Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Grime

Jespresso

Aanbevolen berichten

Ben me sinds een maandje een beetje meer aan het verdiepen in de (vooral UK) grime scene. Vind het echt enorm interessante scene met een hoop 'underground' artiesten maar nu natuurlijk ook Stormzy die wat commerciëler is, maar in mijn ogen op dit moment echt de, zoals hij dat zegt, kroon draagt.

Zijn hier nog meer fans van of geïnteresseerden in grime? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Strikt genomen valt het natuurlijk onder Hip Hop, maar ik ben heel blij met dit afzonderlijke topic. Ik vind het persoonlijk meestal niet echt interessant, al zijn er in bijna alle (sub)genres wel dingen te bedenken die iemand (mij in dit geval) aan zullen spreken. Ik probeer er later wat dieper op in te gaan wat ik de plus en minpunten van grime vind, zonder het proberen af te breken tot op de grond!

Edit: @Jespresso en @Erwin. kunnen jullie wat aansprekende dingen posten, misschien krijg ik wel inspiratie!

bewerkt door frietsaus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind om te beginnen het gebruik van breakbeats met meer elektronische invloeden een stuk interessanter dan de beats van (voornamelijk) Amerikaanse hiphop. De gebruikte slang en, heel plat gezegd, accenten in de UK grime vind ik fijn om naar te luisteren.

Van alles wat ik nu heb geluisterd vind ik dit overduidelijk de hardste track, vooral de live versies zijn aan te raden:

Zijn broertje JME is ook erg getalenteerd. Bracht in 2015 zijn (imo) beste en meest beluisterde track uit met Giggs. Van Giggs heb ik nog niet veel bekeken, maar is wel een soort grondlegger in de grime scene. Staat zeker nog op mijn lijstje.

Nog een harde track van JME vind ik Integrity. Moet wel je ding zijn, de flow is heel anders dan je van 'normale' hiphop zou verwachten. 

Van Stormzy vind ik 'Wiley Flow' van zijn laatste album bizar goed. 

Uit een eerder stadium is 'Big for your boots' wel een favorietje geworden 

Wiley is de zogenaamde 'Godfather' van grime, maar moet hem nog iets vaker luisteren. Mede doordat hij niet heel makkelijk verstaanbaar is en zijn flow nog wel eens van hot naar her gaat. Wel erg interessant.

Bugzy Malone en J Hus ga ik ook nog bekijken. Verder vind ik Dave en AJ Tracey wel interessant.

Vooral deze tune van Dave is keihard. Dit is wel meer een Drill track dan een grime track.

Zal in de loop van de tijd nog wat meer tracks posten die mij aanspreken. 

@frietsaus

bewerkt door Jespresso
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jespresso zoals je weet ben ik best een purist op het gebied van Hip Hop. Ben hier even doorheen gegaan en vind persoonlijk qua productie en flow die Skepta het best te hebben (meeste richting mijn ding eigenlijk). Zal dit niet snel zelf kopen of opzetten.  In ieder geval als je dit kunt waarderen, denk ik dat er ook (iets) meer in de richting van sommige dingen die ik luister naar je gading kan zijn... Maar dat is maar net waar en wanneer je het hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@frietsaus Ja ik denk dat het ook wel een persoonlijk dingetje is hoor. Hou ook van elektronische muziek (als in techno e.d), dus misschien dat ik daarom de beats en de daarbij horen flow (al lijkt die soms wel eens ''off-beat'' te gaan) erg lekker en af en toe ook onvoorspelbaar. Skepta is echt wel een beest imo. Stormzy op dit moment wel de beste. 

Misschien bevalt dit je iets meer, vind dit meer hiphop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet helemaal mijn ding, maar hij flowt tenminste niet als de Fu-Schnickens zoals ze doen op de meeste Grime-tracks. Off beat? Dat is niet iets waar ik me per sé aan stoor. Kool Keith rapt al bijna zijn hele carriere off-beat en hij staat absoluut genoteerd in mijn favorietenlijstje. Maar de productie van Grime is me te kunstmatig, ik heb hard kickende drums en snares nodig. En niet te snel graag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites