Richarð. Geplaatst 23 april 2020 Share Geplaatst 23 april 2020 Hier zullen de gemaakte festivals gepresenteerd worden. Discussies en feedback over de festivals kunnen in het MU | Best Kept Secret topic gepost worden. Om elkaars festival niet te laten ondersneeuwen, zal ik enkele dagen wachten met het posten van het volgende festival. Vanavond komt het eerste festival online. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 23 april 2020 Auteur Share Geplaatst 23 april 2020 InDie Duinen Festival by Richarð. Toen ik het idee bedacht om een eigen festival samen te stellen, had ik al vrij snel twee van de drie headliners staan. En ondanks het feit dat ik koos voor 3 podia en drie volledige festivaldagen, kostte het mij ook weinig moeite om de overige artiesten in te vullen. Daarna zat het vooral in het puzzelen. Wie past waar? Is dat realistisch? En welke artiest past er bij welk tijdstip? Allemaal vragen die ik mijzelf de afgelopen dagen heb gesteld bij het samenstellen van de line-up. Hierin heb ik vooral mijn eigen ervaringen op festival meegenomen. Zeven keer Best Kept Secret, zes keer Lowlands, drie keer een dag Pinkpop en eenmaal Primavera Sound (Spanje) staan op mijn lijstje van bezochte festivals. Daaruit putte ik genoeg informatie om te kunnen bepalen welke artiesten op welk podium passen en ook op welke tijd. Naast het kunnen beargumenteren van het juiste podium en tijd, zit er ook een groot deel eigen mening in. Vooral in de zin van “wie wil ik wanneer zien.” Zo heb ik ooit Agnes Obel gezien vroeg in de middag op Lowlands en dat was vrijwel perfecte muziek om een festivaldag te beginnen. En zo is Preoccupations, het voormalige Viet Cong, weer heerlijk om een dag vol muziek af te sluiten. Hier is dus ook rekening mee gehouden. Dan het idee achter het festival. Dat is heel simpel; gewoon een heerlijk indie festival creëren met genoeg variatie. Van verscheidene soorten rock tot pop en van hip-hop tot dance. Dit festival moet veel bieden. En volgens mij is dat aardig gelukt. Ook het terrein moest variatie hebben. Zodoende staat het hoofdpodium op een grote parkeerplaats, zodat er op een vaste ondergrond gestaan kan worden. Echter zullen de andere twee podia op het strand staan, waar natuurlijk de ondergrond én achtergrond helemaal anders is. Dit creëert weer een extra sfeer. Het festivalterrein is dus gevestigd in Katwijk, omdat het mij tof leek om zo’n festival te hebben in je eigen woonplaats. Op die manier hoop ik de muziek in het dorp ook meer leven in te brengen, want dat valt hier vaak nog tegen. Voordat ik dieper op de line-up inga, eerst even de podia benoemen. Zoals gezegd had ik het idee om het hoofdpodium neer te zetten op een grote parkeerplaats die wij hier bij het strand hebben. Qua ruimte is het groot genoeg en je zit direct naast het strand. Zodoende kan je op het strand de overige twee podia neerzetten. Uit eigen ervaring weet ik dat een podium in het zand en naast water een schitterend beeld oplevert, dus was het mooi dat ik dit ook bij mijn eigen festival terug kon laten komen. Dan de namen van de podia;- KW106 (Hoofdpodium) KW106 is de titelsponsor geworden van het hoofdpodium. Het is een succesvol visrestaurant in Katwijk. Katwijk staat bekend om de vis, dus leek mij dat een goede vertegenwoordiger. - Les Zazous Stage (Podium twee) Katwijk heeft weinig echt bekende artiesten voorgebracht. The Rudolfs en Les Zazous zijn de enige twee die enige bekendheid hebben gegenereerd. De laatste van de twee is uiteindelijk de naamgever van het tweede podium geworden. Een oude, Katwijkse band die ooit het voorprogramma van Radiohead is geweest.- The Beach Stage (Kleine podium) Een ode aan het schitterende strand dat wij hier in Katwijk hebben. Een simpele keuze. Dan de line-up. Ik zal ze per dag bespreken;- Down Under Friday Down Under, dus Australië. Een van de headliners die al snel vaststond, was Tame Impala. Staat hier hoog op het lijstje om live te zien en had gehoopt dat ze dit jaar op Best Kept Secret zouden staan. Helaas niet. Dan maar op mijn eigen festival. Easy headliner. Niet veel later was ik de lijst van artiesten aan het vullen die op zouden moeten treden en daar zaten ook DMA’s (binnenkort nieuw materiaal), Courtney Barnett (gewoon top) en King Gizzard & The Lizard Wizard (de naam alleen al) tussen. Allen namen die op een hoofdpodium horen en zo onstond het idee op Down Under Friday; alle grote, Australische namen na elkaar op het hoofdpodium met Tame Impala als afsluiter. Dan even een blik op de Les Zazous Stage. Hier zien we dat alt-J de eer heeft om headliner te zijn van het tweede podium. Een geweldige band die erg populair was op Best Kept Secret. Daarvoor zien we Drenge, FIDLAR en METZ achter elkaar spelen. Iets wat ik live heb meegemaakt en ook erg goed bevallen was, zodoende is het ook op mijn festival terug te vinden. Op The Beach Stage zien we met Mdou Moctar en Bombino de komst van twee Afrikaanse artiesten, vooral voor de variatie, maar ook omdat het geweldige gitaristen zijn die een mooi podium verdienen.- Hip-Hop Saturday Richard, zeker geen groot hip-hop liefhebber, die Kendrick Lamar als headliner zou boeken voor zijn festival? Jazeker, je ziet het goed. Deze Amerikaanse rapper kan mij genoeg overtuigen om hem daar neer te zetten. Dat is ooit begonnen toen ik hem zag op Lowlands, wat niet eens de bedoeling was toendertijd. Zet hem neer op Best Kept Secret en ik zou er ongetwijfeld naar uit kijken om HUMBLE., m.A.A.d city en Swimming Pools (Drank) live gespeeld te zien worden. De hip-hop Saturday is meer dan alleen Kendrick, dus om het publiek warm te maken, zullen er twee andere rappers/rapgroepen voor hem spelen; Tyler, the Creator en Run the Jewels. Beide artiesten meerdere malen live mogen aanschouwen en beide erg indrukwekkend. Verder is het hoofdpodium de gehele dag gevuld met Amerikaanse artiesten. Headliner op podium twee is Interpol. Een van de beste bands aller tijden voor mij. Live weinig interactie, maar zeer strak en genoeg hits om het publiek een uur te vermaken. Uiteraard spelen ze in een tent, want daar komt de muziek beter tot zijn recht. Porcupine Tree zanger Steven Wilson mag zijn nieuwe album presenteren en het publiek opwarmen voor Interpol. Na Kendrick kunnen de mensen weer terug naar de Les Zazous Stage om dansend de nacht in te gaan met de elektronica van Cut Copy en Holy Fuck. The Beach Stage op zaterdag is een van mijn favoriete. Rustig de dag beginnen met I am Oak en Loma. Dan een IJslandse avond met vier artiesten uit het kleine landje op een rij; Tilbury, Prinspóló, Sóley en Sin Fang. Om vervolgens de avond kneiterhard af te sluiten met Porridge Radio, Talk Show en Preoccupations.- Britpop Sunday Op het hoofdpodium rustig beginnen met de Amerikaanse bands Allah-Las en DIIV, maar daarna is het Britse bands tijd. Eerst het catchy The Vaccines, vervolgens rocken met Foals en dan verliefd worden met HAIM. En dan. Is het tijd. Voor de Primavera Special. Een reünie. Van niemand minder. Dan THE SMITHS. Een band met een ongelofelijke kwal als zanger, maar zeker een band die ik graag nog een keer live zou willen zien. Zodoende ging mijn Primavera Special naar The Smiths. Had hier ook voor Oasis kunnen kiezen, maar ik wist 100% zeker dat iemand anders al voor de broers uit Manchester zou kiezen. Wilco heeft de eer om headliner te zijn van podium twee. Jeff Tweedy is een geweldige muzikant en heeft mij een imposant optreden geschonken op Best Kept Secret twee jaar geleden. Die passen hier ook goed bij. En ook hier kan later de nacht worden in gedanst met Baths, Caribou en Four Tet. Drie artiesten die indruk op mij maken met hun elektronische muziek. The Beach Stage is op zondag gevuld met een aantal Nederlandse artiesten die een mooi podium verdienen. Zo spelen Opera Alaska, WIES, Lewsberg, Iguana Death Cult en St. Tropez allen achter elkaar om de Nederlandse zondag. Op een goede manier. ’s Avonds kan je spacen bij de spacerock van Föllakzoid om vervolgens terug te gaan naar het Britse shame, waar je geweldig los kan gaan. Als dat nog niet genoeg is, is het altijd een optie om te moshen bij Big Ups. Mocht je dan nog je energie niet kwijt zijn, kun je nog een halfuur dansen in de nacht met het Oostenrijkse HVOB als afsluiter van het gehele festival. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 27 april 2020 Auteur Share Geplaatst 27 april 2020 NEFTIVAL by @Christian. Spotify: https://open.spotify.com/playlist/58k2lNtkq3bPoIl5rYatOY Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 30 april 2020 Auteur Share Geplaatst 30 april 2020 (bewerkt) Grensgeval by @007mark Een nieuw meerdaags festival biedt zich aan, maar kiest er desondanks niet voor om de concurrentie aan te gaan met bestaande feesten als Pinkpop, Lowlands en Rock Werchter. Nee, dit festival is lichtelijk gebaseerd op Dutch Valley, maar dan met kwalitatief betere muziek. De welbekende smartlappen en après ski-artiesten kunnen dus thuis blijven en er wordt bewust gekozen voor alternatieve acts en talentvolle bands. Daarnaast is ook een groot deel van de hiphop en dancescene van de partij, aangezien deze genres de laatste jaren aan populariteit winnen. Een laatste twist is de uitbreiding naar een samenwerking met onze Zuiderburen. Het beste wat Nederland en België te bieden hebben zal zich in het weekend van 4 t/m 6 juni 2021 verzamelen in het grensplaatje Lommel, waar de Sahara zal worden omgetoverd tot een driedaags topfeest met drie verschillende podia. Voor ieder wat wils, en ook de kans om nieuwe pareltjes te ontdekken. ‘Grensgeval’ is geboren! Wanneer we naar de line-up kijken is direct een opvallende naam te zien. Niemand minder dan Stromae zal eenmalig terugkeren op het podium om zijn muziek ten gehore te brengen. Deze artiest is precies de personificatie voor alles wat dit festival te bieden heeft. Andere headliners zijn de Nederlandse rockchick Anouk en de electropopact Oscar and the Wolf. Verder is op Mainstage - Tera genoemd - ook gekozen voor artiesten met diverse buitenlandse invloeden. Tamino (Egypte), Naaz (Irak) en Sevdaliza (Iran) krijgen hier de kans om zich te laten zien aan het grote Nederlandse en Belgische publiek. Daarnaast zijn onder andere de meer gearriveerde acts als Triggerfinger, Chef’Special en De Staat hier te zien. Elk optreden op dit podium zal anderhalf uur in beslag nemen, waarna er een kwartier pauze is tot de volgende act. Giga Stage is de plek voor de liefhebbers van hiphop en een gevarieerde mix van dancemuziek. Op de vrijdag zijn de hiphopartiesten aan de beurt, met onder andere een optreden van De Jeugd van Tegenwoordig, die moeten zorgen voor een grote aanloop van publiek. De Jeugd wordt gevolgd door Woodie Smalls, die tot nu toe voornamelijk zijn fans in de V.S. heeft verzameld. Eerder op de dag staat ook internetlegende Donnie ingepland, gevolgd door meervoudig awardwinnaars S10 en Snelle. Op zaterdag en zondag is het hier tijd voor de electronische muziek. Qua opbouw van de dag is geprobeerd om rustig te beginnen met wat bekendere DJ’s, waaronder W&W op zondag en Dimitri Vegas & Like Mike (Nummer 1 DJ’s ter wereld) op de zaterdag. Richting de nacht zal er ruimte zijn voor het wat ruigere werk. Hiervoor zullen onder andere de twee technobabes Amelie Lens en Charlotte de Witte hun opwachting maken. Optredens op dit podium zijn normaliter een uur, maar de laatste 2 acts per dag krijgen anderhalf uur de tijd. Een derde, kleiner podium is er te vinden voor de iets minder bekende artiesten en talenten. Zo zal de Brusselse synthpopsensatie Hydrogen Sea op zaterdagavond Mega Stage betreden en is het alternatieve popgeluid van Áslaug op vrijdagavond te horen. Een deel van de zondag wordt gevuld door Danny Vera, die met zijn nummer Rollercoaster de hitlijsten de afgelopen tijd heeft bezorgd. Tel hierbij ook iets bekendere namen als Laura Tesoro, My Baby en Milow bij op en dit is een podium waar de bezoekers echt kunnen genieten van fantastische muziek. Wie echter van plan is om een early adapter te worden van jong talent zou eens een kijkje moeten nemen bij Ruby Grace of de Noord-Hollandse band WIES. Ook Témé Tan is een artiest waar we de komende tijd zomaar eens meer van kunnen gaan horen. Uiteraard duurt het nog lang voordat dit feest gehouden gaat worden, namelijk nog meer dan een jaar. Tot die tijd kan men wel al vooruit genieten door het luisteren van de speciaal samengestelde Spotifylijst hieronder! Spotify: Spotifylijst 30 april 2020 bewerkt door Richarð. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 4 mei 2020 Auteur Share Geplaatst 4 mei 2020 (bewerkt) Hopaloc Festival by @Chiemel Het idee achter het festival en de line-up gaan hand in hand. Het festival is een mix van artiesten die met name de muziekgenres Indie, HipHop en andere alternatieve muziek moeten representeren. Lowlands is hierbij een grote inspiratiebron geweest, het enige festival waar ik ieder jaar heen probeer te gaan. De artiesten zijn samengesteld aan de hand van verschillende elementen: - Ze moeten uiteraard passen bij de genres - Een deel van de artiesten heb ik echt door Lowlands ontdekt, zoals: Royal Blood, Balthazar en Jungle. - Een deel van de artiesten gaven voor mij de beste optredens op Lowlands, zoals: Spinvis, The War on Drugs en Typhoon. - Een ander deel van de artiesten heb ik nog nooit gezien, maar wil ik graag nog een keer zien, zoals: Portishead, Perfume Genius en Christine & The Queens. - Een klein deel van de artiesten ken ik eigenlijk niet en zijn geselecteerd na een korte zoektocht op Spotify via de Daily Mixes en Discovery Weekly, met name om uit te dragen dat een Lowlands ook gaat om het ontdekken van nieuwe artiesten. Zoals: Jay Som, POLICA en Public Service Broadcasting. - Nog een deel van de artiesten zijn artiesten die bij het festival passen en gewoon leuke namen zijn om erbij te hebben, zoals: Whitney, Pond en Sigur Ros - De gekozen artiesten maken – soms met wat fantasie – daadwerkelijk ook een kans op een toekomstige Lowlands te spelen. De twijfels: In eerste instantie had ik Tame Impala en Arctic Monkeys als eerste headliners opgeschreven. Maar omdat deze al geboekt waren door de onlangs gepresenteerde festivals, heb ik uiteindelijk gekozen voor headliners die ik nog niet heb gezien op Lowlands en zeker nog een keer hoop te zien. Hierbij was Arcade Fire ook een serieuze kandidaat, maar deze zit te veel in het straatje van Radiohead en Lana Del Rey. Bij Nas had ik hem eerst gecombineerd met de National Symphony Orchestra, maar ik vond ik die keuze niet passen bij een headliner en misschien komt daar te veel fantasie bij kijken. Ik heb erg getwijfeld over de hoeveelheid en grootsheid van de subheadliners. De eerdere versies van de line-up hadden nog meer grotere namen, ik heb er toch nog een paar weg kunnen strepen om er een beetje balans in te houden. Nick Cave & The Bad Seeds en Christine & The Queens hadden ook niet misstaan als headliners, maar ik heb het uiteindelijk maar zo gehouden. Ik heb ook nog gedacht aan een nachtprogrammering, want Lowlands is niks zonder de nachten. Maar omdat ik de namen in de nacht niet belangrijk vind, heb ik het zo gelaten. Als kleine compensatie heb ik Kees van Hondt nog toegevoegd aan de line-up. De volgende optredens even uitgelicht: -M83, Sigur Ros en Moderat zullen ‘’nightshows’’ geven, waarbij er meer ruimte is voor licht- en andere effecten. -De Primavera Special – de reunie – is Black Star geworden, de samenwerking van Mos Def en Talib Kweli. -Locatie is Stadspark Groningen, omdat ik een Groninger ben en het een mooie locatie is. -De namen van de tenten zijn geïnspireerd op de namen van Lowlandstenten (Alpha, Bravo, Charlie, ..), maar nu dus Omega, Foxtrot en Delta Spotify: Spotifylijst 4 mei 2020 bewerkt door Richarð. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 7 mei 2020 Auteur Share Geplaatst 7 mei 2020 Fliegerfest Festival by @bas2204 Locatie Fliegerfest zal plaatsvinden bij Venlo, mijn thuisstad. Recht op de grens met Duitsland ligt het voormalige militair vliegveld Fliegerhorst, of tenminste wat daar nog van over is. Het is een vliegveld dat door Duitsland in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt voornamelijk om het eigen luchtruim te verdedigen. Het kreeg echter, samen met de stad Venlo, best een aantal bombardementen te verduren. Toch zijn er nog een aantal gebouwen over gebleven. Zo is het commandocentrum nog bijna compleet intact en staat ook het stalen geraamte van een hangaar nog overeind. De industriële aankleding die hiermee naar boven komt, is precies waar Traumzeit festival zich normaal op richt. Bovendien ligt dit geheel in een prachtig natuurgebied, dat zich perfect leent voor een groot festival inclusief camping. Idee Er staat geen groot idee achter het festival. Het is een combinatie van acts die ik ooit al eens heb gezien of die ik graag nog eens zou willen zien. Deze heb ik opgedeeld in drie themadagen, zodat het een festival zal zijn dat voor breed georiënteerde muziekliefhebbers op alle dagen interessant is, maar dat ook met gemak dagkaarten aan de man kan brengen. De podia hebben namen gekregen die verband houden met hun locatie. Het hoofdpodium heet The Strip en zal dus een plaats krijgen op de plek waar vroeger de landingsbaan was. Het tweede podium komt te staan bij het voormalige commandocentrum en heet dan ook Command Centre. Het laatste en kleinste podium het Tha Hangar. Deze zal komen te staan onder de stalen resten van de hangaar die nog op het terrein aanwezig is. De Line-up Zoals al gezegd en al te zien op de poster, hebben we het over een driedaags festival met drie vol geplande podia op elke dag. En elke dag heeft zijn eigen thema waarop de artiesten van die dag zijn geselecteerd. Ook is er rekening mee gehouden dat het festival recht op de grens tussen Nederland en Duitsland wordt gehouden. Daarom zal op ieder dag plaats zijn voor Nederlandse en Duitse acts, buiten de internationale namen die natuurlijk aanwezig zijn. Easy Friday Op vrijdag is er plaats voor een rustige start van het festival. Deze eerste dag is vol gepland met Singer-songwriter, Americana en Pop. Muziek om vooral rustig vanaf een dekentje van te genieten en voor eens de mond te houden als de artiesten hun kunst komen brengen. De dag wordt geopend door lokale held Jack Poels, normaal zanger van feestband Rowwen Hèze, maar nu aanwezig met zijn solowerk. Op het hoofdpodium staan vroeg op de dag twee acts die een brug zullen slaan tussen pop en klassiek: IJslandse componist Ólafur Arnalds zal uit zijn recentere werk een mooie setlist opstellen en Gregory Alan Isakov zal speciaal, samen met het Colorado Symphony Orchestra, speciale opvoeringen van zijn nummers brengen. De Duitse inbreng blijft deze dag beperkt tot AnnenMayKantereit, een grote popact bij onze Oosterburen. Hoofdact van deze dag is Snow Patrol, die hun afzegging voor Bospop 2019 goed komen maken op Fliegerfest 2020 en we worden de nacht in begeleid op de soulvolle klanken van Michael Kiwanuka. Guitar Saturday Op de zaterdag staat de hele dag de gitaar in de spotlight. Rockbands en bluesacts zullen de overhand hebben en dat kan in deze industrieel aandoende setting alleen maar fantastisch uitpakken. We beginnen op het kleine podium met We Are Hunters. Zij wonnen in 2018 nog De Roos van Nijmegen en komen snel met nieuwe muziek. Verdere Nederlandse inbreng is er van Litzberg, Ralph de Jongh en Moss. Duitsland wordt vandaag vertegenwoordigd door het stevige werk van Eisbrecher en de blues van Henrik Fresichlader. Verder staat deze dag natuurlijk vol met geweldige gitaristen, maar sla voor een goede solo ook zeker het The Hangar niet over, want daar vinden we met Dan Patlansky en Jared James Nichols twee meesters van de gitaar. Het hoofdpodium kent de hele dag door rockmuziek uit verschillende tijdperken en zal worden afgesloten met een zeer speciale hoofdact: de reünie van Dire Straits. Zo zullen Brothers in Arms, Sultans of Swing en Money for Nothing deze zomer weer in volle glorie over een festivalweide knallen. We worden begeleid richting het einde van de avond door meesterlijk bluesgitarist Joe Bonamassa en misschien zit er nog wel een nummer samen met Beth Hart in om de avond helemaal compleet te maken. Party Sunday Op zondag is het tijd om het festival met een feestje af te sluiten. Bij alle acts is het de bedoeling om op welke manier dan ook mee te zingen, dansen of springen en zo op een perfecte manier het festival af te sluiten. Het startschot wordt gegeven door City Park, een Nederlandse band die nog aan het begin staat, maar klaar is om de wereld te veroveren. Andere Nederlandse acts vandaag zijn de momenteel zeer populaire Dany Vera, Feng Suave, New Cool Collective, Darlyn, Rilan and the Bombardiers en het collectief Next of Kin, bestaande uit onder anderen Dawn Brothers, DeWolff en Tim Knol. Een andere opvallende naam is die van Seun Kuti, de zoon van legendarische afrobeat pionier Fela Kuti. Gesprongen kan er worden bij het drieluik Gogol Bordello, Vintage Trouble en Dropkick Murphys. Op het hoofdpodium kun je dansen bij de tropische klanken van Buena Vista Social Club en de disco van Nile Rodgers. Om de avond zingend af te sluiten kan er worden gekozen tussen Toto en Roger Hodgson, de voormalig zanger van Supertramp. En als kers op de taart zullen vooral de Duitse bezoekers nog speciaal worden getrakteerd. Want na The BossHoss eerder op de dag, wordt het festival afgesloten door Kraftklub. Spotify: Spotifylijst Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 3 juni 2020 Auteur Share Geplaatst 3 juni 2020 TOGTHR Festival by @Grote Ree Idee achter het festival Mijn festival is geïnspireerd op het Full Color Festival in Kampen, het festival waar ik eigenlijk ieder jaar wel naartoe ga en altijd met veel plezier op terugkijk. De term die daarbij het beste de lading dekt is 'gemoedelijk'. Het Full Color is een gezellig familiefestival waarbij allerlei culturen samenkomen en er een divers aanbod aan muziek is. Dat huiselijke gevoel wil ik ook met het TOGTHR-festival neerzetten. Ik beeld me in dat in juni 2021 ons land een klein jaar (gedeeltelijk) op slot heeft gezeten en dat mensen er behoefte aan hebben om samen een dagje uit te zijn om echt even het saamhorigheidsgevoel te creëren. Met die gedachte in het achterhoofd heb ik mijn keuzes gemaakt. Voor mij bestaat het bedenken van een festival uit meer dan alleen het bij elkaar zoeken van wat namen en deze in een timetable zetten. Als ik dan toch eenmaal op de creatieve tour ga, dan wil ik ook dat het hele plaatje past. Juist het uitzoeken van een juiste locatie nam voor mij veel tijd in beslag. Ik wilde een authentieke locatie die wijds genoeg zou zijn voor drie podia, genoeg ruimte voor activiteiten zou bieden en tegelijkertijd dus die knusheid uitstraalt. Na lang zoeken en vooral sightseeën in Google Maps kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat het Buurtschap Spoolde in Zwolle als enige locatie in Kampen of Zwolle voldeed aan alle criteria. De muziek Een familiefestival dus en bij zo'n festival past toegankelijke muziek. Dat maakt dat de meeste artiesten op dit festival wel in het genre 'pop' passen of daar in ieder geval behoorlijke raakvlakken mee hebben. Op misschien een enkele uitzondering na (- je kunt je afvragen of Snarky Puppy en Robert Glasper nog toegankelijk zijn) heeft dit geresulteerd in een redelijke mainstream programmering. Desondanks zijn er genoeg uitstapjes naar andere genres, zoals soul, r&b, reggae, jazz, disco, country en blues. Bij vrijwel alle artiesten geldt dat ik regelmatig naar ze luister of dat in het verleden heb gedaan. Een aantal artiesten heb ik zelf al live gezien en de rest van de artiesten zou ik graag nog eens live in actie willen zien. Ondanks het feit dat het hier om een familiefestival gaat, weiger ik pertinent om smartlappen in te programmeren. Mijn doelgroep zijn families waarbij de meerderheid van de gezinsleden (of een dwingende minderheid) in ieder geval tot op zekere hoogte een verfijnde smaak heeft. Het unieke concept achter mijn festival is dat er steeds sprake is van een 'duo-optreden': twee artiesten tegelijk op het podium. Dit creëert meer spanning en dynamiek op het podium. Het is altijd leuk om als toeschouwer de interactie tussen artiesten onderling te zien. Daarnaast zorgt dit gegeven ervoor dat er nieuwe, unieke versies van liedjes ten gehore gebracht zullen worden en zeker op het podium De Carrousel zullen er enkele interessante cross-overs tussen genres zijn. Het programmaboekje Hierboven kon je al de eerste bladzijde uit het programmaboekje van TOGTHR lezen. Hieronder staat de festivalplattegrond, de timetable in Clashfinder, evenals de rest van het boekje waarin de artiesten op de podia iets verder uitgelicht worden. Het festivalterrein bevat dus o.a. een kleine haven met enkele karakteristieke hangbruggen, één groot veld waar het hoofdpodium staat en een kleiner veld met aan de uiteinde een dijk aan de IJssel waar festivalbezoekers speciaalbier kunnen drinken en kunnen chillen. Het lijkt gek, zo'n snelweg middenin het festivalterrein, maar het spreekt voor zich dat je daar gewoon onderdoor kunt wandelen. Zie je trouwens ook een dier in de plattegrond? What has been seen... In de programmering heb ik ervoor geprobeerd te zorgen dat er steeds redelijk verschillende genres tegenover elkaar geprogrammeerd zouden worden op hetzelfde tijdslot. Ik heb, in tegenstelling tot veel andere users, voor een relatief kleine Primavera Special gekozen. Mijn keuze is namelijk gevallen op The Sheer, een Nederlandse band die na 2009 niets meer heeft uitgebracht. Het laatste (fantastische) album van deze band bevatte vooral Americana, maar ik heb ze vooral geboekt voor hun oude britpop-tijden. Samen met The Struts mogen ze het hoofdpodium op stelten gaan zetten in de namiddag. Stevie Wonder ligt er op dit moment uit vanwege medische redenen, maar ik ga er vanuit dat hij volgend jaar weer fris en fruitig op het podium staat. Op het hoofdpodium bestaat de programmering grofweg uit vier blokken. We starten de dag rustig met melodisch blok, gaan vervolgens rocken, vervolgen met jazzpop en fusion en sluiten swingend af met disco en soul. Ik vind het zelf het meest logisch om 's middags de 'springacts' in te zetten en dan 's avonds' meer de 'dansacts'. Dit is dus het 'chill-podium'. Hier worden voornamelijk artiesten ingepland waarnaar je gewoon lekker aandachtig kunt luisteren zonder misschien direct de behoefte te hebben om te gaan bewegen. Als het weer mee zit, is dit dus een heerlijke plek om te vertoeven. Dit is dus het kleinste podium maar misschien wel het podium waar de meeste 'spanning' zit in de programmering. Zo heb ik reggae en hip-hop bij elkaar ingezet, evenals blues en singer-songwriter. Afsluiting Toen ik de eerste festivals zag verschijnen, had ik niet gedacht dat ik de creativiteit zou hebben om er zelf één te bedenken en het dan nog leuk te vinden ook. Maar toen ik eenmaal de line-up rond had en na begon te denken over een locatie, begon het helemaal te leven in mijn hoofd. Ik vond het uiteindelijk erg leuk om te doen en ben nog best tevreden met het eindresultaat ook. Spotify: Spotifylijst Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten