Jump to content

Film Topic

Kyrill

Recommended Posts

Nou, eenmaal je gesetteld bent, verwacht ik toch weer een toename in aantal films per maand hoor. Ik zeg het maar alvast.

Ik hoop het ook :( Mijn vrije vrijdagen besteed ik nu namelijk helemaal geen tijd aan films of series. Maar goed; deze maand verkoop, volgende maand feestdagen... Duurt nog wel ff dus...

Tut tut, feestdagen, dat zijn maar 2 dagen in een maand van 31. Geen excuses :LO:

Ik heb wel even een prima maandje achter de rug zeg. Niet dat ik zo enorm veel gezien heb, maar qua ratingsgemiddelde echt top. Heel goed filmfestival in Gent dit jaar, en met Blade Runner 2049 ook de beste film van het jaar gezien. Of er moet nog iets geks gebeuren ;c

Oktober

Films

199. internet.pngAi no mukidashi (Sion Sono, 2008) :: 7.3

200. bluray.pngBlade Runner (Ridley Scott, 1982) eye.gif :: 7.5

201. bios.pngBlade Runner 2049 (Denis Villeneuve, 2017) :: 8.6

202. internet.pngWar for the Planet of the Apes (Matt Reeves, 2017) :: 6.0

203. icon_ghent.pngColumbus (Kogonada, 2017) :: 7.6

204. icon_ghent.pngThe Square (Ruben Östlund, 2017) :: 7.7

205. icon_ghent.pngHostages (Rezo Gigineishvili, 2017) :: 7.0

206. icon_ghent.pngAva (Léa Mysius, 2017) :: 7.2

207. icon_ghent.pngYou Were Never Really Here (Lynne Ramsay, 2017) :: 6.5

208. icon_ghent.pngFaçades (Nathalie Basteyns, Kaat Beels, 2017) :: 6.0

209. icon_ghent.pngThe Killing of a Sacred Deer (Yorgos Lanthimos, 2017) :: 7.8

210. icon_ghent.pngTesnota (Kantemir Balagov, 2017) :: 7.0

211. icon_ghent.pngAs Duas Irenes (Fabio Meira, 2017) :: 7.0

212. icon_ghent.pngThelma (Joachim Trier, 2017) :: 8.2

213. icon_ghent.pngPericle il Nero (Stefano Mordini, 2016) :: 6.4

214. icon_ghent.pngThree Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh, 2017) :: 7.5

215. internet.pngAn Open Secret (Amy Berg, 2014) :: -

216. internet.pngA Ghost Story (David Lowery, 2017) :: 7.0

217. internet.pngBad Boys (Zak Levitt, 2014) :: -

218. internet.png30 for 30: One and Not Done (Jonathan Hock, 2017) :: -

219. bios.pngHet tweede gelaat (Jan Verheyen, 2017) :: 5.5

220. internet.pngFlickan som lekte med elden (Daniel Alfredson, 2009) :: 7.0

221. internet.pngLuftslottet som sprängdes (Daniel Alfredson, 2009) :: 7.0

Series

222. internet.pngBallers - Seizoen 3 (Stephen Levinson, 2017): Aflevering 1 t/m 7 (nog niet af gezien)

223. internet.pngThe Leftovers - Seizoen 1 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2014): Aflevering 1 t/m 10 :: 7.9

224. internet.pngThe Leftovers - Seizoen 2 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2015): Aflevering 1 t/m 3 (nog niet af gezien)

225. internet.pngNarcos - Seizoen 3 (Carlo Bernard, Chris Brancato, Doug Miro, 2017): Aflevering 7 t/m 10 :: 8.1

226. internet.pngSupernatural - Seizoen 12 (Eric Kripke, 2016): Aflevering 6 t/m 23 :: 8.0

Statistieken

Totaal 23 films (maandgemiddelde: 19.8) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 23.

Totaal 42 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 4679 min.

Aantal films / series herzien: 1.

Best beoordeeld: Blade Runner 2049 (8.6, 2de dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Het tweede gelaat (5.5).

Media-verdeling

bios.png 14.

bluray.png 1.

internet.png 13.

Oktober

Films

108. internet.pngBlade Runner: Black Out 2022 (Shinichirô Watanabe, 2017) :: -

109. internet.png2036: Nexus Dawn (Luke Scott, 2017) :: -

110. internet.png2048: Nowhere to Run (Luke Scott, 2017) :: -

111. bios.pngBlade Runner 2049 (Denis Villeneuve, 2017) :: 7.2

112. icon_on_demand.pngAnomalisa (Duke Johnson, Charlie Kaufman, 2015) :: 8.2

113. tv.pngThe Diary of a Teenage Girl (Marielle Heller, 2015) :: 6.5

114. bios.pngKingsman: The Golden Circle (Matthew Vaughn, 2017) :: 5.5

115. bios.pngBrad's Status (Mike White, 2017) :: 7.2

116. bios.pngBorg vs McEnroe (Janus Metz Pedersen, 2017) :: 6.8

117. icon_on_demand.pngThe Meyerowitz Stories (New and Selected) (Noah Baumbach, 2017) :: 8.2

118. tv.pngOne More Time with Feeling (Andrew Dominik, 2016) :: -

119. bios.pngNelyubov (Andrei Zvyagintsev, 2017) :: 8.0

120. bios.pngGood Time (Ben Safdie, Joshua Safdie, 2017) :: 7.5

121. icon_on_demand.pngGerald's Game (Mike Flanagan, 2017) :: 6.2

122. bios.pngLoving Vincent (Dorota Kobiela, Hugh Welchman, 2017) :: 7.5

Series

123. internet.pngThe Deuce - Seizoen 1 (George Pelecanos, David Simon, 2017) :: 7.8

124. icon_on_demand.pngThe Good Place - Seizoen 1 (Michael Schur, 2016) :: 8.0

125. internet.pngHalt and Catch Fire - Seizoen 4 (Christopher Cantwell, Christopher C. Rogers, 2014) :: 7.2

126. icon_on_demand.pngMindhunter - Seizoen 1 (Joe Penhall, 2017) :: 7.0

Statistieken

Totaal 15 films (maandgemiddelde: 10.7) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 3.

- Lang (meer dan 75 min.): 12.

Totale speelduur: 1375 min.

Aantal films / series herzien: 0.

Best beoordeeld: Anomalisa, The Meyerowitz Stories (New and Selected) (8.2, 7de dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Kingsman: The Golden Circle (5.5).

Media-verdeling

bios.png 7.

internet.png 5.

icon_on_demand.png 5.

tv.png 2.

Oktober

Films

56. Raging Bull (Martin Scorcese, 1980) :: 7.8

57. Baby Driver (Edgar Wright, 2017) :: 7.4

58. Pirates of the Carribean: Dead Men Tell No Tales (Joachim Rønning, 2017) :: 6.7

59. The Hitman's Bodyguard (Patrick Hughes, 2017) :: 6.9

60. Spider-Man: Homecoming (Jon Watts, 2017) :: 7.1

61. Baywatch (Seth Gordon, 2017) :: 6.0

62. Playing for Keeps (Gabriele Muccino, 2012) :: 5.8

63. Saw VI (Kevin Greutert, 2009) :: 5.8

64. Saw 3D (Kevin Greutert, 2010) :: 5.1

65. Halloween (John Carpenter, 1978) :: 7.1

Series

1. Sons of Anarchy - Seizoen 6 : Aflevering 5 t/m 13 :: 8.3

2. Sons of Anarchy - Seizoen 7 : Aflevering 1 t/m 13 :: 8.7

3. Suits - Seizoen 7 : Aflevering 3 t/m 10 :: 7.6

3. Narcos - Seizoen 3 : Aflevering 1 t/m 2 :: 7.9

Statistieken

Totaal 10 films (maandgemiddelde: 6,5) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 10.

Totale speelduur films: 1113 minuten.

Totaal 31 afleveringen van series gekeken.

Best beoordeelde film: Raging Bull (7.8).

Slechtst beoordeelde film: Saw 3D (5.1).

Thor Ragnarok (2017): alles wat je van een Marvel film mag verwachten. Opvallend is de meer humoristische benadering wat resulteert in een iets te grote aanwezigheid van one-liners in mijn beleving. CGI ziet er absoluut gelikt uit en de nieuwe geïntroduceerde personages (waaronder Hela, eindelijk weer een toffe villian) maken het tot een vermakelijk film. Uit de hoeveelheid Marvel films die de afgelopen jaren de grond uit zijn gestampt vind ik Thor Ragnarok één van de meest geslaagde. 4*

Edited by Chimpa

Happy Death Day (2017): een concept dat al vaak is toegepast: de personage herleeft een dag elke keer opnieuw (en in dit geval wordt vermoord aan het einde van de dag) en moet deze loop zelf zien te doorbreken. De film refereert zelf o.a. aan Groundhog Day en ik moest vaak denken aan Edge of Tomorrow (toffe film, zeker kijken!). In deze film kijken wij naar een tiener chick op een Amerikaanse campus die constant vermoord wordt met, toegegeven, een persoon met creapy baby masker. Echter heb ik al teveel films gezien in deze setting. Daarnaast had ik het idee dat de film niet echt kon kiezen welke richting het precies op wilde gaan (horror, comedie, drama, teenmovie?), hoewel sommige dit niet als kritiek zullen ervaren. Desondanks kijkt deze anderhalf durende film prima weg en ontpopt het zich in een vermakelijke laagdrempelige ''detective''. 3*

Edited by Chimpa

It (2017) - Nja. Gaat mij toch niet echt heel lang bijblijven. Waarmee ik niet wil zeggen het een slechte film was, nee, als horror is het één van de betere van de laatste jaren. Tikje lang, dat wel, en as usual een paar makkelijke jumpscares. Ook een beetje het gevoel doorheen de film dat ze wel wat graag de Stranger Things richting wilden opgaan. Achja.

3*

Thor Ragnarok (2017): alles wat je van een Marvel film mag verwachten. Opvallend is de meer humoristische benadering wat resulteert in een iets te grote aanwezigheid van one-liners in mijn beleving. CGI ziet er absoluut gelikt uit en de nieuwe geïntroduceerde personages (waaronder Hela, eindelijk weer een toffe villian) maken het tot een vermakelijk film. Uit de hoeveelheid Marvel films die de afgelopen jaren de grond uit zijn gestampt vind ik Thor Ragnarok één van de meest geslaagde. 4*

Kan ik hem zien als ik verder 0 Thor films.gezien heb? ;c

It (2017) - Nja. Gaat mij toch niet echt heel lang bijblijven. Waarmee ik niet wil zeggen het een slechte film was, nee, als horror is het één van de betere van de laatste jaren. Tikje lang, dat wel, en as usual een paar makkelijke jumpscares. Ook een beetje het gevoel doorheen de film dat ze wel wat graag de Stranger Things richting wilden opgaan. Achja.

3*

Stranger Things haalt net zijn inspiratie uit Stephen King (auteur van It).

Edited by Rexcoder

Murder on the Orient Express (2017): ik ben wat minder negatief dat mijn voorganger. Echter was ik ook niet kapot van deze film. Het hele stijltje, ik kwam er gewoon niet lekker in. Ik was gezegend met het feit dat ik nog onbekend was met het plot, wat een dergelijke film toch veel vermakelijker maakt. Maar ja, op zich een leuke film maar meer niet eigenlijk. 2,5*

Edited by Chimpa

The United States of Leland (2003)

Fijn drama over een ogenschijnlijk perfect gelukkige jongen die op een dag zomaar uit het niets een moord pleegt. Fijne cast ook met ondermeer jonkies Ryan Gosling, Michelle Williams en Jena Malone nog voor ze echt doorbraken. Het plot zou je doen denken dat het zwaarmoedig wordt, maar dat was eigenlijk totaal niet het geval; het verhaal wordt veel meer op een zachte manier gebracht. Mooi filmpje.

3.5*

Malgré La Nuit (2015)

Meest recente film van Philippe Grandrieux, en toch al 2 jaar oud, maar was al die tijd zo goed als onvindbaar wegens geen DVD release. De man zijn CV blinkt vooral uit in donkere, experimentele en verontrustende films als Sombre en La Vie Nouvelle, films die bijna gekenmerkt kunnen worden als nachtmerries die op het scherm geprojecteerd zijn. Geen alledaagse cinema.

Malgré La Nuit is eigenlijk iets toegankelijker dan de rest van Grandrieux's oeuvre, maar zelfs daarmee is nog heel weinig gezegd. Want ook nu is het alweer een waar experiment geworden. Een bijzonder intrigerend experiment, dat wel. Iemand op MM begon zijn review met "Inland Empire meets A Serbian Film". Wie die films heeft gezien, kan zich daar dus wel al iets bij voorstellen. Het is een bij wijlen angstaanjagende kijk op een heel soort fucked up versie van romantiek, over obsessie, over leven en dood.

De link naar Lynch is ook makkelijk gelegd, en de ene scene voelt al meer Lynchiaans aan dan de andere. Zo krijg je onder andere een zangscene voorgeschoteld die zo uit Mulholland Dr. had kunnen komen.

Films van Grandrieux zijn bijzonder lastig te reviewen of analyseren; al helemaal zonder het vaak minimale plot te spoileren. Maar het is wel elke keer een ervaring.

3.5*

The United States of Leland (2003)

Fijn drama over een ogenschijnlijk perfect gelukkige jongen die op een dag zomaar uit het niets een moord pleegt. Fijne cast ook met ondermeer jonkies Ryan Gosling, Michelle Williams en Jena Malone nog voor ze echt doorbraken. Het plot zou je doen denken dat het zwaarmoedig wordt, maar dat was eigenlijk totaal niet het geval; het verhaal wordt veel meer op een zachte manier gebracht. Mooi filmpje.

3.5*

Wel grappig. Vorige week dus deze hierboven gezien, een filmpje wat zich afspeelde in een soort jeugd detentiecentrum, met een jonge Gosling en Williams, en met Don Cheadle als begeleider; gisteren vervolgens Manic (2001) gezien, dezelfde setting en met opnieuw Don Cheadle in een gelijkaardige rol, maar dit keer met een jonge Joseph Gordon-Levitt en Zooey Deschanel. Plot was ook ietsje zwaarder want draaide voornamelijk om tieners met gewelddadige of zelfmoord neigingen. Ook een pak intenser, en heel dicht op de huid gefilmd, beetje docu-achtige stijl. Iets minder goed, maar wel boeiend. 3*

Justice League (2017): Wetende dat DC het op safe ging spelen aangezien het niet mag mislukken, ging ik met middelmatige verwachtingen naar deze film. Achteraf gezien bleek dit ook terecht. Het verhaal stelt vrij weinig voor en de badguy (Steppenwolf) vond ik niet overtuigend. Ik vond veel grappen (lees: slapsticks) ook niet echt aankomen, al kan dit persoonlijk zijn. Uiteraard trek je al heel snel de vergelijking met de Avengers. Wat ik miste bij Justice League is het feit dat The Flash, Cyborg en Aquaman weinig diepgang kenden i.v.m. het ontbreken van eigen films. Ik vraag me echt hardop af of dit wel de juiste manier was om deze personages zo aan het bioscooppubliek te introduceren. Desondanks is het over het algemeen een leuke, vermakelijke film. De interactie tussen de personages is goed, net als het acteerwerk en vanzelfsprekend is de actie om je vingers bij af te likken. 3*

Flatliners (2017): Ik houd niet van horror. Boy I was stupid by not checking the trailer. Het begint niet als een horror film, maar maakt die switch geleidelijk waar op het eind de jumpscares aan elkaar worden geregen. Het plot draait om een stel doktoren in opleiding die experimenteren met (bijna)dood ervaringen. Interessant concept dat best leuk wordt uitgewerkt. Ik vind het dan wel jammer dat het vervolgens slechts op een oppervlakkige horrorfilm uitdraait terwijl er imo veel meer mogelijk was. Al met al weinig bijzonders. 1,5*

Your Name

Het wordt niet beter dan dit. Zou bijna nooit meer films willen zien. Kleuren zijn magistraal mooi, regie is geniaal. Dit is hemels goed. Alle Ghibli en Pixar films samen winnen het hier nog niet van. Dit is dem feels x1000, stemacteurs ook geweldig. Zelfs normaal irritante Japanse muziek is hier geweldig mooi. Iedereen moet dit zien. Makoto Shinkai u bent een ware genie en held buiging.gif

10/10