Richarð. Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Folk is de benaming voor een muziekstijl voor oorspronkelijk Engelstalige traditionele muziek. Folk laat zich weliswaar vertalen als volksmuziek, maar meestal wordt dan de Anglo-Amerikaanse volksmuziek bedoeld. Belangrijk kenmerk van de muziek is het gebruik van traditionele muziekinstrumenten zoals viool, tin-whistle, banjo, accordeon (of trekharmonica) en dergelijke. Bekende folkartiesten zijn Bob Dylan, Woody Guthrie, Joan Baez. Het genre is enigszins verwant aan singer/songwriter muziek, blues en country en wordt vaak akoestisch en niet elektrisch versterkt uitgevoerd. Zelf luister ik de laatste tijd best veel folk en zijn Jasper en ik ook bezig met ontdekken van nieuwe folk-bandjes. Ik ben hierop gekomen dankzij MusicMeter. Daar werd het album 'Sigh No More' van Mumford & Sons gekozen tot Beste Album van 2009. Ik downloadde het en begon het te luisteren. Ik kende natuurlijk al een folk-band: Fleet Foxes. Sommige mensen zeggen dat Mumford & Sons het Britse antwoord daarop is. Voor de rest kent iedereen natuurlijk wel Bob Dylan. Praat hier over Folk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 10 januari 2010 Auteur Share Geplaatst 10 januari 2010 Folk is de benaming voor een muziekstijl voor oorspronkelijk Engelstalige traditionele muziek. Folk laat zich weliswaar vertalen als volksmuziek, maar meestal wordt dan de Anglo-Amerikaanse volksmuziek bedoeld. Belangrijk kenmerk van de muziek is het gebruik van traditionele muziekinstrumenten zoals viool, tin-whistle, banjo, accordeon (of trekharmonica) en dergelijke. Bekende folkartiesten zijn Bob Dylan, Woody Guthrie, Joan Baez. Het genre is enigszins verwant aan singer/songwriter muziek, blues en country en wordt vaak akoestisch en niet elektrisch versterkt uitgevoerd. Zelf luister ik de laatste tijd best veel folk en zijn Jasper en ik ook bezig met ontdekken van nieuwe folk-bandjes. Ik ben hierop gekomen dankzij MusicMeter. Daar werd het album 'Sigh No More' van Mumford & Sons gekozen tot Beste Album van 2009. Ik downloadde het en begon het te luisteren. Ik kende natuurlijk al een folk-band: Fleet Foxes. Sommige mensen zeggen dat Mumford & Sons het Britse antwoord daarop is. Voor de rest kent iedereen natuurlijk wel Bob Dylan. Praat hier over Folk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Richard, held. _O_ Een eigen Folk-topic :) Ben nu zelf Johnny Flynn met zijn album A Larum aan het luisteren. Ik moet zeggen, genialiteit ten top _O_ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 10 januari 2010 Auteur Share Geplaatst 10 januari 2010 Mocht van m'n über Freund Michael.:mrgy: Even Jasper. z'n aanbevelingen op een rijtje: Noah and the Whale - The First Days Of Spring Slow Club - Yeah So? Laura Marling - Alas I Cannot Swim Alessi's Ark - Notes From The Treehouse Fanfarlo - Reservoir Petterson's aanbevelingen: Midlake - The Courage of Others Mijn aanbevelingen: Mumford & Sons - Sigh No More Fleet Foxes - Fleet Foxes Bob Dylan - Highway 61 Revisited Bob Dylan - Blonde on Blonde En zo'n beetje de rest van Bob Dylan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petterson Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Die Fanfarlo is inderdaad geweldig :). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sophomore Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Beirut is toch ook folk? Kan ik zeker aanbevelen, al zullen wel mensen 't al wel kennen :). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hyllus Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Fleet Foxes ken ik wel, Dylan natuurlijk ook. Ik zal eens wat gaan luisteren en dan laat ik wel weten hoe ik het vind:) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petterson Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Get Well Soon - Rest now weary head you will get well soon geweldig album, zeker een aanrader. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satyr Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Er bestaat ook Folkmetal, dat is af en toe wel geinig :) Ik zal geen voorbeelden geven trouwens, haha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ginola Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Laura Marling heb ik zelf ook. Even een willekeurig rijtje: Linda Perhacs - Parallelograms Mickey Newbury - Discografie, die vent is echt heel goed Nick Drake - Five Leaves Left, Bryter Later, Pink Moon John Tams James Taylor - Mud Slide Slim and the Blue Horizon, Sweet Baby James Joni Mitchell - Discografie, maar vooral Blue, Clouds en Both Sides Now M. Ward - End of Amnesia Martha Wainwright - Selftitled, I Know You're Married But I've Got Feelings Too Phil Ochs - Discografie Regina Spektor - Far The Welcome Wagon - Welcome to the Welcome Wagon Bon Iver - For Emma, Forever Ago Vetiver - Selftitled (groep van Devandra Banhart) EDIT: En om Marko dan aan te vullen, Mägo de Oz! Folkmetal! Overigens vind ik The Decemberists - Sleepless een van de mooiste folkliedjes van vorig jaar, wat een episch mooi nummer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hyllus Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Ik had ooit een album van The Acousticolics. Ook folk nu wil ik dat album weer eens luisteren en kan het nergens vinden. Zelfs niet in de itunesstore. Nu luister ik via hun MySpace. Wat vinden jullie hiervan? Hun MySpace Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satyr Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Ik weet niet of Loreena McKennitt onder folk valt, maar daar luister ik ook veel naar. [YOUTUBE]S2CFM4ev-g8[/YOUTUBE] [YOUTUBE]r7QAmB-vZKY[/YOUTUBE] [YOUTUBE]X19dekhKsaU[/YOUTUBE] (Prachtig einde trouwens) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ginola Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Die hoort daar zeer zeker bij ja, heb dat eerste nummer ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ho0det Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Laura Marling heb ik zelf ook. Even een willekeurig rijtje: Linda Perhacs - Parallelograms Mickey Newbury - Discografie, die vent is echt heel goed Nick Drake - Five Leaves Left, Bryter Later, Pink Moon John Tams James Taylor - Mud Slide Slim and the Blue Horizon, Sweet Baby James Joni Mitchell - Discografie, maar vooral Blue, Clouds en Both Sides Now M. Ward - End of Amnesia Martha Wainwright - Selftitled, I Know You're Married But I've Got Feelings Too Phil Ochs - Discografie Regina Spektor - Far The Welcome Wagon - Welcome to the Welcome Wagon Bon Iver - For Emma, Forever Ago Vetiver - Selftitled (groep van Devandra Banhart) EDIT: En om Marko dan aan te vullen, Mägo de Oz! Folkmetal! Overigens vind ik The Decemberists - Sleepless een van de mooiste folkliedjes van vorig jaar, wat een episch mooi nummer. The Decemberists zijn sowieso _O_ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vreven Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Sowieso Neil Young: Harvest, After the Goldrush, dat zijn mijn favorieten van hem. Solid Air van John Martyn is ook geen misselijke plaat. Grievous Angel van Gram Parsons, al kan dat wennen zijn, is ook heel erg country. Deja Vu van Crosby, Stills, Nash & Young, de beste plaat ooit gemaakt. Townes van Zandt is ook de moeite waard om eens te checken. Moondance van Van Morrison is ook fantastisch. En om het af te leren het vroegere werk van Leonard Cohen, fantastische stem heeft die knul. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
#7926 Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Mijn aanbevelingen zijn de laatste twee albums van The Felice Brothers en het debuutalbum van The Low Anthem, voor fans van The Band en Bob Dylan. Frank Turner voor leuke folkpunk, goed om mee te schreeuwen, fantastische concerten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petterson Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Moondance, Harvest, Cohen! Zeker aanraders ja. The Talles Man On Earth - Shallow Graves The Low Anthem - OMG, Charlie Darwin Volcano Choir - Unmap Alles van Devandra Banhart Jolie Holland - Escondida Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hyllus Geplaatst 10 januari 2010 Share Geplaatst 10 januari 2010 Mumford & Sons zag ik vanmiddag voorbij komen op MTV two. Best wel nice. misschien maar wat downloaden van die gasten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vreven Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Zeg, hoe kunnen we The Waterboys vergeten. Niet echt Folk zoals het grootste deel van de artiesten hier genoemd. Maar toch wel doorspekt met Folk-invloeden. Fantastisch. _O_ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Reservior van Fanfarlo is ook echt geniaal. Invloed van pop en indie, klinkt echt goed. _O_ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petterson Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Invloed van indie bestaat niet, maar desondanks goede plaat ja! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moser Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Beirut is toch ook folk? Kan ik zeker aanbevelen, al zullen wel mensen 't al wel kennen :).Beirut is idd gooood. Moet zeggen dat ik buiten Beirut niet echt naar folk luister, komt nog wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sophomore Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Manu Chao is ook wel een beetje folk, vooral de albums Clandestino en Esperanza zijn meer dan de moeite waard om te luisteren als je erg veel zin hebt in de zomer. Dit is één van zijn meer recentere nummers, ook nice: ZlSm-wMf2yk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 11 januari 2010 Auteur Share Geplaatst 11 januari 2010 Iemand die The Antlers - Hospice al eens heeft geluisterd? Krijgt goede recensie @ MuMe. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
#7926 Geplaatst 11 januari 2010 Share Geplaatst 11 januari 2010 Ja, mooi album. Wel vrij zwaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten