthusiasm - Seizoen 4 (Larry David, 2004): Aflevering 1 t/m 3 (nog niet af gezien)

21. internet.pngThe Leftovers - Seizoen 1 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2014): Aflevering 1 t/m 10 :: 8.0

22. internet.pngThe Leftovers - Seizoen 2 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2015): Aflevering 1 t/m 6 (nog niet af gezien)

23. internet.pngShow Me a Hero - Seizoen 1 (Paul Haggis, 2015): Aflevering 3 t/m 6 :: 8.3

Statistieken

Totaal 8 films (maandgemiddelde: 7.0) gekeken:

- Lang (meer dan 75 min.): 8.

Totaal 25 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 2150 min.

Best beoordeeld: Show Me a Hero - Seizoen 1 (8.3, 3de dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Kung fu, Brawl in Cell Block 99 (7.0).

bewerkt door Rexcoder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

26. internet.pngThe Florida Project (Sean Baker, 2017) :: 7.0

Gister ook gezien. Veel hype maar vond hem erg teleurstellend. Een mooi geschoten film wel, locatie ook top. Maar verder vooral irritante kinderen en nog irritantere moeder. White trash op zijn best. Willem Defoe probeerde het nog een beetje te redden maar helaas. Viel me tegen. 2.5*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag heel veel goeds in die film, maar omdat ik me zo irriteerde aan die kinderen (al zwakte dat later wel af) en vooral die moeder ben ik niet hoger dan 3* gekomen. De moeder werd goed gespeeld maar ik vond haar zo irritant dat het me tegen begon te staan ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.imdb.com/oscars/nominations/?pf_rd_m=A2FGELUUNOQJNL&pf_rd_p=4395ef7d-6c05-4720-b03d-8d31fc0af5dd&pf_rd_r=234NCS83FAH6145V3SFG&pf_rd_s=top-1&pf_rd_t=60601&pf_rd_i=oscars.2018-show-photos&ref_=acd_nav_i3

Wat vinden we van de Oscar uitslag? Bij de acteurs en actrices kan ik me er goed in vinden, evenals de visuele en geluid oscars. Weet alleen niet zeker of ik Shape of Water ook tot beste film zou rekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.imdb.com/oscars/nominations/?pf_rd_m=A2FGELUUNOQJNL&pf_rd_p=4395ef7d-6c05-4720-b03d-8d31fc0af5dd&pf_rd_r=234NCS83FAH6145V3SFG&pf_rd_s=top-1&pf_rd_t=60601&pf_rd_i=oscars.2018-show-photos&ref_=acd_nav_i3

Wat vinden we van de Oscar uitslag? Bij de acteurs en actrices kan ik me er goed in vinden, evenals de visuele en geluid oscars. Weet alleen niet zeker of ik Shape of Water ook tot beste film zou rekenen.

Zit op dezelfde lijn. Dunkirk met 2 sound beeldjes, terecht, en BR2049 met VFX en cinematografie. McDormand en Rockwell ook zeer zwaar verdiend. Oldman, niet onterecht, al had ik er weinig op tegen gehad als Chalamet of Day-Lewis had gewonnen. En over DDL gesproken, ik had uit Phantom Thread graag Lesley Manville het beeldje voor supporting actress zien winnen, die vond ik heel sterk.

Verder mja. Shape of Water was wel oke, ik had die eerder in een meer technische categorie iets gegund, beste film vind ik het absoluut niet. Zelfde met Del Toro die regisseur wint, maar sowieso had ik m'n twijfels bij alle genomineerde regisseurs.

Dat Get Out en Call Me By Your Name allebei een prijs pakken voor screenplay is ook absoluut verdiend, voor originele screenplay had ik het Three Billboards ook gegund en voor adapted zat ik half te hopen op The Disaster Artist :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shape of Water is een kopie van Splash :cab:

Ik vond hem al niet heel bijzonder en toen ik daar achter kwam, snapte ik nog meer waarom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit op dezelfde lijn. Dunkirk met 2 sound beeldjes, terecht, en BR2049 met VFX en cinematografie. McDormand en Rockwell ook zeer zwaar verdiend. Oldman, niet onterecht, al had ik er weinig op tegen gehad als Chalamet of Day-Lewis had gewonnen. En over DDL gesproken, ik had uit Phantom Thread graag Lesley Manville het beeldje voor supporting actress zien winnen, die vond ik heel sterk.

Verder mja. Shape of Water was wel oke, ik had die eerder in een meer technische categorie iets gegund, beste film vind ik het absoluut niet. Zelfde met Del Toro die regisseur wint, maar sowieso had ik m'n twijfels bij alle genomineerde regisseurs.

Dat Get Out en Call Me By Your Name allebei een prijs pakken voor screenplay is ook absoluut verdiend, voor originele screenplay had ik het Three Billboards ook gegund en voor adapted zat ik half te hopen op The Disaster Artist :D

Toch heb ik weleens meer moeite gehad met de uitslag dan dit jaar. :) Best terecht over het algemeen dit keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt overal behoorlijk afgebrand wel. Vond 'm zelf verhaal technisch enorm rommelig. Qua setting en sfeer gewoon een lekkere sci-fi detective film.

Rommelig is idd het juiste woord. Behoorlijk warrige film met momenten. Ook gewoon nogal raar met Paul Rudd als bad guy, en dan die andere met z'n "babe" de hele tijd :cab: Nee, matige film imo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Phantom Thread

Lastig. Ik moet er denk nog over nadenken komende dagen. DDL in geen enkele rol nog zoveel zien lachen als nu als Reynolds Woodcock. Maar toch speelt ie wederom arrogante zak. Dat doet ie wel erg goed tough. As voor de film zelf. Ik weet het niet. Zoveel verschillende lagen erin en veel dingen die zelfs voor PTA vrij vreemd waren. Ik kijk amper films vaker maar hier ga ik het denk wel nodig hebben. Weet nog niet of voldoende, goed of geweldig vind deze film.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net Annihilation gezien, de nieuwe van Alex Garland (Ex Machina). WTF :cab: Dit moet ik even een poos laten bezinken, wat een vaag verhaal zeg. Zeker niet per se slecht, maar oi oi dit vraagt wat bezinking.

Ook gezien, en inderdaad wel een WTF'je waardig deze :D Er zullen ongetwijfeld een pak theorieën op los gelaten worden, wat ik er voorlopig uit haal:

[spoiler=spoiler]er wordt doorheen de film regelmatig verwezen naar verlies, naar ziekte, meer bepaald naar kanker, denk aan Portman die in de beginscene het leven van een kankercel uitlegt, de dokter die meegaat in de "zone" omdat ze kanker heeft en niets meer te verliezen heeft, ook de andere leden van de groep die gemotiveerd zijn door een verlies, danwel de man of de dochter.. de "zone" lijkt me bijna een letterlijke verwijzing naar een kankercel daarom. Het begint klein, maar breidt zich uit, muteert, brengt wijzigingen aan (het lichaam/de natuur). De wetenschap bekijkt kanker/de zone zonder een "oplossing" te kennen, probeert het dan op te lossen door een verdedigingsmechanisme te sturen (teams van het leger de zone insturen ~ chemotherapie het lichaam insturen) etc etc.

Die laatste 15-20 minuten though :cab: Daar moet ik nog even wat dieper over nadenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook gezien, en inderdaad wel een WTF'je waardig deze :D Er zullen ongetwijfeld een pak theorieën op los gelaten worden, wat ik er voorlopig uit haal:

[spoiler=spoiler]er wordt doorheen de film regelmatig verwezen naar verlies, naar ziekte, meer bepaald naar kanker, denk aan Portman die in de beginscene het leven van een kankercel uitlegt, de dokter die meegaat in de "zone" omdat ze kanker heeft en niets meer te verliezen heeft, ook de andere leden van de groep die gemotiveerd zijn door een verlies, danwel de man of de dochter.. de "zone" lijkt me bijna een letterlijke verwijzing naar een kankercel daarom. Het begint klein, maar breidt zich uit, muteert, brengt wijzigingen aan (het lichaam/de natuur). De wetenschap bekijkt kanker/de zone zonder een "oplossing" te kennen, probeert het dan op te lossen door een verdedigingsmechanisme te sturen (teams van het leger de zone insturen ~ chemotherapie het lichaam insturen) etc etc.

Die laatste 15-20 minuten though :cab: Daar moet ik nog even wat dieper over nadenken.

Heb je een goed punt, al vind ik het hele idee over zelfvernietiging ook wel sterk. Las een post van iemand anders op MM erover waar ik me ook wel aardig in kan vinden.

[spoiler=zelfvernietiging]

Het thema van zelfvernietiging zit m.i. verweven in de hele film. Iedereen heeft een bepaalde drang zichzelf te vernietigen. Zo ook alle personages die hun lot tegemoet gaan in de shimmer. Het lijkt erop dat de personages die niet kunnen ontsnappen aan die drang het niet overleven terwijl Portman zichzelf letterlijk en figuurlijk tegenkomt aan het eind als ze met haar clone/zichzelf vecht. Pas als ze zichzelf en haar eigen schuldgevoel heeft overwonnen kan ze levend terugkeren. Er zitten ook een aantal visuele metaforen in de film die het idee van zelfreflectie bevestigen (reflectie van Portman in de shimmer wanneer ze hun expeditie beginnen en Portman die haar eigen bloed/cellen onderzoekt en dus letterlijk "in" zichzelf kijkt. Vast ook niet toevallig dat we na elk van deze twee momenten een scène te zien krijgen van Portman's affaire.)

Daarnaast speelt het idee van het huwelijk een grote rol (=twee cellen die bijelkaar komen, wat je ook terugziet in het samensmelten van de cellen in de shimmer). Zo ook het idee dat één van de twee vreemd gaat en zichzelf probeert te revancheren, vergeven wordt, terwijl beide personen en de relatie nooit meer hetzelfde zullen zijn. Oftewel, het einde waarbij ze allebei zijn aangetast door de alien/mutaties.

Nog een aantal interessante elementen zijn dat het huis van Portman exact hetzelfde is als het huis waarin ze op gegeven moment vertoeven in de shimmer en de ouroboros tattoo die post-shimmer Portman plotseling heeft waar ze eerst dat wondje kreeg en je ook terugziet bij één crewlid en een overleden expeditielid. Ouroboros is het oneindigheid-symbool met de slang die zijn eigen staart opeet ( spiraal van vernietiging & creatie).

Ook het kleurgebruik is over nagedacht. De kamer die blauw is wanneer Portman vreemd gaat en daarna wit (heeft ze de fouten die ze in het verleden gemaakt heeft weer hersteld?)

.

Al is jouw theorie ook wel een goede. Ik weet nog niet helemaal waar ik neig. Vooral dat de laatste 20 minuten inderdaad. :cab: Die gooien alles echt behhrolijk overhoop. Tot die tijd had ik 'm aardig op een rijtje dacht ik. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je een goed punt, al vind ik het hele idee over zelfvernietiging ook wel sterk. Las een post van iemand anders op MM erover waar ik me ook wel aardig in kan vinden.

Als je doorgaat op dit idee, dan kun je aan de hand daarvan misschien net wel een verklaring vinden voor het einde:

[spoiler=spoiler]Als je het standpunt van zelfvernietiging centraal wil zetten wbt deze film, dan is het eigenlijk veel duidelijker dan je zou denken: die "kloon" die gemaakt wordt in de vuurtoren -eerst van Kane, daarna van Lena- die neemt alle kenmerken over van de originele persoon. Alle fysieke kenmerken, maar dus ook alle psychische kenmerken? Bijgevolg, als Lena zelfdestructief gedrag vertoont, dan zou die kloon dat ook moeten doen, en inderdaad, die kloon zet daarna zelf die hele vuurtoren in brand, wat uiteindelijk leidt tot de vernietiging van de zone.

Dat laatste shot met die ogen van Lena is trouwens echt zo'n Inception einde IMO :D Nog even fucken met je publiek, maar uiteindelijk was dat toch gewoon de echte Lena, en niet de kloon.. DENK IK :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je doorgaat op dit idee, dan kun je aan de hand daarvan misschien net wel een verklaring vinden voor het einde:

[spoiler=spoiler]Als je het standpunt van zelfvernietiging centraal wil zetten wbt deze film, dan is het eigenlijk veel duidelijker dan je zou denken: die "kloon" die gemaakt wordt in de vuurtoren -eerst van Kane, daarna van Lena- die neemt alle kenmerken over van de originele persoon. Alle fysieke kenmerken, maar dus ook alle psychische kenmerken? Bijgevolg, als Lena zelfdestructief gedrag vertoont, dan zou die kloon dat ook moeten doen, en inderdaad, die kloon zet daarna zelf die hele vuurtoren in brand, wat uiteindelijk leidt tot de vernietiging van de zone.

Dat laatste shot met die ogen van Lena is trouwens echt zo'n Inception einde IMO :D Nog even fucken met je publiek, maar uiteindelijk was dat toch gewoon de echte Lena, en niet de kloon.. DENK IK :-D

[spoiler=-]

Ja dat is dus precies wat ik ook dacht. Dat ze dus ook het zelfdestructieve gedrag van Kane en Lena hebben overgenomen. Dan kun je je wel weer afvragen waarom de klonen dan niet ook zoals de echte personen ook alsnog vluchten. Want die overlevingsdrang zou dan ook overgenomen moeten worden toch?

Maar in het geval van Kane was het dus wel dat hij allen zichzelf opblies denk ik dan? Het leek mij vrij duidelijk een kloon. Niet kwaadaardig ofzo, maar het was niet helemaal juist. Vraag me dan af wat hij probeerde te bereiken door zo van een afstand die granaat af te steken. Maargoed, zijn kloon was duidelijk al veel geavanceerder dan die van Lena en Kane dat zelf ook al veel langer in de zone dan Lena natuurlijk. Wie weet wat dat met zijn mentale gesteldheid heeft gedaan.

En ik denk wel dat het de echte Lena was ja, we hebben de kloon toch afgefikt zien worden.

Genoeg om over na te denken. :D

bewerkt door Justin
Link naar opmerking
Deel via andere websites