Door de jaren heen is de match engine veelvuldig veranderd en verbeterd. Eerst keken we naar onze wedstrijden via een commentaarbalk en later werden daar 2D-weergaves aan toegevoegd. Al vele jaren kunnen we het spel volgen in een 3D-registratie. Dat hier de laatste jaren weinig aan veranderde qua beleving, is een veelgehoorde kritiek van de trouwe FM-spelers. Het ontwikkelteam van Sport Interactive kondigt nu echter verandering aan.
De match engine beoogt een zo realistisch mogelijke weergave van het echte spel, waarin de 22 spelers zo natuurlijk mogelijk bewegen over het veld. De makers van FM liepen tegen de grenzen aan van de huidige match engine en vertellen met trots dat we in FM22 een nieuwe engine mogen gaan verwachten. Vooralsnog wordt er nader ingegaan op twee aspecten hiervan: de bewegingen die je ziet en de invloed op de pressing.
Bewegingen
Houterig. Zo werden de bewegingen van spelers over het veld wel eens genoemd, of ze nou in een sprint verwikkeld waren of met de bal aan de voet het veld overstaken. Dit moet verleden tijd worden in FM22, want de nieuwe match engine biedt de makers de mogelijkheid om de bewegingen zo realistisch mogelijk weer te geven. Wat we mogen verwachten, is onder andere dat spelers soepeler ogen in het keren, het draaien en het voetenwerk. Daarnaast mogen we ons verheugen op dribbels waarin de bal veelvuldig door de spelers geraakt worden, alsof je linksbuiten de bal aan een touwtje heeft. Daarentegen zullen de onbehouwen verdedigers de bal wellicht nog twee keer vijf meter voor zich uitspelen tijdens een solo…
Pressing
Wil je in FM22 snelle successen boeken met een simpele gegenpress? Vergeet het maar. De tijd dat dit de meest vlugge manier was om je tegenstander de wil op te leggen, is voorbij. Er is flink gesleuteld aan de pressing. Zo worden er in eerste instantie meer opties toegevoegd en zullen de spelers ook zelf eerder de beslissingsmomenten inzien om druk te gaan zetten. Daarentegen zijn er meerdere spelerseigenschappen gekoppeld aan het vermogen om te kunnen spelen met een hoge pressing.
Zo wordt het sprintvermogen belangrijk, dat vervolgens gekoppeld is aan het uithoudingsvermogen van de speler. Dit bepaalt of een verdediger nog hoog druk kan blijven zetten en in de achtervolging kan gaan. Voelt de speler aan dat zijn uithoudingsvermogen minder wordt, dan gaat de speler keuzes maken. Dit beaamt ook de presentator van de SI-video, die de eer had met de demoversie van FM22 te mogen spelen: ‘in de tweede helft konden we het drukzetten niet volhouden en gaven we een zege weg.’
Kortom, pressing gaat heel belangrijk worden in FM22. Niet alleen zal het afhangen van de capaciteiten en het uithoudingsvermogen van je speler, ook de passing en nauwkeurigheid staan in verband met de pressing en kunnen daaronder gaan lijden wanneer een hoge pressing te lang moet worden volgehouden.
Video
Pre-Order FM 22
Pre-Order FM 22 via Managers United! Het is goedkoper dan Steam en door via MU te bestellen steun je onze community, waardoor wij onze website en forum kunnen verbeteren. Je hebt dan ook al toegang tot de BETA-versie van FM 22.