Sinds een paar jaar is het in Football Manager mogelijk om mentorgroepen samen te stellen. Voorheen kende het spel ook een mentorprogramma, maar dat kwam meer neer op een-op-eenbegeleiding; het creƫren van groepen was nog niet mogelijk. Met de komst van een steeds uitgebreidere teamdynamiek is ook het mentorschap veranderd. Tegenwoordig is dit alleen nog maar mogelijk via groepen waarin minstens drie spelers zijn opgenomen. Hoe werkt dit, wat zijn factoren die meespelen en hoe kun je het instellen?
Wat zijn mentorgroepen?
Via een goed opgesteld mentorschap kun je ervoor zorgen dat het karakter van spelers verandert. Elke speler in FM heeft, aan de hand van zeven verborgen en twee zichtbare attributen, een persoonlijkheidstype. De twee zichtbare attributen zijn trouwens vastberadenheid en leiderschap. Hoe positiever de persoonlijkheid, hoe beter het is voor je elftal. De persoonlijkheid heeft namelijk effect op onderlinge relaties, interactie met de media, trainingsvoortgang en uiteraard de wedstrijdprestaties.
Door spelers met een āslechteā persoonlijkheid te koppelen aan spelers met een persoonlijkheid die doorgaans als goed wordt bestempeld, is het mogelijk om persoonlijkheden te verbeteren. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn hierop; deze zullen we zo toelichten. Voordat we dat doen, volgt eerst een korte lijst met de meest positieve persoonlijkheden die je tegen kunt komen in FM, beginnend met de beste.
- Voorbeeldige burger
- Perfectionist
- Modelprof
- Professioneel
- Gedreven
- Resoluut
- Redelijk professioneel
- Bevlogen
- Vastberaden
- Zeer ambitieus
- Ambitieus
Behalve op het karakter, kan een mentor ook invloed uitoefenen op de player traits; de spelerskwaliteiten. Er bestaat een kans dat mentorleerlingen die van hun mentor overnemen. In dit artikel richten we ons echter primair op de persoonlijkheid.
Wat heeft invloed op het succes van een mentorgroep?
Natuurlijk is de persoonlijkheid een belangrijke factor. Een jonge, onsportieve speler wordt niet plots een modelprof door hem te koppelen aan een geldwolf (een andere negatieve persoonlijkheid.) Toch heeft dit niet de meeste invloed.
Ten eerste is de leeftijd van de te begeleiden speler van belang. De stelregel luidt: hoe jonger de speler, hoe ontvankelijker hij is om zijn karakter te veranderen. Een dertigjarige spits die te boek staat als niet ambitieus zal vrijwel niet meer veranderen. Heb je daarentegen een achttienjarige jongen met een laag zelfvertrouwen, dan kan er nog voldoende bijgeschaafd worden aan zijn persoonlijkheid.
Ten tweede is de hiƫrarchie zeer belangrijk, zeker als je spelers uitkiest van wie je wil dat zij de jongere leden begeleiden. Teamleiders hebben de meeste invloed op een mentorgroep. Logisch ook, want dat zijn de spelers waar de rest tegenop kijkt. Na de teamleiders, zijn het de spelers uit de groep zeer invloedrijk die een mooie bijdrage leveren in een mentorgroep.
Voorbeeld van de hiĆ«rarchie bij een club. Ćakir, Kudus en Timber zullen als teamleiders de grootste invloed hebben in een mentorprogramma.
Ten derde, maar wel in mindere mate, is de plaats van een speler in de sociale groep een factor die mee kan spelen. Spelers die in eenzelfde sociale groep zitten, kunnen over het algemeen beter met elkaar opschieten en zullen derhalve eerder iets van elkaar aannemen.
Samenstellen van een mentorgroep
Dit is op twee manieren aan te pakken: door het zelf te doen of door je assistent aan het werk te zetten. Aan de hand van een voorbeeld zullen we van beide opties een voorbeeld laten zien en daarmee duidelijk maken dat dit een onderdeel is dat je over het algemeen beter zelf in kunt stellen. Ben je even vergeten zijn waar dit alles ook alweer in te stellen is? Je vindt het bij training onder het tabblad mentorschap.
Stap 1: spelers uitzoeken
We starten met het onder de loep nemen van de selectie. Aangezien alles te maken heeft met persoonlijkheden, leeftijd, hiƫrarchie en sociale status, maken we gebruik van een van de MU Squad Views: teammanagement. We zien hier dat we een groep hebben met veel verschillende karakters. Op dit moment hebben we vier jonge spelers en dat zijn degenen waar nog aan gewerkt kan worden. In onderstaande afbeeldingen zijn de vier betreffende spelers omlijnd. De twee met een rode kleur beschikken over een negatief karakter, de twee met een groene kleur over een overwegend positief karakter. Redelijk vastberaden is echter nog lang geen perfecte persoonlijkheid, dus ook hen gaan we opnemen in het mentorprogramma.
Stap 2a: de assistent aan het werk zetten
Ons inziens zijn er vier speler die we willen opnemen in een of meerdere mentorgroepen. De vraag is of de assistent-manager dat ook zo ziet. We klikken op assistent vragen en direct verschijnen de voorgestelde mentorgroepen. In dit geval komt hij niet verder dan ƩƩn groep. Daarin zien we dat slechts twee spelers van onze keuze zijn opgenomen. Wat verder opvalt, is dat de begeleider een teamleider is, Jurriƫn Timber. Hij mag dan wel een teamleider zijn en om die reden veel invloed hebben op de groep, het is maar de vraag of het de juiste keuze is. Op centenharker Martin Kiss ongetwijfeld; Van der Steen heeft echter al hetzelfde karakter, dus wat valt daar nog te verbeteren?
Wat wel logisch voordoet, is de keuze om drie spelers samen te voegen die allen op een soortgelijke positie uit de voeten kunnen. Het eventueel overnemen van player traits is niet waar we ons op richten. Erg tevreden zijn we al met al niet met deze keuze.
Stap 2b: zelf de groep(en) samenstellen
Als ons Ć©Ć©n ding duidelijk is geworden in de squad view, is het wel dat we betrekkelijk veel sterke karakters in ons team hebben. Het zou bijna zonde zijn om dan slechts Ć©Ć©n groep te vormen. Consensus is er niet over, maar we denken dat het goed is om groepen aan te houden van drie tot maximaal vijf personen.
Allereerst nemen we Jonk en Van der Steen samen. Beiden kunnen als verdedigende middenvelder uit de voeten en beiden beschikken over hetzelfde karakter: redelijk professioneel. Het is nu belangrijk om daar een speler bij te plaatsen met een hoger aangeschreven karakter, een mature leeftijd en belangrijke plaats in de rangorde. We komen uit bij Teun Koopmeiners, die op dit moment aan de gestelde eisen voldoet. Zoals te zien is, staan de twee jongelingen ervoor open op hun karakter aan te passen. De invloed van Koopmeiners wordt als gemiddeld bestempeld; hij is geen teamleider.
Hierna is het de beurt aan de onsportieve Dejan Ristic. Hij wordt apart genomen, om te voorkomen dat Martin Kiss, de geldwolf, ook maar enige invloed op hem gaat uitoefenen. Het is deze tijden allemaal al duur genoeg. De rechtsback krijgt gezelschap van onze teamleider Timber. Omdat een mentorgroep uit minimaal drie leden moet bestaan, voegen we de resolute Vidovic toe. Nu kan hij ervoor verantwoordelijk zijn dat Ristic een player trait overneemt. Dat is niet erg; we houden wel van een avontuurlijke vleugelverdediger.
Tot slot buigen we ons over Kiss. Het nadeel van zijn karakter is dat hij niet snel zal twijfelen als er een club komt die hem een aantrekkelijker financieel plaatje voorschotelt. Er wordt zwaar geschut ingezet voor de verdedigend ingestelde speler: teamleider Ćakir wordt naar voren geschoven en ook twee spelers met verdedigende mogelijkheden Ć©n een prima karakter schuiven aan. Kiss is daarentegen een behoorlijk vastberaden speler; het effect van de groep op hem blijft gemiddeld ā zijn karakter en eigenschappen staan niet toe dat er een aanzienlijk effect aanwezig is.
Voor de rest is het nu zaak om geduld te hebben. Het kan maanden duren voordat er verandering optreedt. Hoe lang er precies voor nodig is om een karakter te veranderen, is niet bekend. Wel weten we dat allerlei zaken hier invloed op hebben. Vergeet in ieder geval niet ieder succes te vieren, zoals we zelf deden toen we zagen dat Ristic’ persoonlijkheid was veranderd:
Overige zaken die van invloed zijn op de karakterontwikkeling
Spelers kunnen pas toegevoegd worden aan een mentorgroep wanneer ze in de selectie van het eerste elftal zitten. Dat betekent dat bijvoorbeeld de newgens uit het O18-elftal niet mee mogen doen, tenzij ze al van dusdanig niveau zijn dat ze meespelen met het eerste. Echter, er is Ć©Ć©n manier om dit te omzeilen.
Dit doe je door naar de trainingsomgeving te gaan. Vanuit het tabbladĀ groepen kun je rechts bovenin je scherm spelers vanuit je jeugdteam(s) toevoegen aan een van de groepen. Vanaf dat traint je jeugdspeler met het eerste elftal mee, maar speelt hij nog wel wedstrijden in het jeugdteam.
De volgende stap is het teruggaan naar het mentoringsprogramma. Nog steeds kun je de jeugdspeler niet kiezen, maar… Laat nu eerst je assistent de groepen vormen. Hij zal de jeugdspeler wel toevoegen aan een groep. Nu is het aan jou om alle andere spelers weer uit de mentorgroepen te verwijderen, behalve die ene jongeling.
Uiteraard gaat hier een klein nadeel mee gepaard: jeugdspelers trainen niet meer mee met hun eigen elftal en gaan mee in het trainingsritme van het hoofdteam, dat vaak meer wedstrijden speelt of voor minder intensieve trainingen kiest.
Via je hoofd jeugdopleidingen en jeugdtrainers kun je ook invloed uitoefenen op de jonge spelers. Het hoofd van de jeugdopleidingen heeft alleen invloed op de jaarlijkse jeugdinstroom. Als hij een positief karakter heeft, is de kans groter dat je allergrootste talenten dat ook hebben. Meer invloed hebben de jeugdtrainers; zij dragen hun persoonlijkheid over aan hun pupillen. In de meest ideale situatie heb je dus een jeugdselectie met allerlei positieve karakters, zodat ze ook nog eens van elkaar leren.
Daarnaast is het aan te raden om een speler zo snel mogelijk deel uit te laten maken van een sociale groep. Spelers die je aantrekt, kun je bij hun aankomst bij je club welkom laten heten door je teamleider(s). Maak hier vooral gebruik van ā de nieuweling zal zich sneller thuis voelen en vlotter worden opgenomen in een sociale groep.
Misschien ten overvloede: het is altijd handig om de jongere spelers uit een mentorgroep voldoende speelminuten te geven, liefst gezamenlijk met hun mentor(en).
Hoe pas jij het mentorschap toe in FM23? Laat het ons weten op ons tactiekenforum!