Net als het afgelopen jaar zal Sports Interactive ons, op weg naar de nieuwe versie van Football Manager, af en toe verrassen met een ontwikkelingsupdate. Verrassend was het in ieder geval wel al, dat er vandaag al een heuse blog online kwam te staan met zelfs de eerste screenshots van de nieuwe lay-out. Verder zijn er al een flink aantal wijzigingen ten opzichte van FM24 bekendgemaakt, waar je hier van alles over kunt lezen. De gehele Engelstalige blog is via deze link terug te vinden. Wij hebben hem in het Nederlands samengevat.
Nieuw tijdperk
FM25 wordt volgens SI een compleet nieuw hoofdstuk. Sterker nog, het wordt het begin een nieuw tijdperk. SI spreekt van de grootste overgang sinds Championship Manager veranderde in Football Manager in 2005. Football Manager 25 zal voor het eerst gebruik maken van de Unity engine, wat betekent dat ze het hele spel opnieuw op kunnen bouwen en in het vervolg makkelijker zaken kunnen aanpakken en tweaken. Al met al zou het tot een snellere implementatie van nieuwe features moeten komen en FM25 zal het startpunt worden voor de eerstvolgende twintig jaar.
Daarnaast is er ook een klein beetje nieuws over het eerder aangekondigde vrouwenvoetbal, want SI heeft diverse licenties in de wacht gesleept. Wat het precies in gaat houden laten ze nog even in het midden, maar duidelijk is dat het er echt gaat komen in FM25 en dat je feilloos moet kunnen overstappen van het mannen- naar het vrouwenvoetbal. Één spel, één ecosysteem. Later zal er meer info volgen over welke competities er speelbaar zullen zijn.
Zaken die veranderen voor FM25
Om te beginnen starten we met een aantal zaken die, al dan niet voorlopig, niet beschikbaar zijn in Football Manager 25.
Shouts
De meest gebruikte feature die komt te vervallen zijn de zogenaamde ‘shouts’. Het roepen voor het aanmoedigen, motiveren of afkraken van je team vanaf de zijlijn werkte nooit helemaal optimaal volgens SI. Áls dit al terugkomt, dan moet het perfect zijn en voorlopig krijgt men dat niet voor elkaar.
Social Media en gegevens-kalkbord
Het social media scherm welke we nu nog kennen zal ook verdwijnen. Zoals ze nu is voegt het te weinig toe om nog een eigen scherm te krijgen, maar de belangrijke informatie zal op andere plekken nog naar voren gaan komen en de supporters spelen nog steeds een grote rol in FM. Ook het gegevens-kalkbord welke je via de spelersprofielen kunt bekijken is verdwenen, deze werd door minder dan één procent van de spelers gebruikt.
Maak een club
Ook de Maak een club-mode verdwijnt voorlopig uit Football Manager. Het aantal mensen dat deze mode gebruikt loopt al jaren terug en SI heeft niet de mogelijkheid om voor de release van FM25 deze weer toe te voegen op een manier waarop men dat voor ogen heeft. De verwachting is dat deze weer kakelvers terugkeert voor FM26, vol met veranderingen en vooral verbeteringen.
Versus mode
Ook de Versus mode is er voorlopig uit, omdat het door minder dan een half procent van de spelers wordt gebruikt. Toch gaat deze nog terugkeren, maar hoe en wanneer is voorlopig nog onduidelijk.
Uitdagingen mode (Consoles, Touch & Mobile)
Ook de Uitdagingen-mode komt te vervallen. Deze was in het begin heel populair, maar ook het gebruik daarvan zwakt enorm af. De verwachting is dat deze mogelijk met een nieuwe opzet terugkomt in FM26 of FM27,
Fantasy Draft
Ook de Fantasy Draft komt er niet bij de release in, maar wordt waarschijnlijk met de winterse data update toegevoegd. Dit heeft te maken met het feit dat men deze mode vooral als een e-sports opzet zag, maar in samenwerking met FIFAe (de e-sports tak van FIFA) wordt er een heus WK georganiseerd. De bedoeling is dus dat de Fantasy Draft ergens in de periode na dat WK op een betere manier terugkeert in Football Manager.
Het tussentijds toevoegen van features is overigens iets dat we volgens SI vaker zullen gaan meemaken de komende jaren.
Een nieuwe interface voor een nieuw tijdperk
Een van de allergrootste veranderingen die elke manager vanaf de releasedag van FM25 gaat meemaken is de vernieuwde interface. Heel erg vernieuwd. SI is op zoek naar de juiste balans tussen de UI (gebruikersinterface) en de UX (gebruikerservaring).
Zo is er met de nieuwe UI een stevig fundament gebouwd om in de toekomst heel eenvoudig zaken te verbeteren en te veranderen om de UX te versterken, zonder dat de UI daarbij aan kwaliteit inlevert. Hier is jaren van onderzoek aan vooraf gegaan en er zijn diverse inzichten verzameld om te kijken hoe spelers het liefste het spel spelen en hoe er zoveel mogelijk belangrijke informatie op een speler afgestuurd kan worden zonder dat die zich overweldigd voelen.
Al met al een heel technisch verhaal, wat er toe moet leiden dat het spel beter speelbaar wordt.
Tegels en kaarten
Om dit te kunnen bewerkstelligen maakt FM25 gebruik van het zogenaamde ’tegel- en kaartensysteem’. Een tegel is een ‘paneel’ met informatie in verschillende staten, van kleine hoeveelheden info tot grotere tegels met meer informatie. Het klikken op deze tegels levert dan meer details over dat specifieke onderwerp op via zogenaamde kaarten.
Een voorbeeld en tevens het eerste screenshot van Football Manager 25:
Hier vinden we verschillende tegels met in dit geval de vorm over de laatste 5 wedstrijden. Deze statistiek staat bij iedere tegel nu geprojecteerd, om goed te laten zien wat het verschil tussen de verschillende grootte tegels is.
Wanneer je op één van deze tegels klikt, wordt je doorgestuurd naar de ‘vorm’ kaart, waar je gedetailleerde informatie kan terugvinden:
Dit design zou het aantal in-game screens moeten verminderen, zonder de hoeveelheid informatie te verminderen. Dit zou het navigeren een stuk makkelijker moeten maken.
Dag inbox, hallo portaal.
Nog een grote verandering is het verdwijnen van de inbox. Deze maakt plaats voor een portaal, dat moderner aan zou moeten voelen en een rijkere ervaring zou moeten bieden aan het navigeren. Zou zouden zaken als je agenda, nieuws en berichten makkelijker toegankelijk moeten zijn.
Daarnaast wordt er nog één screenshot vrijgegeven van een wedstrijdscherm, waarbij het potentieel van het tegels- en kaartensysteem naar voren komt:
Het wordt dus een hele grote verandering ten opzichte van de vorige versies van Football Manager en de komende periode zal er steeds wat meer informatie vrijkomen. Bij SI zijn ze in ieder geval vol vertrouwen dat deze UI een hele grote voorwaartse stap zal zijn.
Releasedatum volgt begin september
Sports Interactive komt ergens begin september met de exacte releasedatum voor FM25. In de tussentijd zal er zo nu en dan wat informatie gedeeld worden, wat wij uiteraard ook weer zo snel mogelijk op de website en socials zullen publiceren. Ook zorgen we dat we erbij zijn als het spel in de pre-order te bestellen is, wellicht wel weer met een leuke korting!