Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

DoF – FC Schalke 04

JLS

Aanbevolen berichten

Citaat

DoF-stijl
Deze game wordt niet gespeeld als zijnde een manager, maar als director of football/technisch directeur. Dit houdt in dat ik me uitsluitend bezig ga houden met de samenstelling van spelers en staf van de verschillende elftallen en me daarbij dus volledig focus op de randvoorwaarden. Alle verantwoordelijkheden die te maken met opstellingen en trainingen laat ik dus volledig over aan de assistent manager die in praktijk dus als manager zal fungeren. Aangezien ik er voor de lange termijn zit heb ik er met de editor voor gezorgd dat ik onontslaanbaar ben en dat de (assistent)manager de maximale contractduur heeft. Zo wordt deze niet meteen door de eerste de beste club weggehaald om daar een functie met beduidend minder verantwoordelijkheden uit te voeren. Dit zorgt mijn inziens voor wat extra realisme.

De huidige directeur voetbalzaken, technisch directeur en assistent-managers zijn allemaal ontslagen en ik speel met de modus 'Jouw Eigen Wereld'.

spacer.png

FC Schalke 04
Het Duitse Schalke 04 is een van de slechtst geleide clubs ter wereld. Ondanks een modern stadion, enorme fanbase en uitstekende jeugdopleiding is de club inmiddels afgedwaald naar de Tweede Bundesliga. De enige constante factor binnen de organisatie vormt het paniekvoetbal wat in spreekwoordelijke zin consequent gespeeld wordt. Door een infuus van gas-roebels uit Rusland kon men nog een tijd lang het een en ander verbloemen, maar sinds er een oorlog in Oekraïne woedt is deze geldstroom verboden. Sindsdien gaat het van kwaad tot erger met als meest recente dieptepunt een tweede degradatie naar de Tweede Bundesliga in drie jaar.

In deze MU-gids wat meer toelichting over de club.

Financiën
Aan het begin van de game stat de club zo’n 117 miljoen in het rood en staat er een lening van 65 miljoen uit bij de bank, hierdoor bedraagt de netto schuld ruim 182 miljoen euro. De loonlast bedraagt ruim 25 miljoen waar nog 2 miljoen rek in zet. Gezien het totale gebrek aan cashflow wordt het een enorme uitdaging om niet onder curatele van een bewindvoerder komen te gaan.

Financiële doelstellingen seizoen 1:

• Niet onder curatele komen te staan. Tijdens een curatelestelling wordt immers alles van waarde door de bewindvoerder in belang van de schuldeisers verkocht;
  • Ten minste 10 miljoen euro bezuinigen op de salariskosten. Enerzijds om de kosten te drukken, anderzijds om financiële ruimte te waarborgen om contracten van talentvolle spelers te kunnen verlengen;
  • Ten minste 15 miljoen uit de transfermarkt halen door spelers te verkopen;
  • Ten minste 15 miljoen aan prijzengeld binnen halen (eindpositie 4 t/m 15).

Het behalen van deze doelen zal betekenen dat er ten minste 40 miljoen euro aan bezuinigingen gerealiseerd zijn aan het einde van het seizoen.

Technische staf
De club heeft een voorkeursformatie van 4-2-3-1 VM AM Breed. Om structurele rust te creëren ga ik op zoek naar een manager die in deze formatie wil spelen. Ik verwacht dat er in de transferzomer flink gesaneerd gaat worden waardoor de kwaliteit van de selectie achteruit gaat. Om een verschil te maken ten opzichte van andere clubs moet de manager de spelerskwaliteiten goed kunnen beoordelen en tactisch stevig onderlegd zijn. Bij voorkeur is de manager Duits, maar wanneer deze uit een van de buurlanden komt is dit ook prima. Wellicht biedt de toekomst wel ruimte voor een jonge 4-2-2-2 ‘konzepttrainer’ uit de Red Bull-school, maar voor nu is het eerst zaak een solide basis te creëren. 
Met oog op de kosten worden er bij verlenging van bestaande contracten van stafleden geen salarissen verhoogd. Wellicht kan daar – mocht er aan het einde van het seizoen promotie zijn bereikt – van afgeweken worden.

Doelstellingen technische staf:

• Een geschikte manager aanstellen;
  • Geen overige extra kosten voor de technische staf toestaan.

Transfers
Dit seizoen verwacht ik geen inkomende transfers. Voor de toekomst heb ik echter wel een aantal kaders bepaald voor mogelijke aanwinsten.

• Minimum leeftijd 21: hierdoor krijgen (eigen) jeugdspelers meer kans om door te stromen;
  • Maximum leeftijd 27: hierdoor behouden contracten waarschijnlijk restwaarde;
  • Gezien de club- en regiocultuur moeten spelers een hoge rating hebben voor inzet, teamgeest, vastberadenheid en uithoudingsvermogen;
  • Spelers zijn bekend met de Duitse taal of zijn afkomstig uit/actief in een van de buurlanden van Duitsland.

Mocht de club enigszins in rustig vaarwater zijn beland, kan er incidenteel van bovenstaand afgeweken worden.

Sportief
Een keiharde doelstelling bepalen is nog voor nu nog lastig aangezien er nog flink wat spelers zullen vertrekken. Echter verwacht het ‘umfeld’ van de club een kampioenschap en daarmee een directe terugkeer naar de Bundesliga. Een promotie en de bijhorende inkomsten zouden financieel weer een stap in de goede richting zijn. Daarnaast biedt een succesvol seizoen in een lagere klasse natuurlijk de mogelijkheid om (jonge) spelers te ontwikkelen. 

Sportieve doelstellingen:

• Competitie: een plek in de top 3 met hopelijk directe of indirecte promotie;
  • Beker: geen prioriteit;
  • Drie spelers met een leeftijd onder de 22 jaar spelen in tenminste 30 wedstrijden mee.

Next:

• Wie wordt er (assistent) manager?
  • Wie vertrekken er allemaal?
  • Komt de club onder curatele te staan?
  • Hoe verloopt de eerste seizoenshelft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Seizoen 1: eerste helft

Nieuwe manager
Zoals in de eerste update reeds aangegeven werd er in eerste instantie gezocht naar een Duitse manager die als voorkeursformatie 4-2-3-1 VM AM Breed heeft. Helaas was de keuze niet bepaald reuze en werd er buiten de landsgrenzen gezocht. Al snel viel het oog op Marcel Bout. Hoewel deze 61-jarige Nederlander uitsluitend en kortstondig bij Telstar op eigen benen heeft gestaan, heeft hij lange tijd dienst uitgemaakt van de entourage van Louis van Gaal. Bij AZ, FC Bayern, Nederlands Elftal als Manchester United bekleedde Bout de functie van assistent, waarna hij bij de laatstgenoemde club later geruime tijd dienst deed als (tactisch) scout. Bout is met name sterk in werken met jonge spelers, people-management, spelerskwaliteiten beoordelen en beschikt over een hoge tactische kennis. Ik zie in Bout – om met Sven Mislintat’s woorden te spreken – een potentiële overperfomer en heb hem dan ook een 3-jarig contract aangeboden met een flinke premie en salarisstijging wanneer de club promoveert.

spacer.png

Transfers
Het voegt weinig toe om het hele lijstje af te lopen, maar iedereen die duur of oud was mocht vertrekken. Daarnaast werd er ook geld verdiend aan spelers waarvan het contract na dit seizoen afliep. Opvallend; Luca Podlech – de niet zo talentvolle keeper van het -19 team – verdiende zon 300k per jaar. Aufwiedersehen!

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Financiën
Mede door een flinke uittocht van spelers werd een direct faillissement afgewend. Het bestuur wist de financiën te herstructureren. Hierdoor staat de club op 31 december nog maar 8 miljoen in het rood. De netto schuld bedraagt nu 194 miljoen euro en maandelijks dient er tot medio 2048 625.000 euro per maand aan de banken betaald te worden. Dit geeft de club weer wat lucht.

spacer.png

Verloop eerste seizoenshelft
Al met al was het team niet heel constant, maar blijft het keurig in het spoor van de twee koplopers. Het bekeravontuur zat er heel snel op, maar dat is tegen een club als Bayer Leverkusen ook niet zo heel bijzonder. De uitblinker van de eerste

seizoenshelft was aanvaller Kenan Karaman.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Next:
•    Komen- of vertrekken er nog spelers?
•    Komt er een promotiefeestje?
•    Hoe ontwikkelen de jonge spelers zich?

Op 12-4-2024 om 09:52 zei Marius:

Interessante maar pittige uitdaging! Succes!

Thanks!

19 uur geleden zei chrisje1993:

Leuke uitdaging waar ik zelf ook nog aan gedacht heb om aan te gaan. Ben benieuwd wat je gepresteerd krijgt met Schalke!

We gaan het meemaken. De gestelde kaders maken korte termijnsucces wat onwaarschijnlijker.

19 uur geleden zei Djurovski:

Zeer interessante invalshoek

Yes, zag zoiets op het si-forum voorbij komen. Ik ben benieuwd of en hoe lang deze manier van spelen boeiend blijft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Seizoen 1: tweede helft

Transfers
In de winter werden er nog eens twee spelers verhuurd. Daarnaast werd het contract van de 38-jarige tweede doelman Michael Langer ontbonden. Hij wilde meer speeltijd dan hem geboden werd, maar helaas was geen enkele club geïnteresseerd om hem te huren of gratis over te nemen. 

spacer.png

Verloop tweede seizoenshelft
Na een prima trainingskamp in de Spaanse zon schoot de ploeg uit de startblokken. Maar liefst zeven achtereenvolgende wedstrijden werden gewonnen en de concurrentie liet in deze fase flink wat punten liggen. In maart was er echter een flink verval te zien, maar gelukkig was de voorsprong ruim genoeg om het kampioenschap binnen te hengelen. SV Elversberg verast met een hele knappe tweede plek en daarmee de tweede directe promotie op rij. De andere crisisclub in de competitie - Hamburger SV – versloeg in de play-off Werder Bremen en keert daarmee voor het eerst in lange tijd terug in de Bundesliga.

spacer.png

spacer.png

spacer.png

Na de winterstop viel vooral het spel van Marvin Pieringer op. De spits werd uiteindelijk gedeeld topscoorder van de Tweede Bundesliga met 19 doelpunten.

Ontwikkeling jonge spelers
Met name de ontwikkelingen van de 20-jarige middenvelder Mattes Hansen en 18-jarige aanvaller Assan Ouédraogo vielen op. Beide spelers tekenen aan het einde van het seizoen een sterk verbeterd contract.

Doelstellingen
Financiële doelstellingen ✔
Doelstellingen technische staf ✔
Sportieve doelstellingen ✔

Komend seizoen
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Het was een uitermate succesvol seizoen, maar de financiële situatie is nog te precair om meteen door te pakken. Komende zomer zal met name in het teken staan van het strategisch verlengen van contracten. Talenten krijgen langdurige contracten aangeboden en de wat oudere spelers kunnen ook een contract met loonsverhoging tegenmoet zien. Echter wél met relatief korte looptijden, lage afkoopsommen en degradatieclausules. Die laatste werden in het verleden nog wel eens vergeten. Aan Marcel Bout de (ondankbare) taak om met deze groep handhaving te bewerkstelligen.

Het streven is om de groep voornamelijk bij elkaar te houden en uitsluitend voor de positie van doelman versterking te zoeken. Ralf Fährmann was jarenlang een verdienstelijke clubkeeper, maar de jaren beginnen te tellen en door zijn blessuregevoeligheid mist hij nog al eens wat wedstrijden.

Een andere prioriteit vormt de technische staf. Er lopen komend seizoen nogal wat mensen uit hun contract. Een mooie gelegenheid om ook daar schoon schip te maken.

Op 13-4-2024 om 12:47 zei Djurovski:

Flink de bezem door de selectie gehaald. Qua prestaties doe jij of nou ja de assistent het meer dan prima

Helaas was het nodig. Leverde nog een hoop gedoe op met spelers die ontevreden waren door de combi extreem veel verkopen en er niets voor terug halen. Het argument dat de financiële positie van de club op het spel stond, deed de spelers niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites