Genkie_06 Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart We starten met een klein stukje voetbalgeschiedenis. Op 15 maart 1892 werd Liverpool F.C. officieel opgericht door John Houlding, de toenmalige eigenaar van Anfield Road. De schot John McKenna werd de allereerste voorzitter van de club met als gevolg dat de selectie bestond uit maar liefst 13 spelers die vanuit Schotland waren overgekomen. In 1901 werd Liverpool voor het eerst kampioen van Engeland en dat kunstje deden ze nogmaals over in 1906. In dat jaar werd ook de tribune aan de zuidkant uitgebreid, genaamd ‘the spionkop’ of kortweg ‘The Kop’. De reeks knappe koppen die de revue passeerden als trainer is oogstrelend, we gaan van Bill Shankly en Bob Paisley naar heren als Kenny Dalglish, Gérard Houllier, good old Rafa Benitez, Brendan Rodgers en we eindigen met Jurgen ‘Vollgasfussball’ Klopp. Bill shankly In mijn geheugen staat toch vooral de Champions League finale van 2005 gegrift. De groepsronde werd maar ternauwernood overleefd op doelpuntensaldo tegenover het Griekse Olympiakos. Het As Monaco van Didier Deschamps, met ronkende namen als Patrice Evra, Javier Saviola en niemand minder dan Emmanuel Adebayor, won de groep overtuigend. In de volgende ronde stond er een ontmoeting met Bayer Leverkusen gepland en deze wonnen we overtuigend met 6-2. In de kwartfinale keken we het machtige Juventus in de ogen, met toppers als Buffon, Nedved en Del Piero. Ook zij gingen voor de bijl met een nipte 2-1 eindstand. In de halve finale werd het een Engels onderonsje tegen Chelsea FC, geld zat en onder leiding van José Mourinho. Maar de Londense selectie met Lampard, Drogba en de oh zo voorspelbare Robben was niet opgewassen tegen Gerrard en co. Op naar de finale tegen de Italiaanse klasse van AC Milan, een sterrenensemble samengesteld door Carlo Ancelotti. Dida, Paolo Maldini, Nesta, Stam, Pirlo, Gattuso, Kaka, Seedorf, Crespo, ‘Pipo’ Inzaghi, het lijstje lijkt wel eindeloos. het sterrenensemble van AC Milan De wedstrijd kon niet slechter beginnen voor Liverpool, al na 1 minuut beging Traore een overtreding op Kaka. Pirlo achter de bal schotelde Paolo Maldini de 0-1 voor. Van een droomstart gesproken. Liverpool van slag kon de ban niet meteen breken, meer nog op 6min van de rust wimpelde scheidsrechter Mejuto Gonzalez vermeend handspel van Nesta af. In de daaropvolgende counter vond Kaka Shevchenko, die zijn spitsbroeder Hernan Crespo de 0-2 schonk. Liverpool plat op de mat. En als dat nog niet genoeg was, duwde Hernan Crespo Liverpool nog meer in rouw. Op vlak van rust lanceerde alweer Ricardo Kaka Crespo op doel en die knalde de 0-3 onhoudbaar voorbij Dudek. Boeken toe en rusten geblazen. Wat er in de kleedkamer van Liverpool gezegd geweest is weet ik niet, maar je mag zeker zijn, het was boel in Istanboel. De kapitein stond op, op aangeven van Bjorn Arne Riise kopte hij de 1-3 tegen de touwen. Het begin van een ongelooflijke comeback in de geschiedenis van het voetbal. Nog geen 2min later pompte Vladimir Smicer de 2-3 voorbij een gapende Dida. En het was alweer Stevie G die na een prachtige hak foutief werd gestopt. De spanjaard Xabi alonso nam zijn verantwoordelijkheid, in eerste instantie gepakt door Dida maar in de herneming tegen de touwen gejaagd 3-3 op het bord! Wat volgde was een bombardement aan kansen voor Ac Milan, maar Liverpool weerhield de druk en Jerzy Dudek stond pal. Op naar penalty’s, in een match waar Dida al bewees een matchwinnaar te kunnen zijn. Serginho trapte de eerste torenhoog over, ook de tweede werd gemist door alleskunner Pirlo. Aan de andere zijde wisten Hamann en Cissé hun kalmte wel te bewaren. Tomasson scoorde dan toch de eerste voor AC Milan en bracht de tussenstand op 1-2 en dat bleef zo want Riise wist niet te scoren. Alles te herdoen als Kaka scoorde en dat deed hij, maar ook Smicer kon zijn zenuwen de baas, stand 2-3. Alles of niets voor Shevchenko, die 2 jaar eerder in de CL-finale tegen Juventus de beslissende penalty wist te scoren. Echter was Dudek de baas en hij stopte de penalty. Liverpool haalde zo zijn 5de Champions League-titel binnen. Onverhoopt succes voor de troepen van Rafa Benitez. Mijn liefde voor Liverpool is sindsdien alleen maar groter geworden, een club vol passie met de beste supporters ter wereld, ambiance, ‘The Kop’, prachtige spelers en de rijke geschiedenis. Daarom eens een poging van mijn kant om een novelle te maken met deze prachtige club. Bedankt aan @Lensherr voor de geweldige banner en tevens voor de inspiratie en aanzet door het lezen van zijn novelle. wie graag een tag wil, laat het maar even weten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Graag gedaan! Een top begin van je novelle! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Mooi begin mooie club en veel succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 30 maart Share Geplaatst 30 maart Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Genkie_06 Geplaatst 31 maart Auteur Share Geplaatst 31 maart Terug naar het heden, de huidige selectie van Liverpool FC ziet er beter uit dan enkel jaren geleden toen we het moesten doen met de schaduw van spelers als Jovanovic, Charlie Adam en Andy Carroll. Beginnen doen we met de doelmannen. Met Alisson hebben we absoluut een wereldtopper in onze selectie. Deze 31-jarige Braziliaan telt al 61 caps voor de ‘Seleçao’. Onze tweede keeper wordt de Ierse blonde god Caoimhin Kelleher, 24 jaar op de teller en recentelijk vaste 1st doelman van het Ierse nationale elftal. Onze laatste naam in het rijtje is de spanjaard Adrian, overbodig en hij mag andere oorden opzoeken. Onze achterhoede is in mijn ogen onze ‘achilleshiel’, ondanks enkele wereldtoppers, blijf ik van mening dat we hier moeten versterken. Beginnen doen we met de klasbak Virgil Van Dijk. Deze 32-jarige goedlachse Nederlander mag onze kapiteinsband dragen en onze toekomstige driemansdefensie gaan leiden. Naast hem mogen Ibrahima Konate en Joe Gomez plaatsnemen. Deze bonken moeten ervoor zorgen dat Alisson rustige avonden kan beleven in doel. Verder vullen we op met Rhys Williams, welshman en vat vol talent en de ‘ouwe getrouwe’ Joel Matip. Deze laatste geniet echter wat buitenlandse interesse, bij een goed bod valt zeker te praten. Onze wingbacks hebben we niet voor het uitkiezen maar met Trent Alexander-Arnold en Andrew ‘Robbo’ Robertson hebben we wel toppers in huis. Op links kunnen we ook nog beroep doen op de flamboyante Griek Kostas Tsimikas. Het middenveld werd onder leiding van Klopp meermaals hertekend, maar steeds met de nodige klasse en de ‘gegenpress’ mentaliteit. Recente nieuwkomer en wereldkampioen Alexis Mac Allister, jawel zijn broer is een Unionista, is een certitude centraal. Naast hem kunnen we kiezen uit ouderdomsdeken Thiago, Curtis Jones en Ryan Gravenberch. Uit onze U21 selectie schuiven we ook de niet zo spaans klinkende Stefan Bajcetic door. We sluiten af met ons aanvallend compartiment. Hier hebben we keuze zat. Onze Egyptische tovenaar Mohamed Salah is een zekerheid. We hopen dat Darwin Nunez eindelijk ontploft en met Diogo Jota, Cody Gakpo en Luis Diaz hebben we meer dan genoeg roulatiemateriaal. Ook de Hongaarse baltovenaar Dominik Szoboszlai en het opkomend talent Harvey Elliot hebben we ter onzer beschikking. Vrolijk Paasfeest ! Spoiler @Lensherr Bedankt makker! @Djurovski Bedankt! @MNie Bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 31 maart Share Geplaatst 31 maart Je hebt natuurlijk wel al een vrije behoorlijke selectie staan met spelers zoals, van Dijk en Salah Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 31 maart Share Geplaatst 31 maart Een prima update! Vrolijk pasen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 31 maart Share Geplaatst 31 maart Leuk om zien dat je zelf een verhaal start door hier inspiratie op te doen. Succes alvast! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Genkie_06 Geplaatst 1 april Auteur Share Geplaatst 1 april (bewerkt) Hoewel ik al 10 jaar zelf IRL training geef, weliswaar aan kinderen ipv volwassenen, ben ik geen kei in FM tactiek. Alles wat voor mij ‘normaal’ en ‘dat moet werken’ lijkt, is precies toch anders in FM. Geen volharding of toch geen pientere trainer, ik laat het in het midden. Feit is dat ik veelal elke FM-versie teer op een tactiek die ik ergens ga zoeken en waarvan ik vind dat het ‘idee’ klopt. Sommige vinden dat minder oke of zelfs ‘cheaten’, maar ikzelf heb er geen problemen mee. Ik amuseer mij op deze wijze en dat is wat telt. Voor onze eerste seizoen ben ik uitgekomen bij een tactiek geïnspireerd op Xabi Alonso’s speelstijl met een vleugje Pep. In doel gaan we voor een meevoetballende doelman. In de huidige moderne voetbalwereld kan je hier niet meer zonder. Een doelman die je een extra optie bied in het uitvoetballen is een must. Met Alisson hebben we deze wel in onze kern zitten. Vervolgens kiezen we voor een driemansdefensie, beetje atypisch voor Liverpool, maar in het licht van Xabi Alonso’s speelwijze in mijn ogen wel logisch. De linkse en rechtse centrale verdediger moeten ook voetballend hun mannetje staan, we willen geen type verdediger dat alles maar wegkeilt. We willen verzorgd voetballen en van achteruit opbouwen. Onze centrale man van de drie willen we de ouderwetse ‘libero’. Bij balverlies zal hij acteren aks een gewone centrale verdediger, maar bij balbezit zal hij inschuiven op het middenveld als een echte ‘pivot’. Big Man Van Dijk zal deze rol op zich nemen. Voor onze defensie posteren we een moderne spelmaker die het spel mag maken en verbinding leggen met ons aanvallend compartiment. Naast hem kiezen we voor een ‘segundo volante’, een manusje van alles naar mijn mening. Hij is een gezonde mix van een box to box middenvelder en een balveroverende middenvelder. Hij zal fungeren als een balveroveraar maar in balbezit zal hij vrijwel altijd kiezen om gevaar te brengen uit de tweede lijn. Op links kiezen we voor de traditionele wingback, met Robertson hebben we dan ook nog een leuk aanvallend type in huis. Hij zal de linkerflank bombarderen met zijn aanvallende impulsen. Op rechts gaan we voor de keuze van een ‘verdedigende’ flankspeler. Vanuit een iets hogere positie zal hij constant aanwezig zijn om gevaar te brengen van de rechterkant. Echter zal hij wel ook zijn defensieve taken moeten opnemen. In ons aanvallend compartiment kiezen we voor twee aanvallende middenvelders. Zij zullen vooral vanuit een centrale positie en van de linkerkant komen. Zo bieden we meer ruimte voor onze rechterflank. Zij krijgen beide een meer ‘vrije’ rol toebedeeld en moeten zorgen voor gevaar tussen de linies. Tot slot hebben we onze spits, hier gaan we voluit voor een ‘simpele’ diepe spits . Hij heeft maar één doel, doelpunten maken. Hij moet altijd voorin te vinden zijn om positie voor doel te nemen op een voorzet van onze flanken of op en steekbal van onze aanvallende middenvelders of fungeren als aanspeelpunt voor de infiltratie van een van onze middenvelders. Onze speelstijl zal veelal gebalanceerd zijn. We gaan onszelf niet pijn doen door enkel maar blind aan te vallen. Onze opstelling mag dan wel aanvallend lijken of zijn, maar we gaan niet ‘gung-ho’ aanvallen. We houden het ook vrij compact, omdat we door het gebruik van een wingback en defensieve flankspeler in combinatie met een driemansdefensie al genoeg breedte op zich hebben. We kiezen er ook voor om vooral via onze flanken aan te vallen. Daar ligt de sterkte van deze opstelling en speelstijl. Onze opbouw proberen we zoals reeds eerder gezegd verzorgd te doen, daarom kiezen we voor een hoger tempo en korte passing. Het vleugje Pep in elke tactiek zeg maar. In defensief opzicht gaan we voluit voor de counterpess en proberen we ook in de omschakeling gevaarlijk te zijn. We willen snel de bal veroveren met een hoge pressing op de juiste momenten door de juiste mensen rond de baldrager. We zullen ook altijd starten met een hoog blok. We willen zo hoog mogelijk de bal weer veroveren. Uiteraard passen we dit wel aan naar gelang het spelbeeld en de tegenstander. Alles klinkt zeer mooi en logisch in de oren als we over tactiek praten, maar mijn ervaring leert mij dat het allesbehalve simpel is om deze ideeën over te brengen naar het veld. Onze resultaten en het spelbeeld zullen bepalend zijn voor eventuele tactische wijzigingen. We houden ook rekening dat deze speelstijl. Hiermee gaan we aan de slag: Spoiler Credits: Spoiler We sluiten deze update af met credits voor de originele maker van mijn tactiek DeliciousFM. Je kan hem op diverse engelstalige fora terugvinden, alsook via zijn website. Reacties: Spoiler @MNie De selectie is idd al vrij sterk, naar mijn mening kan het defensieve gedeelte nog wel wat versterkt worden. En als we echt een 'new era' willen beginnen, zullen we op termijn ook afscheid moeten nemen van deze steunpilaren als Van Dijk, Salah, Robertson, ... @Lensherr Bedankt! @Marius Bedankt! 1 april bewerkt door Genkie_06 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 1 april Share Geplaatst 1 april Leuke uitleg van je tactiek! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 1 april Share Geplaatst 1 april Leerschool Jos die libero op defensie. Ben benieuwd wat voor resultaten het brengt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 1 april Share Geplaatst 1 april Succes in Liverpool! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 2 april Share Geplaatst 2 april Deze moet ik volgen, heb het gevoel dat we qua clubsmaak sterk op elkaar gelijken! Heb in Engeland ook veruit het meeste voeling met Liverpool. De spelers die de vonk echt deden overslaan waren twee Spanjaarden: Luis Garcia en Fernando Torres. Vergeet ook de last minute goal van Lovren in de Europa League Kwartfinale (2015/16?) tegen Dortmund niet! Enorm veel succes in Liverpool, en in de uitbouw van je novelle! Eerste updates zien er in elk geval al knap uit. Kijk uit naar meer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 2 april Share Geplaatst 2 april Matip Benieuwd hoe de tactiek gaat werken ziet er leuk uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten