Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

- 1 -

“Oké, als Sjakie mee mag, dan hebben we een deal.â€ÂÂ

Ik kijk naar buiten, en als ik het uitzicht in me opneem besef ik me pas wat een voorrecht het is om in zo’n stad aan de slag te mogen. Ik had het ook wel gezien in Nederland, het was tijd voor een andere omgeving. FC Dordrecht was de club die me de kans gaf om mijn trainerscarrière te starten, en dat bleek geen verkeerde keuze. Ik kreeg de tijd om een fundering te leggen en om daadwerkelijk te bouwen aan de ploeg. Onder mijn leiding groeide Dordt uit tot een topploeg in de Jupiler League, en in het vijfde seizoen promoveerden we zowaar naar de Eredivisie. Ook dat zesde jaar werd een succesverhaal. Waar Johan Derksen en consorten onze missie als ‘kansloos’ betitelden, kregen we het wél voor elkaar. Met een vijftiende plaats bleef FC Dordrecht bespaard van degradatie. Een groot succes, de club wilde mijn contract dan ook maar al te graag verlengen. Maar al vóór dat fantastische seizoen had ik voor mezelf besloten dat het mijn laatste jaar in Dordrecht zou zijn. Het was mooi geweest.

Er kwamen wel wat aanbiedingen van Nederlandse clubs, maar ik had geen zin in nog een jaar ‘Nederlandse middenmoot’. Dan was ik wel bij Dordt gebleven. En daarbij, Roda JC is nou eenmaal niet mijn club. Shit happens.

De zomer vorderde, en ik was me aan het voorbereiden op een ‘leerjaar’. Ik was van plan om bij verschillende Nederlandse trainers een tijdje mee te lopen, om zodoende ervaring op te doen. Ik sta namelijk nog maar aan het begin van mijn –hopelijk imposante- trainerscarrière. Eind juni bleek deze club echter serieuze interesse te hebben. Op het eerste gezicht leek het me niets, maar nadat ik wat meer informatie had ingewonnen over de club, kreeg ik er een steeds beter gevoel bij. En dat gevoel wordt nu alleen maar versterkt, wát een prachtige stad, en wát een prachtige kans. Het is misschien niet hetzelfde als een baan in Spanje of Engeland, maar het gevoel is goed. En dát telt.

“Meneer Bogers? Als we een deal hebben, dan kunnen we dat nu schriftelijk vastleggen. Alles wat er nog nodig is, is uw handtekening. Hier, hier en hier.â€ÂÂ…

• Antwoorden 55
  • Weergaven 118
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

- 1 -

“Oké, als Sjakie mee mag, dan hebben we een deal.â€ÂÂ

Ik kijk naar buiten, en als ik het uitzicht in me opneem besef ik me pas wat een voorrecht het is om in zo’n stad aan de slag te mogen. Ik had het ook wel gezien in Nederland, het was tijd voor een andere omgeving. FC Dordrecht was de club die me de kans gaf om mijn trainerscarrière te starten, en dat bleek geen verkeerde keuze. Ik kreeg de tijd om een fundering te leggen en om daadwerkelijk te bouwen aan de ploeg. Onder mijn leiding groeide Dordt uit tot een topploeg in de Jupiler League, en in het vijfde seizoen promoveerden we zowaar naar de Eredivisie. Ook dat zesde jaar werd een succesverhaal. Waar Johan Derksen en consorten onze missie als ‘kansloos’ betitelden, kregen we het wél voor elkaar. Met een vijftiende plaats bleef FC Dordrecht bespaard van degradatie. Een groot succes, de club wilde mijn contract dan ook maar al te graag verlengen. Maar al vóór dat fantastische seizoen had ik voor mezelf besloten dat het mijn laatste jaar in Dordrecht zou zijn. Het was mooi geweest.

Er kwamen wel wat aanbiedingen van Nederlandse clubs, maar ik had geen zin in nog een jaar ‘Nederlandse middenmoot’. Dan was ik wel bij Dordt gebleven. En daarbij, Roda JC is nou eenmaal niet mijn club. Shit happens.

De zomer vorderde, en ik was me aan het voorbereiden op een ‘leerjaar’. Ik was van plan om bij verschillende Nederlandse trainers een tijdje mee te lopen, om zodoende ervaring op te doen. Ik sta namelijk nog maar aan het begin van mijn –hopelijk imposante- trainerscarrière. Eind juni bleek deze club echter serieuze interesse te hebben. Op het eerste gezicht leek het me niets, maar nadat ik wat meer informatie had ingewonnen over de club, kreeg ik er een steeds beter gevoel bij. En dat gevoel wordt nu alleen maar versterkt, wát een prachtige stad, en wát een prachtige kans. Het is misschien niet hetzelfde als een baan in Spanje of Engeland, maar het gevoel is goed. En dát telt.

“Meneer Bogers? Als we een deal hebben, dan kunnen we dat nu schriftelijk vastleggen. Alles wat er nog nodig is, is uw handtekening. Hier, hier en hier.â€ÂÂ…

Geplaatst

Re: Groeten uit..?

Mooi begin, kijk uit naar meer !!

Heb geen idee waar het kan zijn...

Geplaatst

Praag _0_

Geplaatst
  • Auteur

- 2 -

“Nee, flikker ze er maar allemaal uit. Zo gaan we niet te werk. Ik laat me niet vertellen tegen welke ploegen we allemaal oefenen in de voorbereiding, ik ben juist degene die dat gaat bepalen!â€ÂÂ

“Maar het is nog maar een maand tot de competitiestart, en zodoende dacht ik...â€ÂÂ

“Dan hadden jullie me maar eerder aan moeten nemen. Rot maar lekker op, ik ga echt niet naar Engeland met de ploeg. Ik zal vandaag wel een geschikte voorbereiding in elkaar draaien, die mail ik je vanavond en dan kun je aan de slag om dat te regelen.â€ÂÂ

Zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld? We hebben nog maar zo kort de tijd om ons voor te bereiden op het komende seizoen, willen ze naar Engeland. Lijkt me geen goed plan, ik zie het al helemaal voor me; we spelen daar een paar nutteloze oefenpotjes tegen nietszeggende tegenstanders, de bestuursleden zoeken elke avond de pub op en van ons wordt verwacht dat we serieus met voetbal bezig zijn. Dat gaat dus nooit lukken.

Er staat Sjakie en mij hier in Praag nog een flinke klus te wachten. Er zijn veel dingen die nog verbeterd moeten worden, maar aan de andere kant ligt er wel een goede fundering. Het is aan ons om deze club stap voor stap op een hoger niveau te brengen.

“Ben je nou nog niet weg? Ga eens wat nuttigs doen, er is nog zóveel werk op te knappen! Wat was je naam ook alweer trouwens?â€ÂÂ

“Miroslav Janu.â€ÂÂ

“Ja, nu aan de slag ja! Ik heb niet de hele dag de tijd.â€ÂÂ

Hopelijk krijgen we in de toekomst meer hulp van wat mensen. Mensen die wél bekwaam zijn voor dit soort dingen. Die Miroslav-knakker is de eerste die zijn biezen mag pakken wat mij betreft. Wat moet ik sowieso met vier assistenten? Ik heb Sjakie ook nog, en die is voor mij veel belangrijker. Maar dat is allemaal van latere zorg.

Geplaatst

Re: Groeten uit Praha!

leuk begin

Geplaatst

Jij en je groeten :cab:

Nee ziet er goed uit hoor ;)

Geplaatst

Rens' novelles zijn altijd wel te pruimen, ga dus zo door.

Geplaatst
  • Auteur

- 3 -

Het eerste wat me te doen stond, was dus het opstellen van een oefenprogramma. Een oefenprogramma waar we wél iets aan hebben. En daarvoor wilde ik het eigen land niet uit. Het bleek echter niet gemakkelijk om alles voor elkaar te krijgen, veel ploegen hadden alles al gepland. Uiteindelijk is het volgende programma uit komen rollen:

oefencampagne1df.png

Na kort overleg met Sjaak, leek het ons verstandig om te openen tegen twee gemakkelijke tegenstanders; om in het ritme te komen en om iedere speler wedstrijdritme op te laten doen. Na de uitwedstrijden tegen de amateurs, spelen we een thuiswedstrijd tegen tweededivisionist en stadsgenoot Bohemians Praag. Daarna komt het Duitse 1860 München op bezoek, we sluiten de voorbereiding af met een wedstrijd tegen de amateurs uit Ovcary.

Op het moment dat ik het schema weg wil leggen, wordt er op mijn deur geklopt. Ik kijk op mijn horloge, en bedenk me dat het Miroslav Janu moet zijn. Ik heb hem gevraagd even langs te komen, aangezien ik niet met hem verder wil als assistent.

“Goedemiddag, Miroslav. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen; ik ben niet van plan om met jou als assistent aan de slag te gaan dit seizoen. Ik kan er kort of lang over zijn, ik kies voor het eerste.â€ÂÂ

Miroslav staart me met open mond aan, hij lijkt dit totaal niet verwacht te hebben.

“Sorry Miroslav, maar je lijkt me niet de juiste persoon voor deze club.â€ÂÂ

“Maar mister Bogers, ik..ik..ik hou van Praag...â€ÂÂ

“Er zijn gelukkig genoeg andere clubs in de stad.â€ÂÂ

Ik ben in mijn nopjes met mijn slotzin, en ik besluit er gelijk werk van te maken. Ik zal meteen even overleggen met de voorzitter. Aangezien hij me toegezegd heeft dat ik de vrije hand heb wat betreft de invulling van de technische staf (“als het maar redelijk is en als je het maar in overleg met mij doetâ€ÂÂ), verwacht ik geen problemen om dit snel af te handelen. Ik passeer Miroslav, die als versteend lijkt, en laat hem alleen achter.

Geplaatst

Leuk verhaal Rens! Ik ga zeker kijken of je je praktijk trainings ervaring kan gebruiken in het voormalige Oostblok.

Geplaatst

Praag! mooiste stad waar ik tot nu toe ben geweest..

succes verder

jah idd

succes

Geplaatst
  • Auteur

- 4 -

“Drie ton? Dat is een behoorlijke investering.â€ÂÂ

“Ja, daar ben ik me van bewust. Ik heb er ook goed over nagedacht, maar ik denk dat het belangrijk is om een goede basis neer te zetten. En met alle respect, maar het grootste deel van de technische staf is overbodig en niet capabel.â€ÂÂ

“Ja, maar…â€ÂÂ

“Ik weet dat het veel geld is, maar als we stappen vooruit willen gaan zetten dan zullen we bij de basis moeten beginnen. En daarbij zullen we veel geld besparen op de loonkosten. Ik wil met een kleine, maar vaardige staf aan de slag dit seizoen. Daarvoor heb ik één of twee nieuwe mensen in gedachten, en een hoop mensen uit de huidige staf zullen moeten vertrekken.â€ÂÂ

“Oké, jij bent degene die dagelijks met die mensen aan de slag moet, dus ik geef je de verantwoordelijkheid. Maar let erop dat de kosten niet hoger worden dan je hebt toegezegd.â€ÂÂ

“Dikke prima!â€ÂÂ

Ik heb me afgevraagd hoe men het heeft kunnen bedenken om een staf samen te stellen zoals ik die nu tot mijn beschikking heb. Met alle respect, maar de meesten hebben geen kaas gegeten van topvoetbal. Neem nu onze keeperstrainer; dat iemand lang is betekent nog niet dat hij keeperstraining kan geven. Die man wist volgens mij niet eens dat een keeper de bal met zijn handen mag raken. En ook in onze conditietrainer had ik niet al teveel vertrouwen. Volgens mij heeft hij een heel andere invulling van het woord ‘conditie’ dan dat ik heb. Tijd om op zoek te gaan naar geschikte mensen.

Binnen de huidige staf zijn er in mijn ogen drie geschikte personen. Lubos Kozel is een bekwame trainer, en met Kucera en Barna beschikken we over twee goede fysiotherapeuten. De rest is eigenlijk om van te janken, en van die mensen wil ik dan ook afscheid nemen. Ik ga op zoek naar één of twee versterkingen; ik moet de beschikking hebben over een assistent en een scout. Verdere uitbreidingen in de staf zijn dan van latere zorg.

Geplaatst

Vooral je conditietrainer kan me bekoren !!

Houden die man euh vrouw ...

Mooi geschreven weer, knappe stukken

Geplaatst
  • Auteur

- 5 -

Als ik dinsdagochtend op de club kom, kom ik het volgende krantenartikeltje tegen;

Veranderingen bij Slavia Praag

-PRAAG- Sinds de komst van Rens Bogers bij SK Slavia Praag zijn er de nodige ontwikkelingen gaande. De Nederlandse manager baarde al opzien door de complete voorbereiding van de club om te gooien, deze week werd duidelijk dat de technische staf van Slavia flinke veranderingen ondergaat.

Vanochtend werd bekend gemaakt dat het contract van maarliefst elf mensen uit de technische staf per direct wordt ontbonden. "Slavia Praag wil dit seizoen gaan werken met een kleine, maar bekwame technische staf. Hiervoor zullen nog enkele nieuwe mensen worden aangesteld, hierover kunnen we nu echter nog geen uitspraken doenâ€ÂÂ, aldus algemeen manager Lubomir Pucek.

Het lijkt er dus op dat de komst van Bogers voor een frisse wind heeft gezorgd bij de Praagse club. Slavia begint haar oefencampagne morgenmiddag, met de wedstrijd tegen de amateurs van Sparta Krc.

Klopt helemaal, maar wat tevens snel genoeg bekend zal worden is dat Dusan Vrto (assistent) en Karel Drozd (scout) de staf voor dit seizoen zullen completeren. Via trainer Lubos Kozel kwam ik bij deze twee mensen terecht, en het lijken me geschikte kandidaten. Gisterenavond heb ik met beide heren een gesprek gehad –in het bijzijn van Lubos-, en als het goed is worden vandaag in de loop van de dag de laatste details geregeld. Als alles goed gaat, kunnen beide heren morgen al aan de slag.

Vandaag weer een training, en ik heb al een aardige eerste indruk van de spelersgroep. Een klein aantal spelers is in mijn ogen niet geschikt voor de selectie, en op een aantal plaatsen moeten we nog versterkt worden. Dit zal ik later deze week verder doorspreken met mijn staf. Tijd om te gaan omkleden voor de training.

“Inschuiven! Als we in balbezit zijn, moet jij als verdediger inschuiven! Niet als een lantaarnpaal blijven staan kijken hoe de anderen het oplossen!â€ÂÂ

“Jij heb steeds alleen maar negatieve woorden over mij! Ben toch eens positief man, ik doe me best en meer ken ik niet hoor! Inschuiven kan ik nie, dus laat dat anderen maar doen.â€ÂÂ

Ik zie aan zijn gezicht dat hij het nu al met me heeft gehad. Kan niet tegen kritiek, terwijl dat toch een essentieel onderdeel is om deel uit te maken van mijn team. Als ik nu doorga krijgen we weer zo’n woede-uitbarsting, maar ik ga het er niet om laten;

“Dat kun je verdomme wel, maar je moet jezelf in willen schakelen! Je verrekt het gewoon!â€ÂÂ

“Rot maar lekker op met je gezeik vieze kaaskop!â€ÂÂ

En weg was Ante Aricic. Zijn Kroatische temperament kwam dus weer in hem boven, en ik vrees dat het niet de laatste keer zal zijn. Of wel natuurlijk, want deze centrale verdediger stond bij mij toch al op het B-plan. Als er een club komt die wat geld op tafel wil leggen voor deze druktemaker, mag ie met een strik om z’n hoofd vertrekken.

Geplaatst

Heerlijk, wat een mooie schrijfstijl ook leuk met die plaatjes ertussen, maakt het zeer aantrekkelijk om het te lezen.

Ga zo door! Deze ga ik zeker volgen!

Geplaatst

erg mooi gedaan

hou dit vol

Geplaatst

Waar gehakt wordt vallen spaanders is hier wel van toepassing denk ik zo, maar dan wel met de botte bijl

Geplaatst
  • Auteur

- 6 -

“Goeiemorgen mannen, hebben we er zin in?â€ÂÂ

Ik begroet Karel en Dusan, de nieuwe stafleden. Vandaag is hun eerste werkdag, en ik heb wel vertrouwen in een goede samenwerking. Na een praatje, wordt het tijd om aan de slag te gaan.

“Karel, ik kreeg vanmorgen de bekerloting te horen. We spelen in de tweede ronde tegen de winnaar van de wedstrijd Dobris - Kravare. Dobris ligt tussen Praag en Pribram, dus dat is prima te reizen. Ik zou graag zien dat je die wedstrijd gaat bekijken en me verslag uit komt brengen. De wedstrijd zal de 29e gespeeld worden, dus let even op je planning. Want een dag later begint voor ons de competitie en ook van die tegenstander wil ik een scoutrapport.â€ÂÂ

“Prima, ik zal zien wat ik kan doen. Ik zal allereerst wat voorkennis gaan verzamelen.â€ÂÂ

Natuurlijk moeten beide ploegen geen probleem vormen om de volgende ronde te bereiken, maar onderschatting moeten we zien te voorkomen. Dus ik ben blij dat Karel ook van die wedstrijd een serieus rapport uit zal brengen. Voordat ik het vergeet, ik moet Sjakie nog even spreken, voor we vanmiddag naar de tegenstander vertrekken. Sjakie is onze klusjesman, hij heeft zelfs een officiële titel gekregen; ‘materiaalverzorger’. Ik wilde hem persé meenemen naar Praag. Hij zal zijn waarde nog wel gaan bewijzen.

“Hey Sjakie, bevalt het in Praag?â€ÂÂ

“Hey jongen, prima toeven hier hoor. Prachtige stad, het bier is goedkoop…â€ÂÂ

“Jaja, daar ben ik hier niet voor oude zuipschuit. Hey, luister eens, zou je voor de wedstrijd van vanmiddag de ballen die we bij de warming-up gaan gebruiken voor mij zo hard mogelijk op willen pompen?â€ÂÂ

“Tuurlijk jongen, ik zorg ervoor dat ze zo hard zijn als kanonskogels.â€ÂÂ

“Prima Sjakie, bedankt zovast.â€ÂÂ

Nog voor de gezamenlijke middaglunch overleg ik even met mijn assistent Dusan Vrto, over de te gebruiken speelwijze en opstelling van vanmiddag. Alle spelers zullen aan spelen toe gaan komen, alleen weten we allebei dat er nog de nodige versterkingen bij zullen moeten komen, de selectie is nog te smal. Daar gaan we de komende dagen maar eens beter naar kijken. Eerst maar eens kijken hoe de wedstrijd tegen Sparta Krc verloopt.

Geplaatst

Je hebt grootse plannen zie ik succes

Geplaatst
  • Auteur

- 7 -

De spelers beginnen aan hun eerste wedstrijdvoorbereiding onder mijn leiding. De gebruikelijke loopoefeningen worden netjes gedaan, nog heel even rekken en strekken. Dan is het tijd voor de baloefeningen, Jarolim wil meteen een keer hard op doel schieten.

“Godverju, dat lijkt wel een kanonskogel, die bal is snoeihard!â€ÂÂ

“Ja, klopt.â€ÂÂ

“Misschien de volgende keer wat zachter op laten pompen door Sjakie?â€ÂÂ

“Dacht het niet.â€ÂÂ

“Euuh…â€ÂÂ

“Tijdens de warming-up voor een wedstrijd gebruiken we harde ballen, en dat is niet voor niets. Dat is een kwestie van gewenning. Als we daarna met de wedstrijdbal spelen, is die zo licht als een veertje en kunnen we hem overal neerleggen waar we maar willen. Mark my words.â€ÂÂ

Ik hoop het maar, want eerlijk gezegd heb ik nog nooit eerder van deze methode gehoord. Maar misschien werkt het wel, je weet het niet. Als je het niet probeert kan het ook niet werken. Nadat mijn mannen zich goed hebben warmgeschoten, gaan we voor de laatste voorbereidingen naar binnen.

“Oké mannen, jullie kennen de opstelling. Ik heb de tegenstander even aan het werk gezien, maar die gasten kunnen de ‘akka’ nog niet eens foutloos uitvoeren, laat staan dat ze het jullie vandaag moeilijk kunnen maken.â€ÂÂ

Gaúcho kijkt me met een vragende blik aan. De Braziliaanse spits lijkt de ‘akka’ niet te kennen, en dat is precies de reden waarom hij vandaag op de bank begint. Ik besluit er maar niet op in te gaan.

“Maak er een leuke wedstrijd van, baltempo hoog, het spel snel verplaatsen. Succes!â€ÂÂ

12 juli, 16:30 uur, vriendschappelijk

Sparta Krc - Slavia Praag

Opstelling

Ik neem plaats in mijn dug-out, en zie hoe de thuisploeg aftrapt. Balletje terug, lange bal, en Latka is al in balbezit. We schakelen goed om, en laten de bal lekker rondgaan. In de vijfde minuut speelt Sparta Krc weer een lange bal, en weer is het Latka die kan onderscheppen. Hij stuurt Stanislav Vlcek de diepte in, de gehaaide spits ziet het gaatje in de korte hoek; 0-1! Een mooie start, ik geef een goedkeurend knikje naar mijn assistent.

In de minuten die volgen is het spel heel behoorlijk, Krajcik (hard op de keeper) en Svento (paal) zijn dicht bij een tweede doelpunt. Dat doelpunt komt wel in de 23e minuut. Na een goede voorzet van Krajcik kan Vlcek van dichtbij intikken. Nog voor het halve uur heeft de spits ook zijn derde er al inliggen. Na een pass van rechtsback Vorel draait hij slim weg bij zijn tegenstander, en hij geeft de keeper het nakijken. We lopen de eerste helft nog uit naar 0-5 door doelpunten van Jarolim (penalty) en nogmaals Vlcek.

“Klasse eerste helft jongens, niets op af te dingen. De tegenstander geeft veel ruimte weg, en we profiteren daar goed van. Probeer het initiatief te houden en het baltempo nog wat op te schroeven. Als we dat voor elkaar krijgen spelen we die gasten helemaal van het matje af.â€ÂÂ

Ik heb in de rust maarliefst zeven keer gewisseld. Ik zit nu dus alleen met mijn assistent op de bank, aangezien ik maar zeven wissels bij me had. We zien een matige tweede helft met beduidend minder kansen. In de 60e minuut maakt Jarolim zijn tweede van vandaag, met een goed afstandsschot zet hij de score op 0-6. Ondanks onze dominantie zou het daarbij blijven. Drie spelers maakten vandaag een prima indruk op me. Natuurlijk was dat Vlcek, met vier doelpunten. Daarnaast speelden Lukas Jarolim en Jan Vorel erg sterk.

Sparta Krc – Slavia Praag 0-6

:goal: ’05 [0-1] Stanislav Vlcek

:goal: ’23 [0-2] Stanislav Vlcek

:goal: ’27 [0-3] Stanislav Vlcek

:goal: ’41 [0-4] Lukas Jarolim (pen.)

:goal: ’45 [0-5] Stanislav Vlcek

:goal: ’60 [0-6] Lukas Jarolim

Geplaatst

Leuke schrijfstijl Rens. Soms ook wat humor er tussendoor, wat het veel leuker maakt. De eerste oefenwedstrijd ging ook lekker, met een mooie uitslag. Daarnaast is het zeer leuk gebracht en zal ik het zeker blijven volgen. Nog veel succes en het is maar te hopen dat je nog lang plezier beleefd aan het schrijven. :)

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.