MU’s Hulpgids: De ideale game set-up

Dit artikel is geschreven door onze gastschrijver De Raam

We komen op het forum – en op de socials – regelmatig vragen tegen over hoe je een zo gebalanceerd mogelijke spelwereld kunt creëren. Kreten als “Niemand wil mijn spelers kopen” en “Ik krijg mijn talenten niet verhuurd” zijn tevens uitspraken die veel voorkomend zijn. Vaak hebben dergelijke problemen te maken met hoe de virtuele Football Manager-wereld is opgezet. In deze hulpgids kijken we, aan de hand van hoe ik mijn savegame heb opgezet, waar je op kunt letten om soortgelijke problemen te voorkomen. 

Het starten van een nieuw spel kent tal van mogelijkheden en voor sommigen kunnen alle verschillende opties voor verwarring zorgen. Ik heb weleens anderen geholpen om hun spel op een goede wijze te beginnen. De eerste vraag ik dan altijd stel is: Wanneer begint jouw nieuwe savegame? Meestal krijg ik dan het volgende antwoord: “Als ik mijn savegame aangemaakt heb, het spel voor het eerst opgeslagen is en ik daadwerkelijk manager ben van de – door mij gekozen – club.”

Vroeger was ik ook in die veronderstelling maar tegenwoordig beginnen mijn savegames al ver voordat ik een nieuw spel aangemaakt heb. Voordat ik het spel daadwerkelijk aan ga maken, wil ik een duidelijk beeld hebben van welke richting mijn savegame op moet gaan. Wanneer ik ervoor kies om met een grote club meteen op prijzen te gaan jagen, gaat de opzet van mijn spel er heel anders uitzien dan wanneer ik op een veel lager niveau wil gaan spelen. Daarom is het belangrijk om erover na te denken voordat je een nieuw spel aanmaakt! Nog niet zo heel lang geleden laadde ik standaard alleen de bovenste divisies van Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Engeland en Italië. Tegenwoordig is dat niet meer het geval.

Context

Om een duidelijker beeld te krijgen van het hoe en waarom is het handig om even wat context te geven. Ik heb er in Football Manager 2024 voor gekozen om in Ecuador te gaan spelen met Independiente del Valle. Deze club staat bekend om haar jeugdopleiding en mijn savegame draait dan ook voornamelijk om het opleiden van lokaal talent. Bij het opzetten van mijn spel heb ik dan ook rekening gehouden met het volgende:

  • We spelen in Ecuador
    • Ecuador heeft niet de meest reputabele competitie dus als we spelers willen verkopen die niet de absolute top gaan halen, moeten we competities inladen waaraan we die spelers kunnen slijten.
  • Spelers opleiden voor het nationale team
    • Minuten, minuten en nog eens minuten. Als spelers zich goed willen ontwikkelen, hebben ze speeltijd nodig op een gewenst niveau. We moeten competities inladen waaraan we spelers kunnen verhuren. 
  • Spelers exporteren naar Europa
    • Om spelers te laten doorgroeien, zullen ze op een bepaald moment andere oorden moeten opzoeken. De Europese competities hebben een hogere reputatie en een hoger niveau. Sommige spelers zullen in belang van hun ontwikkeling naar Europa moeten verhuizen. 

Dit zijn de belangrijkste speerpunten voor de competities die ik wil gaan inladen. Echter houd ik meerdere zaken in het achterhoofd bij het aanmaken van een nieuw spel. Hierbij kun je denken aan dingetjes als moeilijkheidsgraad, realisme, transferactiviteit en spelsnelheid. Tevens zijn die onderwerpen sterk aan elkaar verbonden.

Aantal geladen competities

Bovenstaande punten dragen allen bij aan de keuze voor de in te laden competities en in welke hoedanigheid dat gebeurt. Wil ik snel door de seizoenen heen? Dan laad ik slechts één of twee competities. Ga ik voor realisme? Dan laad ik zoveel mogelijk competities. Wil ik met een kleine club zo snel mogelijk naar de top? Dan laad ik alleen diens competitie. Zo kunnen we nog wel even doorgaan…

In dit geval wil ik dus beginnen in Ecuador en het is heel waarschijnlijk dat we daar gaan blijven. Daarnaast wil ik in deze save geen scheve voetbalwereld creëren en wil ik overbodige spelers kunnen slijten. Een andere doelstelling is om Ecuadoraanse spelers naar Europa te brengen. Hierdoor heb ik voor de volgende leagues gekozen:

image.thumb.png.505fa068a8e7622fe5e5085850cfa4d9.png

Het is vanzelfsprekend waarom ik de Ecuadoraanse competities heb ingeladen, daar gaan we namelijk aan het werk. Argentinië en Brazilië zijn interessante markten voor ons om talent weg te halen, zeker op het tweede niveau. Daarnaast zijn deze landen afzetmarkten voor onze talenten en stappen spelers weleens over naar deze competities als tussenstap naar het Europese beloofde land. Om diezelfde reden heb ik de MLS ingeladen. De Colombiaanse, Peruviaanse en Chileense competities kunnen wij gebruiken om spelers aan te verhuren.

In Europa heb ik gekozen voor landen waar de regels betreft Non-EU spelers vrij flexibel zijn; Nederland, Portugal, België, Duitsland en Frankrijk zijn hiervan de beste voorbeelden. Onze toptalenten zullen voornamelijk naar die competities trekken. Spanje en Engeland staan aan de top van de voedselketen, daar hopen we na een aantal jaren een hoop Ecuadorianen te zien.

Niet alle competities zijn speelbaar gemaakt. Het is de bedoeling dat ik deze gehele save bij dezelfde club blijf. Er hoeven dus in principe geen andere speelbare competities te zijn. Toch zijn er enkele actief. Hoe bepaal je nu welke competities ‘Speelbaar’ moeten zijn en welke je op ‘Alleen kijken’ kunt zetten? Daarvoor kijken we eerst even naar de verschillen tussen beide opties.

Niet geselecteerde competities

Een niet geselecteerde competitie bevat AI die niet erg actief zijn. Hier zullen dus weinig transfers plaatsvinden. Tevens zullen er in deze competities ook weinig newgens gegenereerd worden.

In een niet geselecteerde league worden ‘geen wedstrijden’ gespeeld en kun je dus geen competitiestand/complete data zien. Promoties en degradaties zullen vooral door clubreputaties bepaald worden. Dit geldt veelal ook voor de kwalificatieplekken voor continentale competities. Je zult dus vaak dezelfde teams uit deze competities in Europa zien. Mocht één van deze teams het slecht doen in Europa, en bijvoorbeeld een nationale concurrent hebben in de Europa League die daar goed presteert, zullen deze het volgende jaar omgewisseld kunnen worden. Hun reputatie wijzigt dus op basis van prestaties in continentale competities.

Uiteindelijk zullen deze competities achterblijven op ‘actieve’ competities.

Deze competities hebben geen invloed op de snelheid van het spel.

‘Alleen kijken’ competities

Competities die zijn ingeladen met de optie ‘Alleen kijken’ bevatten AI die nog steeds wat passief zijn. Hier zullen dus minder tot weinig transfers plaatsvinden. Tevens zullen er in deze competities ook minder newgens gegenereerd worden.

In deze leagues zijn er wél wedstrijden. Deze worden echter wel supersnel gesimuleerd, vooral op basis van clubreputatie en de CA van de aanwezige spelers. Omdat er wedstrijden gesimuleerd worden, is er ook een competitiestand. Promotie, degradatie en continentale plekken zijn dan ook op basis van de competitiestand waardoor je iets meer variatie zult zien.

Uiteindelijk zullen deze competities achterblijven op ‘actieve’ competities.

Deze competities hebben amper invloed op de snelheid van het spel.

Speelbare competities

Hierin is nog weer onderscheid te maken in het ‘detailniveau’. De AI in deze competities is actief. Hier zullen dus gewoon transfers plaatsvinden. Hierdoor zullen de topclubs uit deze leagues gewoon bij kunnen blijven. In deze competities worden ook gewoon jaarlijks newgens, bij elke club, gegenereerd.

In deze competities worden ook wedstrijden gespeeld, alleen komt hier het ‘detail level’ om de hoek kijken. In alle gevallen worden wedstrijden beslist doordat er allerlei zaken worden meegenomen, net zoals je zelf je wedstrijden speelt.

Detailniveau in speelbare competities

Wanneer je een laag detailniveau hebt opstaan, wordt niet de volledige wedstrijd gesimuleerd. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld de wedstrijd niet terugkijken. Dit heeft minder effect op de snelheid maar vertraagd wel omdat er standen, data, transfers, etc. worden bijgehouden.

Wanneer je met een hoog detailniveau speelt -zoals de competitie waarin je zelf actief bent- worden wedstrijden volledig gesimuleerd. Dit heeft het grootste effect op de snelheid. In deze competities kun je wedstrijden volledig terugkijken.

Tevens kun je van internationale competities aangeven hoe gedetailleerd je deze wilt simuleren.

Detailniveaus instellen

Dit kun je doen als je op het ‘FM-icoon’ rechts bovenin het scherm klikt (na het aanmaken van je game) en naar ‘detailniveau’ gaat. Links krijg je een scherm te zien met alle geladen competities en de internationale toernooien. Hier kun je globaal instellen in welke mate je een simulatie wilt hebben. Je hebt hier veelal vijf keuzes:

  • Alle competitieve wedstrijden
    • Simuleert alle wedstrijden volledig (competities, bekers, supercups maar ook tweede en jeugdelftallen)
  • Alle competitieve seniorenwedstrijden
    • Simuleert alle seniorenwedstrijden volledig (competities, bekers, supercups maar tweede en jeugdelftallen worden snel berekend)
  • Hoofdfase
    • Simuleert alle seniorenwedstrijden volledig behalve kwalificatiefases voor bekertoernooien (competities, hoofdfase bekertoernooi en supercup volledig – tweede en jeugdelftallen worden snel berekend)
  • Latere fase
    • Simuleert alleen de latere fases van bekertoernooien en play-offs in competitie (competities, hoofdfase bekertoernooien, supercup, tweede en jeugdelftallen worden snel berekend – competitieve play-offs en latere fase van bekertoernooien worden volledig gesimuleerd)
  • Geen
    • Alle wedstrijden worden snel berekend

image.thumb.png.9b471bca0810bbc02301122580346bc5.png

Bijna alles staat hier ingesteld op een snelle berekening van de wedstrijden, behalve Zuid-Amerika en Ecuador. Ik wil graag tegenstand in de Copa Libertadores en wil niet elk seizoen dezelfde tegenstanders tegenkomen, vandaar dat alle wedstrijden volledig gesimuleerd worden. In de Copa Sudamericana worden alleen de wedstrijden in de finales volledig gesimuleerd om een beetje variatie te kunnen krijgen. De Recopa Sudamericana hoeft niet volledig gesimuleerd te worden, tenzij we die zelf spelen (dan gaat het automatisch). Als laatste is de Copa Libertadores Sub-20 een belangrijk toernooi voor onze jeugd dus ook daar willen we wat afwisseling en de juiste tegenstand.

Als je aan de linkerkant van het scherm een competitie selecteert, kun je rechts in het scherm per afdeling (competitie, beker, supercup, tweede elftallen, jeugdelftallen) aangeven hoe gedetailleerd je ze wilt laten simuleren.

Hoe hoger het detail level, hoe langzamer je spel wordt!

Heb je een competitie op laag detail level staan en neem je een baan aan in deze competitie, dan springt die automatisch op ‘volledig gedetailleerd’. 

De ontwikkeling van spelers

De ontwikkeling van spelers in elk van de bovenstaande opties gelijk! Dit geldt ook voor verhuurde spelers. Het maakt dus niet uit of je een speler uitleent aan een club in een ‘alleen kijken’ league, een niet geselecteerde competitie of een actieve.

De ‘alleen kijken’ competities hebben geen invloed op de grootte van je database! Het selecteren van zo’n competitie laadt dus geen extra spelers in je spel.

Omvang database

De omvang van de database speelt ook een redelijk grote rol in hoe jouw spelletje zal verlopen. Vroeger wilde ik zoveel mogelijk spelers in mijn database hebben zodat ik lekker op newgens kon jagen en altijd wat te kiezen had. Zo speelde ik in FM18 nog met alleen de Portugese competities ingeladen – in combinatie met een grote database – en voegde ik daar nog spelers uit Zuid-Amerika en Oost-Europa aan toe. Het lijkt zeer aantrekkelijk om dit te doen. Op die manier heb je namelijk heel veel spelers in jouw spel en doordat er maar een paar competities actief zijn zullen de laadtijden erg snel zijn.

Echter liep ik tegen een probleem aan. De AI is in speelbare competities veel actiever dan in competities die niet geladen zijn of op ‘Alleen kijken’ staan. Hierdoor kon ik amper spelers verkopen. Een gemiddelde basisspeler raakte ik aan de straatstenen niet kwijt. Nu heb ik dan ook de voorkeur om meerdere actieve competities te hebben voor een gebalanceerde spelwereld én speel ik met een kleinere database.

Deze combinatie zorgt ervoor dat clubs minder te kiezen hebben en wordt het gemakkelijker om spelers te lozen die niet nodig zijn. Tevens laad ik altijd wat competities in die een lagere reputatie hebben dan degene waarin ik zelf actief ben. Hierdoor zijn er ‘actieve’ potentiële kopers voor mijn reservespelers. Tevens wordt het gemakkelijker om jongere spelers te verhuren om wedstrijdervaring op te doen op een wat lager niveau.

Geavanceerde opties

De geavanceerde opties staan bij mij eigenlijk altijd op dezelfde manier ingesteld. Ik kies ervoor om ‘Spelers aan speelbare ploegen toe te voegen’ zodat de jeugdteams in alle speelbare competities gevuld zijn. De eerste transferperiode staat zoals gewoonlijk uit. ‘Eigenschappen verbergen uitschakelen’ heb ik ook altijd aanstaan, dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Als laatste is ‘Gebruik van de In-Game Editor voorkomen’ aangevinkt, de reden daarvoor lijkt me duidelijk!

image.thumb.png.2655aec090c2d92d425d2c3e517cc676.png

Ik hoop dat jullie hiermee een helder beeld hebben gekregen van hoe mijn spelwereld is opgebouwd en waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb. Wellicht is het voor de niet zo gevorderde spelers van het spel een mooie heads-up om voor het opstarten van het spel na te denken over wat je nou eigenlijk wil zien gebeuren in jouw spel. Dit is immers de basis van hoe jouw savegame kan gaan verlopen!

CATEGORIEËN