Simonsav Geplaatst 8 december 2016 Share Geplaatst 8 december 2016 One Night Only (2016) Zeer fijn filmpje. Het is een samenwerking tussen debuterend Taiwanese regisseur Matt Wu en de cinematograaf die onder meer verantwoordelijk was voor het prachtige Yi Sa Bui Lai (Isabella). En het is vooral een mengelmoes geworden waarbij je in het eerste uur jezelf afvraagt welke kant het nu op gaat, maar waar het evenzeer op het einde toch mooi samen komt. Wat begint als een vrij pulpy, up tempo filmpje evolueert voorbij een aantal verschillende genres, zoals actie, naar een uiteindelijk drama. Cast is heel likeable, en de kleuren zijn fenomenaal. Ook al lijdt de film (en de regisseur) nog aan wat kinderziektes, toch is dit een zeer geslaagd debuut. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 8 december 2016 Auteur Share Geplaatst 8 december 2016 Happy People: A Year In the Taiga Gave documentaire van Werner Herzog en Dmitry Vasyukov. Waarom? Het volgt een jaar lang het leven in Siberie van een aantal pelsjagers en Kets die in barre omstandigheden moeten overleven. Ten tijden van winter zelfs -50 graden celcius. Maar die mensen hebben ook veel lasten niet... Geen belastingen betalen, geen telefoon, geen radio, geen televisie, geen stroom bij vlagen. Ze maken vrijwel alles zelf op misschien een cirkelzaag na zowat. Mooi om te zien is hoe Gennady zijn eigen ski''s maakt en daarbij o.a verteld dat het teer er pas op kan nadat het helemaal verhit is in vuur. Zodat het goed buigt en niet snel breekt. De pelsjagers keren enkele periode terug naar hun gezin maar zijn vooral op zichzelf aangewezen. Zomer brengt bijvoorbeeld continu een plaag van muggen waarbij je zelf, je hond en je kinderen hun gezicht met teer in moet smeren en 's winters moet de hond 150 kilometer rennend afleggen en doet de pelsjager dit op de sneeuw scooter. Deze documentaire geeft een goed beeld hoe de mensen in Siberie leven. Spijtig om te zien is bijvoorbeeld dat de Kets mede door overmatig alcohol gebruik van Benzine Vodka hun eigen vakmansschap verleerd zijn. De vertellende stem van Herzog is heerlijk rustgevend en veelal met alleen maar belangrijke informatie. En ja de titel is nog eens waar ook. Ze maken er het beste van zijn volledig autonoom/onafhankelijk. Zou deze documentaire zeker aanraden en mensen die ik spreek over films. 4/5 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 8 december 2016 Share Geplaatst 8 december 2016 Bai Ri Gaobie (Zinnia Flower, 2015) Starry Starry Night zullen een aantal onder ons hier nog wel kennen, de prachtige film van regisseur Tom Lin uit 2011 staat elk jaar toch weer in een aantal lijstjes bij de FMovie. Dat was tot voor kort ook zijn laatste film, daarna werd het een aantal jaar stil rond de man. Reden daarvoor: in 2012 verloor hij zijn vrouw na een lange ziekte. Dat lange rouwproces heeft hij vervolgens als inspiratiebron gebruikt voor zijn nieuwste film. En dat is er duidelijk aan te zien; weg zijn de frivoliteit en de kleuren, dat alles heeft plaatst gemaakt voor een heel somber en ingetogen drama over twee mensen die bij hetzelfde auto ongeluk hun geliefde verliezen en daarmee om moeten proberen gaan. Lin maakt het nooit echt té emotioneel en behandelt zowat elke scene met een ongelofelijke subtiliteit, zodat je haast bijna zijn pijn door het scherm voelt komen. Ruime 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 10 december 2016 Share Geplaatst 10 december 2016 Miss Bala (2011) Mexicaanse misdaadfilm over een jonge vrouw die wil meedoen aan een lokale missverkiezing maar door omstandigheden in de greep raakt van een cartel die de buurt terroriseert. Laatste jaren zie je toch wel een opkomst van dit soort films, vind het zelf ook een uitermate boeiend onderwerp en het is ook een ideale achtergrond om tegenwoordig een film tegen te draaien. Miss Bala voelt ook doorgaans lekker realistisch aan en toont echt heel goed de rauwe, alledaagse problemen van een doorsnee Mexicaanse stad die gebukt gaat onder de corruptie. Alleen is het soms een beetje lastig om te zien dat het hoofdpersonage alleen maar oerdomme beslissingen maakt, alleen maar in het belang van de film, althans zo voelt het. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Justin Geplaatst 12 december 2016 Share Geplaatst 12 december 2016 Nocturnal Animals van de week gezien. Vooral erg mooi gemaakt met fraaie beelden. Gyllenhaal en Adams spelen prima hoofdrollen, maar voor mij blonken vooral Michael Shannon en Aaron Taylor-Johnson uit in hun bijrollen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 12 december 2016 Share Geplaatst 12 december 2016 Taylor-Johnson heeft er zelfs een Globe-nominatie voor gekregen. Ik vond alleen Shannon wel nog wat cooler, maar een nominatie voor een van de twee is al tofjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hansje Geplaatst 13 december 2016 Share Geplaatst 13 december 2016 (bewerkt) Batman Unlimited; Animal Instincts (Butch Lukic, 2015) **½ Stukje minder volwassen dan de andere Batman-animatie die ik al heb gezien, en daarom ook wat minder interessant. Geen ethische vragen of Batman die met zichzelf in de knoop ligt hier, maar een simpel 'Slechterik wil Gotham vernietigen'-verhaaltje. Genoeg actie, paar grapjes en de 75 minuten vliegen zo voorbij. Slecht is het allemaal niet, maar echt goed ook niet. Middelmaat, dus. 13 december 2016 bewerkt door Hansje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 13 december 2016 Share Geplaatst 13 december 2016 You Instead (2011) Best aardig (Dans)filmpje nog die zich afspeelt op een festival, en waarbij de leadzanger van een band op een lullige manier letterlijk vastgeketend raakt aan een ditto zangeresje en dus de hele dag en nacht aan elkaar vasthangen. Het is heel erg voorspelbaar, dat wel, maar de hele festivalsfeer en het spontane acteren maakte het gewoon een aangenaam kijkstukje. 3* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 13 december 2016 Share Geplaatst 13 december 2016 Kyôshin (Mirrored Mind, 2005) Heel intrigerend stukje contamplatieve cinema. Ook heel moeilijk om al meteen een mening te vormen die alles omvat. Ook moeilijk te omschrijven waar het precies over gaat. Lijkt een soort van spirituele zoektocht in de ziel van een depressieve vrouw. Daarin beginnen graven kan vreemde en onlogische dingen opleveren en dat heeft de regisseur wel proberen op beeld over te zetten. Natuur speelt een belangrijke rol, en hier en daar krijg je soms echt prachtige beelden te zien. De zweverige ondertoon er nog eens bij maakt dat je het zware thema gek genoeg bij momenten erg relaxt beleeft. Alsof je ergens in een alternatieve dimensie bent belandt. Maargoed, dat is het eerste wat bij me opkomt. Niet meteen een heel duidelijk standpunt dus. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 14 december 2016 Share Geplaatst 14 december 2016 Sara (1993) Iraans drama en een beetje een voorloper op het werk van Asghar Farhadi. Ook hier een menselijk drama, zij het minder dramatisch, dan wat we in Farhadi zijn films voorgeschoteld krijgen en waar familie eer een belangrijke rol in speelt. Maar waar het qua themathiek zeker een erg rijke film is, is het acteerwerk eigenlijk nog in niets te vergelijken met wat we in de films van Farhadi zien. Die zijn grootste kracht is alles uit zijn personages halen en dat heb ik hier gemist. Sommige momenten voelen ook gewoon een beetje knullig aan en dat kan niet de bedoeling zijn in een drama. 3* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 14 december 2016 Share Geplaatst 14 december 2016 Zeker komkommertijd op je werk, Siem? Zoveel filmpjes de laatste tijd. Ik sta nog maar op eentje deze maand. :cab: Vrijdag eindelijk weer ff een dagje niks, maar dan ga ik Game of Thrones S06 denk ik eindelijk eens opzetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 14 december 2016 Share Geplaatst 14 december 2016 Nee, niks met werk te maken eigenlijk. Op één of andere manier wakkert de eindejaarssfeer mijn zin in film ontzettend aan ;sm; vandaar dat ik er de laatste tijd wel makkelijk 2 op een avond kan opzetten. Dat en het feit dat mijn downloadmap echt wel eens moest beginnen afslinken ipv toenemen. ;c En ik had me ook voorgenomen om weer eens wat vaker reviewtjes te posten ook, dit topic kan het wel gebruiken. Dus ik hoop dat het geapprecieerd wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 14 december 2016 Share Geplaatst 14 december 2016 Door mij altijd, dat weet je. (y) Zou ook graag wat meer posten, maar dan moet ik eerst meer kijken. Heb trouwens toch een perspas aangevraagd voor het IFFR, dat kon nu wel weer. ;c Eens kijken of ik er dit jaar wel tijd voor heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 15 december 2016 Share Geplaatst 15 december 2016 Alamar (To The Sea, 2009) Een heel minimalistisch filmpje: vader neemt zijn jonge zoon mee om een tijdje op zee te gaan leven, weg van de drukte en het stadsleven die hij bij zijn moeder heeft. Sommigen zullen er vast een existentieel kunstwerkje in zien maar dat gaat mij toch iets te ver. Dat wil niet zeggen dat ik het matig vond, integendeel. Het is echt wel een film waar je zelf ook rustig van wordt. Hele mooie beelden, gecombineerd met het doorlopende geluid van het water, het heeft bij momenten iets docu-achtig. Ook wel aandoenlijk hoe het jongetje met de hele situatie omgaat en zich meer en meer weet aan te passen aan een compleet ander soort leven dan wat hij gewoon is. Leuk om zien, maar het hoefde niet heel lang te duren, en dat deed het uiteindelijk ook niet ;sm; 3* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 16 december 2016 Share Geplaatst 16 december 2016 Respire (Breathe, 2014) Melanie Laurent is naast actrice en zangeres tegenwoordig ook al regisseuse. Met deze film bewijst zo ook wel meteen er aanleg voor te hebben. Respire begint als een film over 2 Franse meisjes op een highschool die in korte tijd een diepgaande vriendschap opbouwen maar evolueert gaandeweg naar een drama over jaloezie, bedrog en emotionele manipulatie. Thematisch niet de meest originele film maar Laurent weet er wel een zeer intense film van te maken en haalt vooral ook het beste uit haar twee hoofdrolspeelsters. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 17 december 2016 Share Geplaatst 17 december 2016 Personal Shopper (2016) - Een film met deze titel, en Kristen Stewart in de hoofdrol, je kunt je er vast wel iets bij voorstellen. Maar wat je ook denkt, dat is het gelukkig niet geworden. Het is meer een mix tussen drama en (milde) horror, over een jonge vrouw die na het verlies van haar tweelingbroer wacht op een teken van hem voor ze verder kan met haar leven. Die mix werkte wel niet altijd even goed, en ik denk dat ik na afloop nog altijd niet echt het idee had dat ik wist waar het nu precies heen ging, maar toch vond ik het een erg doenbare film eigenlijk. Had vooral ook te maken met een uitstekende Stewart. 3* Spectral (2016) - Verrassend fijn Netflix filmpje. Beetje het Edge of Tomorrow gevoel, een film over oorlog en een 'supernatural' element waar je niet zoveel van verwacht maar uiteindelijk best tof blijft te zijn. 3* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 17 december 2016 Share Geplaatst 17 december 2016 Always Shine (2016) Zeer wazige film over 2 vrouwen, allebei jonge actrices, die zich terugtrekken in een huis in de bossen om hun vriendschap nieuw leven in te blazen. Maar tussen de twee hangt een zekere jaloezie die zich steeds meer begint op te dringen. Het begin is goed maar de film wordt hoe langer het duurt alleen maar vager tot op het punt dat ik betwijfel of de regisseur zelf nog wist hoe het nu precies in elkaar zat of hoe het moest aflopen. Waarschijnlijk iets teveel naar Persona gekeken denk ik. 2.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Justin Geplaatst 19 december 2016 Share Geplaatst 19 december 2016 Ziet er mooi uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 20 december 2016 Share Geplaatst 20 december 2016 Inch'Allah (2012) Drama over een jonge dokter, gespeeld door Evelyn Brochu, die in Israel woont maar net over de grens in Palestina werkt in een vluchtelingenkamp. Ze zit dus letterlijk tussen twee vuren in, haar vrienden aan de ene kant, en de families die ze leert kennen aan de andere kant. En hoe verder de film vordert, hoe moeilijker het wordt voor haar om neutraal te blijven en haar werk te doen zonder een kant te kiezen. Probleem is echter dat de film al dan niet bewust voor jou als kijker wel zo'n beetje de keuze maakt. Verder wel een prima filmpje, met een as usual zeer sterke Brochu. 3* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Malinwa Geplaatst 21 december 2016 Share Geplaatst 21 december 2016 (bewerkt) Rogue One Wat was dit een verademing tegenover The Force Awakens. Niks copy paste gedrag en niks whiny bad guy. Gelukkig krijgen we in ruil voor dat vehikel saaie personages en een eerste uur dat bol staat van vermoeide overexposed gelul over een plan. Wacht, wat? Ja, deze film heeft serieus zijn fouten. Maar eens je dat moeilijke begin doorgeworsteld bent geraakt, zit je maar beter klaar voor een geweldig avontuur dat 'The face of war' redelijk efficiënt schetst. Ja, vanaf dan was het volop genieten en nergens is het voor mij vanaf dan echt ingezakt. Duidelijk dat het verhaal hier op de tweede plaats komt en de geslaagde visual storytelling van Gareth Edwards doorsluimert. Tot slot: misschien wel de Star Wars-film die het minst op een Star Wars-film lijkt van allemaal, maar in de plaats krijg je mijns inziens wel een enorm geslaagd sci fi-epos. Al blijven die verjongingscomputereffecten mijn nachtmerries achtervolgen. 8.3 22 december 2016 bewerkt door Malinwa Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 21 december 2016 Auteur Share Geplaatst 21 december 2016 Rogue One Na de eerste trailers had ik zoiets moet dit nou? Toen kwamen ineens reacties als ''beste Star wars film ooit'' ''Beter/gelijkwaardig'' aan Empire Strikes Back. Nou het is geen van dat alles. Wat een teleurstelling zeg. Had leuke stukjes maar die zaten veelal in de trailer. Een Mexicaan, manke/bijna dode donker persoon, blinde Aziaat en een weeskind. Lijkt wel of ze allemaal excuus personages hebben gekozen. Afloop is natuurlijk voor de film al bekend ook, dat helpt ook niet. Vond het bij vlagen veels te onserieus en dat alles uur lang een plan om een plan te stelen. 6.3 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 22 december 2016 Share Geplaatst 22 december 2016 Deepwater Horizon (2016) Lone Survivor, maar dan op een boorplatform Regisseur Peter Berg weet onderhand wel al hoe je een waargebeurde rampenfilm moet maken. Enige reservatie die ik na afloop was dat hij misschien zelfs net iets te weinig de tijd heeft genomen om nog wat dieper op de gebeurtenis in te gaan. Al is de film uiteindelijk wel goed geproportioneerd, in dat Berg geen enkel aspect verwaarloost om het spektakel boven alles te plaatsen. Karaktervorming is prima, net als setup van de plek van de ramp en de uiteindelijke gebeurtenis zelf. Vakwerk. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 24 december 2016 Share Geplaatst 24 december 2016 Carne Trémula (Live Flesh, 1996) Een ondertussen al wat oudere maar wel typische Almodóvar die letterlijk teert op het zuiderse temperament van de personages. Dan loop je wel het risico dat het uit de hand loopt en melodramatisch wordt maar dat gebeurt hier eigenlijk nooit. En das toch de grote kracht van zo'n Almodóvar, dat hij net altijd flirt met die grens maar wel perfect weet hoe daar niet over te gaan. Lekker filmpje. 3.5* Nocturnal Animals (2016) Fijne thriller van A Single Man-regisseur Tom Ford die heel wat lof oogstte de afgelopen maanden. Heel erg stylish geschoten en ook qua sound zeer verzorgd, maar inhoudelijk was ik niet helemaal overtuigd. Wel in die zin dat ik zie wat Ford voor ogen had wat het plot betreft, maar zeker naar het einde toe had ik niet meteen een bevredigend gevoel en het uiteindelijk einde bevestigde dat alleen maar. Doorheen de film werd de opgebouwde spanning mij verder ook net iets teveel onderbroken. 3.5* Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 24 december 2016 Share Geplaatst 24 december 2016 Bevredigende gevoelens zijn dan ook overschat he. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bril_idioot Geplaatst 25 december 2016 Share Geplaatst 25 december 2016 Gister Primer (2004) gekeken; vond het hele principe van [tekst]tijdreizen[/tekst] wel vet, maar in z'n geheel vond ik de film toch iets te droog/kaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten