SIGames’ (mede-)voorzitter Paul Collyer

Dit is een vertaling van 'The Bootroom', een onderdeel van de SIGames Community. Om het orginele, Engelstalige interview te lezen kun je hier klikken.

Nadat ik recent het genoegen had de Collyer broers te mogen ontmoeten, vroeg ik Paul Collyer of ik een interview met hem mocht afleggen met ingezonden vragen van leden van de The Boothroom van de SIGames Community. Ik zou dan de beste 20 vragen uitkiezen en deze stellen aan de mede-voorzitter van Sports Interactive. We kregen veel inzendingen dus excuses als jou vraag er dit keer niet bij zit.

Het was lastig om slechts 20 vragen te kiezen, dus stuurde ik een paar extra vragen mee in de hoop dat Paul ze allemaal zou beantwoorden. Hier is te lezen wat hij als antwoord gaf.

Hoe kwamen jij en Ov op het idée voor Championship Manager, jaren geleden?

We speelden al een tijdje een voetbalmanagementspel. Het genre trok ons enorm, maar onze grote ergernis was dat alleen je eigen team "echte" spelers had. We wilden een spel met de echte ‘echte wereld’ van het voetbal, waar je in terechtkwam…

Dus begonnen we er een…

Wat was de grootste uitdaging van het maken van het oorspronkelijke spel?

Ik denk het leren om te programmeren, maar we gebruikten basismethoden dus was dat niet zo heel lastig. Uiteindelijk viel het allemaal erg mee. Ov is heel slim en kon al de technische dingen doen met grafische onderdelen enzovoorts terwijl ik het fijn vond om te werken met de AI (Artificial Intelligence).

Hadden jij en Ov, toen jullie dit hele gebeuren begonnen in de late jaren tachtig, gedacht dat je 15 jaar later te maken zou hebben met het best verkochte sportmanagement spel allertijden?

Nee! Herinner je je hoe sommige tijdschriften cheat-codes lijstjes hadden die je intoetste? Daar in staan was waarschijnlijk het uiterste van onze verwachtingen toen we net begonnen!

Wat geeft de meeste voldoening van het onderdeel zijn van CM/FM?

Een onderdeel zijn van het Sports Interactive-team. Echt een stelletje geweldige gozers.

Wie van het Sports Interactive-team zou de beste manager zijn in het echte leven en waarom?

Neil Dejyothin. Hij is een echte student van het spel en het meest geïnformeerd van alle mensen die ik heb ontmoet.

Wie van het SportsInteractive-team zou de slechtste manager zijn in het echte leven?

Ov. Waarom? Nou ik ik zal ons netwerkspelletje van 1999 met CM3 als bewijs geven. Aan het einde gaf hij op. Ook een eervolle vermelding voor Kevin Turner ofschoon hij het beter deed in 0304.

Kijkende naar alle Championship Manager series (en daarmee de komende Football Manager), wat is jou favoriete onderdeel van het spel?

De 2D-match engine. Omdat ik die maakte!

Welke van de spellen die jij maakte, ben je het meest trots op of heb je de beste herinneringen aan en waarom?

Ik geloof dat CM01/02 waarschijnlijk het toppunt is voor vele fans, maar ik was te druk met het verdomde CM4 om het te spelen. Ik denk dat CM97/98 een geweldig spel voor mij was, ook gezien de tijd waarin het gemaakt werd, al denk ik 03/04 ook uitstekend was. Hopelijk zal FM2005 nog beter worden!

Kan je uitleggen waarom het bedrijf zo verdeelt is om de managercontracten? Het is een sleutelidee voor FM2005 en een belangrijk onderwerp. Wat worden genoemd als voor en tegens?

Nou, ik denk dat het problem dat de mensen hebben is dat je praat over onderhandelbare contracten die gaan om ‘papier geld’. Ik ben een van de meer twijfelachtige personen in het kantoor over dit onderwerp maar ik begin toe te geven dat managercontracten interessant kunnen zijn vanwege je eigen vrijheid die je krijgt om van baan te wisselen en zodat het makkelijker voor je eigen team word je te ontslaan.

Wil je er voor zorgen dat de AI gebruik kan maken van delen van menselijke tactieken in hun eigen tactieken? De wedstrijd engine, zelfs zonder vele bugs, zal altijd liever op een bepaalde manier spelen en het valt te verwachten dat de menselijke speler dit merkt. Zal Ai de mogelijk hebben om het van ons over te nemen? Of ben je alleen bezig om de mogelijkheden van de AI onze tactieken te kraken te vergroten? In andere aspecten van het spel, ben je op een of andere manier van plan om de AI de mogelijkheid geven om succesvolle menselijke tactieken te gebruiken?

Nee — Nog niet, maar het is iets waar ik interesse in heb voor de toekomst. Het zou ideaal zijn als er geen cheat tactieken bestonden, maar voor FM gebruik ik nog een andere aanpak, als iemand een cheat tactic maakt tijdens het testen, zorgen we er voor dat de computer teams er zo goed mogelijk mee om kunnen gaan.

CM 03/04 kreeg wat kritiek wegens de snelheid. Wat is de snelheid van FM 2005?

Het is sneller dan 0304 en CM4, maar niet ten koste van het realisme of andere aspecten. Ik heb er vertrouwen in dat het verschil merkbaar word.

Denk je dat er meer druk ligt bij Sports Interactive als een bedrijf dat FM2005 zo goed mogelijk moet maken, omdat SEGA een wereldwijd netwerk heeft van spellen en zo’n grote naam is in de computerspellenindustrie? Motiveert het de werknemers als je denkt: ‘Oké, dit spel zal meer dan ooit door massa’s bekeken worden’?

Geheel niet. We hebben zoveel kopieën van de vorige spellen verkocht dat we alle verwachtingen kennen. De twee gebieden van druk die ik voel zijn: Kunnen we genoeg kopieën verkopen om het bedrijf draaiende te houden zonder gedwongen ontslagen te laten vallen en zal het spel voldoen aan mijn eigen verwachtingen?

Hoe goed verwacht je dat Football Manager presteert als het later dit jaar uitgebracht word?

Eerlijkgezegd zou ik het niet weten. Ik geloof dat als het spel aan de eisen voldoet, de rest vanzelf komt.

De 2D-engine was een belangrijke toevoegen aan de series, zal die in de toekomst vervangen worden door een 3D-engine, en zo niet, waarom niet?

Voorlopig niet. Maar zeg nooit nooit. ‘Sensi-soccer’ zou een logische ontwikkeling zijn, maar zijn voorlopig nog vooral mooie ideeën en meer niet.

Had je, toen je Sports Interactive oprichtte, ooit verwacht dat het bedrijf tot zo’n grootte gegroeid zou zijn?

Nee, het is haast beangstigend. Ik denk dat het voorlopig zijn maximale grootte heeft bereikt. Verandering moet nooit te snel komen enzovoorts. Maar het is nu eenmaal zo, dat je een spel als FM tegenwoordig niet meer met twee personen kan schrijven, tenzij je het als hobby wil zien en als een proces van vijf jaar in plaats van een carrière!

Waar hangt Ov tegenwoordig uit?

Hij werkt bij R & D van Sports Interactive. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij met iets erg gaafs gaat komen.

Welk advies zou je geven aan iemand die jou in je voetstappen wil volgen, en inderdaad in Riz’s, en een sport management simulatiespel wil maken?

Zorg er voor dat je respect hebt en dat je luistert naar mensen die het spel spelen. Neem mensen aan die genoeg passie hebben en die de lat net zo hoog leggen als jijzelf. Huur een gespecialiseerde jurist in met ervaring in de spellenindustrie.

Met welk team speel je zelf meestal en hoe gaat het dan? Is het makkelijker om een team naar succes te brengen als je de kracht en zwakte van het spel kent doordat je er zelf aan meewerkte?

Everton, en ondanks alles… ben ik er niet echt goed in!

Wat is hèt nieuwe onderdeel van het spel waar je echt van onder de indruk bent (als je dat kan vertellen)?

Onder de indruk…hmm. Ik denk dat ik vooral onder de indruk ben van hoe het spel als geheel word. Het zal niet één specifiek onderdeel zijn waarvan ik erg onder de indruk ben, eerder een moment tijdens het spelen wat het belletje doet rinkelen.

Sommige mensen op de forums kwamen met ideeën als de manager die de prijs van kaartjes bepaald, de moeilijkheidsgraad, die competitie’s aan kan passen zodat er een supercompetitie ontstaat enzovoorts. Hoe dank jij over deze ideeën?

Moeilijkheidsgraad: absoluut niet. Kaartjesprijs: misschien, als we het ‘Directeur Voetbal’-onderdeel toevoegen aan het spel en meer dan één soort baan voor menselijke managers hebben in de toekomst. Het aanpassen van competities? Lastig in te voeren en dit is ook niet echt hetgeen waar mensen om staan te springen.

Zijn er plannen om meer sport management spellen toe te voegen aan de Sports Interactive-stal in de toekomst?

Voorlopig denk ik van niet. Maar het zou kunnen als de juiste mensen en de juiste sport er is.

Zal Sports Interactive niet sport-gerelateerde spellen produceren in de toekomst?

Nee.

Even over het echte voetbal, hoe verwacht je dat Everton dit jaar gaat presteren, in gedachten houdend dat het een lastige zomer achter de rug heeft en dat er nog steeds geen beslissing is over het nieuwe contract van Rooney?

Ik denk dat we zullen degraderen, tenzij Bill Kenwright weggaat en andere mensen de mogelijkheid geeft om de club te leiden en er in te investeren. Daarentegen is David Moyes een boegbeeld voor zichzelf en de club. Wayne Rooney is een sensationele speler, die misschien de laatste tijd niet al te goed advies heeft gehad. Ik hoop dat hij blijft en ik denk ook dat hij dit doet voor minstens nog een jaar, aangezien hij te waardevol is om hem voor een spotprijs naar Man U te verkopen (Rooney werd recent aan Man U verkocht, red.). Als we genoeg veranderen in het bestuur kan er een top 6 elftal om Rooney heen gebouwd worden in de periode van een aantal jaren. Maar dat is ‘als’.

The Bootroom wil Paul bedanken dat hij de tijd wilde nemen voor het beantwoorden van deze vragen terwijl hij druk is met de ontwikkeling van FM. Ook willen ze iedereen die vragen instuurden bedanken.

CATEGORIEËN