Beginnersgids – Deel II: manager- en clubkeuze

Uit liefde voor het spel en uit passie voor de FM-gemeenschap hebben we de afgelopen jaren vele artikelen met jullie gedeeld. Clubsuggesties, longreads over tactieken, lijsten met talenten, ga zo maar door. Met dat alles blijven we gewoon doorgaan. Maar we gaan ook iets anders doen. We gaan vanaf het begin beginnen; onze eigen Genesis. In het eerste deel van deze reeks keken we naar het opstarten van een nieuwe game. De volgende stap is het creëren van een manager het selecteren van je club naar keuze.

Je managersprofiel instellen

Speel je voor de eerste keer FM, dan betekent het dat je hoe dan ook een managersprofiel moet aanmaken. Heb je het spel al vaker gespeeld in dezelfde editie, dan kun je gebruikmaken van de persona’s die je al eerder hebt aangemaakt, of je kiest nogmaals voor een nieuw profiel. Binnen de FM-gemeenschap lijken er soms twee stromingen te zijn: de ene stroming gaat voor zichzelf als manager, de andere stroming kiest een (bekende) oud-voetballer met wie het avontuur wordt aangegaan. De keuze is aan jou.

Qua uiterlijk, kleding en accessoires kun je alles zo gek maken als je wil. Enkel bij de persoonlijke info zullen we een paar dingen uitlichten. De onderdelen hoofd, lichaam, kleding en accessoires hebben we random laten genereren door FM.

Naam: de naamkeuze heeft geen invloed op het spel. Je kunt hier nog kiezen hoe je het liefst aangesproken wordt (bijvoorbeeld met een bijnaam) en je kunt eventueel een wachtwoord instellen. Handig als je een laptop deelt met een familielid dat ook FM speelt.

Geslacht: ook dit heeft geen invloed op het spel. Ga je als vrouw bij een mannenelftal aan de slag, dan krijg je daar geen vragen over van de pers. Je persona wordt met zij/haar aangesproken in plaats van hij/hem.

Nationaliteit en geboorteplaats: hiermee kun je wel invloed uitoefenen op het spel. Nationaliteit heeft in eerste instantie te maken met de talenkennis. Spreek je de taal van het land waar je managet, dan is het makkelijker communiceren met de spelers. Ook zorgt de nationaliteit voor extra scoutingskennis: Nederlandse managers beschikken over een uitgebreidere kennis van spelers in Nederland dan pakweg een Bosnische coach die in zijn eigen land actief is. Om deze reden voegen we een tweede nationaliteit toe: Duits. De geboorteplaats heeft weinig invloed op het spel. Je kunt hooguit een vraag krijgen of je het leuk vindt om in je geboorteplaats te werken, of er wordt naar verwezen in een wedstrijdverslag.

Geboortedatum: dit heeft geen invloed op het spel. Naarmate je in-game ouder wordt, zal je persona er ook iets ouder uit gaan zien. Wel kun je tijdens een persconferentie de vraag krijgen of zo’n jonge manager aanstellen nou wel zo verstandig is…

Favoriete club: opnieuw iets wat weinig tot geen invloed heeft op het verloop van het spel. Je krijgt er zeker vragen over als je als fan bij je club gaat managen of wanneer je favoriete club op zoek is naar een nieuwe manager.

Ervaringsniveau: wie dit aanvinkt, krijgt gedurende de eerste periode in het spel uitleg over hoe verschillende aspecten werken, zoals transfers, scouting en tactieken. Ook worden bepaalde verantwoordelijkheden direct bij andere stafleden van je club gelegd, in plaats van dat je ze zelf moet selecteren. Zeker als je onervaren bent met FM, raden we het aan om deze optie te gebruiken. Als je ervoor kiest hier geen gebruik van te maken, dan krijg je nog drie extra opties. De eerste twee opties hebben te maken met het aangeven van je voorkeursformatie en -speelstijl. De derde optie richt zich op het verdelen van de verantwoordelijkheden: welke taken wil je zelf allemaal op je nemen?

Informatie over je tactische voorkeuren beïnvloedt het spel amper. Het enige wat er zichtbaar gebeurt, is dat je gekozen formatie en stijl direct naar voren komen bij de preset tactics.

Als dit alles is ingesteld, dan kun je verder gaan door op de knop lichaam te klikken. Vanaf hier wijst het zich voor zichzelf.  Eenmaal bij accessoires aanbeland, krijg je de optie Team Kiezen.

image.thumb.png.bb45da40a226752146e3759f1c899ff4.png

Je team kiezen

In de eerste gids gaven we aan dat het prettig is om al te weten welk team je wilt gaan coachen voordat je een game aanmaakt. Niet iedereen gaat echter zo te werk; sommige FM’ers geven er de voorkeur aan om werkloos te beginnen en vervolgens te zien wat er op hun pad komt. We lopen de mogelijkheden door.

Favoriete ploeg: als je bij de vorige stap – je managersprofiel creëren – een favoriete club hebt ingevuld, dan is dat de club die in dit scherm als eerste verschijnt. Zo zien we in onze eigen game dus direct De Graafschap.

Nationale ploegen: behalve als clubmanager, kun je ook als bondscoach aan de slag gaan in FM. In principe is het mogelijk om elk nationaal team ter wereld te coachen. Of dat in je game mogelijk is, is afhankelijk van de gekozen databasegrootte en extra landen en/of regio’s. Om een voorbeeld te geven: in onze game is het niet mogelijk om de keuzeheer van Nieuw-Zeeland te worden.

Clubs van ingeladen competities: je kunt elke club kiezen van de competities die je als speelbaar hebt toegevoegd toen je de game samenstelde. Let wel, de Jong-teams in de Keuken Kampioen Divisie zijn niet speelbaar, omdat die niet als satellietclubs worden gezien, maar als tweede elftallen van de Eredivisionisten. In onze game kunnen we ook niet aan de slag in Denemarken en Noorwegen, omdat deze competities op alleen kijken zijn gezet.

Willekeurige ploeg: mocht je nog geen club hebben kunnen kiezen, dan kun je je altijd nog laten verrassen door FM. Klik onderin het scherm op willekeurige ploeg en er verschijnt een clubpagina. Ook wij probeerden het – FM wilde ons bij Preston North End laten starten. Snel terug richting de Achterhoek.

Dubbelfunctie (club en land): standaard staat ingesteld dat je manager wordt van één ploeg (of land). Het is mogelijk om coach te worden van zowel een club als land. Dit doe je door bovenin het scherm te klikken op dubbelfunctie (club en land). Je moet vervolgens eerst een clubkeuze maken, waarna je de gelegenheid krijgt tot het kiezen van een tweede ploeg.

Werkloos beginnen: dit vind je ook bovenin het scherm. Een FM’er die zijn game op deze manier start, zal vanaf de eerste gamedag de banenmarkt op moeten gaan.

Wanneer je de club naar wens hebt geselecteerd klik je op managementstijl (rechtsonder in het scherm.)

image.thumb.png.93916e10aebc7f3beeda394caef06eda.png

Managementstijl

Het bepalen van de managementstijl is de laatste stap voordat je daadwerkelijk met je gekozen club aan de gang kunt. Elke keuze die je hier maakt, heeft invloed op het spelverloop. We beginnen met het kiezen van het trainersdiploma en de ervaring als speler.

Trainersdiploma

Op basis van je gekozen club doet FM een suggestie voor het diploma waar je als manager mee start. Ons wordt de zogeheten Continentale Pro-licentie voorgesteld, het hoogste diploma dat je in FM kunt halen. Hoe hoger je diploma, hoe hoger je de trainingseigenschappen in kunt stellen (waarover later meer.) Ook zorgen hogere diploma’s ervoor dat je meer kans maakt op het moment dat je solliciteert bij andere clubs. In de game kun je trouwens het bestuur vragen of je een nieuwe trainerscursus mag starten, dus uiteindelijk kun je altijd naar de Continentale Pro-licentie toewerken, ongeacht je startdiploma. Voor het gemak volgen wij in onze game de suggestie van FM.

Ervaring als speler

Ook hier doet FM een suggestie op basis van je clubkeuze. Een coach van De Graafschap, zo veronderstelt FM, is op zijn minst een profvoetballer op regionaal niveau geweest, wat vrij logisch klinkt voor een kleine provincieclub. Het laagste niveau van ervaring is zondagamateur en het hoogste niveau van ervaring is interland (wereldwijd niveau).

De reputatie die je kiest heeft invloed op de verwachtingen die een club van je heeft wanneer je er coach bent. Het belangrijkste van een hoge reputatie zit in de mogelijkheid om betere spelers en stafleden naar je club te halen. Zij zullen sneller geneigd om naar je club te komen wanneer je als manager een hoge reputatie hebt; ze willen graag onder jouw leiding werken. Grofweg kun je stellen dat een goed diploma en veel ervaring het spel net iets makkelijker maken dan wanneer je zonder diploma en ervaring start. Wij volgen in onze game het voorstel van FM: profvoetballer op regionaal niveau.

image.thumb.png.55deef020c72fff5a571a98593760701.png

De eerste keuzes binnen deze laatste stap zijn gemaakt. Met deze informatie kan de focus managementstijl gekozen worden. Dit geeft weer wat voor soort manager je gaat zijn. Bij elke stijl hoort een sjabloon waarin de voorradige punten zijn verdeeld over de trainings- en mentale attributen van de manager. Nogmaals: hoe hoger je diploma en ervaring, hoe meer punten er beschikbaar zijn. Er zijn zes voorgeprogrammeerde managerstijlen.

Strenge leermeester: iemand die niet met zich laat sollen en keihard kan zijn voor zijn spelers. Deze manager is gericht op het verbeteren van technische eigenschappen en is in staat de mentale aspecten van zijn spelers te coachen. Door zijn rechtlijnigheid wordt hij gezien als een goede people-manager. Waar de strenge leermeester helemaal in uitblinkt, is zijn discipline. Spelers zullen zich wel drie keer bedenken voordat ze bij je komen klagen.

Motivator: net als zijn strenge collega is dit een manager die sterk is in het beïnvloeden van de mentale eigenschappen – hij weet zijn spelers altijd te motiveren het beste uit zichzelf te halen. Dit maakt hem bovendien een goede people-manager. Omdat hij zo gericht is op het motiveren van spelers, zullen spelers sneller geneigd zijn hun zorgen bij hem te uiten. Het is aan de motivator om die zorgen met enthousiasme weg te nemen.

Opleider: dit type manager kijkt naar de toekomst van de club en houdt zich fanatiek bezig met het opleiden van jonge spelers. Hij beschikt over de vaardigheden om de technische attributen van zijn spelers te ontwikkelen en bovenal weet hij hoe hij moet omgaan met jonge spelers. Zijn motivatieskills en discipline zijn gemiddeld.

Voetbalprofessor: hierbij denken we gelijk aan Marcelo Bielsa, de coach die tactisch alles inzichtelijk probeert te krijgen en alles van zijn spelers lijkt te weten. Een manager van dit type zal snel een tactiek in weten te slijpen in zijn elftal. Bovendien zullen tactische wijzigingen gedurende een wedstrijd beter opgepakt worden. Dit gaat overigens wel ten koste van zijn vermogen om spelers te motiveren.

Tacticus: opnieuw een type manager dat alles van tactiek afweet en zijn spelers door en door kent. Mentaal is de tacticus ijzersterk en hij is vrijwel altijd in staat zijn spelers te motiveren. Aangezien hij continu gericht is op het winnen van wedstrijden, is hij minder bezig met het ontwikkelen van jonge spelers.

Oefenmeester: dit is een manager die nooit opgeeft en dat ook van zijn spelers verwacht. Spelers moeten een ijzersterke conditie hebben wat hem betreft. De oefenmeester is vastberaden en gaat geen discussie uit de weg – vaak wint hij die zelfs. Niet kapot te krijgen, zeker mentaal niet.

Het is niet verplicht om een stijl te selecteren. Je kunt ook voor standaard gaan en eventueel zelf de punten verdelen over de attributen. Als beginnende FM’er zou een stijl gericht op tactiek handig zijn. In essentie gaat het bij een club om het winnen van wedstrijden. Met een tactiekgerichte  managerstijl begrijpen je spelers jouw ideeën net iets sneller.

Onder de managerstijl zie je nog een slider staan. Naar eigen inzicht kun je het zwaartepunt verschuiven naar ofwel de trainingseigenschappen ofwel de mentale eigenschappen. Vrijwel alle genoemde eigenschappen spreken voor zich, of zijn bij de managerstijlen toegelicht. Alleen aanpassingsvermogen verdient nog een toelichting: dit beïnvloedt de kans van een manager om in het buitenland werk te vinden.

Voor onze game kiezen we voor de stijl opleider. Dat is nog niet alles wat we doen. Omdat we geenszins van plan zijn naar het buitenland te vertrekken in deze game, zetten we aanpassingsvermogen op 1 punt. Dit betekent dat we de overgebleven punten verder mogen verdelen onder de mentale attributen. Vrijwel alles gaat naar kennis jonge spelers. Wat overblijft, besteden we aan people-management. Via deze keuzes hopen we nog meer invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkeling van de jeugd van De Graafschap. De keuzes die we maken, baseren we dus op onze visie.

De laatste stap in het kiezen van de club en het creëren van de is hiermee rond. Klik op bevestigen. FM vraagt of je met het spel wilt beginnen, of nog een manager toe wilt voegen. Voor ons is het – en dat willen we iedere startende FM’er aanbevelen – voldoende om de game met één club en één manager te starten.

image.thumb.png.6b71d6d45dd73b20f699796e4c9404d5.png Het persbericht van je aanstelling wordt nu op je scherm getoond. Hierna volgt een aantal introductieberichten. Neem dit rustig door. Op momenten dat je iets kunt aangeven over introducties van bepaalde spelonderdelen, de persconferentie en nog veel meer, kun je in principe gewoon verder klikken. Al deze onderdelen zullen we verderop in deze gidsenreeks behandelen.

CATEGORIEËN