Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Hallo allemaal,

mijn naam is Toby en dit is mijn allereerste novelle. Ik ben iemand die de novelle's leest, maar weinig reageert. Het team dat ik mijn eerste novelle mee ga beginnen, is AZ Alkmaar. Ik kan helaas geen mooie Lay-Outs maken, omdat hij .net Framework niet op mijn computer kan installeren, waardoor ik PAINT.net niet kan krijgen. Ik hoop dat jullie deze novelle gaan volgen!

Maandag t/m Vrijdag ben ik bij mijn moeder en in die dagen, kunnen jullie updates verwachten. In het weekend niét!

Dinsdag 19 Juni moet ik Wiskunde herkansen voor mijn examen, dus ik hoop dat jullie begrip hebben als ik eventjes niet update. Ik hoop natuurlijk wel dat ik tijd kan vrijmaken!

Informatie.

Az_alkmaar.png

Vroeger en nu.

Omdat Alkmaar’54 en FC Zaanstreek in 1967 gezamenlijk meer toekomst zagen in het betaalde voetbal, fuseerden de twee profclubs dat jaar tot AZ’67. In de beginjaren contracteerde de club veel buitenlandse spelers, maar dat leidde tot een grote schuldenlast. In 1972 zorgden de broers Klaas en Cees Molenaar voor de redding. De miljonairs speelden ooit zelf voor KFC (voorloper van FC Zaanstreek) en hadden in korte tijd een florerend bedrijf in huishoudelijke artikelen uit de grond gestampt, Wastora. Ze wilden maar ding: met AZ’67 naar de top.

De financiële injecties van de Molenaars waren de aanzet tot een succesvolle periode, die eind jaren zeventig definitief gestalte kreeg. Daarvoor waren de spelers binnengedruppeld die AZ op de kaart zouden zetten. Kees Kist en Kristen Nygaard als eersten in respectievelijk 1972 en 1973, in de jaren daarop kwamen onder anderen Ronald Spelbos, Hugo Hovenkamp, Peter Arntz, Johnny Metgod, Jan Peters, Pier Tol, Eddy Treijtel, Bert van Marwijk, Willem van Hanegem en de Oostenrijkse spits Kurt Welzl. George Kessler was trainer en smeedde wellicht een van de beste clubelftallen uit de geschiedenis van het betaalde voetbal.

Na de bekerwinst van 1978 veroverde AZ in 1981 de dubbel en een jaar later opnieuw de KNVB-beker. Het seizoen 1980/81 was toch al het meest succesvolle. Nadat AZ in de jaargang 1977/78 Europees had gedebuteerd en in de tweede ronde van het UEFA Cup-toernooi was uitgeschakeld (na penalty's) door Barcelona, bereikte de club in 1981 de finale. Red Boys Differdange (Luxemburg), Levski Sofia (Bulgarije), Radnicki Nis (Joegoslavie), Lokeren (Belgie) en Sochaux (Frankrijk) konden AZ niet stuiten, maar in de eindstrijd was het Ipswich Town van Frans Thijssen, Arnold Muhren en manager Bobby Robson te sterk. In Engeland verloor AZ met 3-0, zodat de 4-2 zege in het Olympisch Stadion (de Alkmaarderhout was te klein bevonden) niet genoeg was. Een jaar eerder in de eerste ronde van het EC II-toernooi had Ipswich ook al gewonnen.

AZ zou op Europees niveau nog twee keer tot de tweede ronde reiken, maar in 1982 verloor het van Liverpool (EC I, 2-2 en 2-3) en een seizoen later stootte Internazionale de Alkmaarders uit de strijd om de EC II (1-0, 0-2).

Daarna kwamen de magere jaren. Cees Molenaar overleed in 1979 en zes jaar later trok ook Klaas (hij stierf in 1996) zich terug. Het eens zo succesvolle AZ (het oprichtingsjaar werd in 1986 uit de naam geschrapt) hobbelde anoniem mee in de eredivisie en de degradatie (in 1988) was onvermijdelijk. Ook in de eerste divisie speelde de club geen voorname rol, totdat zakenman Dirk Scheringa voorzitter werd. AZ werd in 1996 kampioen, degradeerde een jaar later, maar keerde het seizoen daarop weer terug onder leiding van Willemvan Hanegem.

Vanaf het jaar 2002 zat de Alkmaarse club weer in de lift. De welbespraakte Co Adriaanse kwam in november 2002 naar AZ, nadat Henk van Stee de club had verlaten. De Amsterdammer had zijn ontslag bij Ajax verwerkt en vertelde tijdens zijn eerste persconferentie dat de doelstelling was om met AZ Europees voetbal te halen. Adriaanse kwam zijn belofte na, want hij smeedde een hecht collectief dat hoge ogen gooide in de eredivisie. In het voorjaar van 2004 werd door een 7-0 zege op RKC Waalwijk na 22 jaar Europees voetbal veiliggesteld. Een seizoen later reikte AZ tot de halve finale in de UEFA Cup en behaalde een fantastische derde plaats in competitieverband. Adriaanse werd onder meer gekenmerkt door het introduceren van termen als ‘scorebordjournalistiek’, ‘woonerfvoetbal’ en ‘kaaskijkers’, wat hij later omboog in ‘kaaskanjers’.

Co Adriaanse vertrok in de zomer van 2005 naar de Portugese topclub FC Porto. Louis van Gaal, onder andere voormalig trainer van Ajax, FC Barcelona en het Nederlands elftal, volgde hem op. In dit jaar werd ook het hoogste punt van het nieuwe DSB Stadion bereikt, waardoor de club eindelijk de mogelijkheden kreeg om door te ontwikkelen. In het seizoen 2006/2007 zal AZ het nieuwe onderkomen aan de rand van Alkmaar betrekken.

Mijn doelen in het eerste seizoen

Bij de 1ste vijf eindigen.

Spelers die zich individueel goed ontwikkelen.

Naam maken in de FM wereld.

Ver komen in het Uefa Cup toernooi.

Minimaal de halve finale in de KNVB Beker.

Upcoming

Transfer IN/OUT.

De voorbereiding.

Selectie.

En de start van het seizoen!

Screens op aanvraag, kritiek welkom! :checkit:

(wou ik altijd al een keer zeggen.. ;e)

Geplaatst
  • Auteur

Hallo allemaal,

mijn naam is Toby en dit is mijn allereerste novelle. Ik ben iemand die de novelle's leest, maar weinig reageert. Het team dat ik mijn eerste novelle mee ga beginnen, is AZ Alkmaar. Ik kan helaas geen mooie Lay-Outs maken, omdat hij .net Framework niet op mijn computer kan installeren, waardoor ik PAINT.net niet kan krijgen. Ik hoop dat jullie deze novelle gaan volgen!

Maandag t/m Vrijdag ben ik bij mijn moeder en in die dagen, kunnen jullie updates verwachten. In het weekend niét!

Dinsdag 19 Juni moet ik Wiskunde herkansen voor mijn examen, dus ik hoop dat jullie begrip hebben als ik eventjes niet update. Ik hoop natuurlijk wel dat ik tijd kan vrijmaken!

Informatie.

Az_alkmaar.png

Vroeger en nu.

Omdat Alkmaar’54 en FC Zaanstreek in 1967 gezamenlijk meer toekomst zagen in het betaalde voetbal, fuseerden de twee profclubs dat jaar tot AZ’67. In de beginjaren contracteerde de club veel buitenlandse spelers, maar dat leidde tot een grote schuldenlast. In 1972 zorgden de broers Klaas en Cees Molenaar voor de redding. De miljonairs speelden ooit zelf voor KFC (voorloper van FC Zaanstreek) en hadden in korte tijd een florerend bedrijf in huishoudelijke artikelen uit de grond gestampt, Wastora. Ze wilden maar ding: met AZ’67 naar de top.

De financiële injecties van de Molenaars waren de aanzet tot een succesvolle periode, die eind jaren zeventig definitief gestalte kreeg. Daarvoor waren de spelers binnengedruppeld die AZ op de kaart zouden zetten. Kees Kist en Kristen Nygaard als eersten in respectievelijk 1972 en 1973, in de jaren daarop kwamen onder anderen Ronald Spelbos, Hugo Hovenkamp, Peter Arntz, Johnny Metgod, Jan Peters, Pier Tol, Eddy Treijtel, Bert van Marwijk, Willem van Hanegem en de Oostenrijkse spits Kurt Welzl. George Kessler was trainer en smeedde wellicht een van de beste clubelftallen uit de geschiedenis van het betaalde voetbal.

Na de bekerwinst van 1978 veroverde AZ in 1981 de dubbel en een jaar later opnieuw de KNVB-beker. Het seizoen 1980/81 was toch al het meest succesvolle. Nadat AZ in de jaargang 1977/78 Europees had gedebuteerd en in de tweede ronde van het UEFA Cup-toernooi was uitgeschakeld (na penalty's) door Barcelona, bereikte de club in 1981 de finale. Red Boys Differdange (Luxemburg), Levski Sofia (Bulgarije), Radnicki Nis (Joegoslavie), Lokeren (Belgie) en Sochaux (Frankrijk) konden AZ niet stuiten, maar in de eindstrijd was het Ipswich Town van Frans Thijssen, Arnold Muhren en manager Bobby Robson te sterk. In Engeland verloor AZ met 3-0, zodat de 4-2 zege in het Olympisch Stadion (de Alkmaarderhout was te klein bevonden) niet genoeg was. Een jaar eerder in de eerste ronde van het EC II-toernooi had Ipswich ook al gewonnen.

AZ zou op Europees niveau nog twee keer tot de tweede ronde reiken, maar in 1982 verloor het van Liverpool (EC I, 2-2 en 2-3) en een seizoen later stootte Internazionale de Alkmaarders uit de strijd om de EC II (1-0, 0-2).

Daarna kwamen de magere jaren. Cees Molenaar overleed in 1979 en zes jaar later trok ook Klaas (hij stierf in 1996) zich terug. Het eens zo succesvolle AZ (het oprichtingsjaar werd in 1986 uit de naam geschrapt) hobbelde anoniem mee in de eredivisie en de degradatie (in 1988) was onvermijdelijk. Ook in de eerste divisie speelde de club geen voorname rol, totdat zakenman Dirk Scheringa voorzitter werd. AZ werd in 1996 kampioen, degradeerde een jaar later, maar keerde het seizoen daarop weer terug onder leiding van Willemvan Hanegem.

Vanaf het jaar 2002 zat de Alkmaarse club weer in de lift. De welbespraakte Co Adriaanse kwam in november 2002 naar AZ, nadat Henk van Stee de club had verlaten. De Amsterdammer had zijn ontslag bij Ajax verwerkt en vertelde tijdens zijn eerste persconferentie dat de doelstelling was om met AZ Europees voetbal te halen. Adriaanse kwam zijn belofte na, want hij smeedde een hecht collectief dat hoge ogen gooide in de eredivisie. In het voorjaar van 2004 werd door een 7-0 zege op RKC Waalwijk na 22 jaar Europees voetbal veiliggesteld. Een seizoen later reikte AZ tot de halve finale in de UEFA Cup en behaalde een fantastische derde plaats in competitieverband. Adriaanse werd onder meer gekenmerkt door het introduceren van termen als ‘scorebordjournalistiek’, ‘woonerfvoetbal’ en ‘kaaskijkers’, wat hij later omboog in ‘kaaskanjers’.

Co Adriaanse vertrok in de zomer van 2005 naar de Portugese topclub FC Porto. Louis van Gaal, onder andere voormalig trainer van Ajax, FC Barcelona en het Nederlands elftal, volgde hem op. In dit jaar werd ook het hoogste punt van het nieuwe DSB Stadion bereikt, waardoor de club eindelijk de mogelijkheden kreeg om door te ontwikkelen. In het seizoen 2006/2007 zal AZ het nieuwe onderkomen aan de rand van Alkmaar betrekken.

Upcoming

Transfer IN/OUT.

De voorbereiding.

Selectie.

Geplaatst
  • Auteur

Hallo allemaal,

Informatie.

Az_alkmaar.png

Vroeger en nu.

Upcoming

Transfer IN/OUT.

De voorbereiding.

Selectie.

Geplaatst

De intro ziet er goed uit. Az vind ik een kutploeg, maar ik wens je toch succes.

Geplaatst

AZ is een uitdaging. Je moet na het eerste seizoen goed doorselecteren anders krijg je dezelfde ellende als die ik nu heb, een brak elftal wat je compleet moet renoveren. In ieder geval wens ik je veel succes !

Geplaatst

Leuk dat je een novelle start Toby!!

Je eerste plaatje werkt bij mij niet, kan ook aan mij liggen hoor.

1ste 5 zou toch moeten lukken denk ik...

Veel succes

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt voor de reacties, voorbereiding komt zsm!

Geplaatst
  • Auteur

De Voorbereiding.

AZ 1 - 1 Rode Ster

azrodesterfn5.png

AZ 2 - 0 Hannover 96

azhannover96bj2.png

Cambuur 2 - 3 AZ

cambuuraziy3.png

Feyenoord 1 - 1 AZ

feyenoordazke7.png

Conclusie van de Voorbereiding.

Ik zal de tactiek spelen die ik in gedachte had, en dat is de veel gebruikte 4-4-2 systeem. Ondanks de veel tegendoelpunten, door fouten van Didulica, heb ik vertrouwen in hem. Funcioneert hij een aantal wedstrijden niet goed, zal ik hem laten vervangen voor Khalid Sinouh, de 2de doelman.

Tactiek + Selectie:

selectieentactiekqa2.png

Transfers.

IN.

inhe4.png

1. Gonzalo Higuain.

Wat was ik blij dat ik hem kon binnen halen, ik ben er zeker van dat hij gaat schitteren!

2. Jeroen Drost.

Tim de Cler vertrekt naar Ajax, en ik zie niet veel verschil tussen De Cler en Drost. Alleen dat Drost 10 jaar jonger is..

3. Edson Braafheid.

Ik had alleen Schaars voor de linkshalf, met Edson erbij hoef ik me niet meer druk te maken over dat. BTW: Hij kan ook op de linksback uit de voeten!

OUT.

outah8.png

1. Rogier Molhoek.

In hem zag ik geen toekomst meer bij AZ, Cziommor, Martens, J. Gudjonsson en Mendes krijgen de voorkeur boven hem.

2. Tim de Cler.

Ik bood hem nog een contract aan, maar toen zijn favoriete club Ajax kwam waren alle twijfels weg... Transfervrij naar een concurrent dus!

3. Martijn Meerdink.

Net al R. Molhoek zag ik geen toekomst in hem. Ik vind het een pure rechtsbuiten, en daar speel ik niet mee. Als Spits zag ik het niet in hem zitten, dus hij mog weg. Als je dan nog 3 miljoen voor hem kan vangen is dat helemaal mooi!

Geplaatst
  • Auteur

De start van het seizoen, ik heb er zin in!

De eerste 3 competitie wedstrijden, met als begin: Een thuiswedstrijd in het nieuwe DSB Stadion tegen ADO Den Haag.

'1ste (moeizame) Overwinning voor AZ'

AZ 2 - 1 ADO Den Haag

Toby: 'We hadden het eerder moeten afmaken, na het doelpunt van ADO (fout Luirink) domineerden we, en schoot Koevermans ons naar de verdiende overwinning.

Jeroen Drost: 4 weken uitgeschakeld met een gebroken arm.

1stewedstrijdxl8.png

'AZ wint in kansrijk duel'

FC Utrecht 1 - 2 AZ

Toby: Beide ploegen hadden veel kansen, maar wij hebben een topaankoop gedaan. Een echte killer, en dat liet hij hier nog maar is zien.

Bennie van Noord: 2 weken uitgeschakeld met een elleboog blesseure.

2dewedstrijduc9.png

'Eerste puntverlies een feit voor AZ'

AZ 1 - 1 Willem II

Toby: 'Willem II speelde goed, wij wilden wel maar zei hielden de ruimtes klein waardoor wij niet ons spel konden maken. Willem II heeft verdiend een punt van ons afgepakt'.

3dewedstrijdjs5.png

Geplaatst

Je presenteert het goed al is het wel jammer van het gelijkespel tegen Willem II , maar verder goede overwinningen.

Geplaatst
  • Auteur

AZ kwaliceerde zich vorig jaar voor de...

foto_13294.jpg

Wij hebben in de eerste ronde geloot tegen Xanthi, uit het zonnige Griekenland.

'AZ met één been in 2de ronde UEFA Cup'

Xanthi 1 - 2 AZ

Toby: 'Wij begonnen goed door meteen druk te zetten, we maakten ruimte voor elkaar en dat resoluteerde ook meteen in 2 doelpunten in 10 minuten. 2 Prachtige afstandsschoten van Schaars en Higuain. Het grote probleem is bij ons dat we wel scoren, maar de score niet verder kunnen uitbreiden, en dat we later een knullig doelpunt tegenkrijgen'.

1stewedstrijduefacupbj3.png

Geplaatst
  • Auteur

Verder met de competitie!

'Anastasiou grote plaag voor AZ'

AZ 3 - 2 Sparta

Toby: 'We hadden gedacht dat Medunjanin het spel bij Sparta ging maken, want onze verdediging én keeper hadden pas laat door dat je Anastasiou niet moet onderschatten'.

4dewedstrijdbg4.png

'AZ kan geen vuist maken tegen huidige koploper'

NEC 1 - 1 AZ

Toby: 'Een heel leuk duel voor de neutrale toeschouwer, we hadden 50 % balbezit maar meer kansen. Ik denk dat wij én NEC tevreden moeten zijn met een punt'.

5dewedstrijdsl2.png

'Higuain lijdt AZ naar wéér een nipte overwinning'

AZ 2 - 1 RKC Waalwijk

Toby: 'Hier hadden we aan het doelsaldo moeten werken, maar ik denk dat we het niet durfden. Omdat het verschil maar 1 doelpunt was. We hebben nog een jonge ploeg, dus daar kunnen we nog hard aan werken.

6dewedstrijdfi1.png

Geplaatst
  • Auteur

foto_13294.jpg

De return in het Uefa Cup toernooi thuis tegen Xanthi.

De uitwedstrijd werd met 1 - 2 gewonnen, maar AZ moet niet te gemakkelijk denken over de tegenstander.

'AZ door naar de 2de ronde Uefa Cup'

AZ 2 - 1 Xanthi

Toby: '0 - 1 Achter komen is altijd zuur, maar ik ben blij dat we niet op volle kracht hoefden te spelen, want de kraker (AZ - Ajax) komt steeds dichterbij. De 0 - 1 was overduidelijk (weer) een keepersfout van Didulica, ik geef hem het vertrouwen tegen Ajax. Maar als hij weer gaat grabbelen... zullen er consequenties moeten komen.

returnronde1lg8.png

Geplaatst

Ik heb ook met AZ gespeeld, en de titel in het eerste seizoen is niet onmogelijk.

Heb je al aan je bestuur gevraagd voor meer geld?

Geplaatst
  • Auteur

DE KRAKER, waar iedereen naar uit kijkt!

AZ neemt het in het eigen DSB stadion op tegen Ajax.

De rivaliteit tussen beide ploegen is enorm, we gaan kijken hoe ze daar op het veld mee om kunnen gaan.

'AZ wint overtuigend van Ajax'

AZ 3 - 2 Ajax

Toby: 'Verdiend gewonnen, dat zeker. Jammer van de 2 tegendoelpunten die totaal onnodig waren. Ik zal helaas voor Didulica in de volgende wedstrijd consequenties moeten nemen. Hierbij wil ik het graag laten'.

7dewedstrijdmx4.png

Geplaatst
  • Auteur
Ik heb ook met AZ gespeeld, en de titel in het eerste seizoen is niet onmogelijk.

Heb je al aan je bestuur gevraagd voor meer geld?

Ja, maar dat krijg ik niet. ;)

In de winterstop probeer ik overbodige spelers te verkopen, voor een goede keeper.

PS: Dit was de laatste update voor deze week, lees het eerste bericht waarom etc.

Geplaatst
  • Auteur

Update

Morgenavond nieuwe update ! :checkit:

Geplaatst

Redelijke resultaten, jammer dat je zo weinig scoort, het verschil is hoogstens 2 doelpunten en de hele tijd 1 doelpunt ;)

Geplaatst

Leuke club AZ, ga hem zeker volgen!

Geplaatst

Goed bezig.. En higuain is echt een topper. Ik haal hem ook altijd gelijk, en hij doet het bij mij uitstekend :D Succes met het kampioenschap binnenhalen :)

Geplaatst
  • Auteur

Tijd voor een update

KNVB Beker

In de KNVB beker loten we zwaar. In de 3e ronde van het bekertoernooi loten we tegen de suptopper SC Heerenveen.

derderondeso3.png

Uefa Cup

Na de wedstrijd tegen Ajax, hoorde ik meteen wie we geloot hadden in de Groepfase van de Uefa Cup. Wat een zware poule, allemaal clubs die Uefa Cup waardig of misschien wel meer zijn. Maar het is zeker niet onrealistisch!

groepfaseindelingay5.png

Verder met de competitie

'AZ wint, Higuain onmisbaar verklaart'

Excelsior 2 - 3 AZ

Toby: 'De stand zegt misschien dat we het zwaar hadden, maar dat hadden wel niet. Het eerste doelpunt van Excelsior was een ongelukkige eigen doelpunt van Opdam, die zich fantastisch herstelt heeft. We domineerder denk ik 75 minuten van de wedstrijd, het laatste doelpunt van Excelsior was een kopbal van Mitchell. De organisatie stond niet goed, Czimmor dekte Mitchell, terwijl Opdam of Steinsson dat zou doen. Aan onze kant, Higuain is onmisbaar voor ons. Je ziet hem een tijdje niet, en dan zie je hem ineens met een onverstelbaar schot of solo'.

8stewedstrijdfx6.png

gonzalohiguainox5.png

Dit zien we vaak na een wedstrijd.

gonzalohiguain2vw3.png

Ik hoop dat ik hem, mede door dit, hier nog lang kan houden.

Wisten jullie dat...

Gonzalo (Higuain) een broertje heeft?

En dat hij bij Higuain's oude club River Plate speelt?

En dat hij ook een aanvaller is?

En dat ik hem op mijn lijstje heb staan, voor één van de mogelijk opvolgers van Shota Arveladze?

En dat Gonzalo 10 op 10 in de competitie loopt?

KLIK hier voor Screen van Federic Higuain.

Misschien zijn jullie wel benieuwd naar de competitie tussenstand na het duel met Excelsior...

8of9speelrondesvi0.png

Kan AZ de koppositie behouden, met dit zware programma voor de boeg moet Toby veel rouleren als AZ tot het eind wil mee doen om de Titel.

zwaarprogrammafx2.png

Dit is nog niet alles!

Screens op aanvraag, reacties en kritiek? Graag! ;)

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.