Daar sta je dan: vanuit de krochten van het profvoetbal heb je jouw club helemaal naar de wereldtop geloodst. Het stadion puilt elke week uit van het publiek; zelfs wedstrijden tegen een nietszeggende tegenstander in de beker zijn uitverkocht. Alleen, dat stadion biedt onderdak aan ongeveer 10.000 supporters – een nostalgisch, cultachtig gevoel ontstaat als je zo’n club ziet spelen in de halve finale van de Champions League, maar eigenlijk wil je meer: een voetbaltempel waar in de hele wereld met jaloezie naar wordt gekeken. Toch gaat het bestuur niet overstag; het huidige stadion kan nog prima mee. Dat brengt ons tot de volgende vraag: wat speelt er mee in het bouwen van een nieuw stadion in Football Manager?
Leeftijd van het huidige stadion
Een zeer belangrijke indicator is de leeftijd van het stadion waar je club op dit moment speelt. De stelregel luidt dat een stadion minstens 25 jaar oud moet zijn vooraleer er een nieuw stadion gebouwd gaat worden. Is het stadion in de tussentijd verbouwd – dat is iets anders dan de uitbreidingen die in-game plaatsvinden – dan wordt dat jaartal aangehouden. Ter illustratie: het Yanmar Stadion van Almere City werd in 2005 opgeleverd. Je zou dan denken dat je in FM vanaf 2030 succes hebt. Echter, de thuishaven van de Flevolanders werd in 2020 verbouwd, wat resulteert in een vlucht naar het jaar 2045 om een nieuw onderkomen te creëren.
In uitzonderlijke gevallen kan worden afgeweken van deze vuistregel, bijvoorbeeld wanneer het huidige stadion niet voldoet aan de competitie-eisen. Dit kan voorkomen wanneer je met een kleine club steeds verder promoveert en terechtkomt in de hoogste divisie van een toonaangevend voetballand. Ook dan heb je nog geen garantie dat er gekozen wordt voor de bouw van een nieuw stadion; het is immers mogelijk dat het bestuur uit pure noodzaak dan maar het stadion van een andere club huurt.
Financiën
Het is niet goedkoop, zo’n nieuw walhalla voor je supporters. Bouwkosten, arbeidskosten, vergunningen, andere bijkomstigheden. Kortom, voor het bouwen van een stadion is geld nodig. Nu hoeft je club dat niet allemaal op de bank te hebben staan. Er kunnen namelijk ook leningen worden afgesloten door het bestuur. Daarnaast levert de verkoop van het oude stadion (en bijbehorende grond) soms geld op en wordt en met enige regelmaat een sponsor gevonden die de eerste pakweg tien jaar als naamgever zal fungeren. Toch helpt het enorm om je ambities waar te kunnen maken als je club een gezonde financiële huishouding kent met een positief eigen vermogen en een rooskleurig toekomstbeeld. Een verstandig bestuur zal zich niet zomaar in de schulden gaan werken.
Reputatie, resultaten en bezettingsgraad
Drie termen die nauw met elkaar in verband staan. Vanzelfsprekend kiest het bestuur er niet voor om miljoenen te investeren in een betonnen bak die nog niet eens voor de helft gevuld gaat zijn met supporters. Je huidige onderkomen zal dus al een hoge bezettingsgraad moeten hebben – als elke thuiswedstrijd uitverkocht is, is dat een duidelijk signaal. Bovendien moet het ernaar uitzien dat er de komende jaren nog veel vraag blijft bestaan naar (seizoen)kaarten.
Maar hoe zorg je voor een hogere bezettingsgraad? Het antwoord is simpel: zorg dat de reputatie stijgt. En hoe doe je dat? Juist, door wedstrijden en voornamelijk prijzen te winnen! Een hogere reputatie behaal je overigens ook door grote spelers naar je club te halen, maar het belangrijkste blijft het meedoen om de bekers en schalen. In het scherm clubvisie vind je onder het tabblad steun vanuit het team enkele handige cijfers rondom de populariteit onder supporters. Behalve het aantal seizoenkaarthouders zie je ook hoe groot de wachtlijst is voor zo’n kaart. Die kan soms best lang zijn…
Ambities en vertrouwen bestuur
Hoe ambitieuzer het bestuur, hoe groter de kans dat het besluit een nieuw stadion te laten bouwen. Dat is echter niet alles, want als je als kersverse manager gelijk gaat vragen om het bouwen ervan, krijg je hoogstwaarschijnlijk nul op het rekest. Het vertrouwen in jouw kunnen moet daarvoor eerst toenemen, evenals het inzicht dat je trouw bent aan je werkgever. Dit alles doe je door lang bij de club te blijven, aan de missies en doelstellingen te voldoen en door – daar gaan we weer – de club een hogere reputatie te bezorgen.
Dat is niet alles: het is ook een zegen als het bestuur zich ambitieus opstelt. In-game kun je niet zien hoe ambitieus een bestuur is; dit zijn verborgen eigenschappen. Als manager zal je echter snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. Als zelfs het verbouwen van de een gebrekkige trainingsaccommodatie niet lukt, terwijl er meer dan genoeg geld is, maak dan je borst maar nat.
Een stadion met jouw naam?
Het is mogelijk, maar niet gemakkelijk. Krijgen we over een tijdje het Almere City FC Stadion of de Almere Arena in onze game? Het zou zomaar kunnen; zo creatief wordt er in FM niet omgegaan met stadionnamen. Af en toe zie je dat het stadion vernoemd wordt naar een clublegende. Zo komt het nog wel eens voor dat RKC Waalwijk plotseling speelt in het nieuwe Rick Hoogendorp Stadion… In onze game zagen we Sparta de Denis Neville Arena laten bouwen. Als het je lukt om als manager een clublegende te worden, dan bestaat er dus een kans dat het bouwwerk naar jou wordt vernoemd. Echter, hoe meer clublegendes er zijn, hoe kleiner de kans erop.