Uit liefde voor het spel en uit passie voor de FM-gemeenschap hebben we de afgelopen jaren vele artikelen met jullie gedeeld. Clubsuggesties, longreads over tactieken, lijsten met talenten, ga zo maar door. Met dat alles blijven we gewoon doorgaan. Maar we gaan ook iets anders doen. We gaan vanaf het begin beginnen; onze eigen Genesis. In dit eerste deel trappen we af met het kiezen van een club en vervolgens het starten van een nieuwe game in FM23. Waar letten we op bij het kiezen van een database en welke competities kiezen we? Dat, en nog veel meer, lees je hier.
Clubkeuze
Voor de één is het heel simpel, voor de ander is het een hels karwei: de club waarmee je aan de slag wilt gaan. Natuurlijk bestaat er een optie op werkloos te beginnen, dé manier om een Journeymansave te starten, maar we willen ons gaan richten op een game waarin de clubkeuze al vaststaat. Mocht je wel wat inspiratie kunnen gebruiken voor je clubkeuze, dan hebben we hieronder een aantal interessante artikelen voor je op een rijtje gezet:
- Bring them (back) to glory: FM23 save suggesties #1 – Managers United (manutd.nl)
- Bring them (back) to glory: FM23 save suggesties #2 – Managers United (manutd.nl)
- Bring them (back) to glory: FM23 save suggesties #3 – Managers United (manutd.nl)
Wij weten echter al met welke club we aan de gang willen: De Graafschap. Is hier sprake van priming? Absoluut, ongegeneerd. De keuze voor de Doetinchemse formatie valt overigens te onderbouwen. Zo wilden we deze serie niet met een topclub doorlopen, was een Nederlandse club in verband met de bekendheid een pre én zochten we een elftal waar nog het nodige aan te verbeteren valt.
Belangrijke tussenstap voordat je een game aanmaakt
Voordat we starten met het aanmaken van de game, willen we ons er eerst van vergewissen dat we alle juiste updates hebben gedownload. Vanwege licentiebeperkingen en releasedeadlines (SI kan niet alle transfers blijven verwerken), is de database wat ons betreft niet compleet.
Ten eerste downloaden we The Football Manager Update, waarin ontbrekende spelers en stafleden zijn toegevoegd, en onder meer de transfers sinds de release van FM23 niet verwerkt. In deze download vind je bovendien een real name fix (Juventus i.p.v. Zebre) en nog wat handige editorbestanden die de game alleen maar realistischer maken. De bestanden dienen uitgepakt te worden in Mijn documenten / Sports interactive / Football Manager 2023 / Editor data.
Ten tweede willen we de nationale elftallen van Nederland, Duitsland en Japan speelbaar maken. In de standaardgame zie je bij deze landen namelijk alleen ‘grijze’ spelers in de selectie, totdat er newgens om de hoek komen kijken. Hoe je dit doet, lees je hier.
Extra bestanden aanvinken
Nu de club bekend is, is de eerste belangrijke stap het samenstellen van de game, wat begint met het selecteren van de juiste competities. We starten FM op, kiezen voor een nieuw spel starten en gaan voor de carrièremodus.
De zojuist genoemde bestanden die zijn gedownload, moeten aangevinkt zijn om opgenomen te kunnen worden in de game die je aanmaakt. Over het algemeen staan de bij editor data toegevoegde bestanden automatisch aangevinkt, maar we raden het aan om dat voor de zekerheid te checken. Dit doe je door in het scherm onder database te klikken en vervolgens de bestanden te selecteren die je wilt gebruiken. Klopt het, klik dan op bevestigen.
Competities selecteren
Vanwege het toevoegen van editor data is het alleen nog maar mogelijk om een game op te starten via geavanceerde configuratie. Sowieso is het aan te bevelen om een game altijd via deze weg op te starten, omdat je de gekozen database dan veel meer naar je eigen hand kunt zetten. Het kiezen van de competities hangt af van de club die je gekozen hebt. Natuurlijk, je kunt alle competities van alle speelbare landen selecteren, maar dat is niet bevorderlijk voor je gamesnelheid. Bovendien, wat moeten we met bijvoorbeeld de Hongkongse competitie wanneer we in de Keuken Kampioen Divisie aan de slag gaan? Aan de hand van een aantal criteria maken we voor onze game een selectie van competities.
Criterium 1: vanzelfsprekend kiezen we het land waarin de club van onze keuze speelt: Nederland. In sommige andere landen, bijvoorbeeld Engeland, is een uitgebreide competitiepiramide aanwezig. Hadden we voor een club uit de Championship gekozen, hadden we Engeland t/m de League Two toegevoegd. Op die manier zijn er voldoende speelbare clubs om je eigen spelers aan te verhuren.
Criterium 2: de regio waarin het land van je clubkeuze ligt. We mogen ervan uitgaan dat De Graafschap geen extreem hoog scoutingsbudget heeft en het bestuur het ons niet toe gaat staan om scouts over de hele wereld op jacht te sturen. De scouting zal het in het begin van onze buurlanden moeten hebben: België en Duitsland. Dit zijn competities die we ook selecteren.
Criterium 3: the big five. We houden het spel graag levendig. Daarvoor is het nodig dat er op een gegeven moment geld gaat rollen. Dat geld zit veelal in de grootste vijf competities van Europa. Bovendien zorgen deze competities ervoor dat er na verloop van tijd interessante newgens in het spel verschijnen. Duitsland hadden we op basis van criterium 2 al geselecteerd. Spanje, Italië, Frankrijk en Engeland worden nog toegevoegd.
Criterium 4: één of twee landen op basis van gelijke reputatie. Als we met De Graafschap spelen, gaan we in seizoen 1 niet het budget hebben om spelers uit de grote landen over te halen naar Doetinchem te komen. We denken meer kans te maken op spelers uit Scandinavië en voegen daarom Denemarken en Noorwegen toe. Uiteraard kun je hier allerlei andere landen naar keuze toevoegen, afhankelijk van je clubkeuze en eigen voorkeuren.
n.b.: velen zullen ook kiezen voor het toevoegen van landen waar veel talenten vandaan komen, zoals Brazilië, Argentinië of Mexico. De reden dat we dat hier niet doen, is dat het niet binnen ons beeld past dat we hebben van een gemiddelde KKD-club. Overigens kun je op een later moment altijd nog extra competities toevoegen of andere verwijderen.Â
Competities speelbaar of alleen kijken?
Negen landen zijn geselecteerd. Als we elk speelniveau van elk land zouden inladen, dan komen we aan 33 verschillende competities. Dat wordt iets te gortig. Om het overzichtelijk te houden en om de database niet te groot te laten worden, worden door ons in eerste instantie van elk land de twee hoogste niveaus geselecteerd. Alleen bij Duitsland selecteren we ook de 3. Liga, omdat daar veel betaalbare spelers rondlopen die over een redelijk niveau beschikken. Spelers op het derde niveau van Engeland zijn veelal al onhaalbaar. Ook krijg je als FM-speler de keuze om een competitie speelbaar te maken, of als alleen kijken te bestempelen.
Speelbaar: het woord zegt het al. In deze competities kun je als manager aan de slag gaan bij een club. Over het algemeen zijn clubs uit speelbare leagues beter vertegenwoordigd met jeugdspelers, omdat er daar meer van worden ingeladen bij het aanmaken van de game. Daarnaast zal er meer staf aanwezig zijn bij speelbare ploegen. Tot slot zijn speelbare ploegen bedrijviger op de transfermarkt.
Alleen kijken: eigenlijk gebeurt hier het tegenovergestelde van wat hierboven staat beschreven. Je kunt er geen manager worden, er zullen minder jeugdspelers en staf ingeladen worden en deze ploegen zijn minder actief op de transfermarkt. Wedstrijden worden daarentegen nog steeds gesimuleerd en je kunt de ranglijst van de competitie blijven volgen. Tot slot komt het kiezen van alleen kijken je gamesnelheid ten goede.
Vrijwel alle landen en competities zetten we op speelbaar. Zo extreem groot is onze database nog niet en we willen zo veel mogelijk realisme en details voorbij zien komen in het spel. Echter, de twee Scandinavische landen gaan op alleen kijken. Er worden meer dan genoeg spelers ingeladen, maar we zijn minder benieuwd naar het wel en wee van de clubs daar. Bovenal denken we niet dat we in Scandinavië een grote afzetmarkt voor onze eigen spelers vinden. Met de Belgische competities doen we iets aparts. Tot en met de Proximus League zijn de clubs speelbaar, daaronder (dus de Eerste nationale) is het alleen kijken. Hier kunnen aardige spelers rondlopen om te scouten, maar ook niet meer dan dat.
Tip: kies je vrijwel altijd voor dezelfde set-up, maar wordt het vervelend om dat elke keer opnieuw in te stellen? Sla je set-up dan op onder spelopties.
Grootte van de database
Dit is de laatste stap in het samenstellen van de gewenste database. Rechtsboven in het beeldscherm staat de optie om te kiezen uit een kleine, middelgrote of grote database. Het is evident dat dit gelijkstaat aan het aantal spelers dat ingeladen wordt. Kies je voor de grote database, dan krijg je meer spelers in-game dan wanneer je voor de kleine database kiest. Dit heeft met name effect op het feit of je wel of niet de grote talenten en betere spelers uit de andere continenten (en niet-gekozen competities) kunt vinden in je game.
Ter illustratie: kiezen we met onze set-up voor een kleine database, dan komt de teller uit op 39.550 spelers. Bij een middelgrote database zitten we aan 42.450 spelers tegenover 45.450 spelers in de grote database. (Let op: in verband met het gebruiken van de aanvullende Data Update kunnen deze aantallen verschillen ten opzichte van de reguliere SI-database.) Deze verschillen zijn vrij verwaarloosbaar voor de spelsnelheid. Desondanks gaan we voor de middelste grootte. De betere spelers of grootste talenten uit verre oorden gaan toch niet naar onze club komen, daarvoor is de reputatie van De Graafschap te laag.
Daarmee eindigt de keuze voor de databaseomvang nog niet. We gaan verder met de optie geavanceerd. Het is hier mogelijk om extra spelers toe te voegen op basis van continenten, regio’s, landen of specifieke competities. Je zou in feite zelfs een zesde niveau van Nieuw-Zeeland toe kunnen voegen. De vraag is echter of hier überhaupt spelers van aanwezig zijn in de FM-database. Wat wij doen, is het toevoegen van alle spelers met de Nederlandse nationaliteit. De Eredivisie, de KKD en omringende competities zijn uiteraard al gekozen, maar dat neemt niet weg dat er elders op de wereld ook Nederlanders actief zijn. Daarnaast zorgt deze keuze er ook voor dat de Nederlandse amateurclubs beter gevuld zijn met echte spelers.
Tip: wil je je focussen op de talentvolle spelers uit Ivoorkust, Ghana, Senegal, Nigeria of Kameroen, kies dan voor regio West-Afrika met spelers actief in land aangevinkt.
Geavanceerde opties
De allerlaatste stap is het bepalen van de geavanceerde opties, onderin het beeldscherm. Er zijn acht opties om aan te vinken of open te laten, te weten:
Fictieve spelers en staf gebruiken: dit zorgt ervoor dat er geen enkele bekende spelers- of stafnaam in het spel zit. Vaak kun je aan de attributen nog afleiden welke speler het in het echt zou zijn geweest.
Geen echte speelkalenders gebruiken: over het algemeen zijn de speelkalenders in FM gebaseerd op de werkelijke kalenders, zeker in de bekendere voetballanden. Wanneer je met via de Editor toegevoegde competities, dan is het aan te raden die optie in te schakelen. Indien aangevinkt, genereert FM zelf een speelschema.
Geen stafleden toevoegen: sommige clubs, zeker de allerkleinste of degene die je zelf via een Editor hebt toegevoegd, hebben vrijwel geen stafleden onder contract staan. FM zorgt er normaliter voor dat ook deze clubs stafleden krijgen.
Spelers toevoegen aan speelbare ploegen: dit kan handig zijn voor ploegen die niet over een complete selectie beschikken. Het zorgt er daarentegen ook voor dat clubs minder snel geneigd zijn om de transfermarkt op te gaan, want alle posities zijn toch al voorzien.
Zet transferactiviteiten in de eerste periode uit: dit heeft te maken met realisme. In principe speel je, zeker met de Data Update, met een team dat de transferperiode er in real life al op heeft zitten. Door dit aan te vinken, is het voor alle teams onmogelijk om in de eerste transferwindow spelers aan te trekken.
Eigenschappen verbergen uitschakelen: dit heeft te maken met de moeilijkheidsgraad (en ook met realisme). Wanneer je deze optie inschakelt, dan kun je van alle spelers de attributen en andere eigenschappen inzien. Waar clubs in real life intensief scouten om een zo volledig mogelijk spelersrapport te krijgen, heb jij dat met één muisklik. Schakel je deze optie niet in, dan zal je je scouts echt aan het werk moeten zetten. Of je waagt af en toe een gokje…
Voorkom controle over teams met manager: dit is een aardige optie als je volgens de regels van de Journeymanchallenge wil spelen. Je kunt als manager dan alleen terecht bij ploegen die nog geen manager in dienst hebben.
Gebruik van In-Game Editor voorkomen: dit is alleen van toepassing als je over de officiële In-Game Editor van SI beschikt. Dit kan handig zijn in games die je met meerdere personen deelt, bijvoorbeeld bij challenges. Zo weet je in ieder geval zeker dat niemand op deze manier cheat.
Zelf gaan we voor de meest realistische opties: er worden geen stafleden toegevoegd, er hoeven geen extra spelers (newgens in dit geval) aan te schuiven bij onderbezette ploegen, transfers zijn niet mogelijk en het scouten wordt een stevige klus.
Startdatum bepalen en… Let’s go!
Check voordat je verder gaat of de startdatum valt op een goed moment in het gewenste land (Nederland in dit geval). Omdat we volop van de voorbereiding willen genieten, starten we in het vroege voorseizoen. Boeit de hele voorbereiding je niet, kun je ook bij aanvang van het speelseizoen beginnen. Overigens betekent het niet dat je daadwerkelijk in Nederland moet starten als je dit bij de startdatum kiest; het is puur de startdatum van je game. Je kunt daarna nog met elke gewenste club uit je set-up aan de slag. Dit was de laatste stap. Let the games begin!
In ons volgende artikel gaan we in op het creëren van een managersprofiel en het kiezen van een club.