Iedere FM2010 gamer zal het al wel gemerkt hebben, als je het spel installeert en dadelijk begint te spelen is het nationale team van Duitsland gevuld met “grijze” spelers. Hoe komt dit? Heel eenvoudig, in C: Program FilesSports InteractiveFootball Manager 2010datadblnc zit er namelijk een Fake.Inc bestand, als je dit wist werkt alles weer perfect, maar je moet wel even je game herstarten en een nieuw spel starten. In deze gids gaan we het hebben over het nut van dit bestand en de mogelijkheden ervan.
LNC
Als je de originele namen en spelers wenst delete je best gewoon deze bestanden, vergeet ook niet om ze te wissen in de 10.0.1 en 10.0.2 als je de updates hebt. Nu ter zake, wat kan je er zoal meer doen? Met de .lnc-bestanden kan je de namen veranderen zowel van spelers, clubs, competities, landen als van stadions. Maar ook de kleuren van de teamshirts.
Voor spelers:
"CHANGE_PLAYER_NAME" Unique ID "Voornaam" "Bijnaam" "Familienaam"
Dus als je bijvoorbeeld David Beckham neemt, ook kortweg al eens Becks genaamd zal het er als volgt uitzien "CHANGE_PLAYER_NAME" 2003443 "David" "Becks" "Beckham"
Voor clubs:
"CLUB_NAME_CHANGE" Unique ID "Naam" "Taal"
Dus als je PSG in het Nederlands liever Paris Saint Germain hebt ziet het er als volgt uit "CLUB_NAME_CHANGE" 868 "Paris Saint Germain" "Dutch" hier kan je de taal ook open laten “” dan verandert het in alle talen van naam.
Voor competities:
"COMPETITION_NAME_CHANGE" Unique ID "Competitie" “Taal"
Voor de Nederlandse tweede klasse geeft dit dan "COMPETITION_NAME_CHANGE" 30 "Jupiler League" "" ook hier kan je dan weer bepalen of het voor één taal moet of in het algemeen.
Voor landen:
"NATION_NAME_CHANGE" Unique ID "Landsnaam" "Taal"
Als je graag Nederland als Nederland ziet in plaats van als Holland doe je dat dan ook als volgt "NATION_NAME_CHANGE" 784 "Nederland" "Dutch" en "NATION_NAME_CHANGE" 784 "The Netherlands" "English"
Voor stadions:
"STADIUM_NAME_CHANGE" Unique ID " "Stadion" "Taal"
Dus maak je van Stadio Meazza heel eenvoudig San Siro als volgt "STADIUM_NAME_CHANGE" 1205 "San Siro" ""
Maar dat is nog niet alles hoe zit dat nu met Nederland en Duitsland die enkel over “grijze” spelers beschikken? Wel dat komt door het volgende commando.
‘Vals/grijs’ nationaal team:
"FAKE_NATIONAL_TEAM" Unique ID aan/uit waarbij aan gelijk is aan 1 en uit aan 0
Dus als je een team vol echte spelers wil kan je alles zo laten of de regel eindigen op 0 indien je valse spelers wenst moet je dus 1 op het einde plaatsen. Als je bijvoorbeeld België wil grijs maken geeft dit "FAKE_NATIONAL_TEAM" 757 ID 1
Dit kan ook voor gewone teams, ben je bijvoorbeeld anti Ajax dan kan je deze club “grijs” maken met het “randomise team” commando.
‘Valse/grijze’ club:
"RANDOMISE_TEAM" Unique ID
waarbij je dus enkel het Unique ID moet vervangen door het nummer van de betreffende ploeg. Dus voor Ajax zou dit dan "RANDOMISE_TEAM" 992 zijn.
Als je bijvoorbeeld graag met een rozig uit shirt speelt (zot zijn doet gene pijn) moet je dan weer gebruik maken van het “colour change” commando, zoals de naam al doet vermoeden. Dit is echter wel het tot nu toe moeilijkste commando om te gebruiken omdat je hier de kleur codes dient te weten.
Nieuwe kit kleuren:
"COLOUR_CHANGE" Unique Id thuis/uit/reserve R 0-255 G 0-255 B 0-255 R 0-255 G 0-255 B 0-255 dit lijkt inderdaad wat op Chinees ja. Vandaar dat ik er even verder op in ga.
Het commando is dus "COLOUR_CHANGE" met daarna de Unique ID van het desbetreffende team. Daarna volgt de code over welk shirt het gaat waarbij thuis, uit, en het reserve (derde) shirt respectievelijk voor 0/1/2 staan. En nu over naar het moeilijkere deel de kleurcode, voor al de 6 mogelijkheden kan je een waarde geven van 0 tot en met 255. Rood-Groen-Blauw waarden en dit twee keer, de eerste maal voor het hoofd kleur en de tweede maal voor de bijkomende shirtkleur. Dus het Feyenoord uitshirt bestaande uit roze (255 174 215) met paarse (128 0 255) strepen geeft 255 174 215 128 0 255 en in totaal "COLOUR_CHANGE" 1013 1 255 174 215 128 0 255
LNC gebruiken
Deze .lnc-bestanden kan je heel eenvoudig aanmaken door de oorspronkelijke .lnc-bestanden te openen via kladblok of wordpad en ze dan aan te passen met één of meerdere van bovenstaande commando's. In FM zelf hoef je niets te wijzigen, het voordeel van het .lnc-formaat is dat het onmiddelijk van invloed is op je spel zonder dat je daarvoor een instelling moet aanvinken.