Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Age of Empires series

Pinolero

Aanbevolen berichten

Dans en Bart tegen Halit, Stevehh, Meth en ik. Zal even een kort verslagje tikken:

Dans vond zich mans genoeg om het samen met Bart tegen ons op te nemen. Meth0dzz en ik lagen respectievelijk boven Bart en Dans. Zelf vreesde ik voor een snelle aanval van Bart en bracht al voor de zekerheid wat villagers naar een veiligere plek tussen Stevehh en Meth0dzz, waar ik een TC nog bouwde. Vlak nadat ik dat me daar in een veilige positie had gezet werd mijn angst voor Bart werkelijkheid. Mijn kamp naast Bart werd namelijk geheel weggeveegd. Ondertussen hadden mijn teamgenoten hun basis flink versterkt, waarna we eigenlijk begonnen met counteren. Ik probeerde de relics te pakken wat ook lukte. Ik was tot mijn verbazing de enige die relics pakte :cab: Bart probeerde sneaky nog Halit's kamp in te komen via een plas water, maar daar kon ik gelukkig net op tijd een stokje voor steken door Turtles te bouwen. Vanuit Meth werd Dans aangevallen, wat een heel lang gevecht werd. Gelukkig trokken we aan het langste eind, ondanks alle Ollie's die Dans uit Blijdorp haalde. Nogmaals chapeau mannen, jullie hebben het ons echt moeilijk gemaakt! Ook goede pot van Stevehh, flink gespeeld?

Ik had wel een paar vragen over jullie spel [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; en [MENTION=9426]Dansmeister[/MENTION]; . Waarom deden jullie niet baracks bouwen op het gebied waar ik was uitgeroeid? Waar was Dans met zijn schepen op het moment dat ik het water overpakte bij Dans zijn kamp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha was wel mooi ja. Bart en Dans, respect voor het lange tegenhouden. Uiteindelijk toen Halit z'n paardjes kwamen was het snel voorbij .. die ollies waren echt sterk ja. Dat terwijl ik juist daarvoor met al die halberdiers eraan kwam :cab:. Enfin, mooi gevecht uiteindelijk ... lang volgehouden.

[MENTION=14139]steijns[/MENTION]; ik heb wel een paar potjes gespeeld ja, maar niet zo heel veel voor m'n gevoel. Had het spel vroeger natuurlijk ook al gespeeld, maar dat is lang geleden. Vond het wel nice iig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dans en Bart tegen Halit, Stevehh, Meth en ik. Zal even een kort verslagje tikken:

Dans vond zich mans genoeg om het samen met Bart tegen ons op te nemen. Meth0dzz en ik lagen respectievelijk boven Bart en Dans. Zelf vreesde ik voor een snelle aanval van Bart en bracht al voor de zekerheid wat villagers naar een veiligere plek tussen Stevehh en Meth0dzz, waar ik een TC nog bouwde. Vlak nadat ik dat me daar in een veilige positie had gezet werd mijn angst voor Bart werkelijkheid. Mijn kamp naast Bart werd namelijk geheel weggeveegd. Ondertussen hadden mijn teamgenoten hun basis flink versterkt, waarna we eigenlijk begonnen met counteren. Ik probeerde de relics te pakken wat ook lukte. Ik was tot mijn verbazing de enige die relics pakte :cab: Bart probeerde sneaky nog Halit's kamp in te komen via een plas water, maar daar kon ik gelukkig net op tijd een stokje voor steken door Turtles te bouwen. Vanuit Meth werd Dans aangevallen, wat een heel lang gevecht werd. Gelukkig trokken we aan het langste eind, ondanks alle Ollie's die Dans uit Blijdorp haalde. Nogmaals chapeau mannen, jullie hebben het ons echt moeilijk gemaakt! Ook goede pot van Stevehh, flink gespeeld?

Ik had wel een paar vragen over jullie spel [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; en [MENTION=9426]Dansmeister[/MENTION]; . Waarom deden jullie niet baracks bouwen op het gebied waar ik was uitgeroeid? Waar was Dans met zijn schepen op het moment dat ik het water overpakte bij Dans zijn kamp?

Bart bouwde daar ook een mini kamp met een kasteel/stables en barracken. Daarna wilden we direct doorstoten naar Halit, maar werden we dus tegengehouden bij de poorten van Methodz en jou. Probleem dit keer zat 'm in die 20 minuten no rush. Had graag direct de gozer boven me gepakt(in dit geval Roy) en jou dus, om zo snel mogelijk die oneerlijke popverhouding 800/400 tegen te gaan. Dat is dus ook meteen het antwoord op je volgende vraag. Ik had al mijn schepen verbrand om grondlegers te maken. Met 800/400 kun je helaas niet alles domineren.

Nogmaals de felicitaties. Vanavond weer een grote mannengame?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha was wel mooi ja. Bart en Dans, respect voor het lange tegenhouden. Uiteindelijk toen Halit z'n paardjes kwamen was het snel voorbij .. die ollies waren echt sterk ja. Dat terwijl ik juist daarvoor met al die halberdiers eraan kwam :cab:. Enfin, mooi gevecht uiteindelijk ... lang volgehouden.

[MENTION=14139]steijns[/MENTION]; ik heb wel een paar potjes gespeeld ja, maar niet zo heel veel voor m'n gevoel. Had het spel vroeger natuurlijk ook al gespeeld, maar dat is lang geleden. Vond het wel nice iig.

Had veelste laat door dat pallies sterker waren dan catties. T was eigenlijk steeds ik en jij vs Bart en de andere twee tegen Dans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bart bouwde daar ook een mini kamp met een kasteel/stables en barracken. Daarna wilden we direct doorstoten naar Halit, maar werden we dus tegengehouden bij de poorten van Methodz en jou. Probleem dit keer zat 'm in die 20 minuten no rush. Had graag direct de gozer boven me gepakt(in dit geval Roy) en jou dus, om zo snel mogelijk die oneerlijke popverhouding 800/400 tegen te gaan. Dat is dus ook meteen het antwoord op je volgende vraag. Ik had al mijn schepen verbrand om grondlegers te maken. Met 800/400 kun je helaas niet alles domineren.

Nogmaals de felicitaties. Vanavond weer een grote mannengame?

Dat kampje van Bart hadden we snel in de smiezen gelukkig, gelijk met de trebu's platgemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zit er een enorm verschil tussen de nieuwe CPU singleplayer en multiplayer...

3 vs 3 met Stevehh en Meth0dz tegen 3 CPU's op standard niveau: Dikke, zware nederlaag. Geen schijn van kans om te winnen...

1 vs 1 tegen CPU op standard niveau: Onbedreigde overwinning zonder enige tegenstand...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke game net. FFA met Dans(Spanish), Bart(Magyars) en Roy(Brittons?). Roy was al snel klaar. Zonder dat ik zn base had gezien. Toen ben ik Dans maar gaan proberen, waar eigenlijk al mijn gold op was, wel een mooie gunpowder gevecht. . Kon dus mn cavalry niet ondersteunen met cannons en jannisaries. Toen kon Dans me al hebben, maar was ik in een eindeloze gevecht met Bart, waarop ie terugtrok. Keihard goedkope paardjes pompen en ook daar kostte gold mij de kop. Dacht dat Dans toen dus weer aan t herstellen was. Bleek Bart hem ook aan te vallen. Kon nog een half uur volhouden, maar ben toen maar gestopt, zag toen dat Dans al helemaal gesloopt was. Bart heeft qua timing iedereen overtroffen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=3850]Acquafresca[/MENTION]; Jij was dus de Turken, aangezien je over gunpowder gevecht begint? Toevallig kreeg ik die gisteren in een potje toebedeeld (random civ game). En ik weet dat [MENTION=14139]steijns[/MENTION]; een tijdje terug verliefd was op deze civ, vanwege de gratis chemistry, maar dat is door PJ veranderd...

Ik heb volgens mij de game net gemist. Wel een invite gehad van Dans, maar geen idee wanneer precies... Ik kreeg hem binnen op het moment dat mijn laptop dichtgeklapt was en zag hem pas toen jullie al een tijdje bezig waren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen is ook moeilijker dan in teamverband, vind ik. Een paar redenen:

- In teamgames heb je je teamgenoten als back-up. Mocht jij het niet redden, heb je altijd een hulplijn. Mocht je daarnaast eens verslagen zijn, zou je altijd nog in het kamp van een teamgenoot een herstart kunnen maken. Je functioneert dan niet meer voor 100%, maar je levert het team nog steeds wel iets extra's. Je kunt je teamgenoten dan altijd nog steunen door het maar blijven versturen van resources etc. En zij kunnen je mogelijk via die weg ook helpen om opnieuw op te bouwen. In een FFA game is opnieuw opbouwen ongeveer onmogelijk. In zo'n game een grote slag verliezen betekent vaak uit het spel liggen.

- In teamgames is de bron van gold onuitputtelijk, terwijl dat in FFA toch beperkt is. Hierdoor heb je in teamgames toch sneller veel meer gold tot je beschikking en units die gold kosten, zijn meestal de betere units. Ik merk in teamgames dat ik veel gemakkelijker een groot leger, bestaande uit sterkere units uit de grond kan stampen dan in 1 vs 1 games. Of dat nou echt een voordeel is, weet ik eigenlijk niet, want ook je tegenstander kan dit...

En dit soort verschillen werken natuurlijk ook weer door op het strategisch vlak, waardoor het een hele andere dimensie weer heeft. Daarnaast heb je ook nog Regicide, King of the Hill, Wonder race, wat allemaal weer net iets anders type spellen zijn. Bij Regicide heb je een King en als die dood is, lig je gewoon uit het spel. Dus zeer belangrijk dat die blijft leven. Je start dan al met een castle vanaf het begin. Bij King of the Hill is er in het midden ergens een wonder ofzo die je lang genoeg onder controle moet hebben. Als het je lang genoeg lukt, win je het spel. Bij Wonder Race wordt er volgens mij juist helemaal niet gevochten. Iedereen is bezig met het maken van een wonder. Zodra het je lukt om een wonder te bouwen, heb je meteen gewonnen. Of ze allemaal de moeite waard zijn om te spelen is natuurlijk een andere vraag. Maar zo'n speltype geeft ook weer eens een andere dimensie aan het spel.

En dan heb je nog custom scenario's die te downloaden zijn, waarbij het hele spel op zijn kop gaat. Moet je maar eens googlen op Castle Blood en Roll a Dice. Zoiets is echt totaal anders om te spelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf AoE III nooit gespeeld, dus eens wat gegoogled wat de verschillende meningen zijn. Daar lees ik juist dat men AoE II op het strategisch vlak een stuk beter vind. Alleen als het aankomt op zeebattles wint AoE III het. Daartegenover staat dat AoE III grafisch een stuk verder is met een 3D-view (maar hoe belangrijk is dat voor het spel?), terwijl AoE II weer meer nostalgie bij sommige opwekt. AoE II heeft daarnaast meer volken en een betere campaign en multiplayer mode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die FFA game van gisteren. Wat zat ik op een ongelofelijke kutplek zeg. Dans controleerde het water aan de achterkant van me kamp en, ik rekende er eigenlijk op dat Bart dat deed aan de ander kant. Mijn hele kamp was vanaf het water te raken. Wat Dans dus ook deed. Wou nog units naar zijn kamp sturen, stonden ze ineens bij Halit :D. Niet de bedoeling, slechte scouting. Maarja op die aanval van Dans had ik geen antwoord, had ook geen zin om muren te bouwen aangezien alles toch te raken was vanaf het water. Wel fijn dat ik altijd naast Dansie geplaatst wordt. :wall:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf AoE III nooit gespeeld, dus eens wat gegoogled wat de verschillende meningen zijn. Daar lees ik juist dat men AoE II op het strategisch vlak een stuk beter vind. Alleen als het aankomt op zeebattles wint AoE III het. Daartegenover staat dat AoE III grafisch een stuk verder is met een 3D-view (maar hoe belangrijk is dat voor het spel?), terwijl AoE II weer meer nostalgie bij sommige opwekt. AoE II heeft daarnaast meer volken en een betere campaign en multiplayer mode.

Ja in AoE 3 kan Dans niet komen opdagen met zijn 100 olifanten en 5 trebs(net nog gebeurd haha). Dan zit je zowat op 1000 pops. Dat vereist meer strategie en diversiteit in je leger dan eindeloos halbs en skirmishers pompen, totdat iemand te laat is met zijn leger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja in AoE 3 kan Dans niet komen opdagen met zijn 100 olifanten en 5 trebs(net nog gebeurd haha). Dan zit je zowat op 1000 pops. Dat vereist meer strategie en diversiteit in je leger dan eindeloos halbs en skirmishers pompen, totdat iemand te laat is met zijn leger.

Ik denk dat het goed is om een paar dingen te noemen:

- Wij spelen het spel als volgt: Bouw een kamp totdat je in imperial age bent en ga dan eens aan een leger denken. Op zich prima speelbaar, maar je haalt zeker niet het maximale uit het spel. Het is met dit scenario vaak dat degene die het snelste zijn units bij kan vullen, het spel gaat winnen. Bekijk het spel eens anders: Maak in de feudal age al een leger en probeer daarmee de tegenstander al onder druk te zetten. Op die manier krijg je al een heel ander spelbeeld. En in zo'n geval zal iemand als Dans echt geen leger van 100 olifanten kunnen maken, omdat hij al onder druk staat en daarop moet anticiperen. En het vroeg aanvallen biedt ook andere tactieken. Een voorbeeld: Een tower rush. Ga in de feudal age met een aantal villagers naar het kamp van de tegenstander en bouw bij belangrijke resources een tower. Denk aan stone/gold mine, lumbercamp, mill, in de buurt van Farms, ... Op die manier ontzeg je hem de toegang tot de resources op die plek en dat levert daardoor al achterstand op. Ik zie weinig towers, en als ze gebruikt worden is het voornamelijk defensief. Maar op deze manier zou je ze ook eens als aanvallend wapen in kunnen zetten.

- Ieder unit heeft zijn counterunit. Als jij dus weet waarmee je tegenstander gaat komen, moet je eigenlijk een counterunit er van gaan maken. Daarbij heb je als civ zo zijn voor- en nadelen bij bepaalde type units, wat je daardoor keuzes stelt. Alsmaar met dezelfde units aan komen zetten, is zeker geen garantie op succes. Als ik bijvoorbeeld weet dat er Olifanten onderweg zijn, ga ik expres Halbs maken, want die counteren de olifanten. Halbs zijn goedkopere units en worden sneller geproduceerd. En daarmee verspilt degene met olifanten vooral veel resources en moet dus weer overschakelen over een ander plan. Sowieso zijn gemengde legers een stuk moeilijker te verslaan over het algemeen, omdat je zelf ook met een gemengd leger aan moet komen.

Heeft AoE 2 geen cap op units (zoals max 200 units bij 3)? lol

Er is een in te stellen pop limit. Standaard is 200. Maar dat is variabel van 25 tot 1000 ofzo. Tot nu toe hadden alle potjes die ik gespeeld heb, een max pop van 200-300 gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kunst van een feudal rush is om ervoor te zorgen dat de villagers van de tegenstander idle zijn / dood gaan, terwijl jouw eigen TC non-stop villagers aan het produceren is. Als je het idee hebt dat jouw feudal rush toch niet het gewenste effect had, dan gaat er ergens mis. Ik vraag me sowieso aan waarom je leger er aan zou gaan in een feudal rush. Je bent op zo'n moment helemaal niet op zoek naar een militaire confrontatie. Ik zou die juist uit de weg gaan zelfs...

Iemand trouwens nog interesse in een potje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kunst van een feudal rush is om ervoor te zorgen dat de villagers van de tegenstander idle zijn / dood gaan, terwijl jouw eigen TC non-stop villagers aan het produceren is. Als je het idee hebt dat jouw feudal rush toch niet het gewenste effect had, dan gaat er ergens mis. Ik vraag me sowieso aan waarom je leger er aan zou gaan in een feudal rush. Je bent op zo'n moment helemaal niet op zoek naar een militaire confrontatie. Ik zou die juist uit de weg gaan zelfs...

Iemand trouwens nog interesse in een potje?

Ik wil wel een potje nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites