Parkeer de bus

De bus parkeren is een term die inmiddels al ruim tien jaar rond zingt in het voetbal, meestal met een nogal nare bijklank. De term hoor je voornamelijk als het gaat over zeer defensief spelende teams. Bij het parkeren van de bus staan normaal minimaal twee lijnen spelers in ver teruggetrokken positie om de tegenstander ver op de eigen helft op te vangen en gewoon te wachten totdat deze een fout maakt.

Zodra de tegenstander de bal heeft verspeeld, schakelen slechts een beperkt aantal spelers om in de counter, die zo snel mogelijk in de richting van het vijandige doel moet gaan. Het hele idee achter de bus parkeren is kort samengevat: krijg je geen goal tegen, dan kan je ook niet verliezen. En de kans dat je geen doelpunt tegen krijgt, maak je zo klein mogelijk door dicht bij jouw eigen doel zo weinig mogelijk ruimte weg te geven.

Aangezien deze speelstijl niet erg aantrekkelijk is, wordt het door liefhebbers vaak als anti-voetbal aangemerkt. Dit is misschien wat overdreven. De bus parkeren mag dan niet het meeste amusement bieden, de juiste uitvoering vereist nog altijd enorm veel oefening, goed teamwork, precieze positionering van de spelers onderling, een goed oog voor de tactiek van de tegenstander en spelers met specifieke kwaliteiten. Zo makkelijk voetballen is het dus nog niet.

In dit artikel zullen we gaan kijken naar de factoren die de basis vormen van een tactiek waarbij de bus wordt geparkeerd, hoe je zelf een dergelijke tactiek op kan zetten, de verdere factoren die je moet overwegen en tot slot delen we een strikerless tactiek waarin het principe van de bus parkeren wordt toegepast.

Het idee achter de bus parkeren
De bus parkeren is een zeer defensieve tactiek, waarbij bijna alle spelers defensief zullen denken en handelen. Je laat het balbezit aan de tegenstander en trekt je terug ver op eigen helft om daar vervolgens geen enkele ruimte met als doel geen enkele kans weg te geven. Neem je de bal over, dan counter je met slechts een paar spelers, waarbij dit vaak een combinatie is van een aanspeelpunt en een aantal snelle dribbelaars.

De zeer defensieve opstelling dwingt je tegenstander om van afstand te schieten of de bal maar gewoon voor het doel te pompen. Beide strategieën zijn niet heel effectief, maar als je een goal tegen krijgt, zal je wel direct over moeten schakelen naar een andere tactiek. Toch kan de bus parkeren van enorme waarde zijn als je tegenstander veel sterker wordt ingeschat. Het gaat dan niet meer om het winnen van de wedstrijd maar om het voorkomen dat je tegenstander de wedstrijd wint.

Klinkt dit je allemaal wel erg negatief in de oren? Managers als Mourinho en Simeone hebben toch echt veel succes met de speelstijl. Dit komt omdat de aanvallend ingestelde tegenstanders, die meestal als sterker in worden geschat, vaak niet door de verdediging kunnen breken en daarmee niet in hun gebruikelijke spel kunnen komen.

Wat zijn de gevolgen van de bus parkeren
We kennen nu het concept, maar hoe ontvouwt zich dit in Football Manager? Ten eerste kijken we naar de heatmap. Hierop zien we het voorspelbare gebeuren: er is enorm veel activiteit op jouw eigen helft, waar de tegenstander de bal rondspeelt en jij wacht totdat zij een fout begaan. Een voorbeeld van een heatmap bij een tactiek waarbij de bus wordt geparkeerd, zie je hieronder.

Net buiten de eigen zestien zal het team de tegenstander opvangen en proberen een ondoordringbaar front te vormen. Meestal wordt dit gedaan in twee lijnen van spelers, de verdedigers en de middenvelders, die samen een zeer compact blok vormen. De bus parkeren kun je in veel verschillende formaties doen, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat de spelers niet te ver uit elkaar moeten staan en je verdedigers en middenvelders als één blok moeten fungeren.

Een compacte formatie is dus een vereiste, waarbij meestal in meerdere lijnen de tegenstander op wordt gevangen. De aanvallende lijn is daarbij nog niet genoemd, maar ook deze lijn kun je als de eerste verdedigingslijn zien. Deze aanvallers moeten namelijk, naast dat ze klaar moeten staan voor de counter, druk zetten op de tegenstander, zodat deze wordt gedwongen de bal in de drukte te spelen waar je middenvelder en verdedigers de tegenstander makkelijk tegen kunnen houden. Wat ook heel gebruikelijk is bij tactieken waar de bus wordt geparkeerd, is dat de vleugel redelijk vrij wordt gehouden. De goal staat nu eenmaal in het midden van het veld en daar mag de tegenstander niet bij komen.

Het vrij laten van de vleugels en het ver terugtrekken heeft te maken met het feit dat je de tegenstander daarmee dwingt terug te vallen op afstandsschoten en voorzetten. En op voorwaarde dat je goede koppers in je verdediging en sterke keeper op goal hebt staan, zijn dit twee ineffectieve manieren om tot gevaarlijke doelpogingen te komen. Door je spelers allemaal centraal op te stellen, nodig je de tegenstander uit om voor de voorzet van de vleugel te kiezen en daarmee spelen ze je precies in de kaart. Laten we even een wedstrijdvoorbeeld erbij nemen.

In de bovenstaande screen zie je bijna het gehele verdedigende team zich in het centrum ophoudt en slechts één verdediger is uitgestapt naar de vleugel om toch wat druk uit te oefenen op de vleugelspeler van de tegenstander en hem minder tijd te geven voor het geven van een voorzet. Een centrale middenvelder heeft daarbij de plaats van de verdediger in de driemansverdediging opgepakt om zo het centrum nog altijd te overheersen. Voorzetten heeft in bovenstaande situatie weinig zin, want alle aanvallers staan gedekt en er is zelfs nog een verdediger over om bij te springen waar hij nodig is.

Het tweede punt, het toestaan van afstandsschoten, blijkt ook vrij effectief. Als we onderstaande afbeelding bestuderen, die de spreiding van de schoten richting ons doel laat zien, zien we dat zo goed als de helft van de schoten niet op doel waren. De schoten die wel op doel waren, kwamen bijna allemaal in het midden uit waar de keeper de grootste kans heeft deze schoten te keren. Als we vervolgens er ook nog eens bij vertellen dat de helft van de schoten van buiten de zestien kwam en dat de helft van de schoten van binnen de zestien niet meer waren dan halve kopballetjes die de keeper zo op kon pakken, kun je concluderen dat je inderdaad nauwelijks iets weggeeft als je de bus effectief parkeert.

Dan nu nog kort even over het counterspel. Traditioneel gezien worden bij het parkeren van de bus slechts twee of drie spelers het veld in gestuurd met de opdracht om vol om te schakelen in de counter en snelheid naar voren toe te ontwikkelen. In de tactiek die onderaan dit artikel aan wordt geboden, zijn er in totaal vijf spelers die om zullen schakelen: de drie spelers in de aanvallende linie en de twee vleugelspelers. Dit neemt echter niet weg dat nog altijd de focus ligt op het profiteren van de chaos die bij de tegenstander in de omschakeling ontstaat en zelf de omschakeling van aanval naar verdediging altijd snel en ordelijk te maken.

Een voorbeeld van een counteraanval zie je hieronder. Maar bedenk wel dat de bus parkeren ook nadelen heeft. Een speelstijl als dit, waarbij de spelers continu in beweging zijn, vergt zowel conditioneel als in concentratie enorm veel van je team. Een team is zo sterk als zijn zwakste schakel en in een tactiek waarbij de bus wordt geparkeerd, is dat alleen nog maar meer waar. Één speler die niet zijn taak uitvoert en even een speler uit het oog verliest, kan ervoor zorgen dat je op achterstand komt en de boel om moet gooien.

Als samenvatting de positieve en negatieve punten naast elkaar:

Positief Negatief
Goede kans op een effectieve counteraanval Een fysiek en mentaal veeleisende strategie
Weinig tegengoals Weinig balbezit
Minder schoten tegen vanuit gevaarlijke posities Meer schoten in de richting van je doel
Meer defensief ingestelde spelers Je loopt achteruit en laat de tegenstander drukken

Download
Er is genoeg geluld. Volg deze link om een (strikerless) voorbeeldtactiek te downloaden en zelf ook te proberen wat de bus parkeren voor jouw team kan betekenen.

Dit artikel is met toestemming vertaald door bas2204. Het origineel is afkomstig van Strikerless. Het is mogelijk dat in dit artikel geüitte opvattingen afwijken van jouw eigen mening. Beschouw dit niet als een fout of een reden om het artikel als slecht te classificeren. Ga liever de discussie aan op het forum.

CATEGORIEËN