Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Een ode aan de Godenzonen...

Het is woensdag 3 mei als het einde van het tijdperk van ten Cate is ingeluid. Op NRC.nl lees ik dat zijn ontslag bij Ajax aanstaande is, het zou vanmiddag op een persconferentie bekent gemaakt worden. Hoewel het NRC doorgaans een betrouwbare bron is, probeer ik Henk zelf te pakken te krijgen, tevergeefs.

tencatevertrektnrces2.jpg

Drie trainers in drie seizoenen, de vierde zou aanstaande zijn. Dat is toch Ajax onwaardig. Het seizoen is dan wel niet verlopen zoals gehoopt, maar op echt veel meer had je eerlijk gezegd ook niet mogen rekenen. Dat we op de laatste speeldag nog mogen ruiken aan de titel en hem dan zo uit handen geven is zuur, maar je moet ook denken aan de lange termijn visie.

Elk jaar een nieuwe start, een nieuw begin, is niet goed, dat zet geen solide basis. Dit seizoen hebben we beter gespeeld dan de afgelopen paar jaar en we zouden voort moeten bouwen op dit jaar, volgend jaar de titel pakken.

Na nog een poging gewaagd te hebben om Henk te pakken te krijgen bel ik Martin;

- Met Martin van Geel.

Martin, met Patrick, wat is er nou allemaal aan de hand, klopt het dat Henk weggaat?

- Daar kan ik nog niet veel over zeggen, maar je weet hoe het gaat met de media, die blazen alles op.

Maar ik heb niet het idee dat dit niet echt opgeblazen is, ik krijg Henk namelijk ook niet te pakken.

- Patrick, we hebben het er morgen wel over, ik moet weer door, we moeten sowieso nog even een afspraak maken om te kijken hoe beide partijen denken over je aflopende contract.

Is goed dan spreek ik je morgen wel op de club?

- Is goed, tot morgen.

Oké, dat is duidelijk, het vertrek van Henk is aanstaande maar Martin kan het nog niet als zodanig omschrijven. Hoewel ik er wel echt van baal ben ik wel benieuwd wie hem gaat vervangen. Van Marwijk lijkt me geen optie vanwege zijn Rotterdamse verleden en verder zijn er weinig opties geschikte opties over. We zien het wel...

Geplaatst
  • Auteur

Het is woensdag 3 mei als het einde van het tijdperk van ten Cate is ingeluid. Op NRC.nl lees ik dat zijn ontslag bij Ajax aanstaande is, het zou vanmiddag op een persconferentie bekent gemaakt worden. Hoewel het NRC doorgaans een betrouwbare bron is, probeer ik Henk zelf te pakken te krijgen, tevergeefs.

Drie trainers in drie seizoenen, de vierde zou aanstaande zijn. Dat is toch Ajax onwaardig. Het seizoen is dan wel niet verlopen zoals gehoopt, maar op echt veel meer had je eerlijk gezegd ook niet mogen rekenen. Dat we op de laatste speeldag nog mogen ruiken aan de titel en hem dan zo uit handen geven is zuur, maar je moet ook denken aan de lange termijn visie.

Elk jaar een nieuwe start, een nieuw begin, is niet goed, dat zet geen solide basis. Dit seizoen hebben we beter gespeeld dan de afgelopen paar jaar en we zouden voort moeten bouwen op dit jaar, volgend jaar de titel pakken.

- Met Martin van Geel.

Martin, met Patrick, wat is er nou allemaal aan de hand, klopt het dat Henk weggaat?

- Daar kan ik nog niet veel over zeggen, maar je weet hoe het gaat met de media, die blazen alles op.

Maar ik heb niet het idee dat dit niet echt opgeblazen is, ik krijg Henk namelijk ook niet te pakken.

- Patrick, we hebben het er morgen wel over, ik moet weer door, we moeten sowieso nog even een afspraak maken om te kijken hoe beide partijen denken over je aflopende contract.

- Is goed, tot morgen.

Oké, dat is duidelijk, het vertrek van Henk is aanstaande maar Martin kan het nog niet als zodanig omschrijven. Hoewel ik er wel echt van baal ben ik wel benieuwd wie hem gaat vervangen. Van Marwijk lijkt me geen optie vanwege zijn Rotterdamse verleden en verder zijn er weinig opties geschikte opties over. We zien het wel...

Geplaatst
  • Auteur

- Met Martin van Geel.

- Is goed, tot morgen.

Geplaatst
  • Auteur
Donderdag 4 mei 13:00 op van Geel’s kantoor

- Patrick, je weet dat er gister veel is gebeurt, Henk is na onderling overleg weggegaan. Het bestaan van onze hoofdsponsor is niet zeker. Ik val maar gelijk met de deur in huis, John en ik willen je vragen interim-trainer te worden, tot de zaak weer rustig is.

Jezus Christus, je komt zeker met de deur in huis vallen, hier moet ik echt over nadenken. Ik heb het heel erg naar met de jeugd en ik dacht dat de intentie was om mijn aflopende contract hier te bespreken. Ik denk er echt nog even goed over na.

Jezus Mina, zo krijg je dadelijk zelf de kans het roer bij Ajax over te nemen. Een leuk aanbod maar het nadeel van een interim coach is dat die meestal maar een paar maanden, hoogstens een jaar blijft. Het is natuurlijk een droom maar er komen ook veel verantwoordelijkheden bij kijken. Om maar niet te spreken over het gezeik als het mis gaat.

Diezelfde middag stap ik het kantoor van van Geel nogmaals binnen

- Goedenmiddag Patrick

Martin, ik heb erover nagedacht. Ik wil het heel graag doen, maar niet als interim coach. Ik wil wat meer zekerheid.

- Ik begrijp het en als we je nou gewoon een 1-jarig contract aanbieden met een optie voor nog 3 jaar. Dan kunnen we beide nog terug als het na dit jaar niet is geworden wat we beide hadden gehoopt?

Waar kan ik tekenen?

'Morgen de persconferentie om mijn aanstelling toe te lichten. Wie had dat kunnen denken, ik ben nog maar een jaar voetballer af en nu al een aanstelling bij een topclub. De randvoorwaarden zijn ook nog extreem gunstig. Ik bepaal wie er vertrekken en aangetrokken worden (uiteraard binnen een bepaald budget) en ik hoef geen verantwoording af te leggen. Ik heb wel besloten de bekerfinale te laten doen door Alfons Groenendijk, hoewel de meeste mij al kennen, maak ik pas komend seizoen kennis met deze ploeg.'

// Dit was het beginnetje een beetje, reacties/tips zijn welkom!:thumb:

Geplaatst
  • Auteur
Halverwege Juli, 1 week voor de voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Volgende week begint de voorbereiding op het nieuwe seizoen alweer. Ik ga me nu echt verdiepen in de spelers. Ik heb een lijst meegekregen welke spelers er in de eerste selectie kunnen zitten en bepaal aan de hand daarvan wie er weg mag of genoegen moet nemen met een plaats in het tweede elftal. Ik kruis maar gelijk wat namen aan;

Vermeer

Lindenbergh

Dustin Huisman

Cees Keizer

Micheal Timisela

vermeer,%20kenneth%20%5B2%5D.jpg

Verder natuurlijk de spelers die dit seizoen verhuurt zijn, alle verhuurperiodes zijn verder immers verlengt. Als ik dan kijk naar de selectie die overblijft valt op dat we dun zitten in de spitsen. Huntelaar met Babel en Manuchayran er half achter. Op de rechtsbuiten is het ook niet veel soeps, maar daar wil ik de Mul misschien wel de kans geven. Ik heb een budget meegekregen van € 7.000.000 en dus zet ik m’n scouts maar aan het werk. Een paar extra talenten er nog bij voor de breedte zou ook fijn zijn. Op de voorbereiding op het nieuwe seizoen staan de volgende wedstrijden gepland, het is niet veel maar mijns inziens genoeg:

Swindon Town – AFC Ajax, 23.07.07 (vriendschappelijk)

Barnsley – AFC Ajax, 26.07.07 (vriendschappelijk)

Birmingham City – AFC Ajax, 29.07.07 (vriendschappelijk)

Burnley – AFC Ajax, 31.07.07 (vriendschappelijk)

Piazenza – AFC Ajax, 03.08.07 (vriendschappelijk)

AFC Ajax – PSV Eindhoven, 07.08.07 (Johan Cruijff Schaal)

Geplaatst

Geen oefenwedstrijd tegen Ajax CT...?

Verder ziet het er goed uit...

Geplaatst
Geen oefenwedstrijd tegen Ajax CT...?

Verder ziet het er goed uit...

Die is vast afgelast vanwege Johan Cruijff Schaal.

Veel succes bij de Godenzonen ;) Het is een mooie club om mee te beginnen, en ook om gewoon mee te spelen.

Geplaatst

@Patrick16, je gaat Vermeer toch niet verkopen he? Dat is echt zo een goede keeper, dat moet je niet doen en voor het tweede is hij misschien ook wel te goed.

Geplaatst
  • Auteur

Ajax flirt met Camoranesi en Makaay

Nieuwbakken Ajax-manager Patrick Gerritsen meld deze week in de nieuwe VI dat het aantrekken van internationaal erkende spelers een must is voor Ajax om Europees weer iets te gaan betekenen. Hij noemde spelers als Camoranesi en Makaay 'interesante opties'.

In het volledige interview dat in VI nummer 23 te lezen is vertelde Gerritsen onder meer dat hij het als noodzaak ziet om voor de volgende zomer ten minste 1 speler van Europees niveau binnen te halen. Op de namen Makaay en Camoranesie, beide meermaals in verband gebracht met de Amsterdamse club, reageerde Gerritsen neutraal: "Beide zijn het interesante spelers, zeker een versterking voor dit Ajax."

Toch acht hij de kans dat deze spelers op korte termijn de stap naar Ajax maken klein. "Op dit moment is er nog niet het budget om zulk soort transfers te doen."

camoranesi.jpg

4 Augustus 2007, de voorbereiding zit er op

Dat was het alweer, de stage in England zit erop. Ik ben redelijk ontevreden, want hoewel we steeds domineerden, wonnen we slechts 2 van de 5 wedstrijden. Met dit lijstje kan je eigenlijk niet thuis komen...

Swindon 1 - 3 Ajax

Barnsley 1 - 4 Ajax

Birmingham 1 -1 Ajax

Burnley 1 -1 Ajax

Piacenza 0 - 0 Ajax

Ik had meer verwacht, het begon goed. Zelfvertrouwen getankt tegen Swindon en Barnsley, maar daarna ging het bergafwaarts, met de 1-1 tegen laagvlieger Burnley als diepte punt. We hadden dat gelijkspel niet eens verdiend. Over twee dagen de Johan Cruijff - Schaal tegen PSV, als ik eerlijk ben heb ik er niet alle vertrouwen in. De eerste versterkingen zijn wel al bekend, morgen worden ze gepresenteerd. Het zijn Robin Malmqvist en Dennis Boskailo, beide komen ze voor een laag bedrag uit Zweden. Veel minuten zullen ze dit seizoen nog niet pakken maar het zijn toch wel leuke spelers voor de breedte.

boskailo.jpg

Geplaatst

Bij Malqmvist en die andere speler zijn de namen omgedraaid, dus als je Malmqvist aan klikt krijg ik die andere gast en andersom ook! Hoe maak jij het zo dat je de naam kunt aanklikken voor de screen?

Niet al te beste resultaten en de gewilde transfers zul je nooit kunnen halen volgens mij.

Geplaatst
  • Auteur

Ajax loodt Maribor Haifa in CL-vooronde

In de voorronde van de Champions league zal Ajax stuiten op de Israëlische club Maribor Haifa.

Opvallend is dat de laatste keer dat Ajax tegen Maribor speelde, de fans van Maribo met vlaggen van Ajax naar het stadion kwamen vanwege de Joodse achtergrond van de Amsterdamse club.

PSV pakt de Johan Cruijff Schaal

PSV heeft vandaag goede zaken gedaan in de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal. De prijs die de eerste wedstrijd van het seizoen inleid, werd nipt gepakt door de Brabanders; 4-3.

Hoewel Ajax minstens evenveel recht had op de winst, was PSV doorstastender in het benutten van kansen. Ajax speelde sterk, creerde veel kansen, maar tikte er één minder binnen dan de Eindhovenaren. Mede door een goedspelende Farfan (3 goals) ging Ajax ten onder.

Scoreverloop:

Emanuelson 0-1 18'

Farfan 1-1 31'

Huntelaar 1-2 45+1'

Farfan 2-2 60'

Farfan 3-2 78'

Sneijder 3-3 82'

Tardelli 4-3 83'

stamaissati.jpg

Ajax speelt gelijk tegen Maribor

In een wedstrijd waarin Ajax het spel dicteerde, ontbraken doelpunten. De Amsterdamse club was oppermachtig maar kan dat niet in doelpunten omzetten. Gerritsen zelf was opgetogen 'Dit is een mooie uitgangspositie'.

Ajax speelt AZ van de mat

Waar het eerste gemor tegen het beleid al begon, won Ajax vandaag zeer overtuigend van de Alkmaar Zaanstreek Combinatie. De 4-1 uitslag is dan ook een understatement.

'Tactisch, Technisch èn uitvoerend sterk, wat wil je nog meer?' typeerde Gerritsen het spel van zijn ploeg vanmiddag op de persconferentie. Van Gaal had een duidelijk andere mening; 'Ajax mag van geluk spreken, we waren veel en veel sterker en de scheidsrechter had zeker 3 strafschoppen moeten geven. Ik vind het van de gekke dat de trainer van Ajax dan nog durft te beweren dat het verdiend is.'

Barcelona_van_Gaal.jpg

Van gaal verbeisterd na 4-1 van Sneijder

Ajax door in de Champions League

De return tegen Maribor bleek zo simpel als door Gerritsen verspelt. In een weinig innoverende pakte Ajax simpel de punten; 3-1.

Door doelpunten van Gabri en Huntelaar (2x) kwam Ajax makkelijk aan de zege, aan Maribors zeide scoorde Yaniv Katan. Ajax was gewoon een klasse beter dan de Israeliërs, die wel probeerden, maar niet konden aanvallen.

Geplaatst
  • Auteur
Dinsdag 12 September 2007

De eerste paar competitie wedstrijden zitten er alweer op. Het is misschien niet wat ik er van gehoopt had, maar we gaan hier nog grote tijden beleven heb ik het idee. We hebben nog twee spelers voor de breedte aangetrokken, Chamagol en Coussell. Beide zullen ze genoegen moeten nemen met een plaats buiten de eerste elf en misschien zelfs wel de bank.

Het is nu de vooravond van onze eerste Champions League wedstrijd, Sporting Lissabon is de tegenstander. Een verradelijke tegenstander met natuurlijk Liedson als hoogtepunt. Op zich heb ik er wel vertrouwen in, in de competitie gaat het nou ook niet verschikkelijk slecht. Met een 3e plaats en 9 punten uit 4 wedstrijden kan ik voorlopig nog thuis komen. De cijfers laten alleen te wensen over;

Ajax 2 - 1 RKC Waalwijk

Heerenveen 1 - 0 Ajax

Ajax 5 - 4 Groningen

Geen wedstrijd de nul gehouden dus en 6 tegendoelpunten in 3 wedstrijden. Toch weet ik dat we hier successen gaan boeken, de resultaten komen nog wel...

Geplaatst

Sporting Lissabon is zeker niet makkelijk om te kunnen pakken Patrick16. Het is jammer dat Maribor je op een gelijkspel moest houden terwijl de JC Schaal ook niet verkeerd zou zijn.

Geplaatst
  • Auteur

Ajax gaat in Lissabon onderuit tegen Sporting

Ajax heeft haar eerste wedstrijd in de groepsfase van de Champions League verloren van Sporting Lissabon. In een uitverkocht Lissabon was het Lièdson die voor het enige doelpunt zorgde.

"We speelden sterk, gedreven, maar tegen de individuele klasse van sommige spelers van Sporting kunnen we simpel weg nog niet op." bekende John Heitinga tegenover de NOS. Het wedstrijdbeeld gaf dezelfde verhoudingen aan, Ajax dicteerde maar als er iemand zou scoren zou dat Sporting zijn. Nadat hij al een één op één kans tegenover Stekelenburg had gehad scoorde Liédson met een bekeken balletje vanaf de rand vanaf het strafschop gebied.

Ajax had na de 1-0 de kracht niet meer om terug te komen erkende ook Gerritsen "We konden geen vuist maken, maar ik moet zeggen dat ik de jongen wel een compliment moet spelen. Ze zaten stuk voor stuk niet lekker in de wedstrijd maar deden alles om het tij te keren, het mocht niet baten."

Liedson__Sporting_L_191900a.jpg

Zondag 24 September 2007, persoonlijk interview met Jack van Gelder

Jack: '...Patrick, welkom hoe gaat het met je'

'Ja goed, net een paar dagen rust gehad en morgen beginnen we met de voorbereiding op Arsenal.'

Jack 'En in de competitie gaat het natuurlijk ook lekker na je winst op Twente vorige week, sterker nog je staat gewoon eerste.

'Ja de winst tegen Twente was lekker, ik bedoel ze blijven een sterke ploeg, met een hele goede trainer. Dat je daar dan de 'nul' tegen kan houden is mooi, alleen hadden er wel 1 of 2 meer gescoord mogen worden. Maar goed, 1-0 is netjes.

Jack: 'En wat verwacht je van Arsenal dinsdag?'

'Ik verwacht natuurlijk een Arsenal dat er staat, dat sterk speelt. Ik hoop dat we hem winnen, want als dat niet gebeurt wordt het nog moeilijk te overwinteren in de Uefacup, laat staan de Champions League.

Jack: Ja want als dat gebeurt is het natuurlijk wel een teleurstellend begin van je bij Ajax

'Daar denk ik niet aan, ik ga ervanuit dat we Dinsdag de punten pakken. Doen we dat niet vind ik dat ik niet gefaald heb, dan heb ik er nog steeds alle vertrouwen in dat we glorie gaan bereiken.'

Jack: 'En hoe zit het met je selectie, van de grote transfers waar je het bij je aanstelling over had is nog niet veel terecht gekomen.

Nee dat klopt, maar ik heb in het begin van dit seizoen een budget meegekregen waar ik het voorlopig mee moest doen verder wilde Ajax afwachten wat mijn aanstelling voor gevolg zou hebben op de financieën, omdat ik ook Technisch Directeur ben natuurlijk. Het gaat goed, ik heb een beetje gesaneerd en we maken elke maand ruime winst. Ik denk dat er ruimte is om een grote transfer te realiseren. Meer kan ik er niet over kwijt...'

2005112_170678604.jpg

Ajax te sterk voor Arsenal

Ajax lijkt langzaam op gang te komen, met de overwinning op Arsenal als flinke opsteker. Ajax overklaste Arsenal en behield zo haar kans op een ticket voor de 1/8 finales van het Champions League toernooi; in de Amsterdam Arena werd het 1-0.

"Arsenal was vandaag niet opgewassen tegen ons, zo gaat dat, de volgende keer is het weer andersom." vertelde Gerritsen na afloop. Doelpuntenmaker Babel was minder bescheiden; "We zijn op dit moment gewoon een stukje sterker dan Arsenal, dat heeft zich vandaag geuit."

Babel opende de score in de 17e minuut, nadat hij tussen Touré en Senderos door glipte schoot hij met een karaktaristiek schot hard binnen. In de 73 minuten die volgde was de wedstrijd redelijk in evenwicht met kansen over en weer, Ajax hield stand waardoor het nu 2e staat in Groep F van de Championsleague.

pu_babel_big.jpg

EDIT:

@ Podolski: Nee klopt, ze waren toch zwaarder dan van te voren gedacht. Baal wel van het verlies maar we gaan gewoon door;)

Geplaatst
  • Auteur
29 September 2007, de persconferentie na de uitwedstrijd tegen Vitesse (1-1)

- "Meneer Gerritsen, bent u teleurgesteld over hoe de laatste wedstrijden zich hebben afgespeelt?"

"Jazeker, het is jammer dat de ploeg niet de kansen afmaakt die het verdiend. We zijn vandaag van de eerste plaats afgestoten en daar kan niemand binnen Ajax tevreden over zijn."

- "Heeft deze wedstrijd gevolgen over de tactiek waarmee u Dinsdag de wedstrijd tegen HSV ingaat?"

"Daar kan ik niet veel over vertellen, maar het is zeker dat er dingen veranderen"

- "Hoe staat het ervoor met de door u beloofde 'grote' transfers bij uw aanstelling?"

"Ook daar kan ik niet veel over kwijt, van de week zal hier meer over naar buiten moeten komen"

- "Hoe groot zijn de kansen van Ajax Dinsdag tegen Hamburger SV?"

"Groot, ik denk dat er 70 procent kans is dat wij de winst pakken."

- "Heeft u ook de witte zakdoekjes gezien op de tribunes"

"Ja die heb ik gezien, ik vind het jammer, maar gelukkig is het meerendeel gewoon ècht Ajacied. Een Ajacied is iemand die zijn club door goede en slechte tijden steunt."

- "U vind dat dit slechte tijden zijn voor de club?"

"Nee zeker niet, maar dat we het even moeilijk hebben is duidelijk."

Zo dat is weer achter de rug, we pakken Dinsdag de winst op HSV en als klap op de vuurpijl kondig ik woensdag de eerste grote transfer aan; Mauro Camoranesi wordt onze nieuwe rechtsbuiten. Een grote speler met kracht, inzet en techniek. Dit wordt een jongen waar we nog veel aan gaan beleven. En zo'n speler mag ook wat kosten, een ruime zestien miljoen. De duurste speler uit de Ajax-geschiedenis en ik ben dan ook overtuigd van een top aankoop. Overigens ben ik nog helemaal niet zo zeker van HSV-uit als ik doe voorkomen aan de buiten wereld. Het kan gewoon alle kanten op gaan en als je het mij vraagt zou ik het ook gewoon niet weten, ik hoop er gewoon maar het beste van...

3683.jpg

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.