Hoe wordt de kwaliteit van een speler bepaald in Football Manager? Dat is een vraag die we veelvuldig voorbij zien komen op onze community pagina’s op MU en sociale media. In deze gids leggen we uit hoe het beoordelingssysteem van Football Manager werkt.
Waardes
Football Manager gebruikt voor het bepalen van de kwaliteit van een speler twee waarden:
- Huidig vermogen (Current Ability)
- Potentieel vermogen (Potential Ability)
Beide waarden zijn verborgen eigenschappen en zijn alleen zichtbaar via de Pre-game of in-game editor van Football Manager.
Deze twee waarden zijn beide opgebouwd uit een getal dat tussen de 0 en 200 ligt. Hierbij is 0 het laagste en 200 het hoogste. Om een voorbeeld te geven: Kylian Mbappé heeft een huidig vermogen van 184 en een potentieel vermogen van 196.
Huidig vermogen
Het huidige vermogen geeft aan hoe goed een speler is op dit moment. De hoogte van deze waarde is in de meeste gevallen vooraf bepaald door de researchers van Sports Interactive. Bij sommige spelers – veelal spelers uit de lagere regionen – is dit niet ingevuld en wordt dit bepaald aan de hand van de reputatie van de club waar ze spelen.
Dynamisch
Het huidige vermogen van een speler is ook een dynamisch getal. Deze waarde kan stijgen of dalen gedurende de carrière van een speler. Jonge spelers zullen deze waarde vaker zien stijgen, oudere spelers die de dertig zijn gepasseerd zullen deze waarde vaker zien dalen.
Of de waarde daalt of stijgt hangt af van verschillende factoren. Dit kan dus leeftijd zijn, maar ook speeltijd of blessures. Iemand dat weinig speelt en veel blessures heeft zal dalen in huidig vermogen.
Potentieel vermogen
Het potentiële vermogen of potential ability is de waarde die kan bepalen hoe goed een speler uiteindelijk wordt. Deze waarde is in tegenstelling tot het huidige vermogen een vaste waarde en kan niet tijdens een save game veranderen.
Het is hierbij vooral belangrijk te beseffen dat dit getal weergeeft hoe goed een speler KAN worden en niet zozeer hoe goed hij ZAL gaan worden. Of hij zijn maximale potentie bereikt hangt af van heel veel factoren. Een aantal zijn:
- Speeltijd
- Blessures
- Verborgen eigenschappen
- Mentale eigenschappen
Je kunt je voorstellen dat een speler die veel geblesseerd is en dus weinig speelt niet in staat zal zijn om het maximale uit zijn carrière te halen. Hetzelfde geldt voor spelers die weinig ambitie tonen (verborgen eigenschap) of een lage inzet (mentale eigenschap) hebben.
Negatief Potentieel vermogen
Een onderdeel van het potentieel vermogen van een speler is de negatieve potentie. Dit houdt eigenlijk in dat de researchers van Football Manager niet zeker zijn van de volledige potentie van een speler en zijn maximale potentie aan het toeval over laten.
Een andere reden is om de saves in Football Manager wat diverser en uitdagender te houden. Je kunt je immers voorstellen dat het saai zou worden als je bij elke nieuwe save precies weet welke talenten uitgroeien tot wereldtoppers.
Indicatie van het Potentieel
Een negatief potentieel is te vertalen naar een grove indicatie van het potentieel vermogen. Deze indicatie heeft een minimum getal en een maximum getal waarbinnen het potentieel vermogen zal vallen. In de ene save zal dit getal dus richting het maximum kunnen en in andere games valt deze lager uit.
Potentieel reeksen
Het negatieve potentieel wordt als volgt gemarkeerd in Football Manager: -1, -2, -3… tot aan -10. Hierbij is -1 het laagste en -10 het hoogste. Enkele edities geleden zijn ook halve waardes toegevoegd om het net wat dynamischer te maken. Deze worden in de editor aangegeven als -95, -85 etc.
Alle negatieve potentie reeksen
De negatieve potentie reeksen hebben altijd een bereik van 30 punten. Om dit wat visueler te maken hebben we de complete reeks op een rij gezet.
-10 = 170-200
-95 = 160-190
-9 = 150-180
-85 = 140-170
-8 = 130-160
-75 = 120-150
-7 = 110-140
-65 = 100-130
-6 = 90-120
-55 = 80-110
-5 = 70-100
-45 = 60-90
-4 = 50-80
-35 = 40-70
-3 = 30-60
-25 = 20-50
-2 = 10-40
-15 = 0-30
-1 = 0-20
Hoe wordt dit weergegeven in Football Manager?
Zoals we eerder al schreven, zijn het huidige en potentiële vermogen verborgen eigenschappen en kun je deze alleen zien middels de editor of een externe scouting tool.
Om je toch niet helemaal blind te laten varen maakt Football Manager gebruik van het sterren-systeem. Deze geven jou als manager een indicatie van de kwaliteiten van een speler. Elke speler heeft zowel voor huidig als potentieel vermogen vijf sterren, die weer op te delen zijn in tien niveaus (ook halve sterren zijn mogelijk).
Er zijn twee soorten sterren:
- Goud – Deze worden gegeven aan spelers bij de senioren.
- Zilver – Deze worden gegeven aan jeugdspelers.
Deze sterren worden op hun beurt weer op twee manieren gegeven:
- Vanuit je assistent
- Door je scout(ing)
Assistent
Je assistent zal ten alle tijden een rapport klaar hebben over de speler in je eigen team. De sterren die hij gebruikt baseert hij op de kwaliteiten binnen het eigen team en niet zozeer de algemene kwaliteit van een speler. Het kan dus best zijn dat deze sterren een verkeerd beeld geven van de kwaliteiten van een speler.
Het aantal sterren dat een speler van je assistent krijgt worden bepaald aan de hand van:
- De kwaliteit van de assistent op het beoordelen van vermogen en potentie
- Het niveau van je elftal
- Het niveau van de competitie waarin je speelt
- De vorm van een speler
- Of een speler past binnen de tactische voorkeuren van de assistent
Scout(ing)
Ook je scout(ing) zal sterren geven aan spelers. Deze geven in veel gevallen vaak wel een beter beeld van de kwaliteiten van een speler. Dit omdat de scout in de meeste gevallen kijkt naar de speler zelf en die niet direct vergelijkt met de spelers in je team. Via een scoutingsrapport zal een scout nog wel een speler vergelijken met spelers die op dezelfde positie uit de voeten kunnen.
Witte sterren
Er is ook nog een derde categorie aan te wijzen: de witte sterren. Deze komen voor bij spelers die nog niet volledig en/of uitgebreid genoeg gescout zijn of bij jonge spelers waarvan de potentie niet helemaal duidelijk is. De witte sterren nemen af zodra je de speler intensiever scout en naarmate hij ouder wordt.
Witte sterren in scoutingsverslagen
De witte sterren geven niet aan wat het potentieel is wanneer je deze speler op de juiste manier begeleid. Witte sterren zijn een teken van onzekerheid van de scout/coach, ze kunnen dus ook verdwijnen.
Je zult de speler moeten blijven scouten, totdat de witte sterren verdwijnen. Pas dan weet je wat het echte potentieel van de speler is.
Samenvatting
- Witte sterren zijn een indicatie van onzekerheid van je scouts
– Je hebt de speler nog niet goed genoeg gescout om zeker te weten wat zijn potentieel is of de speler is te jong om daar definitief wat over te zeggen. - De beoordelingskwaliteiten van je scout hebben een grote invloed
– Hoe beter de scout, des te betrouwbaarder is zijn verslag en des te eerder heeft hij een volledig verslag. - Vanaf een leeftijd van vijfentwintig jaar worden verslagen accurater
– Vanaf deze leeftijd zullen spelers stagneren in hun ontwikkeling, vandaar dat scouts/coaches dan beter het potentieel van de speler kunnen schatten. - Witte sterren geven niet aan wat het potentieel is bij de juiste begeleiding
– Training en begeleiding hebben geen invloed op het potentieel, dit is een vaste waarde. Het potentieel van de speler zal liggen tussen de (minimaal) gele sterren en (maximaal) witte sterren.
Andere Football Manager hulpgidsen
De eerste dagen bij een nieuwe club
Tien tips voor de beginnende FM speler
Wat te doen voordat je een nieuwe FM-save start
Logos, faces & kitpacks toevoegen aan FM
Nederland, Duitsland & Japan speelbaar maken in Football Manager
Of bekijk het gehele overzicht aan hulpgidsen door hier te klikken.