Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

4-2-4 Counterpressing - Rossini'

Rossini'

Aanbevolen berichten

4-2-4 Counterpressing

Het werd weer eens tijd voor een nieuw tactiekje. Hou je van veel doelpunten? Hoeft het niet altijd een clean sheet te zijn, maar wil je vooral winnen met aantrekkelijk voetbal? Compact, veel lopen, hoog druk zetten, kortweg de tegenstander opjagen en geen ruimte geven. Dat zijn de principes van deze tactiek. In de Bundesliga zie je vaak systemen als onderstaande 4-4-2, 4-2-2-2 of 4-2-4 zoals u wil. Maar deze is nog een tikkeltje aanvallender, want wij willen doelpunten zien.

Schermafbeelding2024-03-10om16_52_53.png.b91cccdef8ca527367f0627dce3b9348.png

De principes van deze tactiek zijn simpel. Alles draait om hoe het elftal reageert in balverlies. Het is de bedoeling dat wanneer de bal verloren gaat, je meteen de tegenstander gaat opjagen. Ze mogen zich geen seconde veilig voelen. Als de bal heroverd wordt, trachten we om meteen richten doel te snellen en de desorganisatie af te straffen. Een spelopvatting die dus gepaard gaat met een hoog tempo. Desalniettemin trachten we wel om verzorgd te voetballen, en niet overhaast heel moeilijke lange en diepe ballen gaan te spelen. We proberen dus om de gulden middenweg te zoeken tussen verzorgd voetbal en zo snel mogelijk de bal richting doel te krijgen. 

Wanneer je de bal verliest, moet je als ploeg dus al compact staan. Anders wordt het moeilijk om meteen die bal te gaan heroveren. Daarom wordt er in balbezit ook al gekozen voor een smalle formatie. De flankaanvallers knijpen naar binnen en geven de ruimte aan de backs om te kunnen overlappen indien gewenst. Idealiter beschikken ze over een goede voorzet om de jongens voorin te bedienen. Achter hen staan twee jongens die heel veel defensief werk opknappen, maar zeker de ondersteunende speler mag ook over wat creativiteit beschikken. In en/of rond de backlijn van de tegenstander wordt er geprobeerd om steeds met 4 à 5 jongens aanwezig te zijn, om zoveel mogelijk afspeelpunten te hebben voor die laatste pass.

image.thumb.png.f273dabb296c00b672337a2ef1f46662.pngimage.thumb.png.3a56e0f29b4af3b3d912ea8b6c8bba10.pngimage.thumb.png.31b0b932c6951c430fbd3fcc6d9a6bbf.png

Deze tactiek werd getest met Standard de Liège, een ploeg in financiële problemen. Twee seizoenen op rij overtuigend kampioen geworden en dat zonder transfers. Er was namelijk geen geld. Het tweede seizoen bestond de ploeg zelfs voornamelijk uit de helft jeugdspelers. Ook werd in seizoen twee zelfs de kwartfinale van de Champions League behaald.

image.thumb.png.57213cd2f47fb5462066f7dc3be159c8.png

image.thumb.png.856f44302026e57b9072f2b71b0af1e7.png

DOWNLOAD

Tip: moest je het gevoel hebben dat je kern écht niet voldoende is, probeer gerust uit op gebalanceerd in plaats van aanvallend. 

bewerkt door Rossini'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik deze tactiek nu, heb op het middenveld een paar spelersrollen aangepast op basis van de kwaliteiten van mijn selectie maar wat mij opvalt is dat ik nu met deze tactiek heel veel kansen creëer en veel scoor, daarvoor met mijn eigen tactiek had ik amper kansen. Dus zeker een aanrader! :classic_smile:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik speel op de links en recht buiten als vleugelspits (ondersteunend) en centraal (links) op het middenveld met een vooruitgeschoven spelmaker (ondersteunend) en de rechter centrale middenvelder als spelmaker voor de verdediging (verdedigend) omdat die rollen beter passen bij mijn spelers. Verder heb ik alleen bij de individuele spelersinstructies bij zowel de links als rechtsback feller tackelen uitgezet omdat mijn backs te veel (rode) kaarten pakten. En ik speel verder ook met de standaardsituaties (hoekschoppen) tactiek van Nom de Guerre die je ook op het forum kan vinden. Voor de rest heb ik niets aangepast, bij mij werkt de tactiek voorlopig heel goed al heb ik de laatste wedstrijden meer last met veel te scoren.

7ac5e20bcad1ffbb94ac6147db4ac24d.png

4cbb9e32d8d806d44f6d95f3155489a8.png

c26d2cb56660d00ec2a7c3a4143dc065.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites