RI2034 Geplaatst 3 februari Share Geplaatst 3 februari Al jaren speel ik succesvol FM met Ajax en pak ik vrijwel jaarlijks de dubbel en na jaren van bouwen, de CL. Ik doe dit met verschillende tactieken. In FM24 krijg ik het niet voor elkaar om wedstrijden te domineren. Zelfs tegen bescheiden clubs krijg ik geregeld meer kansen tegen dan ik zelf creëer, ondanks het gebruik van vergelijkbare succesvolle tactieken uit vorige edities. Ik vraag me af in hoeverre het spel is veranderd met wellicht onzichtbare features (AI bijvoorbeeld). Of ligt het simpelweg aan het feit dat er zoveel spelersmutaties zijn geweest en er een taalbarrière is? Iemand ideeën? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 5 februari Share Geplaatst 5 februari Er zijn wel wat dingen veranderd met de nieuwe FM zoals de rotaties van de spelersrollen en een AI die in een wedstrijd toch wel meer dingen wijzigt dan eerder. Wellicht helpt het als je een screentje van je tactiek post zodat mensen op basis daarvan tips kunnen geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 5 februari Share Geplaatst 5 februari De team cohesie is bij Ajax in het begin bijna 0. Maar zonder dat we kunnen zien hoe je op dit moment de spelers opstelt, is het lastig advies geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 11 februari Auteur Share Geplaatst 11 februari Op 5-2-2024 om 10:22 zei bas huijsmans: Er zijn wel wat dingen veranderd met de nieuwe FM zoals de rotaties van de spelersrollen en een AI die in een wedstrijd toch wel meer dingen wijzigt dan eerder. Wellicht helpt het als je een screentje van je tactiek post zodat mensen op basis daarvan tips kunnen geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 11 februari Auteur Share Geplaatst 11 februari Met wat aankopen en aanpassingen in de tactiek gaat het inmiddels beter, maar dit was mijn meest gekozen formatie en tactiek, toen ik niet de dominantie realiseerde, zoals ik nastreef. In FM23 lukte het wel met vrijwel dezelfde tactiek. De achterste 5 gaf ik individueel nog 'korter dekken' mee en de achterste 4 'meer druk zetten'. Tot slot Sosa nog 'meer voorzetten geven en veld breed houden' om de ruimte naast de naar binnentrekkende Borges in te duiken. Bij Rensch juist 'minder voorzetten geven' ivm zijn beperkte 10 voor voorzetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 21 februari Auteur Share Geplaatst 21 februari Op 11-2-2024 om 12:41 zei RI2034: Met wat aankopen en aanpassingen in de tactiek gaat het inmiddels beter, maar dit was mijn meest gekozen formatie en tactiek, toen ik niet de dominantie realiseerde, zoals ik nastreef. In FM23 lukte het wel met vrijwel dezelfde tactiek. De achterste 5 gaf ik individueel nog 'korter dekken' mee en de achterste 4 'meer druk zetten'. Tot slot Sosa nog 'meer voorzetten geven en veld breed houden' om de ruimte naast de naar binnentrekkende Borges in te duiken. Bij Rensch juist 'minder voorzetten geven' ivm zijn beperkte 10 voor voorzetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 21 februari Auteur Share Geplaatst 21 februari Iemand die me van tips kan voorzien? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 21 februari Share Geplaatst 21 februari Op 11-2-2024 om 12:34 zei RI2034: Een van de eerste dingen dat me opvalt is dat Berghuis als VS(A) staat. Dat lijkt me niet direct een rol die bij hem past. Als je de AMR in deze rol gaat behouden zou ik ervoor kiezen om de rechtsback een van de naar binnenkomende rollen te geven. Op die manier dekt hij of de ruimte die de VSM (A) laat of hij zorgt ervoor dat de VL meer kan aanvallen. Voor de teaminstrucites zou ik in eerste instantie aanraden om minder instructies te geven. Hoe minder instructies je geeft, hoe kleiner de kans op tegenstrijdige instructies. Ik vermoed dat je een soort tiki-taka wil spelen? Met het combineren van 'meer dieptepassen', 'expressiever spelen' en een 'iets hoger tempo' leg je redelijk wat risico in het spel/vraag je veel van je spelers. 'Redelijk breed' vind ik geen logische combinatie met 'korter passen' omdat je eigenlijk vraag aan je spelers om verder uit mekaar te gaan staan. Je wilt over de flanken spelen, maar je speelt centraal wel met een VSM? 'Links over mekaar heengaan' betekent eigenlijk 'wachten op de overlap links'. Dit zorgt ervoor dat je spelers de bal gaan vasthouden tot de LB eroverheen komt. Dit is moeilijk combineerbaar met 'iets hoger tempo'. Ik zou starten met enkel de positieve mentaliteit en slechte enkele TI's. Dat kan bv zijn: korter passen verdedigend uitvoetballen (lage voorzetten) Geduld opbrengen Iets hoger tempo of Expressiever spelen Redelijk smal Het deel zonder bal kan ik niet volledig zien en dus weinig over zeggen. Op 11-2-2024 om 12:41 zei RI2034: Met wat aankopen en aanpassingen in de tactiek gaat het inmiddels beter, maar dit was mijn meest gekozen formatie en tactiek, toen ik niet de dominantie realiseerde, zoals ik nastreef. In FM23 lukte het wel met vrijwel dezelfde tactiek. De achterste 5 gaf ik individueel nog 'korter dekken' mee en de achterste 4 'meer druk zetten'. Tot slot Sosa nog 'meer voorzetten geven en veld breed houden' om de ruimte naast de naar binnentrekkende Borges in te duiken. Bij Rensch juist 'minder voorzetten geven' ivm zijn beperkte 10 voor voorzetten. Meer drukzetten bij de achterste vier begrijp ik niet helemaal. Wat is het plan daarachter? Korter dekken is ook een risico, zeker tegen betere tegenstanders. Instructies voor Sosa lijken me logisch, maar maken 'redelijk breed' nog meer overbodig (en links over mekaar heen gaan eigenlijk ook). Rensch zal niet meer nodig zijn als je hem een rol geven waarbij hij naar binnen komt. Hopelijk heb je hier al iets aan. Laat maar weten als ik nog iets kan verduidelijken of als je het ergens niet mee eens bent. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 25 februari Auteur Share Geplaatst 25 februari Bedankt FlyD, Je opmerking over minder instructies vind ik logisch en het proberen waard. Na loop van tijd en met een betere dynamiek, kan ik altijd instructies toevoegen. Ik begrijp echter ook een aantal zaken niet. -Waarom kan een VSM niet in combinatie met spelen over de vleugels? Mijn idee daarbij is om via een VSM de vleugels te bedienen en gevaar te stichten via de flanken. -Met drukzetten met de achterste vier wil ik de aanvallers weinig ruimte geven om aan te nemen en te passen/voorzetten. -Daarnaast begrijp ik je opmerking over Rensch niet. Bijgaand stuur ik ook nog de tactische instructies 'zonder balbezit'. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 25 februari Share Geplaatst 25 februari 1 uur geleden zei RI2034: Ik begrijp echter ook een aantal zaken niet. -Waarom kan een VSM niet in combinatie met spelen over de vleugels? Mijn idee daarbij is om via een VSM de vleugels te bedienen en gevaar te stichten via de flanken. -Met drukzetten met de achterste vier wil ik de aanvallers weinig ruimte geven om aan te nemen en te passen/voorzetten. -Daarnaast begrijp ik je opmerking over Rensch niet Een VSM eist veelvuldig ballen op, waardoor het spel van nature meer over het midden zal gaan en dat tegenstrijdig met over de vleugels spelen. Ik ben het hier overigens niet perse direct met Flyd eens want dat zou best kunnen werken, als je precies weet wat je doet. Flyd probeert de boel voor je te versimpelen en dan is het best om dingen logisch te houden. Je verdedigers extra druk laten zetten en korte mandekking meegeven, brengt het risico dat de defensieve linie door beweeglijke spelers volledig uit elkaar wordt getrokken. De opmerking van Rensch refereert naar de eerdere suggestie om van hem een naar binnen komende verdediger te maken, die geven sowieso al minder voorzetten, waardoor de gegeven instructie overbodig wordt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 25 februari Auteur Share Geplaatst 25 februari 2 uur geleden zei De Raam: Een VSM eist veelvuldig ballen op, waardoor het spel van nature meer over het midden zal gaan en dat tegenstrijdig met over de vleugels spelen. Ik ben het hier overigens niet perse direct met Flyd eens want dat zou best kunnen werken, als je precies weet wat je doet. Flyd probeert de boel voor je te versimpelen en dan is het best om dingen logisch te houden. Je verdedigers extra druk laten zetten en korte mandekking meegeven, brengt het risico dat de defensieve linie door beweeglijke spelers volledig uit elkaar wordt getrokken. De opmerking van Rensch refereert naar de eerdere suggestie om van hem een naar binnen komende verdediger te maken, die geven sowieso al minder voorzetten, waardoor de gegeven instructie overbodig wordt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RI2034 Geplaatst 25 februari Auteur Share Geplaatst 25 februari Bedankt voor de toelichting De Raam. FlyD nog iets toe te voegen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 26 februari Share Geplaatst 26 februari 17 uur geleden zei RI2034: Bedankt voor de toelichting De Raam. FlyD nog iets toe te voegen? Nee @De Raam heeft het perfect uitgelegd. een centrale VSM kun je inderdaad wel combineren met spel over de flanken, alleen vraag je wel tegenstrijdige zaken aan je spelers. Daarom zou ik het niet gebruiken als uitgangspositie voor je tactiek maar zou ik het in deze formatie situationeel gebruiken (als er bv veel ruimte op de flanken ligt in een bepaalde wedstrijd). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten