Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

FMovie 100 [2015]


vinnypassy

Aanbevolen berichten

Hier ook hoor, misschien is Sunset wel objectief gezien beter dan Sunrise (eerlijk is eerlijk is te lang geleden om daar goed over te oordelen) maar Sunrise was voor mij als zo vaak met de eerste film in een reeks gewoon het meest magisch. Daarna zit je toch naar het hetzelfde (nog steeds briljant uitgewerkte) trucje te kijken om het heel oneerbiedig te zeggen.

 

Verder een aantal hele mooie lijstjes zo naar het einde met als hoogtepunten die van Dans, Hans en Simon :love: Ga ik weer een hoop uit kunnen halen het komende jaar.

 

Hier ook Sunrise>Sunset. Sunrise 4x gezien: 9.5, 9.5, 9.3 en 9.5 en Sunset 9.0 9.0 en 9.4

Nee Sunrise is in alle opzichten de beste voor mij , dan Sunset en dan Midnight.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 462
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Toen The Matrix uitkwam, dat was echt mind-blowing hoor. Meest vernieuwende sinds Jaws ofzo, vermoed ik. In elk geval in een blockbuster. Hoort puur wat dat betreft misschien wel hoger. Maarja, toen kwamen er vervolgen en langzaamaan verliest hij toch wat aan kracht, omdat je soortgelijke dingen daarna meer gezien hebt. Bovendien zijn er andere films die emotioneel meer indruk maken, sterker gelaagd zijn of hoger aanzien hebben. Maar zowel qua technieken (bullit-time) als adrenaline echt top. Zou toch eigenlijk wel de hoogstgenoteerde actiefilm moeten zijn imo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1bjbXLb.jpg

 

030 025 029 029 027 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png1784 Donnie Darko (Richard Kelly, 2001)

029 022 038 022 036 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png1785 The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991)

028 030 062 072 ––– Xwhys0S.pngG6Jyya0.png1820 Drive (Nicolas Winding Refn, 2011)

027 044 037 046 011 Xwhys0S.pngXJZo1K0.png1834 Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)

026 032 024 030 037 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png1849 V for Vendetta (The Wachowski's, 2005)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had drive een pak hoger verwacht eerlijk gezegd, top 10 zelfs.

 

Toen The Matrix uitkwam, dat was echt mind-blowing hoor. Meest vernieuwende sinds Jaws ofzo, vermoed ik. In elk geval in een blockbuster. Hoort puur wat dat betreft misschien wel hoger. Maarja, toen kwamen er vervolgen en langzaamaan verliest hij toch wat aan kracht, omdat je soortgelijke dingen daarna meer gezien hebt. Bovendien zijn er andere films die emotioneel meer indruk maken, sterker gelaagd zijn of hoger aanzien hebben. Maar zowel qua technieken (bullit-time) als adrenaline echt top. Zou toch eigenlijk wel de hoogstgenoteerde actiefilm moeten zijn imo.

 

Als nieuweling is het lastig om daar rekening mee te houden. Doctor Zhivago zal indertijd ook wel vernieuwend geweest zijn. Ofja mss is dat een slecht voorbeeld. Maar Avatar was ook vernieuwend (3D), en volgens dat principe had die ook hier thuisgehoord, terwijl in feite het verhaal niet zo speciaal is. Hij staat bij mij vooral hoog omwille van de gecreëerde wereld en bepaalde delen in de film, en de actie was niet slecht maar haalde het magische wat uit die film. Ik heb Avatar nooit in 3D gezien. Ik heb zelfs nog nooit een film in 3D gezien, omdat ik daar slechte commentaren over hoor, en omdat het bij mij vooral gaat om de film te zien. Daarnaast ging ik niet veel naar de cinema, maar dat zal ik dus in de toekomst meer doen.

 

The Matrix staat bij mij relatief hoog, omdat één ik dacht dat die mijn ding niet zou zijn, maar mij wel verbaasde, en een goed verhaal had die goed bijbleef. Zat gewoon goed ineen. Een v/d beste mainstream films volgens mij. En verliest voor mij weinig kracht op dit moment. Iets dat ik bij TSR en The Departed bvb. niet kan zeggen. Vervolgen heb ik nog niet gezien, en dat zal ook niet voor meteen zijn.

 

Hopelijk valt TDK snel, want ik vind dat één van de meest overschatte films. Sterke acteerprestatie van Heath Ledger, maar vond de film vrij chaotisch en eigenlijk niet legendarisch. Snap niet waarom die zo bejubeld wordt. Top 250 in IMDb oké, maar top 100? Laat staan de vierde plaats. Ik moet wel zeggen dat ik superheldenfilms wel in het algemeen wat overrated. Er komt ook veel te veel uit op de markt. Maar goed, toch zal ik de DC en Marvel filmuniversa's blijven volgen, alsook X-Menfranchise, de rest laat ik links liggen. Tenzij we het dan hebben over een origineel concept dat afwijkt van de gewone superheldenfilm zoals bvb. Kick-Ass, maar die moet ik nog zien :p

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat precies op dezelfde plek als in mijn lijst :P dus ik kan me er prima in vinden.

 

ja maar denk dat drive meer toegankelijker is, dan andere films in jouw lijst. Bedoel; niet iedereen zal la meglio gioventu kunnen waarderen, dus in dat opzicht zal Drive bijna altijd boven LMG staan, want dat betekent dat een LOTR bvb. nog moet komen, en die staat wss niet in je lijst :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

You lost me at fascistische propaganda. Het is een tekenfilm joh. ;e

Zeker, en dat maakt het net zo gevaarlijk. Natuurlijk gaan kinderen niet die analyse maken, maar op een speelse manier wordt wel een enge boodschap mee gegeven.

 

ik vraag me wel af hoe Rafiki de kerk dan moet symboliseren. Laat staan Timon en Pumba? Die bijpersonages zijn ook wel geniaal hoor in The Lion King. Zazu:p

Rafiki is het spirituele personage, niet heel moeilijk om er een kerkelijke autoriteit in te zien. De kerk heeft in de geschiedenis ook vaak exact de rol gespeeld die Rafiki speelt: een soort goddelijke bevestiging geven aan de leider die aan de macht is en dicht bij die macht staan (Rafiki is niet voor niets koninklijk adviseur). Timon en Pumba zijn natuurlijk pure opportunisten. Hoewel ik denk dat vooral Timon dat is, Pumba is niet de slimste en sleept een verschrikkelijk jeugdtrauma mee. Zou me niets verbazen als Timon Pumba gewoon gebruikt uit eigenbelang, net zoals hij dat met Simba doet.

 

Toffe analyse, maar fascistisch is het natuurlijk niet. Noem bijvoorbeeld eens 1 voorbeeld van een fascistisch systeem met erfopvolging. Eerder een pleidooi voor een (verlichte) dictatuur, eventueel communistisch.

Het is natuurlijk ook geen letterlijke kopie van fascistisch Italië of Nazi-Duitsland ;) Er zitten wat mij betreft heel wat fascistische ideeën in The Lion King; autoritaire leider, racisme, uitsluiting van mentaal gehandicapten (die hyena's), vrouwen die niet werken en voor de kinderen zorgen. Maargoed, ik wil die term gerust opgeven hoor. Is ook niet zo heel belangrijk . Het is onvervalste reclame voor een dictatuur, dat is al erg genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk ook geen letterlijke kopie van fascistisch Italië of Nazi-Duitsland ;) Er zitten wat mij betreft heel wat fascistische ideeën in The Lion King; autoritaire leider, racisme, uitsluiting van mentaal gehandicapten (die hyena's), vrouwen die niet werken en voor de kinderen zorgen. Maargoed, ik wil die term gerust opgeven hoor. Is ook niet zo heel belangrijk . Het is onvervalste reclame voor een dictatuur, dat is al erg genoeg.

 

Mwah, dan verschillen we van idee over de film én de definitie van fascisme. Dat Mufasa een autoritaire leider is, is namelijk nogal een aanname (dat hij autoriteit uitstraalt is iets anders). Daarnaast is racisme geen inherent onderdeel van fascisme. Militair machtsvertoon is juist een cruciaal onderdeel daarvan, iets dat je in de film alleen ziet bij Scar (die marcherende hyena's). Waar fascisme vooral draait om de staat, lijkt Mufasa's koningschap vooral om de vreedzame samenleving te draaien (maargoed, dat is juist de propaganda kun je beargumenteren). Elementen die de vreedzaamheid bedreigen, worden daarom verbannen (Siberië anyone?).

 

De film draait inderdaad wel om een sterke leider, maar een die geeft om het welzijn van zijn volk. De film is daarom veel meer te zien als een 'propaganda' voor een monarchisch systeem, met verlichte kenmerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ldXZJLW.jpg

 

025 015 019 004 013 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png1866 Inception (Christopher Nolan, 2010)

024 043 026 026 028 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png1985 Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

023 045 018 020 012 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png1986 The Usual Suspects (David Fincher, 1995)

022 031 084 067 038 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2035 Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

021 017 009 081 ––– Z8qj4mW.pngD2qr1Cf.png2060 Intouchables (Olivier Nakache & Eric Toledano, 2011)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

QKaNsur.jpg

 

020 010 012 006 009 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png2093 Gladiator (Ridley Scott, 2000)

019 040 039 041 047 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2108 12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957)

018 055 ––– ––– ––– Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2117 Boyhood (Richard Linklater, 2014)

017 013 023 013 018 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png2157 Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)

016 020 013 019 010 Xwhys0S.pngIU3hOPS.png2216 Cidade de Deus (Kátia Lund & Fernando Meirelles, 2002)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dtbfdck.jpg

 

015 023 040 045 021 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2271 Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)

014 016 007 009 015 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2326 Reservoir Dogs (Quentin Tarantino, 1992)

013 011 022 ––– ––– Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png2346 The Perks of Being a Wallflower (Stephen Chbosky, 2012)

012 009 031 105 144 Z8qj4mW.pngG6Jyya0.png2364 Before Sunrise (Richard Linklater, 1995)

011 014 006 021 006 Xwhys0S.pngG6Jyya0.png2488 Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...