Kyrill Geplaatst 12 december 2012 Share Geplaatst 12 december 2012 Forbrydelsen (Het misdrijf), internationaal bekend als The Killing (De moord of Het moorden), is een Deense politieserie die in 2007 in première ging op de publieke omroep DR. Beschrijving Forbrydelsen I (2007) gaat over de eigenwijze inspecteur Sarah Lund (gespeeld door Sofie Gråbøl), die met haar collega Jan Meyer belast is met het onderzoek naar de verkrachting van en de moord op een negentienjarig meisje. Er zijn verbindingen met de politiek. Het eerste seizoen bestond uit twintig afleveringen van elk ongeveer een uur. Het tweede seizoen Forbrydelsen II, dat in 2009 in Denemarken werd uitgezonden, had tien afleveringen. Ook hierin heeft Sarah Lund de hoofdrol. Verder komt geen van de andere personages uit serie I erin voor, behalve politiecommissaris Lennart Brix. Bij het onderzoek naar de moord op een advocate raken ook de politiek en het leger betrokken. Forbrydelsen III wordt vanaf eind september 2012 in Denemarken uitgezonden en vanaf 17 november 2012 op BBC Four. Sofie Gråbøl (Sarah Lund) en Morten Suurballe (Lennart Brix) keren terug en er is een nieuwe hoofdrol voor Nikolaj Lie Kaas. Het derde en laatste seizoen speelt zich af tegen de achtergrond van de financiële crisis en het naderende 25-jarig jubileum van Sarah Lund. Zowel op vele tv-zenders als in dvd-vorm heeft de serie veel aandacht getrokken. Hoe trendy de serie ook buiten Denemarken geworden is, blijkt uit het feit dat Sofie Gråbøl in de kerstaflevering 2011 van de cult-sitcom Absolutely Fabulous van de BBC een kleine cameo had. Eddie (Jennifer Saunders) is zo verslaafd aan The Killing, dat ze droomt dat Sarah Lund de kamer binnenstapt. In het Nederlandse taalgebied zond het Vlaamse Canvas de toen drie jaar oude serie uit in 2010. De KRO zond de series I en II in Nederland vanaf 23 juli 2012 zes weken lang uit op maandag t/m vrijdag. Prijzen en nominaties Sofie Gråbøl werd voor haar spel in Forbrydelsen I in 2008 genomineerd voor een Emmy Award. Nicolaj Kopernikus ontving eind 2007 de Deense Ove Sprogøe Prisen voor zijn vertolking van de rol van Vagn Skærbæk. In 2011 werd de International BAFTA voor het beste TV-drama aan The Killing toegekend. Ook in dat jaar werden vijf acteurs van serie I, Sofie Gråbøl, Søren Malling, Bjarne Henriksen, Ann Eleonora Jørgensen en Lars Mikkelsen, genomineerd voor de Crime Thriller Awards van het Britse ITV. In 2012 werd ook Forbrydelsen II genomineerd voor een BAFTA, maar die ging naar een andere Deense serie, Borgen. Zelf ben ik nu bij Forbrydelsen II aflevering 8. Gister aflevering 7 gezien en die beviel me enorm goed. Wie kijkt deze geweldige serie nog meer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 december 2012 Auteur Share Geplaatst 12 december 2012 Forbrydelsen (Het misdrijf), internationaal bekend als The Killing (De moord of Het moorden), is een Deense politieserie die in 2007 in première ging op de publieke omroep DR. Beschrijving Forbrydelsen I (2007) gaat over de eigenwijze inspecteur Sarah Lund (gespeeld door Sofie Gråbøl), die met haar collega Jan Meyer belast is met het onderzoek naar de verkrachting van en de moord op een negentienjarig meisje. Er zijn verbindingen met de politiek. Het eerste seizoen bestond uit twintig afleveringen van elk ongeveer een uur. Het tweede seizoen Forbrydelsen II, dat in 2009 in Denemarken werd uitgezonden, had tien afleveringen. Ook hierin heeft Sarah Lund de hoofdrol. Verder komt geen van de andere personages uit serie I erin voor, behalve politiecommissaris Lennart Brix. Bij het onderzoek naar de moord op een advocate raken ook de politiek en het leger betrokken. Forbrydelsen III wordt vanaf eind september 2012 in Denemarken uitgezonden en vanaf 17 november 2012 op BBC Four. Sofie Gråbøl (Sarah Lund) en Morten Suurballe (Lennart Brix) keren terug en er is een nieuwe hoofdrol voor Nikolaj Lie Kaas. Het derde en laatste seizoen speelt zich af tegen de achtergrond van de financiële crisis en het naderende 25-jarig jubileum van Sarah Lund. Zowel op vele tv-zenders als in dvd-vorm heeft de serie veel aandacht getrokken. Hoe trendy de serie ook buiten Denemarken geworden is, blijkt uit het feit dat Sofie Gråbøl in de kerstaflevering 2011 van de cult-sitcom Absolutely Fabulous van de BBC een kleine cameo had. Eddie (Jennifer Saunders) is zo verslaafd aan The Killing, dat ze droomt dat Sarah Lund de kamer binnenstapt. In het Nederlandse taalgebied zond het Vlaamse Canvas de toen drie jaar oude serie uit in 2010. De KRO zond de series I en II in Nederland vanaf 23 juli 2012 zes weken lang uit op maandag t/m vrijdag. Prijzen en nominaties Sofie Gråbøl werd voor haar spel in Forbrydelsen I in 2008 genomineerd voor een Emmy Award. Nicolaj Kopernikus ontving eind 2007 de Deense Ove Sprogøe Prisen voor zijn vertolking van de rol van Vagn Skærbæk. In 2011 werd de International BAFTA voor het beste TV-drama aan The Killing toegekend. Ook in dat jaar werden vijf acteurs van serie I, Sofie Gråbøl, Søren Malling, Bjarne Henriksen, Ann Eleonora Jørgensen en Lars Mikkelsen, genomineerd voor de Crime Thriller Awards van het Britse ITV. In 2012 werd ook Forbrydelsen II genomineerd voor een BAFTA, maar die ging naar een andere Deense serie, Borgen. Zelf ben ik nu bij Forbrydelsen II aflevering 8. Gister aflevering 7 gezien en die beviel me enorm goed. Wie kijkt deze geweldige serie nog meer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bm Geplaatst 12 december 2012 Share Geplaatst 12 december 2012 Ik zit ik ook helemaal middenin. Ben nu bij aflevering vier van serie II. Hele fijne serie inderdaad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keko Geplaatst 12 december 2012 Share Geplaatst 12 december 2012 (bewerkt) Seizoen 1 afgekeken, ben nu bij aflevering 7 ofzo van seizoen 2, maar die pakt me echt een stuk minder. Heb het ook al een paar weken laten liggen. Politieke gebullshit is me net iets te saai in seizoen 2 en een aantal toffe personages ([tekst]Troels, Birk Larsen en Jan Meier[/tekst]) zitten er niet meer in en zijn ook niet vervangen door andere toffe personages. 12 december 2012 bewerkt door bril_idioot Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 december 2012 Auteur Share Geplaatst 12 december 2012 [MENTION=6882]Keko[/MENTION] dat is ook logisch... want seizoen 2 is weer heel andere verhaallijn met andere moordenaar e.d vind juist wel prima dat die personages er niet meer zijn. Ze hebben 22 afleveringen gehad in Serie I om te schitteren. Thomas Buch bevalt me heel goed en Sogaard, De Kolonel, Lund, Brix etc allemaal ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMSjoerd Geplaatst 12 december 2012 Share Geplaatst 12 december 2012 Geweldige serie, heb van het 3e seizoen nog niets gezien. Zal rond de jaarwisseling seizoen 3 even kijken denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keko Geplaatst 12 december 2012 Share Geplaatst 12 december 2012 [MENTION=6882]Keko[/MENTION] dat is ook logisch... want seizoen 2 is weer heel andere verhaallijn met andere moordenaar e.d vind juist wel prima dat die personages er niet meer zijn. Ze hebben 22 afleveringen gehad in Serie I om te schitteren. Thomas Buch bevalt me heel goed en Sogaard, De Kolonel, Lund, Brix etc allemaal ook. Is idd logisch, maar de vervanging moet dan ook goed gecast zijn. Tot nu toe heb ik dat enkel met die gevluchte militair (ben z'n naam ff kwijt, zo lang niet gezien;c). Buch vind ik dus bijvoorbeeld 3x niks, heeft totaal niet die charme die Troels Hartman wel in de politiek bracht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 13 december 2012 Auteur Share Geplaatst 13 december 2012 Vandaag seizoen 2 afgerond. Lang niet zo goed als I maar nog steeds erg sterk hoor ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bm Geplaatst 13 december 2012 Share Geplaatst 13 december 2012 Het tempo in II bevalt mij wel beter, eerste serie is iedereen zo een beetje minimaal 3x verdacht geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 6 januari 2013 Auteur Share Geplaatst 6 januari 2013 net E4 van III gezien.dit seizoen bevalt me enorm goed tot dusver! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bruins Geplaatst 6 januari 2013 Share Geplaatst 6 januari 2013 Bezig met seizoen 1. Drie afleveringen gezien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 6 januari 2013 Auteur Share Geplaatst 6 januari 2013 Bezig met seizoen 1. Drie afleveringen gezien. Goed bezig. Wat vind je tot dusver als eerste indruk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bruins Geplaatst 6 januari 2013 Share Geplaatst 6 januari 2013 Probleem is dat ik volgens mij de laatst aflevering al een keer op tv heb gezien :cab: Probeer me er zo min mogelijk van te herinneren. Afleveringen vind ik wat aan de korte kant, maar ik kijk vaak detectives en dan ben ik lengtes van anderhalf uur gewend ;c Eigenlijk moet je er twee achter mekaar kijken. Serie zit goed in elkaar. Soms iets te weinig actie binnen een aflevering maar daar heb ik op zich niet veel problemen mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bruins Geplaatst 6 januari 2013 Share Geplaatst 6 januari 2013 Probleem is dat ik volgens mij de laatst aflevering al een keer op tv heb gezien :cab: Probeer me er zo min mogelijk van te herinneren. Afleveringen vind ik wat aan de korte kant, maar ik kijk vaak detectives en dan ben ik lengtes van anderhalf uur gewend ;c Eigenlijk moet je er twee achter mekaar kijken. Serie zit goed in elkaar. Soms iets te weinig actie binnen een aflevering maar daar heb ik op zich niet veel problemen mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten