Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

6647r45.jpg

Ik heb de volgende competities geselecteerd: Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Tsjechië, Turkijke, Zweden en Zwitserland. Ik heb bij al de landen enkel de hoogste divisie geselecteerd.

Mijn keuze viel op Basel, ik heb hier leuke ervaringen mee gehad met CM4 en ik wilde eens kijken of ik hier weer een leuke tijd kon hebben. Ik heb een leuk team met één speler die ik me nog kan herinneren van toen en dat is de Australiër Chipperfield. Ik heb een team dat bestaat uit een zeer gevarieerd gezelschap, zo heb ik spelers uit Azië, Oceanië, Zuid-Afrika, Europa en Zuid-Amerika.

Geplaatst
  • Auteur

6647r45.jpg

Ik heb de volgende competities geselecteerd: Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Tsjechië, Turkijke, Zweden en Zwitserland. Ik heb bij al de landen enkel de hoogste divisie geselecteerd.

Mijn keuze viel op Basel, ik heb hier leuke ervaringen mee gehad met CM4 en ik wilde eens kijken of ik hier weer een leuke tijd kon hebben. Ik heb een leuk team met één speler die ik me nog kan herinneren van toen en dat is de Australiër Chipperfield. Ik heb een team dat bestaat uit een zeer gevarieerd gezelschap, zo heb ik spelers uit Azië, Oceanië, Zuid-Afrika, Europa en Zuid-Amerika.

Geplaatst
  • Auteur

6647r45.jpg

Geplaatst
  • Auteur
FC Basel is de een van de meest succesvolste voetbalploegen uit Zwitserland. Het domineerde de Zwitserse competitie begin jaren '60 en '70. Ook nu is het nog steeds een grootmacht zo haalde het vanaf 2000 alleen de titel niet in 2002 en in het afgelopen jaar. Dat is ook de reden dat ik de nieuwe coach ben geworden. Het meest succesvolle seizoen Europees gezien was het seizoen 2002/2003. Basel moest zich zien te plaatsen voor de Champions League door middel van twee voorrondes. In de tweede voorronde kwam het uit tegen het Slowaakse Zilina. Het won thuis met 3-0 en uit speelde het gelijk met 1-1. Door dit resultaat mochten ze het opnemen tegen het Schotse Celtic. In Schotland werd er met 2-1 nipt verloren maar in het eigen Sint Jakop-Park werd deze achterstand goed gemaakt door met 2-0 te winnen, een schitterend resultaat. In de groepsfase kwamen ze in de poule met Europese grootmachten als Spartak Moskou, Valencia en Liverpool. Maar het sprookje was nog niet over want via twee overwinningen op Moskou, twee gelijke spelen tegen Liverpool en één punt tegen Valencia ging Basel door naar de tweede poule-fase. In deze poule met Juventus, Manchester United en Deportivo La Caroña was het dan ook echt over.

Het Europese seizoen zou zich dit jaar een tree lager afspelen namelijk in de Uefa-Cup. Basel moest zich hiervoor dan wel eerst door twee kwalificatie rondes moesten worstelen om zo in de eerste ronde te kunnen komen. Ik hoopte uiteindelijk in de poule fase te komen.

6608k9k.jpg

663za1l.jpg

De eerste ronde van de Uefa-Cup hebben we bereikt. In de thuiswedstrijd tegen Start was het toch schrikken, zo snel op achterstand. Maar uiteindelijk gingen we eenvoudig door en we zouden na Start weer een Noorse ploeg treffen namelijk Lyn.

Bedankt voor de reacties, screens op aanvraag

Geplaatst
  • Auteur

Aangezien ik pas achteraf besloot om een verhaal te beginnen heb ik geen tussenstanden van de competitie. Daarom doe ik het anders dan gewoonlijk. Ik bespreek Europees, Beker en Competitie apart.

Het belangrijkste dit seizoen was de competitie dit seizoen, Basel dat al vele prijzen heeft gehaald in eigen land moet namelijk Europees ook Europees weer gaan presteren. Het is natuurlijk leuk dat we dit seizoen Europees spelen maar wil je je écht laten gelden op Europees niveau dan behoor je op Champions League niveau uit te komen en om daar te geraken moet Basel kampioen worden zoals het hoort. Toch wilde ik natuurlijk ook in de Uefa-Cup en in de beker zo ver mogelijk komen, bedoel ik ben als beginnend trainer zeer ambitieus en hoe meer prijzen ik binnen haal hoe beter. Mijn bekeravontuur staat hieronder.

Zwitserse Beker

6glacfs.jpg

4kvgies.jpg

4xlevrb.jpg

61l47d1.jpg

62dsq5j.jpg

6h6ecle.jpg

In de eerste drie wedstrijden kwam in enkel ploegen tegen uit de lagere regionen van het Zwitserse voetbal. Nadat mijn basisploeg de eerste wedstrijd met 14-0 besloot ik in de tweede wedstrijd ook enkele reserves de kans te geven, maar ook nu gingen we kinderlijk eenvoudig door. De 4-0 overwinning had vele male groter kunnen uitvallen. In de derde wedstrijd besloot ik mijn reserve spelers dan maar aan te vullen met enkele jeugd spelers. Ook deze samenstelling vond elkaar goed en speelde een goede wedstrijd. De uitslag werd wederom iets minder maar het resultaat was het zelfde: voortgang naar de volgende ronde.

In de kwartfinale kwamen we de nummer 7 uit de competitie tegen. Ditmaal speelde ik weer met mijn eerste team, we wonnen zonder enig moment in probleem te zijn geweest met 2-0 waarna we Lucerne tegen kwamen. Dit is de nummer 10 uit de competitie, nu is het verstandig om te vertellen dat de competitie slechts bestaat uit 10 ploegen. Hieruit blijkt wel dat ik nog steeds geen echte tegenstand heb ondervonden. Lucerne werd simpeltjes met 3-0 aan de kant geschoven en zo lag de weg naar eerste prijs toch al aardig open. In de finale trof ik Thun dat jullie misschien nog wel kennenn van het seizoen dat ze tegen Ajax in de CL speelden. Ik vertelde mijn jongens dat ik deze prijs toch wel zeer graag zou winnen en spoorde ze dan ook aan om zich maximaal in te zetten. Dit leverde een zeer goede wedstrijd op van onze kant en de beker. We wonnen met 4-0 en speelden Thun compleet van de mat. De eerste prijs van het seizoen is binnen!

@ Erwind1991: Merci, transfers heb ik gedaan en bespreek ik bij de competitie.

Geplaatst
  • Auteur

Basel is een grootmacht in eigen land en natuurlijk moet het zich daar elk jaar weer bewijzen, maar de echte uitdaging zit hem natuurlijk in het Europese avontuur. Dit Europese avontuur speelt zich dit jaar af op Uefa-Cup niveau en is al aardig op weg. Via Mika en Start heeft Basel zich weten te plaatsen voor het hoofdtournooi dat eigenlijk pas echt begint tijdens de poule-fases. Om daar te geraken moet het eerst nog afrekenen met het Noorse Lyn.

4zdgh2a.jpg

In uitwedstrijd was Basel de betere ploeg maar kon dit niet uitdrukken in de score. We kamen nog wel op voorsprong maar op dat moment verzuimde we door te drukken en zo kon Lyn weer in de wedstrijd komen. Niet getreurd, thuis zouden we het karwei afmaken en laten zien dat wij de betere ploeg zouden zijn. In de thuiswedstrijd kenden we totaal geen problemen totdat Buckley (geleent van Dortmund) op het middenveld een harde overtreding maakte en daar de rode kaart voor kreeg. Met nog ruim de helft van de wedstrijd voor ons zou het toch lastiger worden, maar ik vergiste mij daarin. Basel bleef heer en meester in eigen stadion en zette Lyn met 10 man simpel op zij. We zouden doorstromen naar de poule-fase. Het was nu afwachten wie we daar zouden treffen.

53ixn3b.jpg

Uit de koker kwamen toch zeker niet de minste tegenstanders. Villarreal, AEK en Spartak Moskou zijn toch gerespecteerde namen in het Europese voetbal. Het zijn ook clubs die zich regelmatig op het hoogste niveau melden. Na Lyn, Start zouden wij wederom een Noorse tegenstander treffen namelijk Molde. Dit team werd toch als de zwakste broeder van de poule gezien. De loting leerde ons dat we uit tegen Villarreal en Spartak Moskou moesten spelen en dat Molde en AEK op bezoek kwamen.

4kkq9p5.jpg

In de eerste wedstrijd waren de punten die we zouden halen bonuspunten zijn. Ik vertelde mijn mannen dan ook dat ze moesten genieten van de ambiance en dat ze gewoon hun stinkende best moesten doen. We begonnen scherp aan de wedstrijd en dit resulteerde in een vroeg doelpunt van Christiano. Villarreal liet het hier natuurlijk niet bij zitten en er volgde een ware stromloop op het doel van Basel. Hoewel de Spanjaarden veel kansen kregen was het eigenlijk nooit echt gevaarlijk en zo hielden we de voorsprong vast tot de rust. Daar gaf ik mijn team eerst een compliment en vertelde ze daarna dat ze vooral niet moesten vergeten om aan te vallen. Na rust kwam Villarreal toch vrij snel op gelijke hoogte en vervolgens nam de stormloop ook af. De wedstrijd ging richting het einde en op het moment dat ik serieus rekening begon te houden met een punt kregen wij een penalty tegen, 2-1 en alle hoop was vervlogen. Ik ging de laatste 10 minuten vol op de aanval spelen in de hoop op toch nog een punt maar via een scherpe counter werd het uiteindelijk nog 3-1. In de wedstrijd tussen Molde en AEK werd er gelijk gespeelt en zo liet AEK dus kostbare punten liggen.

4tfkvp3.jpg

In een uitverkocht stadion was het zaak om te winnen van Molde. Ik wilde snel op voorsprong komen om zo Molde het idee te geven dat er niets viel te halen. Eduardo was degene die ons binnen het half uur op voorsprong zette en het stadion in vuur en vlam zette. Basel verzuimde echter om door te zetten en Molde ging steeds meer geloven in een stund en op het eind van de wedstrijd scoorde Diouf voor Molde. Uiteindelijk was de puntendeling zeer terecht en kon ik enkel boos zijn op mijn team. Twee wedstrijden gespeelt en 1 punt, het zou nog een heel groot karwei worden.

4mk3dpy.jpg

Na onze slechtste wedstrijd in Europees verband volgde de beste wedstrijd. In de lastige uitwedstrijd tegen Spartak Moskou werden er drie punten mee genomen. Vanaf het eerste fluitsignaal begon Moskou zeer voortvarend maar nadat ik ze had laten uitrazen namen wij heel voorzichting het heft in handen en dit leide via twee prima aanvallen tot een 0-2 voorsprong. Hierna ging Moskou nog voor rust op zoek naar de aansluitingstreffer maar die viel niet. Moskou was de betere ploeg maar echt gevaarlijk werden ze niet, ze moesten het vooral hebben van afstandschoten. Na rust gingen ze weer op zoek naar de aansluitingstreffer maar na de rode kaart van Mozart was het voorbij en konden de supporters van Basel die waren meegereist het feest gaan vieren. Het bleef nog lang onrustig in Moskou.

Dankzij de andere uitslagen, er werd veel gelijk gespeelt, wist ik dat ik aan een gelijk spel tegen AEK genoeg zou hebben. AEK daarentegen moest winnen wilden ze het nog in eigen hand hebben. Zelfs met een nederlaag was ik nog niet uitgeschakelt, maar ik wilde het toch op eigen kracht halen en dus minimaal gelijk spelen.

63smzo7.jpg

Bij AEK waren ze duidelijk op de hoogte dat zij enkel bij winst het in eigen hand hadden. Ze begonnen zeer goed aan het duel en al binnen 10 minuten lag de bal achter Costanzo. Wat Basel al een paar keer eerder had gehad gebeurde nu bij AEK na de voorsprong zakte het team in als een kaartenhuis. Basel nam de wedstrijd over zonder dat het echt gevaarlijk werd. Na de rust werd Basel steeds gevaarlijker en het was slechts een kwestie van tijd voordat het doelpunt zou vallen. Het doelpunt viel drie minuten voor tijd en zo waren wij zeker van de volgende ronde. Na het fluitsignaal van de scheidsrechter bleek ook dat AEK samen met Basel en Villarreal door ging naar de volgende ronde.

Een goed resultaat van Basel, in een toch zware poule ging het uiteindelijk door als tweede. Liever was ik als eerste of derde door gegaan want nu zouden we een afvaller van de Champions League krijgen. Dit zou weleens een zeer zware tegenstander kunnen worden. Ik had deze worden nog maar net uitgesproken tegen de pers of ik kreeg te horen dat Basel het op mocht nemen tegen de Italiaanse grootmacht AC Milan. Het zouden in ieder geval twee zeer mooie wedstrijden worden voor spelers, coach en publiek!

63w5c7l.jpg

Milan bleek twee maten te groot voor dit Basel. We speelde thuis nog knap gelijk, al was dit geheel tegen de verhoudingen in. Ook uit hielden we knap stand tegen Milan, dat het na de 3-0 wel geloofde. Toch denk ik dat ik het niet slecht heb gedaan met 10 man en ook nog scoren. Een goede prestatie van mijn mannen. Nu is het zaak om ons weer te concentreren op de nationale competitie maar het Europese seizoen smaakt zeker naar meer!

@ NelizJunior: Ja inderdaad, merci.

Geplaatst
  • Auteur

Voorafgaand aan het seizoen wil je je eigen club zo goed mogelijk voorbereiden op de competitie. Dit gebeurd door vriendschappelijke wedstrijden en trainingsstages te organiseren. Het beste werkt dat wanneer de manager dat organiseerd in overleg met de club, in mijn geval was de voorbereiding al vast gelegd. Een ander punt van de voorbereiding kon ik wel zelf nog doen, namelijk het aantrekken van nieuwe spelers. De eerste twee spelers die ik haalden waren een keeper en een speler die zeer multifunctioneel was en bijna het hele middenveld en aanval kon bespelen. Maar ik deed iets fout want beide spelers zouden pas het volgende jaar komen en het komende seizoen had ik er dus nog helemaal niets aan. Op het moment dat ik hier achter kwam was het al te laat om andere spelers te halen voor aanvang van het seizoen. De drie spelers die ik haalde kwamen allen pas in de winterstop.

4xzcvw9.jpg

Zambrella: Dit is een groot Zwitsers talent dat uitkomt voor het nationale team onder 21 jaar. Deze speler is een aanvallende middevelder die zowel links, rechts als in het centrum uit de voeten kan.

Vyskocil: Dit is een Tsjechische spits van pas 16 jaar. Op mij maakte hij een goede indruk en is vooral gehaalt voor de toekomst, hopelijk kan hij mijn verwachtingen waar maken.

Saeijs: Deze speler kwam op aanraden van Christiano bij wie ik informatie vroeg. Hij had Saeijs hoog zitten en niet voor niets. In det weede helft van het seizoen speelde hij zich in de basis en werd een belangrijke speler voor Basel.

Naast spelers is het ook belangrijk om een goede technische staf te hebben. Er was weinig mis met de mijne maar het ontbrak bij mij aan scouts. Ik had slechts een scout en dat is toch te weinig. Ik ging op zoek naar een tweede scout, het liefst een die een ander netwerk zou hebben dan mijn eerste. Van het Tsjechische Slavia Praag kon ik Jiri Susta overnemen. Voorlopig kan het hier mee door al sluit ik niet uit dat mijn technische staf later verder word uitgebreid.

Ik vind het niet prettig om met een grote selectie te werken en probeer daarom altijd jonge spelers ervaring op te laten doen door ze uit te lenen. Dit werkt het makkelijkst bij clubs waar Basel een samenwerkingsverband mee heeft. Aan het begin van het seizoen waren hier geen mogelijkheden voor. Gedurende het eerste seizoen ben ik op zoek gegaan naar clubs die een samenwerkingsverband met Basel aan wilde en die werden uiteindelijk gevonden.

4m0qh6r.jpg

Ik verwacht het meest gebruik te maken van Leixões omdat deze ploeg het hoogst speelt namelijk in de Portugese tweede divisie.

In de Zwitserse competitie zitten 10 ploegen in de hoogste divisie. Je speelt tegen elke club 4 keer per jaar voor de competitie dit levert 36 wedstrijden op.

628db1t.jpg

Deze wedstrijden leverde de volgende stand op. We hebben in al die wedstrijden slechts twee keer verloren wat natuurlijk gewoon een goede prestatie is. Drie wedstrijden voor het einde werd ik kampioen het verschil met de nummer twee was uiteindelijk 10 punten. Het enige minpuntje is dat we vaak onnodig gelijk speelden.

6cpzpc8.jpg

We hebben in mijn eerste seizoen dus de dubbel gepakt, zowel het bestuur als supporters zijn hier erg tevreden mee. Zelf ben ik ook tevreden met mijn prestaties, ook volgend jaar ga ik proberen om beide Zwitserse prijzen weer te winnen. Het Europese seizoen mag ook best succesvol worden genoemt, volgend jaar moet ik proberen om in het hoofdtournooi van de Champions League te komen en dan ga ik er alles aan doen om minimaal derde te worden. Op naar het nieuwe jaar!
Geplaatst

Je hebt je erg goed herpakt na een moeilijke start,tegen Milan is het inderdaad moeilijk,en nog moeilijker als je al zo vroeg met tienen komt.

Ik kijk echt uit naar je campagne in de Champions League :thumb:

Geplaatst
  • Auteur

Het tweede seizoen als coach van Basel staat voor de deur. Het belooft een mooi seizoen te worden met het avontuur in de Champions League. Daarnaast moeten we laten zien dat we vorig jaar niet voor niets de dubbel hebben gewonnen. In tegenstelling tot het vorige jaar had ik dit jaar wel de kans om mijn eigen voorbereiding te plannen. Ik ben altijd een groot voorstander van thuis spelen in oefenwedstrijden, in ons eigen omgeving hebben we alles in de buurt en de jongens kunnen gewoon lekker thuis blijven. Nog voor dat de oefenwedstrijden begonnen was ik al druk bezig geweest met het versterken van mijn team om dit jaar nog beter voor de dag te komen dan het vorige jaar.

5zfrzio.jpg

Agouda: Een jonge Ghanese spits die speelde bij Sint Gallen. Heeft veel indruk op mij gemaakt en zal basisspeler worden.

Chiumiento: Een jonge Zwitser die zeer multifunctioneel is. Hij kan links en centraal op het middenveld uit de voeten maar kan ook als spits spelen. Grote Zwitserse talenten horen bij Basel te spelen dus die probeer ik ook te halen.

Stenild: Goede jonge keeper uit Denemarken. Dit jaar derde keeper en werd daarom uitgeleend, zal volgend jaar ook derde keeper zijn.

Sivok: Deze 24-jarige Tsjech is een verdedigende middenvelder en gaat concurreren met Papa Malick. Aangezien Sivok een Europeaan is en daar regels voor zijn zal hij vaak de voorkeur krijgen.

We speelden in de voorbereiding twee thuis wedstrijden tegen ploegen die een klasse lager uitkomen. Bewust geen zware tegenstanders gezocht omdat het enkel is om de spelers in hun ritme te laten komen. Want niet veel later staat er de belangrijke wedstrijd voor de Champions League op het programma.

4zxpbwg.jpg

Er werd twee keer eenvoudig gescoord, mijn nieuwe spelers konden zich presenteren aan het thuispubliek. Het zag er goed uit en Basel was klaar voor het begin van het seizoen.

Champions League

Basel was als kampioen van Zwitserland niet rechtstreeks geplaatst voor het hoofdtournooi van de Champions League. Het kreeg bij de loting voor de derde ronde wel een beschermde status. Tijdens de loting werd bekend dat Basel moest afrekenen met Rosenborg. Rosenborg was een van de zwaarste teams die we konden treffen in deze voorronde. De grootmacht uit Noorwegen speelt bijna elk jaar wel Europees voetbal en speelt bijna net zo vaak daarvan in de Champions League. We zouden thuis beginnen en moesten dus een goed resultaat neer zetten omdat we het in Trondheim nog erg lastig zouden krijgen.

6gjvt77.jpg

Thuis werd de basis gelegd voor de plaatsing van het hoofdtournooi. In een zeer vol Sint-Jakob Park werd er zeer goed gespeelt tegen Rosenborg. Vooral de eerste helft was Basel heer en meester in het eigen stadion. Na rust ging Rosenborg op zoek naar de uit treffer die ze weer hoop kon geven. Maar Basel hield toch vrij eenvoudig de nul op het scorebord en zo konden we tevreden naar Trondheim afreizen. Daar verwachtte ik een lastige wedstrijd maar daar bleven we makkelijk op de been en scoorde we zelfs de 0-1. De meegereisde supporters konden toen het feest gaan vieren. Basel zit in het hoofdtournooi van de Champions League!

We werden ingedeeld in poule E met de volgende tegenstanders:

chelsealogoxt5.jpgchelsea20stadion20indekm5.jpg

Chelsea is de titelverdediger van de Champions League. Het worden twee mooie wedstrijden voor de hele club.

benficalogoar9.jpgportugalstadionbenficaldx4.jpg

Benfica is een vaste klant in Europa en vaak ook op het hoogste podium. Is naast Chelsea de favoriet om door te gaan in deze poule.

logorealsociedadsy8.gifestadioanoetagd0.jpg

Real Sociedad is Europees gezien een kleine club en daarom zaten ze ook in de vierde groeg. Maar wanneer je in de Spaanse competitie speelt en je plaats voor de Champions League ben je een zeer sterk team.

Het gaat zeer lastig worden om in deze poule verder te komen, het worden voor mijn team 6 finale's. Ik ben volgens mij niet kansloos voor de tweede plek maar het zal me ook niets verbazen als we als laatste eindigen in deze poule. Het beloven in ieder geval 6 mooie wedstrijden te worden. Op naar een mooi seizoen.

@ King: Dank je wel, zat nog eens te kijken dacht dat ik de competitie goed was begonnen maar viel inderdaad tegen. Nog even wachten op de Champions League ;)

Geplaatst
  • Auteur

Ook dit jaar is Basel de favoriet voor de Zwitserse titel. Het kampioenschap winnen is wederom de belangrijkste doelsteling omdat dit de enige manier is om ons te plaatsen voor de Champions League van het volgende jaar. Daarnaast komt Basel uiteraard ook weer uit in de nationale beker waar het eveneens titelverdediger is.

Competitie

5yinf9f.jpg

We begonnen dit jaar zeer goed aan de Super League. De eerste zes wedstrijden werden overtuigend gewonnen met goed spel en veel goals. Pas in de zevende wedstrijd kregen wij de eerste goal tegen en werden ook de eerste twee punten verspeeld. In de zeventiende wedstrijd werd er voor het eerste verloren en dat nog wel in het eigen Sint Jakob-Park. Toch hebben we de eerste seizoenshelft indrukwekkend gepresteerd.

6cgsgpd.jpg

Ook de stand laat zien dat Basel zijn favorietenrol voorlopig meer dan waarmaakt. Slechts 5 doelpunten tegen, al elf punten voorsprong op de nummer twee. Eigenlijk zie ik ons de eerste plek niet meer afgeven, we hebben daar vanaf wedstrijd één onafgebroken gestaan en dit houden we vol tot het einde!

Beker

6ffw0wl.jpg

In de eerste wedstrijd ging het bijna fout. Ik speelde enkel met invallers en spelers uit de jeugd. Hoewel we beter waren werd het toch zeer spannend. We konden de voorsprong niet vast houden en zo kon Wangen terug komen in de wedstrijd. Vervolgens kregen ze ook kansen om de wedstrijd nog te winnen. In de verlenging scoorde Pedro Ivo en zo was het Basel dat uiteindelijk toch verdient doorging naar de tweede ronde.

62yg51z.jpg

Aangezien de beker niet de hoogste prioritiet kreeg speelde ik ook deze ronde met mijn reserve spelers, aangevuld met jeugdspelers. Dit keer ging het een stuk makkelijker en konden ze het overwicht wel uit drukken in doelpunten. In de eerste twintig minuten werd de basis voor de overwinning gelegd.

646d85i.jpg

Ook in de derde ronde was er van veel tegenstand nog niet echt sprake. Ik stuurde dezelfde mensen in de wei als in de voorgaande twee ronde. Ze beschadigde mijn vertrouwen niet en via een keurige 4-0 zegen waren we toch weer vrij simpel tot de kwartfinale geraakt.

623c5jt.jpg

Als je zo ver komt in de beker word het opeens toch wel interessant om toch te kijken of je hem kan winnen. Het zou toch een nette prestatie zijn als ik in mijn tweede jaar als coach weer de dubbel zou kunnen winnen. Ik speelde tegen de nummer twee uit de competitie en we zouden dus serieus tegenstand krijgen. Maar niets bleek minder waar, we wonnen voor de derde keer op rij in de beker met 4-0 en het ging wel heel makkelijk. Twee overwinningen verwijderd van prolongatie van de beker.

Voorlopig ben ik zeer tevreden over de prestaties in het huidige seizoen. In Zwitserland gaat het super goed, zowel in de competitie als de beker liggen de prijzen op ons te wachtten. Daarnaast zitten we in de poule fase van de Champions League. De afloop van het Europese avontuur komt in de volgende update
Geplaatst

Je mag met recht spreken van een zware poule voor de CL zeg. Voor de rest is het een goede novelle.

Geplaatst
  • Auteur

Champions League

Basel plaatste zich ten kostte van Rosenborg voor het hoofdtournooi van de CL. In poule E kwam de Zwitsers kampioen de Engelse grootmacht Chelsea, de Portugese grootmacht Benfica en de Spaanse verrassing Real Sociedad tegen. Een zware poule maar toch heb ik hoop om wellicht als tweede in de poule te eindigen. De loting leverde als eerste wedstrijd een uitduel op tegen Sociedad.

4uw7ybc.jpg

Ik verwacht dat Basel vooral thuis de punten moet pakken en alles wat ik in uitduels mee pak is mooi mee genomen. Toch heerste na afloop van dit duel vooral teleurstelling. Basel was namelijk het team dat deze wedstrijd de betere ploeg was. Wij waren degene die het spel dicteerde en Sociedad was vooral aan het verdedigen. Helaas waren de kansen niet aan mijn spitsen besteed. Uit een goede snelle aanval van Sociedad viel de goal wel en zo pakten zij gelijk drie belangrijke punten. Ondanks de teleurstelling was ik tevreden over het feit dat bleek dat Basel op dit niveau zeker mee zou kunnen.

5xq555u.jpg

In een volgepakt Sint Jakob-Park speelde we een goed duel tegen Chelsea. Natuurlijk waren het de Engelsen die zich vooral bezig hielden met aanvallen en de Zwitsers die zich toelegde op het verdedigen. Maar de verdediging was zeer goed georganiseerd en Chelsea was eigenlijk enkel gevaarlijk met afstandschoten. Uiteindelijk vond ik dat het gelijk spel verdient en zo hadden wij ons eerste punt binnen!

5yuleo8.jpg

Na de wedstrijd tegen Chelsea had ik goede hoop dat we vandaag drie punten zouden pakken. We begonnen goed en kregen ook kansjes. Carignano scoorde net binnen het halve uur de verdiende 1-0. We bleven zeer makkelijk overeind tot de rust. Na rust was het Benfica dat aanvallender ging spelen en een doelpunt hing in de lucht, deze kwam er ook na een kwartier spelen. Er was nu nog een half uur te spelen en ik had goede hoop dat we wederom een punt zouden pakken. Benfica was niet meer zo gevaarlijk en we bleven eenvoudig overeind tot een kwartier voor tijd, een stomme overtreding en een penalty tegen. Zo verloren we toch weer nipt van een sterke tegenstander en werden de blikken gericht op de derde plek in de poule.

538zacl.jpg

Dat Basel dit seizoen nog te kort kwam op het hoogste niveau bleek goed uit deze wedstrijd. We kwamen geen moment in het stuk voor en het was Benfica dat een heerlijke avond had. De gala voorstelling eindigde bij 4-0 en wij konden ons voorbereiden op de laatste thuiswedstrijd waar we zo goed als zeker afscheid zouden nemen van ons publiek op het Europese podium.

4l77mfk.jpg

Het werd een gekke laatste thuisduel. Weer kwamen we voor in een thuiswedstrijd. Carignano scoorde feilloos uit een gegeven strafschop. Drie minuten later aan de andere kant, Nakata haalt een doorgebroken speler neer in het penalty gebied. Rode kaart Nakata en een penalty die Prieto goed neemt. Na deze gelijkmaker is het Sociedad dat met een man meer de wedstrijd overneemt. Basel blijft gevaarlijk in de tegen aanvallen, maar het is Sociedad dat eenvoudig kan uitlopen naar een 1-3 voorsprong. In de laatste minuut is het Cristiano die de eer red voor Basel. Als toetje mogen we nog naar Stamford Bridge.

5x6sbgz.jpg

Het werd toch een pijnlijke afstraffing.Chelsea had natuurlijk nog wat goed te maken na het uitduel tegen ons. De grote man was naturlijk Andriy Shevchenko die helemaal los is gekomen in Engeland.

Uiteindelijk ben ik toch gematigd tevreden over ons Europees avontuur. We zijn twee keer weggespeelt in de uitduels maar voor de rest hebben we elke wedstrijd goed partij geboden tegen toch niet de minste tegenstanders. Dit jaar was vooral weer wennen aan het hoogste niveau, volgend jaar wil ik toch minimaal derde worden in de poule. Uitgaande van het feit dat we ons wederom zouden plaatsten voor de Champions League.

Chelsea won uiteindelijk de Champions League, de nummer één uit de poule Benfica werd in de volgende ronde gelijk uitgeschakeld door de Spurs. Real Sociedad ging het niet zo best af in de Uefa-Cup het verloor in de tweede ronde met rechtstreekse uitschakeling van Deportivo.

@ Podolski: Bedankt voor je reactie, het was inderdaad een zware poule. Zwaarder dan ik verwacht had vooraf.

Geplaatst

Heel erg jammer dat je eruit ligt. Maar het viel wel te verwachten. Volgend jaar beter.

Geplaatst
  • Auteur

De tweede helft van het seizoen staat voor de deur. Het is zaak na de uitschakeling in Europa dat we de goede lijn die we in Zwitserland hebben weer oppakken. Er zijn nog twee prijzen te verdelen en Basel is voor beide nog in de race. Ik denk dat mijn spelers toch sterker zijn geworden door het Europese avontuur en het is zaak om dat te laten zien in Zwitserland.

6608hgp.jpg

We begonnen met een oefenwedstrijd om zo weer te wennen aan elkaar en weer ingespeelt te geraken. Met Wil hadden we een club uitgekozen die één divisie lager speelt en zo konden we weer lekker op gang komen. Het werd uiteindelijk een makkelijke overwinning en dat geeft ons vertrouwen voor de rest van het seizoen.

625sxzk.jpg

We begonnen het tweede deel van de competitie toch niet zoals iedereen verwacht had. We wonnen nog wel van Bern maar vervolgens konden we 4 wedstrijden op rij niet winnen. Gelukkig pakte we de goede lijn daarna weer op met drie overwinningen, maar toch bleven we veel punten morsen. We hadden twee voordelen namelijk dat we al een grote voorsprong hadden bij de winterstop maar ook dat de ploegen in de achtervolging veel punten verspilde. Er was regelmatig een andere nummer twee.

4yg5yq9.jpg

In de stand blijkt wel dat we een grote voorsprong hebben behaald. We hebben 16 punten voorsprong en de titel kon dan ook dit jaar weer enkele wedstrijden eerder gevierd worden. Toch hebben we een slechte tweede seizoenshelft achter de rug. Bij de winterstop had ik slechts 5 doelpunten tegen en dat zijn er nu 25. Ook hebben we nog drie keer verloren en zes maal gelijk gespeelt. We zijn de Zwitserse competitie ontgroeid kunnen we nu toch wel stellen.

Beker

Om de dubbel binnen te halen hoefden we nog maar twee keer te winnen in de beker en dan was ook deze prijs voor de tweede keer voor ons. We zouden dan ook voor het tweede seizoen achter elkaar de dubbel pakken.

4m99541.jpg

In de halve finale ging het toch weer redelijk makkelijk. We wonnen met 2-0 maar het werkelijke verschil was aanzienlijk groter. Een eenvoudige overwinning en Basel staat in de finale, daar ontmoeten wij Zürich.

4pcgjz4.jpg

In de finale ging het moeizaam tegen Zürich. We konden onze kansen maar niet tot doelpunten omzetten. Daarbij moet worden gezegd dat mijn spitsen ook niet scherp waren, want slechts drie schoten op doel is niet om over naar huis te schrijven. Ik was al met mijn assistent-manager namen voor de penalty reeks aan het opschrijven toen Sivok ver in de verlenging dan toch de beslissing forceerde. Zo konden wij het papiertje snel weg gooien en was de tweede dubbel een feit.

4mr85jr.jpg

Hier nog even de cijfertjes van het tweede seizoen. We hebben een goed seizoen gedraaid al zijn we op de coëfficiënt lijst gedaald en hebben we in de Uefa-Cup meer punten gehaald wat natuurlijk ook logisch is. Daarnaast blijkt wel weer dat we geen echte goaltjes dief hebben, topscoorder worden met 16 doelpunten is natuurlijk wat magertjes.

4lq4pea.jpg

Ondertussen ben ik in Zwitserland echt een grote meneer aan het worden. Met één prijs volgend jaar stijg ik naar de tweede plek en wanneer ik wederom de dubbel haal word ik de beste manager in de geschiedenis van het Zwitserse voetbal. Ik heb nog een contract voor één jaar dat ik in ieder geval uitdien dus dat is nog een leuke uitdaging, daarna kijken we wel weer verder.

@ Podolski: Vooraf had ik wellicht te hoge verwachtingen. Volgend jaar moet ik het beter doen maar dat is toch wel haalbaar.

Geplaatst
  • Auteur
Ik stond aan het begin van mijn derde seizoen als trainer van Basel. Mijn contract zou na dit seizoen aflopen en de twijfel over mijn toekomst was nu al aanwezig. Deze twijfel en angst - want dat is het juiste woord - had ik als kind al. Altijd moest ik van te voren weten wat er zou gaan gebeuren en bij onzekerheid kwam de paniek. Natuurlijk mocht ik er vanuit gaan dat er tijdens dit seizoen over een nieuwe contract gepraat zou worden, maar daar ging de onzekerheid niet van over. Ik wist namelijk al enige tijd dat dit mijn laatste seizoen zou worden bij Basel, het was tijd voor een nieuwe uitdaging.

Daar zat hem het probleem nou juist, zouden er wel clubs geïntresseerd zijn in mij? De afgelopen twee seizoen had ik goed gepresteerd bij Basel, maar dan heb je het wel over de Zwitserse competitie. Uiteraard zouden er wel wat onbekende clubs intresse hebben maar er moest wel toekomst in de nieuwe club zitten. Niet dat ik gelijk aan Sparta Praag, Kopeghagen of Galatasaray dacht, maar de subtop in zo'n competitie zou toch een leuke nieuwe uitdaging zijn. Genoeg gepiekerd nu, je moet je gaan voorbereiden op het nieuwe seizoen. Ik sprak mezelf nog eens streng toe en de blik richtte zich weer op het heden. Voor mezelf nam ik nog eens het begin van de competitie door.

Aan het eind van het tweede seizoen was ik druk bezig geweest om mijn selectie te verbeteren. Na twee jaar dominantie in de Zwitserse competitie was het dan nu echt tijd om ook wat in Europa te laten zien. De kwaliteit van de tegenstanders ligt daar nu eenmaal hoger dan in Zwitserland dus moet ik mijn selectie ook verbeteren. Aangezien ik de enige was die wist dat dit mijn laatste seizoen was wilde ik toch aan de toekomst blijven denken dus er werden ook jonge talenten aangetrokken.

521wscm.jpg

Kuparinen: Fins talent dat overkwam van HJK. Speler is een rechter vleugelverdediger, zal eerst een jaar worden uitgeleend.

Righetti: Jonge Zwitserse verdediger, mijn verdediging word oud dus moet er aan de toekomst worden gedacht

Flo: Zeer groot Zwitsers talent, nog erg jong (20) maar hij zal zeker zijn wedstrijden gaan spelen dit seizoen.

Capra: Wederom een groot Zwitsers talent, deze speler komt bij het eerste team om ervaring op te doen

Donk: Groot Nederlands talent. Donk is een directe versterking maar hij gaat niet alle wedstrijden spelen.

Junuzovic: Groot Oostenrijks talent. Ook hij kan direct in de basis spelen, maar door de roulatie speelt ook hij lang niet alle wedstrijden.

We hadden vorig seizoen toch een beetje indruk gemaakt in Europa, want we werden door drie topclubs gevraagd voor vriendschappelijke wedstrijden. We accepteerde ze alle drie maar later bleek dat Lazio een dubbele afspraak had gemaakt en daarom ging die vriendschappelijke wedstrijd niet door. Bleven de wedstrijden tegen Lille en Inter staan.

6buusci.jpg

In beide wedstrijden speelde we goed mee maar konden we de wedstrijd niet in ons voordeel beslissen. In de wedstrijd tegen Lille had er veel meer ingezeten dan de nederlaag, maar Inter bleek toch nog echt een maatje te groot. Toch lieten deze twee wedstrijden zien dat we ons niet ontrecht op Europa richtte. Naast deze twee wedstrijden stond er nog een dubbele ontmoeting met een Europese club op het programma.

Ook dit jaar waren als kampioen van Zwitserland niet rechtstreeks geplaats voor het hoofdtournooi van de Champions League. Geplaatst waren we wel voor de derde voorronde, dus de grote clubs bleven ons voorlopig bespaard. Vorig jaar kregen we één van de zwaarste niet-geplaatste teams voor onze kiezen namelijk Rosenborg. Dit jaar konden we onze lol ook weer op want we zouden het moeten opnemen tegen de Turkse grootmacht Galatasaray. De loting bepaalde voor de rest dat we het eerst thuis moesten opnemen om vervolgens af te reizen naar Turkije om daar de klus te klaren.

4ysnmfp.jpg

Mijn gedachten gaan terug naar de thuis wedstrijd, we speelden in eigen huis Galatasaray helemaal weg. Een koude rilling loopt over mijn rug en ik heb kippenvel. Een volgepakt Sint Jakob-Park dat blijft toch indrukwekkend en zeker bij Europese wedstrijden is de ambiance nog net even iets mooier. Een half uur later was het publiek nog steeds aan het zingen en zelfs ik had al naar huis gebeld dat het wel iets later kon worden vanavond. We zouden namelijk met de hele groep het bruisende nachtleven van Basel in gaan. De spelers hadden het al over minimaal de kwartfinales van de Uefa-Cup of door gaan naar de eerste Champions League ronde na de poule-fase. De weddenschappen werden achter elkaar afgesloten, maar ik deed daar als verstandige manger uiteraard niet aan mee. Maar ach ik wilde de sfeer niet verpestte, dus zei ook maar niet dat we ook nog naar Turkije moestte. Natuurlijk kon het bijna niet meer fout gaan maar dat was juist het gevaar. Twee weken later was het zo ver in Turkije moesten we de klus afmaken. Met een degelijk gelijk spel werd dat gedaan en zo konden we ons opmaken voor de loting die een dag later zou volgen.

De dag erna zaten we met de hele selectie voor de buis in de ontspanningsruimte. We waren gisteravond nog naar huis gevlogen en hadden vanochtend heel licht getraind. Nu was het spannende moment aangebroken. De groepshoofden werden ingedeelt en in poule A kwam de titelverdediger Chelsea. Chelsea dat nu al voor de tweede keer op rij de Cup met de grote oren had gewonnen. Op het moment dat Werder Bremen bij Chelsea kwam werd er door enkele spelers geroepen dat het nu al de groep des doods was, mooie uitdaging daagde ik ze uit. Mijn uitdaging kreeg ik want Basel werd samen met Fenerbahçe in poule A geplaats en zo was het inderdaad een zware poule. Ik vroeg de spelers ook al weer hoe het met de weddenschappen zat, maar die bleken opeens niet meer geldig omdat iedereen een biertje teveel op had

We hadden weer een mooie voorbereiding achter de rug met een traingingskamp in Frankrijk en een thuis wedstrijd tegen Inter. Daarnaast hadden we weer het hoofdtournooi van de Champions League bereikt en was mijn selectie sterker dan ooit. Niets leek ons een derde titel in de weg te liggen en de beker konden we er dit jaar wel bij doen.

Geplaatst

Mooie transfers. Goed scoutingswerk ook. Wat is de limiet van je scoutingsrayon? Hoe ver mag je komen? Toen ik bij Servette Geneve zat kon ik slechts in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk plus Noord-Italië scouten (regio)

en kun je een screentje geven van de scoutingsopdrachten van je scouts+ wat leuke gescoute talentjes?

Geplaatst

Je hebt het wel heel erg zwaar getroffen in de CL deze keer Reinoud, verwacht maar niet dat je deze poule overleeft als je blijft natuurlijk maar volgens mij zijn er echt wel clubs met interesse in jouw hoor.

Geplaatst
  • Auteur

Podolski je moet niet vergeten dat de Zwitserse competitie niet hoog staat aangeschreven en zoveel heb ik in Europa ook niet bereikt. Toen ik met HJK de halve finale had gehaald van de Champions League en Finland domineerde kreeg ik aanboden van clubs als Willem II en Utrecht.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De limiet van mijn scoutingsrayon was volgens mij Europa. Ik had geen beperkingen met het uitzenden van mijn scouts binnen Europa. Het kan zijn dat het later is uitgebreid maar dat weet ik niet zeker.

67x95oy.jpg

De scoutingkennis van Basel in het vierde seizoen. Inmiddels ben ik geen manager meer van Basel. Daarom kan ik je ook geen screens meer geven van mijn opdrachten.

De screens van onderstaande spelers komen allen uit seizoen vier. Vyskocil heb ik in het eerste seizoen gescout, Sivok werd in het tweede seizoen gescout en Kuparinen in het derde.

62rpvtw.jpg

5y9i1bq.jpg

4ulocbd.jpg

Wat ik daarnaast veel doe is bij de jeugdteams kijken van het land waar ik op dat moment manager ben. Zo zijn veel van de Zwitserse talenten die ik gehaald heb bij Basel gekomen. Ook maak ik gebruik van mijn spelers kennis, zo is Saeijs gekomen op voorspraak van Christiano en heb ik zelf natuurlijk kennis van Nederland. Op de laatste manier is Donk gekomen.

Als je nog meer vragen heb hoor ik het wel. Daarbij blijft voor iedereen natuurlijk gelden screens op aanvraag :checkit:

Geplaatst
Heel erg jammer dat je eruit ligt. Maar het viel wel te verwachten. Volgend jaar beter.

idd was sterke poule, maar benfica is natuurlijk absolute topper en in de Inferno da Luz verliezen is geen schande :p verder toppresentatie en doe zo echt verder

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.