Jónstærke Geplaatst 15 januari Auteur Share Geplaatst 15 januari (bewerkt) V. MINE FØRSTE ÅR I PROFESSIONEL FODBOLD - DEL 1 (21/22) 18.07.2021 was één van de meeste speciale dagen in mijn leven. FC Kopenhagen - Aalborg BK was voor mijn vader de eerste van zijn laatste reeks wedstrijden op de bank (Hoofdarts FC Kopenhagen), terwijl voor mij de poorten van het Deense profvoetbal openden. Het leek wel voorbestemd. De wedstrijd zelf eindigde op een 2-2 gelijkspel na doelpunten van Louka Prip (0-1), Kamil Wilczek (1-1), Mohamed Daramy (2-1) en Kasper Kusk (2-2). Al bij al een geslaagde start van het nieuwe seizoen van de Superliga. Marti Cifuentes begon aan seizoen 2021/2022 als hoofdcoach. Na drie moeizame eerste speeldagen kwamen we sinds speeldag 4 pas echt op gang. Met 26 op 39 sinds speeldag 4, stond op speeldag 17 opnieuw de klepper met FC Kopenhagen op het programma. Bij winst sprongen we over Kopenhagen. De wedstrijd begon gelijkopgaand. In minuut 15 kopte Lukas Lerager op hoekschop de 0-1 tegen de netten. 40 seconden daarna hingen de bordjes alweer gelijk doordat Louka Prip een voorzet van Kasper Kusk tegen de netten duwde. De orde leek herstelt, maar niks was minder waar.. we zakten als pudding in elkaar en nog voor rust stond het 1-3. Cifuentes was woedend en spaarde niemand tijdens de rust, wat leidde tot verhitte discussies. Pedro Ferreira werd gewisseld en verliet na een snelle douche het stadion. Na rust kwam er weinig verbetering en langs mij zag ik dat het laatste woord nog niet gezegd was. Cifuentes ging al voor de wedstrijd was afgefloten naar binnen, de kleedkamer dacht ik toen.. maar ook hij was al weg wanneer ik samen met de ploeg na afloop de kleedkamer binnenkwam. Tien minuten later informeerde TD Larsen dat Cifuentes per direct ontslag had genomen. Hett was een eerste kennismaking met hoe snel alles kan keren in de trainerswereld. Het schrok me echter niet af. Ik was ervan overtuigd dat ik er na het behalen van mijn UEFA Pro License helemaal klaar voor zou zijn. Dat was op dat moment echter nog toekomstmuziek. Ik moest eerst nog een half jaar studeren en mijn stage bij Aalborg doorstaan vooraleer de finale testen voor de Pro License plaatsvonden. Assistent-manager Oscar Hiljemark leidde als interim-manager de wedstrijd op verplaatsing bij koploper FC Midtjylland. We wonnen met 0-2. Het was een natrap richting Cifuentes die ons in de steek liet. Althans zo voelde het bij mij. En in de daaropvolgende wedstrijden bleek dat Hiljemark toch niet de wonderman was die sommigen hem voor hielden na de zege in zijn debuut. Het 1-4 verlies tegen Silkeborg en de 0-0 tegen Vejle in eigen huis deden het bestuur toch besluiten tot het aanstellen van Lars Friis als nieuwe hoofdcoach. De samenwerking met Friis verliep goed. Ik kon me goed ontwikkelen en mocht ook voor het eerst mijn zegje doen in de tactische meetings. Vaak werd er niet veel gevolg gegeven aan mijn input, maar alvorens de thuiswedstrijd tegen Randers op speeldag 2 van de Superligaen Kampioensronde (eerste 6 van de reguliere competitie) maakte ik hem attent op het feit dat er in de wedstrijd in de reguliere competitie veel te weinig druk werd uitgeoefend op hun voetballend beperkte backs. Onder Cifuentes fungeerde Louka Prip toen als een soort van afwachtende linskmidden. Kusk en Makaric waren de enige aanvallend ingestelde spelers die vanuit het centrum druk zetten. Ik stelde voor om hoger op het veld druk te zetten en Makaric de centrale verdedigers te dwingen tot het inspelen van de backs. Die stonden vervolgens onder dubbele druk van Prip en Ahlmann (links) en Kusk en Ross (rechts). Het resultaat was meteen zichtbaar. Na tweevoudig balverlies van Kopplin door slordige en paniekerige kantelballen binnen de eerste 7 minuten kon Prip ons op een 2-0 voorsprong brengen. We wonnen de wedstrijd uiteindelijk met 3-0 na een doelpunt van Makaric, op assist van... jawel, Louka Prip. Ik glunderde na afloop van de wedstrijd, en vond dat ik wel een klein publiek bedankje of op z'n minst enige vorm van erkenning zou mogen krijgen. Meer dan een schouderklopje van Friis en complimenten van assistent Hiljemark zat er echter niet in. Jammer genoeg was het slechts één van de twee zeges die we zouden boeken in de Kampioensronde van dat jaar, in de laatste 7 speeldagen werd maar liefst 6 keer verloren. We eindigden vierde. Een respectabel resultaat en ondanks de wat tegenvallende resultaten in de wedstrijden in de staart van het seizoen sprak het bestuur zijn vertrouwen uit in Friis. Ik had er respect voor. Laat hem maar eens een volledige voorbereiding hebben om te werken aan zijn team, dacht ik. En dan anderhalve maand vakantie hadden jullie gedacht zeker? Tarara.. Ik niet. Ik had voldoende uren stage gelopen en was geslaagd voor dat deel van de UEFA Pro License opleiding. Na afloop van het seizoen had ik nog twee weken intensief les alvorens een blokperiode van één week werd gegeven. De theoretische test vond plaats op 26 juni in het hoofdkantoor van de Deense voetbalbond in Brøndbyvester. Echt stress had ik niet. Ik weet nog dat Marja me aankeek toen ik de auto uitstapte richting de ingang van de poorten aan het hoofdkantoor en vroeg 'je hebt er echt zin in he?'. En ja, ik had er ook echt zin in. Ik hou ervan om mijn kennis te etaleren, ik hou ervan om bevestiging te krijgen dat ik slim ben. Dat heb ik niet zo letterlijk gezegd, maar dat dacht ik wel. Ik wil niet 'cocky' overkomen zoals sommigen van mijn collega-studenten uit Londen. Na de test vertrokken Marja en ik op vakantie naar Malaga. Mijn vader had er dat jaar een villa gekocht met het oog op zijn pensioen. Papa en mama houden van Spanje. Na een leven te hebben gehad waarin werk continu op de eerste plaats kwam, is een siësta zo nu en dan wel eens welgekomen. De eerste zeven dagen hadden we het huis voor ons alleen en genoten van de tijd die we samen hadden. Broodnodig. Door de drukte die onze beide jobs met zich meebracht, leefden we soms langs elkaar door. Zaterdagavond arriveerden mama en papa in Malaga. Ik zette de barbeque aan terwijl mama en Marja binnen de koude keuken voor hun rekening namen. Papa zag dat het goed was. Wat ik toen niet wist, was dat papa zich mentaal voorbereidde op zijn 'optreden' van even later. Hij had via een kennis bij de bond geregeld dat hij de brief al in handen had vooraleer die maandagmorgen in mijn mailbox zou toekomen. Bij het serveren van het dessert haalde hij een enveloppe naar boven. Hij opende ze en begon voor te lezen: "Geachte Ole Rúnar Guðveigsson, met genoegen deelt de Dansk Boldspil-Union mee dat u met grootste onderscheiding bent geslaagd voor het behalen van uw UEFA Pro License..". Ik stond meteen op en omhelsde papa. Marja en mama maakten de groepsknuffel compleet. Het was me gelukt. Vanaf toen had ik op papier alles wat nodig was om het te schoppen tot een topcoach. Indtil næste sæson, Ole Spoiler - Taglijst: @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr Wil je opgenomen/geschrapt worden in de taglijst, laat het even weten en we'll make it happen. - Reacties: @Bogatyr: Eerste jaar zit er al op in deze functie. Tijd voor een stapje hogerop? @Marius: Weinig verrassingen in deze update jammer genoeg, aangezien het een korte 'gefictifiseerde' versie van waargebeurde feiten uit de Superliga 21/22 is Ook een welgemeend dankwoord aan degenen die de posts steeds liken zonder reactie! I see you 20 januari bewerkt door JoonsterkeBE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 15 januari Share Geplaatst 15 januari Je updates terug gelezen en heb daar zeker geen spijt van. Een begin van een in potentie geweldige novelle. Succes verder! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 15 januari Share Geplaatst 15 januari Sterk verhaal afspelend in één van mijn favoriete landen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 15 januari Share Geplaatst 15 januari Even bijgelezen en de updates blijven zeer sterk. Lijkt er nu toch op dat de beginnende trainerscarriere gaat beginnen. Je mag mij trouwens een vaste tag geven ook als ik een paar dagen niet reageer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 15 januari Share Geplaatst 15 januari Begint mij toch hard te triggeren dit verhaal. Kijk al uit naar de rest Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 15 januari Share Geplaatst 15 januari Heel leuk geschreven weer. Ik vroeg me al af of jouw weergave was van de feiten tijdens het lezen, en dat bleek dus ook geval. Prima gedaan! Met het diploma in handen kan het avontuur van Olé nu echt beginnen. Ik kijk er naar uit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 16 januari Auteur Share Geplaatst 16 januari (bewerkt) VI. MINE FØRSTE ÅR I PROFESSIONEL FODBOLD DEL 2 (22/23) Een laatste blik op het verleden. En wat voor één. Vandaag neem ik even de tijd om terug te kijken op het afgelopen seizoen met Aalborg BK in de Deense Superliga. Het was een seizoen vol uitdagingen en teleurstellingen, en het doet nog steeds pijn om te realiseren dat we zijn gedegradeerd naar de Deense tweede klasse. Als staflid van Aalborg BK voel ik me mede-verantwoordelijk voor onze prestaties, en het is moeilijk om de teleurstelling van de degradatie te verwerken. We begonnen het seizoen met zulke hoge verwachtingen, na een zorgvuldige voorbereiding en versterkingen in het team. Het voelde alsof we klaar waren om de concurrentie aan te gaan en te gaan strijden voor dat Europees ticket waar we vorig seizoen net naast grepen. Helaas verliep het seizoen anders dan we hadden gehoopt. Vanaf het begin hadden we te maken met blessures, inconsistente prestaties en een gebrek aan samenhang in het team. De teleurstelling groeide naarmate de nederlagen zich opstapelden en we steeds dieper in de degradatiezone belandden. Het was een harde strijd, zowel op als naast het veld. Het seizoen was nog niet halfweg toen Friis zijn biezen kon pakken. Friis' opvolger was er één met naam en faam bij iedereen die Aalborg een warm hart toedraagt. De 65-jarige Erik Hamrén werd uit pensioen gehaald om ons in de Superliga te houden. De Zweedse coach was al eerder werkzaam in Aalborg van januari 2004 tot en met mei 2008. Het hoogtepunt in zijn eerste ambtstermijn vond plaats in seizoen 2007/2008. Op donderdag 15 mei 2008 leidde hij Aalborg tegen Bröndby IF naar zijn derde Deense landstitel. In een uitverkocht huis zag Thomas Enevoldsen zijn voorzet via het been van Max von Schlebrügge (ex-Anderlecht) in het doel verdwijnen en even later schilderde diezelfde Enevoldsen een hoekschop perfect op het hoofd van Kasper Risgaard die op slag van rust de 2-0 eindstand op het bord zette. Daags na de wedstrijd maakte Hamrén bekend dat hij aan het eind van het seizoen zou vertrekken naar de Noorse recordkampioen Rosenborg BK. Een afscheid door de grote poort. Zeker omdat ook op de laatste twee speeldagen nog gemakkelijk gewonnen werd van respectievelijk Lyngby BK (0-2) en Odense BK (2-0). Als staflid hebben we er samen met Erik alles aan gedaan om het tij te keren. Extra trainingssessies, tactische aanpassingen, teambesprekingen – we probeerden elke mogelijkheid om de spelers te motiveren en het vertrouwen terug te brengen. Maar soms zijn er krachten buiten onze controle die de loop van een seizoen bepalen. Voorts was ik ook niet meer ervan overtuigd dat de Erik Hamrèn van nu niet meer dezelfde was als die van 15 jaar geleden. Het was een romantische gedachte om hem uit pensioen te halen en de overlevingshoop bij onze fans zo aan te wakkeren. Maar door het negatieve verloop van zijn tweede passage, wordt er nu steeds een kanttekening geplaatst bij de in 2008 behaalde landstitel. Erik Hamrèn was nu niet enkel de man die Aalborg zijn derde landstitel bezorgde, maar ook de man die er niet in slaagde om met Aalborg in 2023 de degradatie-playoffs te ontlopen. Sterker nog: we begonnen als laatste. Nog voor de play-offs aanvatten, werd de samenwerking met Erik stopgezet. Assistent-coach Oscar Hiljemark nam over als interim-hoofdcoach. Halverwege de degradatie play-offs streden we (5. 23ptn) nog met 2 andere clubs om de vierde plek die recht gaf op behoud: AC Horsens (4. 27ptn) en Lyngby BK (6. 21ptn). De nummers vijf en zes degradeerden naar de 1. Division. Op speeldag 6 ontvingen we AC Horsens. Er moest kosten wat kost gewonnen worden om de kloof op 1 schamel punt te brengen. We speelden ze van het veld: 4-0 (Bakiz 2x, Fossum en Ross). De week nadien speelden we 1-1 gelijk op het veld van Odense BK, terwijl onze concurrenten AC Horsens en Lyngby BK verloren. Met nog 3 speeldagen te gaan stonden we vierde, weliswaar met gelijk puntenaantal als AC Horsens, maar ons doelpuntensaldo (-7) was een pak beter dan dat van hen (-23). Lyngby volgde op 3 punten. Op speeldag 8 verloren we alledrie: geen wijziging in de stand: 4. Aalborg BK (27ptn, -9), 5. AC Horsens (27ptn, -24) en 6. Lyngby BK (24ptn). Op vrijdag 26 mei 2023 begon de voorlaatste speeldag. In de vroege avond speelde AC Horsens op het veld van Odense BK. Ik volgde de wedstrijd vanuit mijn zetel. Marja was jarig en haar gezin was op visite. De wedstrijd was goed een uur bezig toen Marja's broer Henrik me riep. Ik was bezig in de keuken. Er was iets gebeurd. Horsens was op voorsprong gekomen en sprong virtueel over ons naar de vierde plaats. Ik werd zenuwachtig en kwam de zetel niet meer uit. Althans tot minuut 74. Emmanuel Sabbi scoorde zijn tweede doelpunt van de avond en zette Odense BK verdiend op een 2-1 voorsprong. Ik sprong recht van vreugde. Rustig zitten kon ik niet meer. Ik telde af naar het einde van de wedstrijd. Oef, het bleef 2-1. Wij bleven vierde en konden daags nadien een grote stap richting behoud zetten als we wonnen op het veld van Lyngby BK. Even was ik rustig. Niet lang. De spanning richting de wedstrijd van maandag nam over. Veel verjaardag vieren zat er voor mij niet meer in. Ik ging mijn bed in en viel gek genoeg vrijwel meteen in slaap. Vol goede moed en overtuiging van onszelf stapte ik die maandag om 17u de bus op richting Lyngby. Die moed en overtuiging verdween na het zien van ons eerste kwartier. We waren nergens, werden overrompeld en het was bijna wachten tot we op achterstand kwamen. In minuut 24 was het zo ver. Knudsen maakte er 1-0 van. Volledig tegen de gang van het spel in maakten we net voor rust de gelijkmaker via een cornerdoelpunt van Lars Kramer (1-1). Tijd om de kopjes in dezelfde richting te krijgen tijdens de rust en onze jongens wakker te schudden. Iedereen kreeg het woord van Oscar (Hiljemark, interim-coach). We spraken elkaar moed in, pepten elkaar op. We leken klaar om er tegenaan te gaan in de tweede helft. Nope... Na nog geen minuut stonden we alweer achter (2-1)... Tot overmaat van ramp moest onze kapitein Rasmus Thelander enkele minuten later ook nog naar de kant met een vrij stevige enkelblessure. We kregen geen grip op de wedstrijd en verloren met 2-1. Ik was er doodziek van. Op de laatste speeldag hadden we alle drie evenveel punten. Alle wedstrijden begonnen zaterdag 3 juni 2023 om 14u00. Wij ontvingen Silkeborg IF dat zeker was van de derde plaats. Horsens AC en Lyngby BK moesten in een onderlinge partij uitmaken wie mits mistap van Aalborg zich naar de vierde plek hees. Over de wedstrijd AC Horsens-Lyngby BK valt weinig te zeggen. Twee ploegen die bang hadden om te verliezen, maakten dat de partij op een billijk 0-0 gelijkspel eindigde. De beslissing over degradatie viel in het Aalborg Portland Park. Samenvatting: 3 jun. 2023 - Aalborg BK v. Silkeborg IF 0-1 (YouTube) Het werd een nerveus wedstrijdbegin. De 19-jarige Sebastian Otoa moest de blessure van kapitein Rasmus Thelander opvangen in het centrum van de defensie. Otoa had wat tijd nodig om in de wedstrijd te komen en Silkeborg kreeg enkele goede kansen in het eerste kwartier. Nadien leek het evenwicht in de wedstrijd wat hersteld. Kansen waren schaars en het balbezit schommelde heen en weer. Bij rust stond het 0-0. Na rust kwam er bij de bezoekers ex-Aalborgspeler Kasper Kusk binnen de lijnen. Een verandering in hun systeem en daar hadden we het moeilijk mee. Onze coach besloot flankspeler Louka Prip op te offeren en met Pedro Ferreira een extra mannetje in het middenveld bij te zetten. Ook dat pakte niet goed uit, Silkeborg nam controle over de wedstrijd en het was overleven geblazen. De nervositeit nam het over bij onze jongens. In minuut 74 ging Höjholt in onze zestien leunen op de schouder van de ingevallen Alexander Lind. 'Strafschop' zei de scheidsrechter. 'T is gedaan, denk je dan op de bank. Silkeborg-speler Sebastian Jörgensen zette zich achter de bal. Hij koos er voor om geen hoek te kiezen en gewoon zo hard mogelijk te trappen. Ik keek weg, maar hoorde het stadion ontploffen. Een kreet van opluchting. De bal spatte uiteen op de lat. De bal werd ontzet door Ahlmann en belandde in de voeten van hun linksback Lukas Engel. We stonden niet goed en zetten te passief druk... Hij dropte de bal over het hoofd van Kramer in de rug van onze defensie. Mantl twijfelde met uitkomen en stond slecht opgesteld. Lind kon de bal zonder al te veel weerwerk tegen de netten werken: 0-1. Zo luid als het Portland Park nog geen minuut eerder was, zo stil was het nu. Ik herinner mij nog goed hoe Alexander Lind na zijn doelpunt zijn beide handpalmen opstak richting onze fans. Hij verontschuldigde zich voor wat hij hen had aangedaan. Degradatie naar de 1.Division (NordicBet Liga) was een feit. Shit. Ole Spoiler - Taglijst: @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr @Tim Windt@Djurovski Wil je opgenomen/geschrapt worden in de taglijst, laat het even weten en we'll make it happen. - Reacties: @Tim Windt: Thanks man, mooie complimenten. Blij dat je er bij bent! @Lensherr: Danmark @Djurovski: Top man, je staat er bij! Hmm, nu dan misschien? @Bogatyr: In de volgende post komt er wat interessant aan! @Marius: Met dit seizoen achter de rug, heeft Ole weer een pak baggage en ervaring bij in zijn rugzak. Is het nu dan eindelijk tijd om zelf te gaan coachen? 20 januari bewerkt door JoonsterkeBE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Mooie update! Leest lekker vlot weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Ik heb laatste 30-40 minuten, alles bijgelezen woord voor woord. Is echt geweldige novelle nu al Ik ontvang heel graag een tag! Mijn moeder heet ook Marja, en mijn ouders gingen ook voor hun pensioen in Spanje wonen, alleen niet Malaga maar in de buurt van Girona(Catalonie). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari Wat een dramatische ontknoping. Je wist het weer geweldig goed te beschrijven want ik werd helemaal meegezogen in de sfeer en kon de pijn van de degradatie haast voelen. Het zorgt in ieder geval nu wel voor een mooie uitdaging voor Ole, toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 16 januari Share Geplaatst 16 januari In 2020 een ritje jutland langs vele stadions gemaakt dus de meeste zeggen mij wel wat. Succes bij Aalborg waarschijnlijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Moet verschrikkelijk geweest zijn voor de fans en niet goed voor mensen met een zwak hart. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 17 januari Auteur Share Geplaatst 17 januari (bewerkt) VII. VI SKAL SE FREMAD Nu, een kleine maand later, terwijl ik op deze teleurstellende periode terugkijk, probeer ik ook de positieve aspecten te vinden. We hebben veel geleerd, zowel als individuen als team. Deze ervaring zal ons sterker maken in de toekomst. Het is een kans om te reflecteren, te leren en te groeien. Het is tijd om vooruit te kijken en te werken aan een comeback. De Deense tweede klasse zal een nieuwe uitdaging vormen, maar met vastberadenheid en hard werken kunnen we terugkeren naar de top. Samen met de rest van de staf en de spelers moeten we deze tegenslag overwinnen en sterker terugkomen. In welke rol ik dat zal doen? Ja, ik had me kandidaat gesteld als hoofdcoach voor volgend seizoen. Ik had het bestuur duidelijk gemaakt dat ik zo snel mogelijk wou beginnen aan mijn carrière als coach en geen interesse meer had in een job als Hoofd Performance Analyse. Directeur Voetbalzaken Ole Jann Kappmeier en Algemeen Directeur Thomas Hitzlsperger lieten me weten dat ze mij zeker in overweging gingen nemen, maar ook andere mogelijke pistes onderzochten. Wat wel duidelijk werd, was dat het verhaal voor Oscar Hiljemark en Mathias Haugaasen er bij Aalborg op zat. De nieuwe coach zou zelf zijn assistent of assistenten mogen meenemen. Ik belde meteen naar mijn vriend Jesper en vroeg of hij er oren naar had. Hij was op mijn aanraden ook een jaar in Londen geweest en had nu ook zijn Masters Degree in Performance Football Coaching in de pocket. Voor hij naar Londen ging was hij even uit het voetbalwereldje gegaan en werkte hij in de viswinkel van zijn vader. Jesper kon niet goed met teleurstelling om gaan. En toen hij 3 jaar geleden ontslagen werd bij de Talent Academy van FC Kopenhagen, was de motivatie even zoek. Samen met Marja heb ik veel op hem ingepraat in dagen dat hij bij ons logeerde. Toen hij zag hoe ik in mijn eerste jaar bij Aalborg op de bank zat, kriebelde het toch ook weer een beetje bij hem. Vanochtend belde Thomas (Hitzlsperger) me op om te vertellen dat ik vandaag nog naar de club moest komen om al het papierwerk in orde te brengen en de nodige gesprekken te voeren met de staf. Ik werd de nieuwe coach van Aalborg BK voor het seizoen 2023/2024. Marja was nog op haar werk. Haar laatste werkdag voor haar verlof begon. We zouden vanavond vertrekken naar IJsland. Ik wou ze meenemen naar mijn geboortestad, naar opa. In de auto onderweg naar het Portland Park, belde ik haar op. Ze was minstens even gelukkig als ik. We besloten ons vertrek uit te stellen tot morgenvroeg. De nodige voorbereidingsgesprekken met de bestuurskamer en andere stafleden zijn gebeurd. Mijn visie is duidelijk. Ik heb het gevoel dat ik steun krijg van de overgrote meerderheid van de spelersgroep. Het zit goed volgens mij. Mijn toekomst ligt in Aalborg. Marja en ik hebben hier vorige week ons eerste huis gekocht. Ze zit in haar laatste jaar van haar baliestage. Oh ja nog iets, we hebben besloten te stoppen met de pil. Marja's moeder beviel daags voor haar 24e verjaardag van haar zus Nina. Ook Marja wil al 'vroeg' moeder worden. Ik denk dat ze misschien ergens bang is dat er met haar hetzelfde gebeurt als met haar moeder is gebeurd. Ze wil zeker zijn dat ze haar kind ziet opgroeien, spelen, studeren, volwassen worden,... . En ik voel me er ook klaar voor. Op familiefeesten ben ik namelijk steeds degene waar Mads, het 4-jarige metekind van Marja (zoontje van Nina), het meest naar toe trekt. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik zelf vanbinnen nog ergens kind ben? Ach, we zien wel. Toekomstmuziek. Eerst een paar dagen terug naar het verleden. Naar Húsavík. Ik nam Marja mee naar het graf van mijn opa. Ah ja, want ze was al aan iederen van mijn familie voorgesteld, behalve hem. Terwijl we bij het graf stonden, brak er plotseling een zonnestraal door de wolken, alsof opa zelf een teken gaf van zijn goedkeuring over onze relatie. Een gevoel van sereniteit vulde de lucht, en ik kon niet anders dan glimlachen. Ik stelde mijn vriendin voor aan de man die me zoveel heeft bijgebracht, wiens wijsheid en liefde me hebben gevormd tot wie ik ben. Het was een ontroerend moment, vol emotie. Het voelde alsof opa, ondanks zijn fysieke afwezigheid, er toch was, en zijn zegen over onze relatie was als een warme omhelzing. De daaropvolgende dagen liet ik Marja alle plekjes zien waar ik als kleine jongen mijn dagen doorbracht. Ik nam haar mee op de boot van opa om walvissen te spotten. Alles was zo rustig. Alle teleurstelling die er nog was, viel weg. Na drie dagen stapten we het vliegtuig in naar Malaga. Een weekje luieren en goed eten alvorens de plicht roept. Op 1 juli 2023, drie weken voor de seizoensouverture van de 1.Division (NordicBet Liga), staat mijn eerste training gepland als hoofdcoach van Aalborg BK. Ik heb er zin in. En ik niet alleen. Jesper is even na mij ook zijn contract gaan tekenen. Hij wordt mijn rechterhand. Samen met de andere stafleden moeten we zo snel mogelijk terug naar het hoogste niveau. Waar we thuishoren. Med venlig hilsen fra jeres fodboldtræner, Ole Spoiler Verrassing!! Dit hadden jullie allemaal niet zien aankomen he? Hiermee komt de proloog van deze novelle ten einde en duiken we de FM-wereld in. Daarmee stopt ook de Romeins nummering en starten we vanaf morgen/overmogen met post #1. - Taglijst: @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr @Tim Windt@Djurovski@Kyrill Wil je opgenomen/geschrapt worden in de taglijst, laat het even weten en we'll make it happen. - Reacties: @Tim Windt: Thanks Tim! Vind je het soms niet te grote brokken tekst? @Kyrill: Fijn om je te verwelkomen! Bedankt voor de mooie reactie, een extra motivatie! Moest er ooit een zoontje komen in Ole en Marja's leven, misschien toch maar even de naam 'Kyrill' overwegen? @Marius: Bedankt voor het mooie compliment! Uiteindelijk is datgene wat je beschrijft ook het hoofddoel van elk stukje. Trachten de lezer te doen vergeten dat hij aan't lezen is en eerder het gevoel te geven dat hij alles aan't beleven is. @Djurovski: Jaloers! Ben zelf enkel in Stockholm geweest in de Scandinavische landen. @Bogatyr: Verschrikkelijk... Toen ik de samenvatting keek, stonden de haren recht op mijn armen.. Eerst de euforie bij de strafschopmisser en nog geen minuut later absolute verschrikking en stilte, bah man.. 20 januari bewerkt door JoonsterkeBE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Op naar de FM wereld! Daar heb ik toch veel meer mee haha. Goed geschreven stukken overigens! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari De ondertussen al verwachte aankondiging inderdaad ... maar weer weet je het erg fijn te verwerken en te brengen! Ole's batterijen zullen ondertussen wel opgeladen zijn, en dat za ook nodig zijn om de ploeg in korte tijdspanne klaar te stomen voor het echte werk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Echt een geweldige manier hoe je dit aan het brengen bent. De leuke plaatjes zijn voor mij echt een prachtige meerwaarde! Nu uitkijken naar je FM SKills! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 17 januari Share Geplaatst 17 januari Tijd om naar de FM wereld te gaan, als je dat net zo weet te brengen als de proloog dan is dat zeker iets om naar uit te kijken. De lange stukken tekst zijn voor mij persoonlijk niet vervelend zolang het maar een doel heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 18 januari Auteur Share Geplaatst 18 januari (bewerkt) Een warm bedankje aan het huis van @Richarð. voor onderstaande prachtige banner. #1 - OMSTRUKTURERINGERNE Voorlaatste dag in Malaga vandaag. Nog één week en dan openen we de deuren. Ik had zojuist Ole Jann (Kappmeier, Directeur Voetbalzaken) en James (Gow, Technisch Directeur) aan de lijn. De kern voor volgend seizoen is klaar. En ook in de bovenkamers en op gebied van technische staf hebben zich de nodige veranderingen voorgedaan. Dat Mathias Haugaasen en Oscar Hiljemark geen toekomst meer hadden in de Aalborgse personeelskamer was me eind vorig seizoen al duidelijk. Het vertrek van Head of Youth Jacob Larsen had ik echter niet meteen zien aankomen. Ik ken hem al sinds mijn aankomst in Aalborg twee jaar geleden en kon goed met hem opschieten. Ik was dan ook blij te horen dat het op zijn initiatief was. Hij ging werken voor 1.FC Nürnberg. Z'n kinderen waren nu het huis uit en zijn vrouw, een Duitse, groeide op in de buurt van Fürth, niet ver van Nürnberg. In de zoektocht naar Jacob's vervanger stuitte James op de sollicitatie van ene Stig Moholt. Voor hem een onbekende, maar ik kende Stig al. Ik heb met hem gestudeerd in Londen. Stig is een echte teamspeler en zijn enthousiasme voor voetbal werkt aanstekelijk op zijn hele omgeving. Wat hem onderscheidt, is zijn diepgaande kennis van tactieken en spelersontwikkeling, die hij graag deelt tijdens discussies en trainingssessies. Buiten het voetbalveld is Stig een vriendelijke en toegankelijke persoon, altijd bereid om anderen te helpen en zijn passie voor het spel te delen. We hadden al even contact via Whatsapp. Het wordt ongetwijfeld een leuk weerzien. In-game screenshot van Head of Youth Stig Moholt Ook de top van het rekruteringsteam ziet er sinds de komst van Thomas (Hitzlsperger, Algemeen Directeur) eind vorig seizoen helemaal anders uit. Via "Sports Strategy Excellence 22" verwierf Hitzlsperger met zijn zakenpartners 20% van de aandelen van de club. Thomas is groot voorstander van het Duits 50+1 model. Het Duitse eigendomsmodel is soms omstreden, maar wordt al lang door Duitse fans beschermd als een heilig fundament van hun spel. Met geld uit het Midden-Oosten dat het voetbal overspoelt, staat het model steeds meer onder druk, en toch blijven Duitse clubs concurrerend in Europese competities. Europees voetbal is momenteel een ver van ons bed show in Aalborg, maar het gaat om het idee. Net als Thomas zie ik ook de angst van mensen dat 'hun' club in handen komt van het verkeerde soort mensen, in een consortium dat de club misschien niet zal leiden in het beste belang van de fans. Uiteindelijk is het zoals elk bedrijf, je moet geld inzamelen om kwaliteitsspelers te kopen, goede talenten te vinden, op te leiden en te koesteren, een goede manager te vinden, en succes naar de club te brengen. Uiteindelijk is dat wat mensen het meest waarderen, maar tegelijkertijd zijn voetbalclubs, zoals ik heb ervaren, er voor de gemeenschap. Dat is een sterk gevoel. Je maakt deel uit van de gemeenschap en dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Ons rekruteringsteam staat onder leiding van Directeur Voetbalzaken Ole Jann Kappmeier en Hoofd-Scouting Julius Nagel. Samen leiden ze een team van 5 scouts dat in de loop van de degradatieplay-offs van afgelopen seizoen al volop bezig was met de samenstelling van de kern voor dit seizoen. Aan inkomende kant werd er niet met geld gegooid, terwijl er toch wel zo om en bij de 3.4 mln. € aan uitgaande transfers werd gerealiseerd: Theo Sander (18, 1.1mln. €, FC Kopenhagen), Allan Sousa (26, 1.35mln. €, Al-Ula), Louka Prip (26, 650dzd. €, Konyaspor), Anosike Ementa (21, 130dzd. €, Viborg FF) en Kasper Høgh (22, 180dzd. €, Stabæk). De volledige som werd gebruikt om een schuld terug te betalen, waardoor de openstaande nettoschuld nu nog zoiets van een 3 mln. € bedraagt. Citaat 2023 2024 SPILLERTRUPPEN MÅLMAND | 1. Josip Posavec (CRO, 27), 22. Rody de Boer (NED, 26) FORSVAR | 3. Jakob Ahlmann (DEN, 32), 4. Lars Kramer (NED, 23), 15. Diego Caballo (ESP, 29), 20. Kasper Jørgensen (DEN, 23), 26. Rasmus Thelander (DEN, 31), 31. Anders Noshe (DEN, 17), 34. Sebastian Otoa (DEN, 19), 41. Jacob Buus (DEN, 18) MIDTBANE | 6. Per Skjelbred (NOR, 36), 8. Melker Widell (SWE, 21), 10. Lucas Andersen (DEN, 28), 14. Malthe Højholt (DEN, 22), 16. Richard Odada (KEN, 22), 19. Daniel Ask (SWE, 24), 22. Jeppe Pedersen (DEN, 22), 36. Sebastian Stahlfest (DEN, 19) ANGREB | 9. Nicklas Helenius (DEN, 32), 11. Tim Prica (SWE, 21), 17. Christian Bassogog (CMR, 27), 23. Younes Bakiz (MAR, 24), 27. Emmanuel Toku (GHA, 22), 38. Oliver Ross (DEN, 18) Screenshot: Spillertruppen Sæson 2023-2024 Spoiler Langs inkomende kant mocht ik in totaal 8 spelers verwelkomen, 6 transfervrij en 2 op huurbasis. Mijn telefoon stond niet stil de afgelopen, tot ergernis van mama en Marja. Het eerste gesprek voerde ik met Diego Caballo (29), een Spaanse aanvallend ingestelde linksback, genoot zijn opleiding bij Castilla. Kan blijkbaar een aardig potje ballen, maar omwille van privéredenen vorig jaar in Sydney FC (Australië) gevoetbald. Daags nadien had ik Rody de Boer (26) aan de lijn. Rody is een Hagenaar en maakte vorig seizoen deel uit van Roda JC, waar hij voornamelijk tweede doelman was. De ochtend erna werd mijn fietsritje met papa verstoort door een facetime van Ole Jann. Hij zat op de club samen met twee kersverse Zweedse aanwinsten voor ons middenveld. Daniel Ask (24) is een 1.90m lange hardwerkende offensief ingestelde middenvelder en was basisspeler in Vasteras dat vorig jaar de promotie naar de Allsvenskan behaalde. Melker Widell (21) maakte halverwege vorig seizoen de overstap van de jeugd van Malmö FF naar Landskrona en zorgde er met zijn creativiteit mede voor dat de tot degradatie veroordeelde ploeg zich naar de zevende plek in de Superettan (tweede klasse) kon knokken. Tijdens het facetimen wist Ole Jann me ook te vertellen dat de huurovereenkomsten van de linksvoetige flankaanvaller Emmanuel Toku (23, OH Leuven) en box-to-box middenvelder Richard Odada (22, Philadelphia) later die dag zouden worden ondertekend. En dan waren er nog de transfers van Per Skjelbred (36) en Christian Bassogog (27). Laat ik beginnen met Per. Per Ciljan Skjelbred staat hier bij ons in Scandinavië vooral bekend als één van de boegbeelden van de Noorse topclub Rosenborg BK (281 wedstrijden, 3 titels, deelname UEFA-Cup 08/09). Daarbovenop heeft de centrale middenvelder ook zeven jaar Bundesliga ervaring bijeen gegaard in Hamburger SV en Hertha BSC. Hoe komt zo iemand op 36-jarige leeftijd in godsnaam nog in Aalborg terecht hoor ik u denken! Wel... Wat sommigen al eens durven vergeten is dat een voetballer ook een gezin heeft. Per's vrouw is blijkbaar nogal hooggeschoold in de Chemie en had een jobaanbieding van de AAU (Aalborg University) op zak als hoofd van het departement Chemie. Per zocht contact met Ole Jann en van het één kwam het ander. Het telefoongesprek met Per en Ole Jann duurde lang, langer dan de andere. Per zat in Noorwegen al in een ver stadium van zijn UEFA trainerscursussen en wou die hier in Denemarken afmaken. We hadden het over zijn rol in de kleedkamer en langs het veld, dat die wel eens groter kan zijn dan zijn rol op het veld. Voor Per was dat oké. Dan de verloren zoon, Christian Bassogog. Met 6 mln. € is hij tot op de dag van vandaag nog steeds de duurste uitgaande transfer die Aalborg BK realiseerde. De Kameroener kwam in de zomer van 2015 als 19-jarige jongen over van het Amerikaans Wilmington. In anderhalf jaar tijd ontpopte hij zich tot lieveling van het Aalborgse publiek. Hij deed het zo goed dat hij op de radar kwam van verschillende Franse subtoppers, maar... dus ook het Chinese HN Jianye. Gek gemaakt door al de nulletjes waarmee hij toen als 21-jarige werd geconfronteerd, koos hij voor een Aziatisch avontuur. Nu, meer dan zeven jaar later, wil hij terug naar Europa. Oorspronkelijk stond hij weigerachtig tegen een terugkeer naar ons. Maar toen we hem ons plan uitlegden en hem een transfer naar één van de grote 5 competities zeker niet in de weg zullen staan als die kans zich voordoet, zou hij het overwegen. Deze morgen was hij klaar met overwegen en zette hij zijn krabbel onder een tweejarig contract. Straks maar eens bellen. Morgen nog één dagje genieten, Ole Spoiler We betreden langzaam de wereld van FM. Nog geen resultaten en wedstrijden. Dat komt nog. Stig Moholt: Ik denk dat ik nog niet vaak zo'n geluk gehad heb met het tekenen van een Head of Youth aan het begin van mijn save. Stig Moholt is van nature een Directeur Voetbalzaken (???) en was daarom waarschijnlijk geïnteresseerd in een job bij ons. Het verwonderde mij in elk geval dat hij wou komen als hoofd jeugopleidingen. Transfergewijs: de vrije transfers van Per Skjelbred en Christian Bassogog zijn in-game transfers. De rest van zowel uit- als ingaande transfers vonden in de realiteit ook plaats. Gelet op het exorbitant hoge actuele transferbudget van 0 € viel er niet veel handel te voeren. De focus van de club ligt duidelijk op het afbetalen van de nog openstaande schuld. - Taglijst: @Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr @Tim Windt@Djurovski@Kyrill Wil je opgenomen/geschrapt worden in de taglijst, laat het even weten en we'll make it happen. - Reacties: @MNie: Bedankt man! Voor echte in-game resultaten of dergelijke is het nog even wachten tot de volgende post. @Marius: Veel tijd is er niet bepaald nee. Doen wat we kunnen in de komende drie weken en dan zien we wel of we klaar zijn. @Bogatyr: Thanks, vind de grafische toevoegingen ook een meerwaarde en maakt het schrijven zelf ook gewoon leuker. Of de FM-skills aanwezig zijn... dat gaan we nu meemaken. @Tim Windt: Bedankt man, doen ons best! Het zullen overigens niet altijd van deze lange stukken zijn, maar dit onderwerp en de proloog an sich leenden zich daar natuurlijk wel toe. Toekomstige posts zoals maandelijkse terugblikken zullen wat meer beeld dan tekst bevatten. Het zal een soort van gezonde afwisseling zijn vanaf nu. 20 januari bewerkt door JoonsterkeBE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Leuke transfers, vooral Bassogog lijkt me een topaanwinst gezien de historie met de club. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Veel veranderingen in korte tijdspanne. De laatste twee transfers springen het meest in het oog. Uitkijken naar de eerste wedstrijden nu natuurlijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Leuke update en tranfers gedaan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Het lijkt me dat je genoeg ervaring hebt binnengehaald. Ideaal om een geweldig seizoen te draaien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tim Windt Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Goede transfers gedaan en de andere veranderingen omtrent de club lijken logisch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari (bewerkt) Voor mij zijn vele aankopen onbekend maar als ze beter zijn dan de vervangers sta je ongetwijfeld voor een sterk seizoen. 18 januari bewerkt door Lensherr Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Prima transfers gedaan hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten