Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei MisterX:

Als het land een HRE prince is, dan kost de vassel geen diplo slot.

En als je een HRE prince toevoegt, en dan uiteindelijk de laatste reform aan klik, dan integreer je ook de niet-vassal princes.

Je kunt dus landen als France tricken om een Prince te worden. In dat geval integreer je ze alsnog bij de laatste reform. 

Ik had verwacht dat de landen waartegen je expand empire cb gebruikt ook vassal worden, nu heb je een splitsing eigenlijk (bv brittany en Genoa zijn nu gewoon prinsen).

Voor de achievement mag ik nog niet de laatste reform gebruiken, want dan verander je van tag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft me wel wat restarts gekost, maar dankzij alliance met frankrijk en austria heb ik toch een goeie napels game onderweg:

20221019095208_1.thumb.jpg.366806b043dadec6e57d307a1aa15660.jpg

Net een zware oorlog met venice + castillie uitgevochten waar ik niet eens meer verliezen had dan de AI :p vooruitgang zeker? 25ducats per maand is wel mooi inkomen

AE is wel een dooddoener in italie, zelfs zonder HRE. France garantees genoa en albania is allied met austria jammer genoeg...

Alleen spijtig dat de beta er is voor fm binnen paar dagen en dan vergeet ik deze game weer voor een paar maand :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@AntiChrist7 Speel je trouwens met de nieuwste DLC? Hoe bevalt die?

Ik heb gehoord dat je nu met de Scandinavische landen Norse kunt worden op een of andere manier. Dat lijkt me best nog wel een grappige game, Als Norse HRE Norway gaan voor de achievement Norwegian Wood. Bonuspunten als ik uiteindelijk een Norse One Faith weet te bereiken. Ik heb daarvoor trouwens nog helemaal niets gepland. Ik heb sowieso nog geen idee hoe ik Norse kan worden als Norway en ik heb ook geen idee of het wel mogelijk is om een Norse HRE te krijgen. En ik heb geen idee wanneer ik tijd zal hebben voor zo'n run. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei MisterX:

@AntiChrist7 Speel je trouwens met de nieuwste DLC? Hoe bevalt die?

Ja heb alle dlcs, maar zit nog in mijn napels game, dus letterlijk de andere kant van europa waarop Lions of the north focuste. ik zie wel wat meer estates priviliges.  Maar heb pravus zijn playthrough van zweden bekeken, gigantische mission tree

Kan bijna italie vormen, enkel nog admin tech 10 en rome

20221022164653_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MisterX ik heb toch de beta even links laten liggen, maar ipv scandinavia voor holland gekozen.

Op zich ging het goed, maar frankrijk kreeg de burgundian inheritance, vocht tegen de emperor (hesse) en dan verbrak de alliance omdat ze rijsel willen....

Ik heb denmark nog als ally, maar geen enkele andere grootmacht is geintresseerd. Oostenrijk zet me als rival toen ze emperor-af waren. Castille is met oostenrijk allies, dus die willen ook niet.  Brandenburg of bohemen ook niet. England ook niet, en zolang ze calais hebben en schotland met frankrijk zt ben ik daar ook niet happig op

Ben ook beetje afgeblokt. Munstter is een ally en Liege zit met frankrijk. Breda nemen voor eventueel nederland te vormen zal nog wel geen probleem zijn, maar nadien, geen idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei AntiChrist7:

@MisterX ik heb toch de beta even links laten liggen, maar ipv scandinavia voor holland gekozen.

Op zich ging het goed, maar frankrijk kreeg de burgundian inheritance, vocht tegen de emperor (hesse) en dan verbrak de alliance omdat ze rijsel willen....

Ik heb denmark nog als ally, maar geen enkele andere grootmacht is geintresseerd. Oostenrijk zet me als rival toen ze emperor-af waren. Castille is met oostenrijk allies, dus die willen ook niet.  Brandenburg of bohemen ook niet. England ook niet, en zolang ze calais hebben en schotland met frankrijk zt ben ik daar ook niet happig op

Ben ook beetje afgeblokt. Munstter is een ally en Liege zit met frankrijk. Breda nemen voor eventueel nederland te vormen zal nog wel geen probleem zijn, maar nadien, geen idee.

Waarschijnlijk zijn er nog genoeg opties binnen de HRE om uit te breiden? En anders heb je nog de colonial optie.

Ik weet niet hoe sterk England is, incl. hun allies, maar dat is ook een mogelijke locatie om te groeien. Dat vereist wel een goede navy. Maar samen met Denmark (hebben ze nog steeds de controle over Norway en Sweden?) zou dat misschien nog wel moeten lukken. Mogelijk kun je de Schotten ally-en in zo'n war voor net wat extra mankracht. In de war tegen England zou je Calais als war goal kunnen maken. Dan krijg je al snel ticking warscore. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei MisterX:

Ik heb al heel lang niet met Nederland gespeeld. Ik dacht dat het onderdeel was van het vormen van Nederland.

Heb het gevonden, het is idd een event met een MTTH van 8 jaar. kreeg het na een tien jaar, niet lang nadat ik england in pu had gegoten.

Nu nog even opzoeken hoe al die mechanics van een republiek werken :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinaasappel gehaald dus terug in het HRE gedoken met brandenburg:

20221112220759_1.thumb.jpg.f28e5eb2fbe78d07bc8077b4445da308.jpg

Voor de eerste keer de BI gehaald. Was wel een lastige oorlog met frankrijk voor nodig. Heb vrije hoge AE nu, dus chillik even terwijl de reformatie zich verspreidt (Age of discovery is net gedaan). Daarna verlies ik wel het emperorship, dus by bye manpower binnenkort. Ook wss uitkijken voor dutch revolt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Norway kun je gewoon heel Scandinavië, inclusief een groot deel van Novgorod veroveren in 20 jaar tijd (voor 1464). En dan heb ik geen eens het idee dat ik alles echt heb lopen pushen :t:

En het mooie is: no one really cares. AE is echt minimaal. Niemand die er wakker van ligt...

Oh, en bedenk dat je dat je ook nog eens start als junior partner. Dus je moet eerst vrij zien te komen, voordat je überhaupt kunt starten met alles veroveren...

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom er achter dat mijn plan met de HRE niet helemaal werkt. De Expand the HRE CB kan alleen gebruikt worden voor landen minder dan 100 WS. Ik dacht dat je hem tegen ieder land (in Europa en christelijk) zou kunnen gebruiken. Ik krijg hem welgeteld alleen tegen Province (en daar heb ik een truce mee). De overige landen die aan de HRE grenzen zijn te groot :5

In plaats van in een keer lekker te kunnen scoren met IA door grote landen toe te voegen aan de HRE moet ik er dus eerst voor zorgen dat de grote landen worden opgeknipt in kleine landen. Na de truce moet ik vervolgens die landen aanvallen met de Expand the HRE CB.

Daar gaat mijn plan. Dit moet opeens in zeer korte tijd gedaan worden. En dan moet ik er ook nog eens voor zien te zorgen dat ik Norse wordt in dezelfde tijd. Dat gaat een helse uitdaging worden... 

Voor het hele verhaal van mijn game: 

Deel 2 is recent gestart en gaat over mijn huidige game ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei MisterX:

Ik kom er achter dat mijn plan met de HRE niet helemaal werkt. De Expand the HRE CB kan alleen gebruikt worden voor landen minder dan 100 WS. Ik dacht dat je hem tegen ieder land (in Europa en christelijk) zou kunnen gebruiken. Ik krijg hem welgeteld alleen tegen Province (en daar heb ik een truce mee). De overige landen die aan de HRE grenzen zijn te groot 

In plaats van in een keer lekker te kunnen scoren met IA door grote landen toe te voegen aan de HRE moet ik er dus eerst voor zorgen dat de grote landen worden opgeknipt in kleine landen. Na de truce moet ik vervolgens die landen aanvallen met de Expand the HRE CB.

Daar gaat mijn plan. Dit moet opeens in zeer korte tijd gedaan worden. En dan moet ik er ook nog eens voor zien te zorgen dat ik Norse wordt in dezelfde tijd. Dat gaat een helse uitdaging worden... 

Voor het hele verhaal van mijn game: 

Deel 2 is recent gestart en gaat over mijn huidige game

Je hebt jezelf dus echt een grotere uitdaging op de hals gehaald dan je al dacht :) Extra knap als het je nu ook zou lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb dat ook ontdekt in mijn eerste game met HRE. Je valt grotere landen aan om ze op te delen en kleintjes te releasen, dan moet je je bescherming revoken, en na de truce kan je ze aanvallen. En natuurlijk ondertussen hopen dat ze geen grote allies nemen.

heb snel "dont be cilli" gedaan, maar kostte wel wat restarts zodat hungary en austria niet allyen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was zo'n beetje op het punt om de HRE te gaan ontmantelen met hulp van France en dan verbreekt France uit het niets de allience omdat ze een -160 voor de relations hebben gekregen, omdat ze opeens de provinces van mijn subject willen hebben :5

Wel Great power #1 op dit moment.

Op 26-12-2022 om 16:56 zei AntiChrist7:

heb snel "dont be cilli" gedaan, maar kostte wel wat restarts zodat hungary en austria niet allyen.

Die achievement heb ik nog niet. Hoe heb je het aangepakt?

My guess: Met hulp van Austria en mogelijk een paar andere landen Hungary verslagen voor de provinces die nodig zijn om Croatia te vormen. In dat geval moet je meteen even Krabater doen. Die achievement is redelijk triviaal geworden dan. Kwestie van een cav unit naar Stockholm leiden. Kwestie van military access vragen aan alle tussenliggende landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei MisterX:

Die achievement heb ik nog niet. Hoe heb je het aangepakt?

My guess: Met hulp van Austria en mogelijk een paar andere landen Hungary verslagen voor de provinces die nodig zijn om Croatia te vormen. In dat geval moet je meteen even Krabater doen. Die achievement is redelijk triviaal geworden dan. Kwestie van een cav unit naar Stockholm leiden. Kwestie van military access vragen aan alle tussenliggende landen.

Ja inderdaad, dus is het een kwestie ven herstarten tot Austria en Hungary elkaar niet allyen. Dan in de oorlog alle provincies van hun subject croatie nemen en cultuurshiften

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei AntiChrist7:

hangt ervan af wat je kortetermijn plannen zijn zou ik zeggen. Wil je nog snel een oorlog starten is 5% discipline leuk, of als je met een admin idea groep zit.

Ik ben zo'n beetje altijd wel in oorlog. Als je dat niet ben, dan speel je het spel (vind ik) verkeerd :classic_ninja:

Op dit moment loop ik achter op Diplo tech, doe ik een diplo tech idea en ben ik al jaren bezig met de integratie van een grote vassal.

23 minuten geleden zei AntiChrist7:

Met 67 claim strength ga je ook wel 0.3 diplo rep verliezen

Je vergeet dat adbicate -50 prestige en -20 legitamcy betekent. Maak er dus maar 47 claim strength in dat geval van. Legitamacy is echter zo omhoog te bumpen met de overvloed aan military points die je bijna altijd hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites