Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn Orissa run herstart nadat ik tegen een gigantische coalitie was gelopen, dus heb nog niet de nieuwe content gezien. Verbaast me wel dat er nog geen hotfix is (of ik heb het gemist).

Wel eerste keer in Jaren dat ik zover in de game zit (na 1600) en heb wel moeite. Zit een 1800 development voor op nr2, maar sieges nemen flink langer, mijn max absolutism is vrij laag (omdat ik nog strong duchies + integration heb) en ook qua expansie zit het een beetje vast. Kilwa wordt beschermd door Spanje, Spanje en Portugal zitten aan elkaar vast dus ook in Zuid afrika en zuid amerika is het lastig om nog uit te breiden. Heb wel goeie greep op china en indonesie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei MisterX:

Stiekem begint het weer te knagen. Alleen nog even een leuke uitdaging uitkiezen. 

een van de nieuwe achievements?

Heb zelf mijn tweede Orissa run ook gestopt. Het ging ok, maar had dan een paar slechte weken mentaal waardoor ik geen zin meer had in een game waar ik me te sterk moet concentreren. World conquest achtige games zijn niets voor mij (voorlopig).

Weet ook niet wanneer ik er terug mee begin. Ben wat anders aan het spelen momenteel en ook nogeens steam sale

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn poging tot een pre-1500 vassal swarm game lijkt net te mislukken. Ik zit nu in 1497 en moet nog 2 reforms. Ik vermoed zomaar dat dat niet meer gaat lukken dus...

Gedurende de game heb ik me ook niet altijd aan mijn plan gehouden. Mede door uitstapjes zoals ene extra war tegen de Ottomans voor eigenlijk niets. Ook bij de uitvoering van mijn plan wel een paar missers gemaakt. Dan voer je een oorlog voor een doel en dan vergeet je in de peace deal voor dat doel te gaan... Tja, dat is niet handig.

Ook wel een beetje pech gehad. De burgundian inheritance zie ik soms al rond 1460, maar ik deze game was dat pas rond 1480. Dat soort dingen zaten allemaal niet helemaal mee. Zelfde geldt voor andere incidenten. Die kwamen vaak als ik juist rond de 50 IA zat en dat event net een jaar later had gewild, net na een reform. Of dat ik 50 IA heb en dan starten de Ottomans opeens een oorlog tegen ons. Qua timing was het vaak niet ideaal.

Met een beetje meer geluk en zonder domme fouten van mijzelf zou een pre-1500 revoke wel mogelijk moeten zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei AntiChrist7:

@MisterX Moldavia of Wallachia recent gespeeld? Had al flink wat restarts nodig zodat Polen niet direct hostile wordt zodra ze de PU hebben. Was misschien niet de slimste natie om mee te herbeginnen

Nee. Ik ben zelf ondertussen druk bezig met Brandenburg. Stukje makkelijkere start. Achteraf had ik trouwens beter de HRE kunnen ontmantelen, want een paar niet hele handige dingen:

1. Ik heb vooral provinces in de HRE veroverd. na ongeveer 75 jaar zat ik al op 1000 dev, waarvan het meeste in de HRE. Sommige princes hebben honderdend AE met mij. Dat resulteert in leuke coalities.
  2. Vervolgens heb ik bedacht dat het handig was om de HRE te leaven ipv dismantlen. Dus iedere keer als ik nu een HRE province wil, moet ik de emperor en haar allies ook vechten. En aangezien de hele HRE mij haat, moet ik nu eigenlijk alle electors en de emperor verslaan.
  3. Opeens kreeg ik Bohemia als PU. Ze waren altijd mijn rival, tot dit moment. Blijkbaar hadden ze via een ander land toch mijn dynasty gekregen. Dus ik kreeg ze gratis en voor niets. Geen eens een andere partij die de oorlog startte... Enige nadeel was dus wel de AE en ondertussen kregen ze ook steeds een penalty omdat ik steeds mijn middelvinger op steek naar de emperor als ze een province terug willen hebben. Probeer dan maar eens de opinion boven de 0 te houden. Laat staan naar 190 om te kunnen annexeren...

Dus uiteindelijk na iets van 140 jaar toch maar besloten om de HRE om te ontmantelen. Achteraf had ik dat veel en veel eerder moeten doen...

Heb jij ondertussen al wel een succesvolle game met Moldavië of Wallachia? 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei MisterX:

Heb jij ondertussen al wel een succesvolle game met Moldavië of Wallachia? 

Brandenburg is idd wel vrij chill. Was denk ik de eerste HRE natie die ik heb gespeeld. Economisch wat zwakke start maar je kan dan alle kanten uit. Emperor worden of ontmantelen

Nee ben nog eens herstart. Wou theodoro/crimea aanvallen met tech verschil, maar hard op mijn donder gekregen in de steppes. De ottomanen aanvallen ging niet want zowel Polen als Muscovyhad "attitude towards enemies', de grootste BS modifider in de game :p

Het voelt een beetje aan zoals Serbia: je bent orthodox dus allies krijgen is moelijk terwijl de ottomanen aan je deur staan. Met dat verschil dat je geen goudmijn hebt.

In deze game heeft Polen weer de PU niet, dus heb hen en Lithuania kunnen allyen. En dan is het wachten op een zwak moment van hongarije (zolang die niet onder PU vallen), of de ottomans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij dat soort landen is het vaak wel geluk hebben qua start. Als het eenmaal loopt, dan lukt het vaak wel. 

Dit is trouwens mijn game in 1600. Ik heb niet te klagen. Bedoeling was om een beetje chille game te hebben om een paar achievements te pakken. Het gaat misschien alleen iets te goed. En dan heb ik geen eens echt de ideeën voor mass conquest. Normaal gesproken had ik allang Admin ideas, humanist of religious ideas en influence of diplomatic. Guess what: Ik heb geen van alle tot nu toe. Ik ben gegaan voor Offensive - Espionage - Quality - Economic... BInnenkort Prussia vormen, dan even de 125% discipline aantikken (moet volgens mij net lukken met deze idea groups) en dan wordt de volgende groep iets van Maritime of Naval ofzo, dan kan ik die space marines achievement ook even binnen halen. Al lukt dat misschien wel zonder zo'n idea group, maar gewoon bij meer dev en een hogere force limit.

image.png.733016d71c7eb787a166e29270e39f42.png

Deze waarde valt me trouwens nog tegen. Blijkbaar tellen alle colonial nations van een personal union niet meer voor dit overzicht. En laat ik nu net een Personal union over Spain hebben die 6 colonial nations heeft... Ik gok op zo'n 1500 dev verdeeld onder die 6 colonial nations. Dat deel is dus niet mee genomen in deze berekening... 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok ik denk dat ik een openingetje heb. Hongarije had geen grote allies en dankzij hun interregnum zijn ze altijd laat met mil tech 4.

Heb niet teveel genomen want ik zag dat serbia niet meer beschermd werd door de ottomanen en amper troepen heeft, dus ga daar snel op springen.

Wel een mooie verandering is dat in de generic mission tree je nu soms claims krijgt op bordering provinces

20240716200624_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok ik heb echt de indruk dat Moldavie miss wel een van de moeilijkste europese naties is.... Al zou het wel helpen moest de stomme "attitude vs enemies" modifier niet bestaan. Ik snap niet dat je allies een positieve mening mogen hebben van je rivals.... Ik heb de ottomanen nog altijd niet kunnen aanvallen in 1495 omdat zowel france als polen niet wilt. En je kan die interactie met favors maar 1keer per 15j gebruiken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.eb3d4568ed6444c3d17c71f091e0d27b.png

Ik ben ondertussen wel klaar met deze game. Voor de fun zou ik best nog voor mooie borders kunnen zorgen ofzo. Als ik echt zou willen zou ik vanuit hier ook best nog wel een WC kunnen doen, maar geen behoefte aan.

image.thumb.png.950e663b294e370efd971dc79b966f2a.png

De bedoeling was om vooral een chille game in Europa te hebben. In de praktijk rijkt mijn invloedssfeer vele malen verder :mrgy:

Niet alles is trouwens onder mijn directe controle, ik heb ook een aantal PU's en vassals. Het is alleen wel zo dat Europa mij ondertussen al lang en breed negeert. Iedereen heeft honderen AE tegen mij, maar er vormen zich toch geen coalities. De Ottomans zijn nog wel mijn ally, maar die vallen tegen deze keer. De Mamluks hebben namelijk nog steeds geen land verloren aan de Ottomans... 

image.png.f9b57d0991f34286e77990c7e3aadf74.png

Dit is uiteindelijk de volledige set aan achievements geworden. Ik had guarantro of peace nog niet, omdat ik altijd France, The Ottomans of Russia al had verslagen voordat ik in aanmerking kwam voor deze achievement. Nu viel het me toevallig een keer op dat ik deze kon halen, dus even gedaan. hetzelfde geldt eigenlijk voor Foul Mouthed. Niet heel spannend, maar moest wel nog een keer gedaan worden.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei AntiChrist7:

Ok dit was pijnlijk... maar 115j valt nog mee. Zag er even erger uit. heb wel een trucebreak gedaan met de ottomans eens

20240721123910_1.thumb.jpg.1db833fd7d7383c0fc286f0802afd2f3.jpg

Is dit ook al voldoende voor een achiements? Ik ben niet echt op de hoogte van de achievements met Wallachia en/of Moldavia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.9cdd6e38ed6c31c5f4a43466db3401de.png

Quick en easy 'Where the heart is' achievement. Uiteindelijk behaald in 1497. Dat lijkt heel krap, maar dat valt op zich mee. Ik had simpelweg geen zin in truce breaks en het was voor mij wel overduidelijk dat ik het op tijd ging halen.

Ik denk trouwens wel dat ik niet eerder zo'n unbalanced tech penalty had. Admin 3, diplo 5 en military 8 :-D

De game zelf was eigenlijk niet spannend. Echt een kwestie van het vinden van de zwakste schakel en die aanvallen. En dan natuurlijk op tijd zorgen voor een claim. Eerst heb ik het fetish land zelf veroverd. Dat gaf mezelf een powerbase om vanuit daar de sunni nations te veroveren. Het was vooral de kunst om daar een eerste ingang te vinden, omdat die landen toch vaak met 3-4 andere landen een aliance hadden. Maar nadat ik dat eenmaal had gevonden, ging het daarna weer snel.

Ik heb wel een paar keer mooi gebruik gemaakt van rebels. Een keertje siegte ze de capital van een enemy die door een ander land was gesieged. Daarna kon ik ze verslaan, opnieuw de capital siegen en mijn peace deal claimen. En een paar andere keren heb ik landen door rebels laten breken, zodat ik die nieuwe landen kon aanvallen. Die hebben vaak ook nog geen allies, Ideale targets dus :D

Het was sowieso wel een rebel-gevoelige game. Ik ben het aantal keren dat rebels spawnde vergeten te tellen. Op dit moment heb ik 'maar' 9 verschillende rebel factions :cab: Het was dus een heuze rebels whack a mole :-D

Als er nog vragen zijn over deze campaign of de vorige, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik wil best nog wat extra info delen als iemand er nog meer over wil weten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei MisterX:

Is dit ook al voldoende voor een achiements? Ik ben niet echt op de hoogte van de achievements met Wallachia en/of Moldavia.

ja vorm romania met wallachia of moldavia en heb alle provincies in the balkans. zoals serbia eigelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei MisterX:

Als er nog vragen zijn over deze campaign of de vorige, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik wil best nog wat extra info delen als iemand er nog meer over wil weten. 

Heb eigenlijk nooit in afrika gespeeld, buiten Morocco dan. Maar ben ook geen fan van die timed achievements. True heir of timur en Nvara gaan niet leuk worden denk ik.

Wat is je volgende plan? ik ben aan het twijfelen tussenKorea, Lippe of Denemarken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei AntiChrist7:

Heb eigenlijk nooit in afrika gespeeld, buiten Morocco dan. Maar ben ook geen fan van die timed achievements. True heir of timur en Nvara gaan niet leuk worden denk ik.

Wat is je volgende plan? ik ben aan het twijfelen tussenKorea, Lippe of Denemarken

Ik ben nu meer even wat simpele achievements aan het aftikken. Binnenkort ga ik op vakantie en ik weet nu eigenlijk al: Na de vakantie heb ik geen zin meer in mijn huidige run. Dus ik ga geen grote campaigns meer starten voorafgaand aan mijn vakantie. Na mijn vakantie kijk ik wel weer verder wat ik echt ga oppakken.

Dit is ook de reden waarom ik dus die vorige game had gestart, waarbij je weet dat het eindigt in 1500 en het dus geen lange game kon worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.d09c02c8f61e7aaec34cbb1a57c1d1a7.png

Weer eentje afgetikt. Ik zat rond te neuzen tussen de achievements en deze was wel heel eenvoudig. Gewoon mijn Prussia game erbij pakken, vassals releasen totdat ik 50 landen had die protestant waren, en de achievement was binnen. Nog maar 210 achievements te gaan ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ottoman2.thumb.png.adefd3266b0e5420729a29f16d11748b.png

Heb het spel weer eens geïnstalleerd om het opnieuw weer een beetje te leren.  Inmiddels is het 1530 en heb gemengde gevoelens bij deze save. Heb zelf geen nieuwe dlc in de tussentijd aangeschaft.

Had in het begin veel weerstand wat ik normaal nog niet had ervaren met de Ottomans;  Byzantine had bijvoorbeeld Wallachia, Bosnia en Herzegovina als bondgenoten waardoor die strijd wat langer duurde dan verwacht. Richting het westen heb ik meer successen geboekt dan in vorige saves. Vaak de strijd tegen Venetië, maar altijd gewonnen. Zelfs een stukje van Napels kunnen inpikken door een claim van de Sultan. Herzegovina is mijn Vassal. 

Richting het oosten was ik de focus verloren. De Mamluks konden daardoor vrij oprukken en Dulkadir is een Vassal van hun geworden. Ze hebben ook een grote coalitie die ik gewoon niet kan verslaan op dit moment. Eigenlijk zit ik nu sowieso een beetje klem. Wil ik land om mij heen veroveren die heb ik op dit moment altijd te maken met een zeer grote coalitie en ik mag het altijd in mijn eentje uitzoeken. Aan de andere kant valt het op dat mijn bondgenoten mij nooit om hulp vragen, terwijl ik het verschil kan maken.

Voor de rest wel tevreden. Financiën zijn op orde, weinig rebellie en ik krijg steeds meer door hoe het spel werkt. Omdat ik dus vast zit heb ik maar besloten om eens uit te vogelen hoe het werkt met koloniën. Het resultaat in Z-Amerika:

otto.png.9659314b8847173c2d9729a85221c3f5.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites