Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Twee minuten gekeken omdat ik aan het wachten was op het programma dat volgde. Dat spuuglelijke West-Vlaamse dialect komt stillekesaan mijn strot uit. Ik kom het precies overal tegen tegenwoordig.

Het gaat niet om het West-Vlaams zelf. Ik ben West-Vlaming, en hoewel ik het niet echt kan (bij mij is het meer tussentaal) vind ik het wel mooi. Maar er zijn weinig mensen die ik ken die echt West-Vlaams spreken, en in de films is het echt dat iedereen een extreme versie gebruikt van die taal, alsof ze op het platteland werken. En de toevoeging ervan is vaak niet in de juiste context geplaatst, en meestal nutteloos en/of irrelevant.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het net leuk dat er eens wat dialect in onze series en films zit. Vroeger was het altijd van dat perfect afgeborsteld Nederlands. En bij Bevergem past dat ook wel. Het is een serie die leunt op het absurdistische, dus verwacht je ook niet dat daar een algemeen beeld van West-Vlamingen wordt geschept.

Daarbij, wat is een Matroesjka's zonder een platte Ray Van Mechelen, idem ditto voor de Familie Backeljau?. Series die bekend zijn geworden vanwege dat heerlijke accent en als je over films spreekt, Rundskop zou in mijn ogen zeker minder zijn als er niet van dat onverstaanbaar Limburgs wordt geklapt. Draagt net bij de vieze vibe van die film.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het net leuk dat er eens wat dialect in onze series en films zit. Vroeger was het altijd van dat perfect afgeborsteld Nederlands. En bij Bevergem past dat ook wel. Het is een serie die leunt op het absurdistische, dus verwacht je ook niet dat daar een algemeen beeld van West-Vlamingen wordt geschept.

Daarbij, wat is een Matroesjka's zonder een platte Ray Van Mechelen, idem ditto voor de Familie Backeljau?. Series die bekend zijn geworden vanwege dat heerlijke accent en als je over films spreekt, Rundskop zou in mijn ogen zeker minder zijn als er niet van dat onverstaanbaar Limburgs wordt geklapt. Draagt net bij de vieze vibe van die film.

Niets, en daar gaat het hem om juist. Het draait amper nog rond het plot, enkel en alleen maar rondom de taal. Bij Familie Backeljau dan toch. Het is alsof men geen goede film/serie meer kan maken zonder extreem plat te spreken. Als men enkel een film/serie kan doen slagen door er een typetje in te steken? Een tussentaal is het meest realistisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag naar Une Enfance en Mustang geweest in de bioscoop. Eerste was een relatief gewoon filmpje (sprong er niet uit), maar Mustang was dan wel weer zeer het kijken waard. Gaat om vijf Turkse zusjes die in het begin volgens westerse waardes lijken te zijn opgevoed, maar dan opgesloten (letterlijk) worden in hun eigen huis om hun voor te bereiden op hun uithuwelijking. Mooi, klein en aangrijpend drama. Blijft toch bizar dat zulke dingen nog steeds niet uit de wereld zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niets, en daar gaat het hem om juist. Het draait amper nog rond het plot, enkel en alleen maar rondom de taal. Bij Familie Backeljau dan toch. Het is alsof men geen goede film/serie meer kan maken zonder extreem plat te spreken. Als men enkel een film/serie kan doen slagen door er een typetje in te steken? Een tussentaal is het meest realistisch.

Wees blij , jullie films zijn tenminste kwaliteit. Wij hebben alleen films als Gluckauf, Simon, Borgman en Nena die er nog beetje uitspringen tussen onze verdere enorme middelmaat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wees blij , jullie films zijn tenminste kwaliteit. Wij hebben alleen films als Gluckauf, Simon, Borgman en Nena die er nog beetje uitspringen tussen onze verdere enorme middelmaat....

Dat klopt dan wel weer. De Belgische film is duidelijk beter dan de Nederlandse. En meestal zijn jullie - noorderburen - wel beter dan wij, maar in voetbal en filmmaken zijn wij voor de moment beter dan jullie. Echter kijken jullie weinig Belgische films wat me dan wel weer wat tegenvalt. Denk dat d'ardennen en black niet slecht gaan zijn... .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wus.gifEverest

everest-base-camp-movie.jpg?itok=WAErm0m2

Everest, een film waarbij je op voorbaat misschien amper zou weten of het een blockbuster of een kwaliteitsfilm zou zijn. Zelf vond ik na afloop van de film dat de film een kruising was tussen een typische oscarfilm (bvb. 127 Hours) en een film zoals Der Untergang. Het is wel iets unieks, in die zin van dat een film die zich op een aardrijkskundig gegeven concentreert (en ik als aardrijkskundeliefhebber daar zeker kennis van heb) zelden kwaliteitsvol is. Echter is het geen unieke film als je het naast andere films legt qua stijl en verhaal. De film is gebaseerd op waargebeurde feiten, in die zin is afwijken van het verhaal ook wat moeilijker. Ikzelf vond deze film zeer goed, maar dat is wellicht omdat ik 1) geinteresseerd ben in dit soort films en 2) de cinema-ervaring zeer goed was doordat ik helemaal alleen de cinema voor me had. Echter ontbreekt dus iets in de film waardoor deze film niet uitschiet boven andere films.

Het is een waargebeurd verhaal, maar wel een verhaal dat je kan pakken wanneer je je erin kan verdiepen. Het begin is wat traag en als het onderwerp je niet ligt, zit de kans erin dat de film je hier al verliest, maar wanneer je je inspant. Voor mij lukte dit omdat ik er dus geinteresseerd in ben, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen hier niet in zullen slagen. Daarnaast de film is ook een vrij emotioneel gebeuren, dus als je je goed kan inleven, zal je dit ook wel voelen. Een bepaalde climax in de film kwam jammer genoeg iets te plots, maar voor de rest zat het goed in elkaar. Niet dat dit de verdienste is van de regisseur trouwens. Qua personages heb ik wel het één en het ander te zeggen. Het is jammer dat het verhaal zich concentreert op zoveel personages, waardoor sommige personages wat op de achtergrond verzeild geraken, en je soms wat moeite kunt hebben bij de introductie van personages. Echter ligt de focus uiteindelijk wel op een kleinere groep personen. Maar er zijn voor mij net iets te veel personen. Ook dat is iets waar de film weinig kan aan doen, aangezien dat het verhaal is, ofwel had het standpunt anders gemoeten. De acteerprestaties zijn verre van buitengewoon, maar zijn wel gewoon degelijk, dus daar heb ik niets op aan te merken, maar dit is dus zeker ook geen pluspunt. Opvallend zijn de grote namen die voor deze film werden aangesteld, maar dat ze nauwelijks opvallen. Zo wist ik pas na afloop van de film dat Keira Knightley heeft meegespeeld. (ik had haar dus niet herkend) Van Robin Wright weet ik zelfs niet eens wie ze was. Jake Gyllenhaal krijgt ook niet zo veel schermtijd trouwens. Audiovisueel is de film erg mooi. Misschien niet qua audio, maar wel visueel. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat de Everest een mooie plek is. Echter zie je wel dat er wat CGI is, en dat bepaalde plekjes misschien zelf te veel opgetuned in vergelijking met de echtere variant. De audio zit goed in elkaar, er is niet echt een soundtrack (dacht ik?), maar de spanningsmomenten zijn wel goed verzien van passende geluiden.

Rampenfilms kan je in twee stukken onderdelen: de films die gebouwd zijn om zoveel mogelijk sensatie en actie in een verhaal te steken, echter is het plot gewoon zo zwak als iets, en zijn de personages zo zwak opgebouwd dat ze niet eens echt overkomen. Dan heb je de films die zich meer concentreren op een bepaald persoon/groep en waar iets meer kwaliteit aan te pas komt. Meestal zijn dit ook de films op waargebeurde feiten. Deze film hoort zeker tot de tweede klasse, dus laat je niet misleiden. Het is dan ook zelfs geen echte rampenfilm. Als ik deze film moet vergelijken met een andere film is het 127 Hours. Al is het zeker anders, maar qua kwaliteit kan je het vergelijken met die film. Zeer goede film dus, al zal die bij meer gewaardeerd worden door de interesse die ik erin heb.

Pluspunten: visueel, emotioneel, film die uitblinkt in zijn genre, plot/verhaal

Minpunten: te veel personages, vrij trage opbouw, iets te kort

Achtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt dan wel weer. De Belgische film is duidelijk beter dan de Nederlandse. En meestal zijn jullie - noorderburen - wel beter dan wij, maar in voetbal en filmmaken zijn wij voor de moment beter dan jullie. Echter kijken jullie weinig Belgische films wat me dan wel weer wat tegenvalt. Denk dat d'ardennen en black niet slecht gaan zijn... .

Ik heb iig 1 d'ardennen film gezien

Nee hiervan https://nl.wikipedia.org/wiki/Luc_Dardenne

3 gezien Le Fils, L' Enfant en Deux Jours Une Nuit en vooral die eerste twee vind ik erg goed (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb iig 1 d'ardennen film gezien

Nee hiervan https://nl.wikipedia.org/wiki/Luc_Dardenne

3 gezien Le Fils, L' Enfant en Deux Jours Une Nuit en vooral die eerste twee vind ik erg goed (y)

http://www.moviemeter.nl/film/139399

Heb het over deze film die nu draait in de cinema. Lekkere ratings ook - maar wel weinig stemmen uiteraard. Zal zeker flink dalen, maar desondanks een goed teken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleine correctie: qua films voor volwassenen zijn jullie beter. Ik geloof dat er niet veel landen zijn die aan het niveau van de Nederlandse jeugdfilms kunnen tippen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleine correctie: qua films voor volwassenen zijn jullie beter. Ik geloof dat er niet veel landen zijn die aan het niveau van de Nederlandse jeugdfilms kunnen tippen.

Misschien wel, maar ik behoor niet tot die doelgroep, en zal zowel Nederlandse als Belgische jeugdfilms nooit tonen aan mijn kinderen - mocht ik ooit papa worden. Zal wellicht vooral Pixarfilms tonen, de betere Disneys, en waarom niet: japanse animé (profiteer ik er zelf ook wat van :p ). Nuja, hij moet ook maar leren zelf een smaak op te bouwen. Zal wel wat dingen aanraden (door er samen naar te kijken), maar ga ook druk bezig zijn, en een deel van het opgroeien is ook dat hij zelf keuzes moet maken. Enige waar ik wel wat op zal hameren is denk ik Franse en vooral Engelse taal bij multimedia. Is zo een ontzettend groot voordeel als je ouder wordt.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moest hem weer maken voor een ander forum (waar ik hem zelf nu voor het derde jaar organiseer), dus ik dacht laat ik hem hier ook maar eens droppen.

1. fr.gif Amour (Michael Haneke, 2012)

2. us.gif Her (Spike Jonze, 2013)

3. gb.gif 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)

4. us.gif The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)

5. us.gif Drive (Nicolas Winding Refn, 2011)

6. us.gif Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012)

7. us.gif Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)

8. us.gif 12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957)

9. us.gif Schindler's List (Steven Spielberg, 1993)

10. us.gif Inception (Christopher Nolan, 2010)

11. us.gif Sicario (Denis Villeneuve, 2015)

12. fr.gif La Vie d'Adèle [blue is the Warmest Color] (Abdellatif Kechiche, 2013)

13. us.gif Saving Private Ryan (Steven Spielberg, 1998)

14. us.gif Into the Wild (Sean Penn, 2007)

15. nz.gif The Lord of the Rings: The Return of the King (Peter Jackson, 2003)

16. jp.gif Soshite Chichi ni Naru [Like Father, Like Son] (Hirokazu Koreeda, 2013)

17. nz.gif The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Peter Jackson, 2001)

18. de.gif Das Boot [The Boat] (Wolfgang Petersen, 1981)

19. ee.gif Klass [The Class] (Ilmag Raag, 2007)

20. us.gif Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000)

21. us.gif Mulholland Dr. (David Lynch, 2001)

22. us.gif Rear Window (Alfred Hitchcock, 1954)

23. us.gif Primer (Shane Carruth, 2004)

24. us.gif The Killing (Stanley Kubrick, 1956)

25. jp.gif Umimachi Diary [Our Little Sister] (Horikazu Koreeda, 2015)

26. us.gif Se7en (David Fincher, 1995)

27. nz.gif The Lord of the Rings: The Two Towers (Peter Jackson, 2002)

28. dk.gif Jagten [The Hunt] (Thomas Vinterberg, 2012)

29. us.gif Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)

30. us.gif Dial M for Murder (Alfred Hitchcock, 1954)

31. us.gif American Beauty (Sam Mendes, 1999)

32. it.gif Il Buono, il Brutto, il Cattivo [The Good, the Bad and the Ugly] (Sergio Leone, 1966)

33. us.gif The Shawshank Redemption (Frank Darabont, 1994)

34. us.gif Before Midnight (Richard Linklater, 2013)

35. us.gif Interstellar (Christopher Nolan, 2014)

36. br.gif Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro [Elite Squad: The Enemy Within] (José Padilha, 2010)

37. us.gif The Boy in the Striped Pyjamas (Mark Herman, 2008)

38. us.gif The Lego Movie (Phil Lord & Christopher Miller, 2014)

39. us.gif Short Term 12 (Destin Daniel Cretton, 2013)

40. de.gif Victoria (Sebastian Schipper, 2015)

41. us.gif Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (David Yates, 2011)

42. us.gif One Flew Over the Cuckoo's Nest (Milos Forman, 1975)

43. us.gif Warrior (Gavin O'Connor, 2011)

44. us.gif The Departed (Martin Scorsese, 2006)

45. us.gif Aliens (James Cameron, 1986)

46. jp.gif Hotaru no Haka [Grave of the Fireflies] (Isao Takahata, 1988)

47. us.gif The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

48. nz.gif The Hobbit: An Unexpected Journey (Peter Jackson, 2012)

49. se.gif Turist (Ruben Östlund, 2014)

50. us.gif Gran Torino (Clint Eastwood, 2008)

51. us.gif The Dark Knight Rises (Christopher Nolan, 2012)

52. it.gif C'era una Volta il West [Once Upona a Time in the West] (Sergio Leone, 1968)

53. fr.gif Intouchables [The Intouchables] (Olivier Nakache & Eric Toledano, 2011)

54. us.gif Alien (Ridley Scott, 1979)

55. us.gif Memento (Christopher Nolan, 2000)

56. de.gif Das Leben der Anderen [The Lives of Others] (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)

57. us.gif Gladiator (Ridley Scott, 2000)

58. us.gif Before Sunrise (Richard Linklater, 1995)

59. us.gif Up (Pete Docter & Bob Peterson, 2009)

60. us.gif Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994)

61. us.gif Captain Phillips (Paul Greengrass, 2013)

62. us.gif Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957)

63. us.gif True Grit (Ethan Coen & Joel Coen, 2010)

64. us.gif Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)

65. fr.gif Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain [Amélie] (Jean-Pierre Jeunet, 2001)

66. us.gif Goodfellas (Martin Scorcese, 1990)

67. us.gif Rain Man (Barry Levinson, 1988)

68. us.gif 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)

69. us.gif E.T. the Extra-Terrestrial (Steven Spielberg, 1982)

70. us.gif Finding Nemo (Andrew Stanton & Lee Unkrich, 2003)

71. us.gif Signs (M. Night Shyamalan, 2002)

72. ru.gif Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979)

73. tr.gif Kis Uykusu [Winter Sleep] (Nuri Bilge Ceylan, 2014)

74. us.gif Whiplash (Damiel Chazelle, 2014)

75. us.gif The Martian (Ridley Scott, 2015)

76. us.gif The Lion King (Roger Allers & Rob Minkoff, 1994)

77. gb.gif Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008)

78. us.gif Boyhood (Richard Linklater, 2014)

79. de.gif Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte [The White Ribbon] (Michael Haneke, 2009)

80. us.gif Unbreakable (M. Night Shyamalan, 2000)

81. us.gif Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)

82. us.gif The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass, 2007)

83. us.gif Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

84. us.gif North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959)

85. us.gif Casablanca (Michael Curtiz, 1942)

86. us.gif The Perks of Being a Wallflower (Stephen Chbosky, 2012)

87. nz.gif The Dark Horse (James Napier Robertson, 2014)

88. us.gif Breakfast at Tiffany's (Blake Edwards, 1961)

89. gb.gif The King's Speech (Tom Hooper, 2010)

90. us.gif The Breakfast Club (John Hughes, 1985)

91. us.gif Upstream Color (Shane Carruth, 2013)

92. se.gif Persona (Ingmar Bergman, 1966)

93. gb.gif '71 (Yann Demange, 2014)

94. fr.gif Mustang (Deniz Gamze Ergüven, 2015)

95. us.gif Before Sunset (Richard Linklater, 2004)

96. ca.gif Enemy (Denis Villeneuve, 2013)

97. us.gif Blade Runner (Ridley Scott, 1982)

98. us.gif Stagecoach (John Ford, 1939)

99. gb.gif A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971)

100. ir.gif Jodaeiye Nader az Simin [A Separation] (Asghar Farhadi, 2011)

Films per land

us.gif - 67

fr.gif - 5

nz.gif - 5

gb.gif - 5

de.gif - 4

jp.gif - 3

se.gif - 2

it.gif - 2

dk.gif - 1

tr.gif - 1

br.gif - 1

ee.gif - 1

ru.gif - 1

ir.gif -1

ca.gif -1

Regisseurs die meer dan één keer voorkomen

1. gb.gif Christopher Nolan - 5

1. gb.gif Alfred Hitchcock - 5

1. us.gif Stanley Kubrick - 5

4. gb.gif Ridley Scott - 4

4. us.gif Richard Linklater - 4

4. nz.gif Peter Jackson - 4

7. us.gif Steven Spielberg - 3

8. jp.gif Hirokazu Koreeda - 2

8. ca.gif Denis Villeneuve - 2

8. us.gif Martin Scorsese - 2

8. de.gif Michael Haneke - 2

8. us.gif Shane Carruth - 2

8. in.gif M. Night Shyamalan - 2

8. it.gif Sergio Leone - 2

Films uit dit jaar

11. us.gif Sicario (Denis Villeneuve, 2015)

25. jp.gif Umimachi Diary [Our Little Sister] (Horikazu Koreeda, 2015)

40. de.gif Victoria (Sebastian Schipper, 2015)

75. us.gif The Martian (Ridley Scott, 2015)

94. fr.gif Mustang (Deniz Gamze Ergüven, 2015)

bewerkt door -Koen-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk. Mooie lijst weer. De Nolanfilms en LOTR-films (heb ze nog niet gezien, maar het is fantasy hé) vind ik persoonlijk wat hoog genoteerd. Spring Breakers knap op zeven. Sicario ook lekker hoog. Moet ik dus dringend bekijken (doe ik volgende week wel.). Leuk dat Klass weer stijgt. The Lego Movie, ET en The Hobbit erg hoog, maar wel weer een lekkere binnenkomer met Victoria. Mustang moet ik ook maar eens gaan zien.

Denis Villeneuve is een Canadees. En op 80 heb je de naam van je film niet ingevuld. En de Harry Potter films vind ik meer Brits dan Amerikaans.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke lijst Koen!! Maar wel wat opmerkingetjes;

Blijf er enorm over verbazen om je nummer 1. Vond die zo enorm saai. Heb echt delen geslapen zowat.

En verder 5 films uit 2015 in je top 100 waarvan 2 top 25 vind ik wel erg veel. We hebben vaak kritiek dat films te snel die net uit zijn in de top 250 komen maar bij jou komen ze vrij snel in je top 100 hehe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke lijst Koen!! Maar wel wat opmerkingetjes;

Blijf er enorm over verbazen om je nummer 1. Vond die zo enorm saai. Heb echt delen geslapen zowat.

En verder 5 films uit 2015 in je top 100 waarvan 2 top 25 vind ik wel erg veel. We hebben vaak kritiek dat films te snel die net uit zijn in de top 250 komen maar bij jou komen ze vrij snel in je top 100 hehe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dat ook.. maar goed als je alle films wegdoet die afgelopen jaar heb gezien, heb ik niets deftigs meer ;c Blijkbaar nog maar 5 nieuwkomers, maar als je weet dat ik nog maar 12 films heb gezien, komt +- 41.65 procent in mijn top 100. Die hoge input is omdat ik in mijn leven 450 films heb gezien. Dus 1 op 4 films komt in mijn lijstje pakweg. Daarom dat ik nog niet toe ben aan een top 200... Als moviemeter een top 1000 organiseert, dan zal ik mijn eerste top 200/250 indienen :) maar ervoor niet. Dus heb nog een kleine twee jaar tijd ;d De nieuwkomers zijn Victoria, Ex Machina, Plemya, It Follows en Everest, waarvan drie films in de top 15 dus ;c en de andere twee net wel/niet in top 50.

Elephant trouwens machtige film. Zal erg hoog komen te staan in mijn volgende FMovie 2016 lijstje.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(y)

Die tracking shots hé. Fenomenaal gewoon.

Alles is geweldig aan die film. Een van de meest realistische films, iedere gebeurtenis dat gelinkt is aan de ander, het plot, maar ook de scenes zijn voor één meesterwerken waar goed is over nagedacht. Zo is er een scéne waarbij [tekst]de camera in de klas zit, en traag verschuift en zo zien we persoon tot persoon in beeld komen, en vooral: je leert meer over hun karakter over een heel korte tijd puur door te zien hoe iemand deelneemt aan het gesprek. De één doet dat ongeinteresseerd, de ander neemt initiatief, een ander lacht/giechelt mee enzovoort, een ander iemand geniet in stilte mee, ... .[/tekst] Dus topfilm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites