Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

De game bestaat deze maand 10 jaar. Blijkbaar is er nu een grote livestream op basis van de game op moment van release. Dus geen patches en geen DLCs. Met de kennis van nu zal het een tenenkrommende game zijn. Een paar dingen waar ik aan denk:

1. Geen transfer occupation van vassal of allies. Als je ally of vassal dus de siege won, dan had je pech.
  2. Heel minder diplomacy opties. 
  3. Andere fort mechanismes. 
  4. Geen macro builder en dat soort QoL features. 
  5. ...

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat...nog niets gezien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Tunis gespeeld (dit was toen ik Sons of Carthage haalde). Barbarossa deed ik later (had nog wat kustlijn van Marokko veroverd om meer shipyards en boten te bouwen).

?imw=5000&imh=5000&ima=fit&impolicy=Lett

image.png.e06349916c216c9141e60b481876876a.png

De dag voor de nieuwe DLC aankwam deze gedaan

image.png.6f28e4c58ec8081a6b19e58960a3ce3a.png

En voor de DLC voor de eerste keer Pruisen en Duitsland gevormd (ook goed voor drie achievements)

image.png.7b2544f67f7155c99a2a4e9670453d9a.png

image.png.37426e252ee530d23f6277a8d231853f.png

Met Two Sicilies en Burgundy als PU.

En ook eerder dit jaar (ergens in de zomer), een hele leuke gedaan

?imw=5000&imh=5000&ima=fit&impolicy=Lett

image.png.20ed308fbd074eea95cdbe11880ef967.png

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook twee achievements gedaan terwijl iedereen de nieuwe dlc uiprobeert, laat hen maar doen, ik wacht wel zoals gebruikelijk op de eerste hotfix

Cotton kandy was niet moeilijk, maar timurids zijn duidelijk wel sterker deze patch. had het wss wat sneller kunnen doen, maar hierbij The Buddhists strike back. Had ook nog Bharat kunnen vormen maar hou ik wel voor een andere keer

20231113225426_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei AntiChrist7:

Cotton kandy was niet moeilijk, maar timurids zijn duidelijk wel sterker deze patch. had het wss wat sneller kunnen doen, maar hierbij The Buddhists strike back. Had ook nog Bharat kunnen vormen maar hou ik wel voor een andere keer

Timurids is RNG of ze goed of niet goed zijn. Heb al games gehad waar ze ook sterk waren in eerdere patches. In mijn game dus niet echt, waren snel van de kaart geveegd. Ik denk wel dat Timurids als een buffer tussen de India regio en de Ottomanen wel voordelig kan zijn, gezien de Ottomanen graag hun zinnen zetten op de Persia regio tegenwoordig.

In jouw game zien ze er trouwens abnormaal zwak uit.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Laki:

Timurids is RNG of ze goed of niet goed zijn. Heb al games gehad waar ze ook sterk waren in eerdere patches. In mijn game dus niet echt, waren snel van de kaart geveegd. Ik denk wel dat Timurids als een buffer tussen de India regio en de Ottomanen wel voordelig kan zijn, gezien de Ottomanen graag hun zinnen zetten op de Persia regio tegenwoordig.

In jouw game zien ze er trouwens abnormaal zwak uit.

nou omdat ik 20% van hun grondgebied nodig had :p Ze hadden vooral hoge morale modifiers. Ottomanen vooral zwak, nooit in egypte of ver in europa geraakt. Zweden zie ik echt wel elke keer groot worden, vaak ten koste van muscovy

Zit nu op 121 van 363 achievements, nog twee derde te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei AntiChrist7:

nou omdat ik 20% van hun grondgebied nodig had :p Ze hadden vooral hoge morale modifiers. Ottomanen vooral zwak, nooit in egypte of ver in europa geraakt. Zweden zie ik echt wel elke keer groot worden, vaak ten koste van muscovy

Zit nu op 121 van 363 achievements, nog twee derde te gaan.

Ik aan 130 van de 363 achievements. 

Allemaal doen lijkt trouwens zo goed als onmogelijk. Zitten ook heel veel moeilijke of vervelende / tijdslopende achievements in. Maar ik ga zien wat ik kan doen.

Even gekeken naar jouw lijst, er zijn er 32 die je gedaan hebt die ik niet heb en dat betekent dat er 41 zullen zijn die ik gedaan heb die jij niet hebt. Tezamen zouden we aan 162 van de 363 zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb wat pc problemen (normaal gefixt volgende week) en ben wat ziekjes, dus wou geen lange of moeilijke campaign starten. Was de eerste keer als een tribe en was niet echt fun :p Cavalerie kost teveel, en had twee hunting accidents in 20j.

Maar voor de achievement is het idd gewoon een kwestie van de eerste oorlog te winnen tegen QQ en als ze genoeg verzwakt zijn zal de rest er ook wel opspringen. Al heb ik een keer moeten herstarten omdatmijn allies in een rebelstack van 21k liepen, die nadien al mijn gewonnen provincies in QQ overnam...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei AntiChrist7:

Ja heb wat pc problemen (normaal gefixt volgende week) en ben wat ziekjes, dus wou geen lange of moeilijke campaign starten. Was de eerste keer als een tribe en was niet echt fun :p Cavalerie kost teveel, en had twee hunting accidents in 20j.

Maar voor de achievement is het idd gewoon een kwestie van de eerste oorlog te winnen tegen QQ en als ze genoeg verzwakt zijn zal de rest er ook wel opspringen. Al heb ik een keer moeten herstarten omdatmijn allies in een rebelstack van 21k liepen, die nadien al mijn gewonnen provincies in QQ overnam...

Ja, ik weet niet of het een horde of een tribe is, maar het is inderdaad underwhelming. Moet het eens meer in detail bekijken.

Verder kan ik absoluut geloven.

AQ heeft 20% meer cav combat ability en 10% morale of armies als tradities. Maar cav combat ability is useless in de bergen. Je zit letterlijk in de bergen, niet in de steppes. Ik heb ze niet deleted, maar achteraf gezien is de cav het echt niet waard zelfs met de bonus. Je zit in de bergen, ze zijn nutteloos early game voor AQ. En het geld dat je eraan uitgeeft kan je beter opsparen. Jouw trade node is Aleppo, en dat is echt geen goede node voor economie. Bovendien is het een heel instabiele regio qua culturen en religies. (coptic, sunni, shia en mengelmoes van culturen). De cav is het hier echt niet waard.

Dat van "de rest die erop zal springen" klopt effectief. Het is een kwestie van Ottomanen en Ajam te ally'en (of Mamluks en Ajam) en favors verkrijgen of land beloven. En dan dogpiled de AI QQ. Je moet het zelf niet allemaal doen. En zelf beeline je voor Tabriz.

2more.png?ex=6574be76&is=65624976&hm=ada

Deze twee ook nog gedaan, probeerde ze tezamen te doen, maar dat lukte niet. This is fine is ook nog eens gebugged maar ik heb het dan toch kunnen pop-uppen. Fine voor mij alvast.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei MisterX:

Je bent lekker bezig en gaat echt als een speer door de tijd! 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de meest recente DLC's een beetje langs me heen heb zien gaan. Kun je een korte update geven van de laatste DLC?

Geen idee wat de laatste DLC is waar je echt mee gespeeld hebt, maar meeste zijn flavour packs met mission trees en content voor bepaalde landen.

Emperor was de grote revamp (voor Europa)
Leviathan was vooral gericht op Zuidoost Azie en een beetje noord-Amerikaanse natives
Origins focuste op de joodse religie en wat Afrikaanse landen zoals Mali, Ajuraan, Ethiopie, Kilwa, Kongo, Mutapa en Songhai
Lions of the North deed dit voor Noord-Europese landen zoals Denmark, Sweden, Noorwegen, Teutons, Polen, Litouwen, Commonwealth, Livonian Order, Riga, Danzig, Gotland en Finland.
Domination focuste op de grotere landen zoals Ottomanen, Ming & Qing, Japan, Rusland, Spanje, Frankrijk en de UK. En kleinere updates voor Korea, Prussia en Portugal.
En de laatste King of Kings was meer gericht op het Midden Oosten met Byzantium, Persia, Mamluks, Armenie, Georgie, QQ, AQ, Jemen, Arabie en Ardabil

Zelf ook nog geen enkele van de laatste gespeeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

achievement5.png?ex=6581d55a&is=656f605a

Nog eentje gedaan, deze keer Jiangzhou -> Manchu -> Qing.

Een stuk gemakkelijker dan ik dacht, misschien wel de gemakkelijkste die ik ooit deed. Ben echt al huge in 1532 en heb alle achievements (die ik wilde) al gehaald. Zal dus wel weer een nieuwe game opstarten of een pauze inlassen. Deze tag lijkt me ook wel een goede om een wc mee te doen verder.

EHn1ODy.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-12-2023 om 19:50 zei MisterX:

Zolang loop ik ook weer niet achter. Ik denk dat alleen de laatste DLC en een favor patch ofzo mis. Ik mis dus alleen de laatste. 

Dus je hebt zelf ook nog geen ervaring met King of Kings? 

Ik heb nog niet echt met één van die landen gespeeld (buiten eens snel AQ). Maar het ziet er wel goed uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had al tijdje niet gespeeld en merkte wel dat ik roestig was. heb flink aantal keer moeten herstarten met servie voor een achievement die je toch wel in 60j zou moeten kunnen doen.

Probleem is dat je hungary moet allyen voor je missie tree, maar omdat die met een 0/0/0 beginnen, kunnen die absoluut niet helpen tegen de ottomans. Die je dan ook 9/10 keer waarschuwen, dus dan kan je ook niet vechten tegen venetie of albanie. Je ruler is 68 ofzo en je heir is waardeloos. Omdat je orthodox bent is het moeilijk om allies te vinden voor dat iedereen zijn slots opvult. Muscovy wilt nooit meehelpen omdat ze te ver weg zitten

Had zelf ook wel verkeerde ideeen gekozen, maar als je gerivalled wordt door venetie, austria (die burgundy en hungary hadden), france, ottomans én mamluks, tja dan is het wel moeilijk om niet te denken dat de AI weer tegen je speelt....

20231224125125_1.jpg

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-11-2023 om 05:20 zei Laki:

8aXn9kE.png

mewar99.png?ex=6563333f&is=6550be3f&hm=f

Nog eens twee achievements, nog wat doorgespeeld met Bharat maar hier hou ik het voor bekeken. Altijd intensief, zo een run... .

India inderdaad wel een heel leuke regio!

Deze campagne kreeg ook een appearance in Red Hawks save game review

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had ook eens savegame ingestuurd maar dat was voor de patch, dus die is verloren gegaan. Denk dat ie een beetje de doos van pandora heeft geopend met hoeveel inzendingen er zijn :p

Net Manipur gespeeld, en na al die OPM's eens wat meer chill met Delhi. 100jaar ver en noordelijke helft in mijn bezit. Al heb ik de start wat verprutst.

Ze zijn ook aan het werk voor een nieuwe dlc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je ergens je saves insturen ter beoordeling?! Dat lijkt me best geinig om eens te doen. Al heb ik zelf al een tijdje niet meer gespeeld. Dus ik heb niets recents op de plank liggen.

Ik hoor het wel vaker, maar dan is het alleen voor Patreon supporters ofzo. Dus alleen als je betaal, dan heb je kans dat je save wordt getoond. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei MisterX:

Kun je ergens je saves insturen ter beoordeling?! Dat lijkt me best geinig om eens te doen. Al heb ik zelf al een tijdje niet meer gespeeld. Dus ik heb niets recents op de plank liggen.

Ik hoor het wel vaker, maar dan is het alleen voor Patreon supporters ofzo. Dus alleen als je betaal, dan heb je kans dat je save wordt getoond. 

Er zijn wel meerdere youtubers die het doen (of bv disaster saves), maar idd voor de meeste moet je lid zijn of patreon. Voor Red Hawk moet je enkel op zijn discord zitten. Maar dus dat betekent dat er nu al zo'n 100 ingestuurd zijn ofzo. Dus je moet er vroeg bij zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik toch ook weer eens een game hiermee wil gaan starten. Wat zijn op dit moment eigenlijk de top-mods om te gebruiken? Ik had er altijd wel een paar om het uiterlijk iets aan te passen. En dan bedoel ik dus mods die ironman compatibel zijn. Als ik speel, wil ik namelijk eigenlijk altijd wel voor een paar achievements gaan. Ik was ooit op de helft, maar ondertussen ben ik wel ver terug aan het zakken met al die nieuwe DLC's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites