Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Lenstra:

@Dansmeister @Rogier. hoe gaat het met jullie vorderingen rondom de triatlon? @FlyD@NicoHaak

Ik merk dat ik een beetje stagneer qua zwemcapaciteit, maar 1k moet prima goed lukken. Binnenkort eens in open water beginnen. Fietsen is geen enkel probleem. Hardlopen wel, ik heb nog niet meer dan 6.5k gelopen. Ga later deze week wel eens voor de 8k. 

Beetje willekeurig afgelopen zondag door de dag heen alle drie de sporten gedaan. Ik werd wakker en 5k hard gelopen, in de middag 1.5k gezwommen (rustig tempo) en 's avonds nog 40k gefietst. Verkeerde volgorde, niet achter elkaar en ook lang niet genoeg hard gelopen, maar vond 't wel grappig. Is natuurlijk niet de perfecte training, maar wel tof om te merken dat me dit op die manier eigenlijk zonder problemen afging.

Ik ben de aankomende weken veel op pad voor m'n werk, blijf trainen, maar vanaf 11 juni weer redelijk honkvast dus dan ga ik aan de slag met een plan om op 4 september de Olympische afstand te doen bij de Keistad Triatlon in Amersfoort.

Deze post gaat eigenlijk vooral over de andere twee sporten in de triatlon  

Wat is het probleem met het zwemmen precies? Met een wetsuit zwemmen lost voor 'minder goede zwemmers' soms een aantal problemen (vooral de waterligging) op, dus misschien heb jij ook dat voordeel.

Verder ben je goed bezig volgens mij :) 

@Rogier.Op de olympische afstand mag je meestal stayeren in het fietsen. Dat kan de snelheid behoorlijk opdrijven. Wel handig als je al eens geoefend hebt om in een groepje te fietsen. En dan is goed zwemmen een extra voordeel, want dan kun je aanpikken bij betere atleten in het fietsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei FlyD:

Wat is het probleem met het zwemmen precies? Met een wetsuit zwemmen lost voor 'minder goede zwemmers' soms een aantal problemen (vooral de waterligging) op, dus misschien heb jij ook dat voordeel.

Verder ben je goed bezig volgens mij :) 

Vooral als ik beetje speel met het mezelf moeilijk maken door wat ademhalingsbeurten over te slaan enzo, in van die trainingen om het open water te imiteren, merk ik dat ik heel snel heel moe word. Technisch vind ik dat ik ook gewoon nog niet goed genoeg ben, nog steeds te korte bewegingen, mede door de waterligging en te weinig kracht uit de benen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lenstra:

Vooral als ik beetje speel met het mezelf moeilijk maken door wat ademhalingsbeurten over te slaan enzo, in van die trainingen om het open water te imiteren, merk ik dat ik heel snel heel moe word. Technisch vind ik dat ik ook gewoon nog niet goed genoeg ben, nog steeds te korte bewegingen, mede door de waterligging en te weinig kracht uit de benen. 

Dat valt grotendeels weg in een wetsuit. Verder kun je wat baantjes trainen met een plankje natuurlijk. 

Wat bij mij goed werkte was om per zwembeurt te focussen op 1 of max 2 details van de slag. Bv. een training letten op het goed insteken, de volgende training op het volledig afmaken van de slag, een training letten op het hoofd draaien bij het ademen,...

Daarnaast is het zwemmen in verschillende snelheiden een goede oefening. Bv 25 voluit, 25 gewoon en 50 rustig en dat 3 keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei FlyD:

@Rogier.Op de olympische afstand mag je meestal stayeren in het fietsen. Dat kan de snelheid behoorlijk opdrijven. Wel handig als je al eens geoefend hebt om in een groepje te fietsen. En dan is goed zwemmen een extra voordeel, want dan kun je aanpikken bij betere atleten in het fietsen.

Mag helaas niet, dus vandaar ook de aero bars. Moet het helemaal zelf doen ;c 

Overigens wat betreft dat zwemmen, je kan misschien een soort van spoedcursus doen bij de KNZB @Lenstra. Merkte dat ik ook heel veel moeite had met zwemmen, maar door een aantal trainingen met tips en oefeningen e.d. ben ik echt ontzettend vooruit gegaan. Kon eerst niet eens comfortabel 50 meter zwemmen, maar nu moeiteloos meer dan een kilometer.

En wat betreft de houding, ik doe zelf heel weinig met mijn benen, omdat die een beetje zinken. Nu met open water zwemmen merk ik dat ik als een speer ga, omdat dat wetsuit dat voorkomt zoals @FlyD al aangeeft, en dat eigenlijk zonder veel met de benen te doen (prima sparen voor het fietsen en hardlopen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede tips, dank mannen. Ben nu nog ff niet in Nederland, maar ga kijken of ik hier wat lessen kan nemen. Ik zwem dus wel prima, maar leercurve neemt af. 

Amersfoort was eigenlijk trouwens vooral omdat ik graag na de zomer wil en ik graag kwart/OD wil doen. Dus zo kwam ik daar uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om dit te lezen jongens :) Aan mij niet besteed dat zwemmen. Heb niet voor niets alleen diploma A en die haalde ik op mijn 10e pas :D 2 koppen groter was ik dan alle andere kinderen die deden afzwemmen.

Qua fietsen is het hier laatste tijd met mijn vrouw en dochter op pad. Dan heb ik mijn dochter achterop mijn stadsfiets en mag ik achter mijn vrouw met elektrische fiets aanschouwen. Lekker eropuit. Meestal rond de 40 km dus pure ontspanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Triatlon, dat gaat hem voor mij niet worden. Ik zou wel moeten kunnen zwemmen. Volgens mij heb ik zelfs 3 of 4 zwemdiploma's. Maar de laatste jaren nooit meer gedaan. Dus de techniek allang verloren. 1 km zwemmen duurt een uur ofzo bij mij? Echt geen flauw idee. Ik ben in ieder geval niet vooruit te branden in het water.

En als het om hard lopen gaat, dan ren ik graag hard de andere kant op om niet mee te hoeven doen.

Zelfs de fiets heb ik de laatste tijd veel te weinig gebruikt. Ik vraag me af of ik dit jaar wel aan de 100 km al bent gekomen op mijn racefiets. Ik denk het namelijk niet... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig weekend nog eens in Nederland kunnen fietsen. Had een familiefeest en mijn fiets meegenomen (helaas was het praktisch niet haalbaar om met de fiets naar het feest te rijden). Ipv de zoektocht/wandeling een rondje met de fiets gemaakt langs het dorp waar ik opgroeide en ook snel even tot in Duitsland gereden. Nog eens de bevestiging dat die fietspaden in Nederland echt prachtig zijn als je België gewend bent. In Duitsland viel het me redelijk tegen, maar toch een leuk rondje kunnen doen en op tijd terug bij de familie voor de taart :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allen voor de goede tips afgelopen maart, Inmiddels heb ik een wielrenfiets op de kop getikt:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/racefietsen/performance-racefietsen/domane/domane-al/domane-al-2-disc/p/33083/?colorCode=blue_black

Nu heb ik uiteraard alles gekocht wat los en vast zit verder qua spullen dus ben er blij mee, én een mooie beginfiets :D

Deze fiets heeft helaas wel een 32MM banden, waar standaard 23 of 25 of is geloof ik? Gaat mij dit heel veel qua snelheid kosten? En zijn er nog verder wat tips voor de beginner? Ben zelf 90+ KG en 1.85 lang, dus daar kan ik ook nog wel wat winst boeken ;)

bewerkt door CrisChivu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei CrisChivu:

Dank allen voor de goede tips afgelopen maart, Inmiddels heb ik een wielrenfiets op de kop getikt:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsen/racefietsen/performance-racefietsen/domane/domane-al/domane-al-2-disc/p/33083/?colorCode=blue_black

Nu heb ik uiteraard alles gekocht wat los en vast zit verder qua spullen dus ben er blij mee, én een mooie beginfiets :D

Mooie fiets!

Deze fiets heeft helaas wel een 32MM banden, waar standaard 23 of 25 of is geloof ik? Gaat mij dit heel veel qua snelheid kosten?

Nee, niet echt, beetje afhankelijk van de band zelf. Heb geen ervaring met Bontrager banden. De standaard is tegenwoordig 25 of 28mm, maar 32 komt ook steeds vaker voor. Het zal je vooral wat extra comfort geven.

En zijn er nog verder wat tips voor de beginner? Ben zelf 90+ KG en 1.85 lang, dus daar kan ik ook nog wel wat winst boeken ;)

Zorg dat alles goed afgesteld staat om blessures te voorkomen. Heb je klikpedalen? Dan zou ik tegen een muurtje even oefenen op in- en uitklikken. Verder genoeg eten en drinken, pompje, binnenband, geld en een gsm meenemen als je gaat fietsen en vooral genieten :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei FlyD:

Mooie fiets!

Nee, niet echt, beetje afhankelijk van de band zelf. Heb geen ervaring met Bontrager banden. De standaard is tegenwoordig 25 of 28mm, maar 32 komt ook steeds vaker voor. Het zal je vooral wat extra comfort geven.

Zorg dat alles goed afgesteld staat om blessures te voorkomen. Heb je klikpedalen? Dan zou ik tegen een muurtje even oefenen op in- en uitklikken. Verder genoeg eten en drinken, pompje, binnenband, geld en een gsm meenemen als je gaat fietsen en vooral genieten  

Allemaal check! Maar toch bedankt. Meer tips ook qua trainen etc ook welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, wat goed! Mooie fiets.

Je gaat sowieso een keer op je plaat met je klikpedalen ;c  Dat overkomt echt bijna iedereen wel een keer. 

Ik ben zelf nu van 25mm naar 28mm gegaan en overweeg 30mm ivm het fietsen op wat minder goede wegen. Ik zou je daar voorlopig absoluut niet druk over maken. Zeker als je bijvoorbeeld meer wat langere tochten wilt gaan fietsen, misschien ook stukjes van de weg af, dan is (de mogelijkheid tot) een wat bredere band heel prettig. 

Wat betreft het trainen, zelf vind ik het heel fijn om een vast rondje te hebben en daarin gewend raken aan je fiets. Zelf is/was dat voor mij een rondje van 27-30km. Ik zie daar ook progressie door de tijd heen. Verder train ik niet heel specifiek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rogier.:

Let er ook op dat je bij het afstappen leunt naar de kant waar je losklikt, anders ga je als een zoutzak alsnog heel lullig onderuit. @CrisChivu

Guilty ;c 

Ik heb al zat geoefend, ben zelf ook niet zo een handige harry :D  Het inklikken is nu lastiger dan het uitklikken, maar vrees voor het onverwachte uitclicken haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lenstra:

Ah, wat goed! Mooie fiets.

Je gaat sowieso een keer op je plaat met je klikpedalen ;c  Dat overkomt echt bijna iedereen wel een keer. 

Ik ben zelf nu van 25mm naar 28mm gegaan en overweeg 30mm ivm het fietsen op wat minder goede wegen. Ik zou je daar voorlopig absoluut niet druk over maken. Zeker als je bijvoorbeeld meer wat langere tochten wilt gaan fietsen, misschien ook stukjes van de weg af, dan is (de mogelijkheid tot) een wat bredere band heel prettig. 

Wat betreft het trainen, zelf vind ik het heel fijn om een vast rondje te hebben en daarin gewend raken aan je fiets. Zelf is/was dat voor mij een rondje van 27-30km. Ik zie daar ook progressie door de tijd heen. Verder train ik niet heel specifiek. 

Ik zou graag in de toekomst naar de wat dunnere banden willen omdat ik toch de snelheid omhoog wil halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei CrisChivu:

Ik zou graag in de toekomst naar de wat dunnere banden willen omdat ik toch de snelheid omhoog wil halen.

Ik zou goed uitzoeken hoeveel sneller je denkt te gaan fietsen door de dunnere banden. De laatste jaren worden daar steeds vaker vragen bij gesteld. De trend bij de profs is ook eerder richting bredere banden, bijv. Mohoric reed met 32mm in Parijs-Roubaix. Stel dat je 2 watt verliest met een 32mm tov een 28mm als je naar de rolweerstand kijkt, zoals dit artikel van Cyclist suggereert, dan is de vraag nog of je die 2 watt niet (ruimschoots) compenseert op een beetje fatsoenlijke tocht doordat je gewoon veel comfortabeler zit. Dat is los van de vraag of jij/ik/wij de type renners zijn die zich druk mogen maken over 2 watt ;).  Er zijn ook renners die zweren bij 25mm hoor, daar niet van, maar het ligt veel genuanceerder dan "dunner = sneller". 

Welke omgeving ga je fietsen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Lenstra:

Ik zou goed uitzoeken hoeveel sneller je denkt te gaan fietsen door de dunnere banden. De laatste jaren worden daar steeds vaker vragen bij gesteld. De trend bij de profs is ook eerder richting bredere banden, bijv. Mohoric reed met 32mm in Parijs-Roubaix. Stel dat je 2 watt verliest met een 32mm tov een 28mm als je naar de rolweerstand kijkt, zoals dit artikel van Cyclist suggereert, dan is de vraag nog of je die 2 watt niet (ruimschoots) compenseert op een beetje fatsoenlijke tocht doordat je gewoon veel comfortabeler zit. Dat is los van de vraag of jij/ik/wij de type renners zijn die zich druk mogen maken over 2 watt .  Er zijn ook renners die zweren bij 25mm hoor, daar niet van, maar het ligt veel genuanceerder dan "dunner = sneller". 

Welke omgeving ga je fietsen? 

Dank voor de goede tips, hier kan ik wat mee :)  Ik woon zelf omgeving Amsterdam en zal dus veel op dijken stoempen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-5-2022 om 15:37 zei Rogier.:

Zelf nog 2.5 week hier, ga op 5 juni in Huizen de kwart doen. [,,] geen idee of ik de 30 km/h aan kan tikken met een hoger tempo en een heel erg recht parcours. Zit nu meestal zo rond de 25/26 km/h. 

Mik toch wel op onder de 3 uur; 25m zwemmen, 1u25m fietsen en 1u hardlopen, plus nog wat transitietijd. 

Vandaag was dus de dag, heb echt een bizarre prestatie neergezet t.o.v. verwacht. Op elk onderdeel harder gegaan dan hierboven gesteld. Na ongeveer 20 minuten het water uitgekomen (1km), vervolgens in 1u13m gefietst (was ongeveer 38.5km, dus 31 km/h), en een paar seconden onder het uur met 11.2km (blijkbaar) hardlopen. Uiteindelijk uitgekomen op 2:38:56 :< Erg lekker voor een allereerste keer. 

Wil er sowieso nog wel eentje doen, maar dan met iets meer training zodat ik zo lang zo'n intensiteit kan volhouden. Echt alles deed pijn op het einde, zat ook volledig op de limiet. Prachtige dag.

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Rogier.:

Vandaag was dus de dag, heb echt een bizarre prestatie neergezet t.o.v. verwacht. Op elk onderdeel harder gegaan dan hierboven gesteld. Na ongeveer 20 minuten het water uitgekomen (1km), vervolgens in 1u13m gefietst (was ongeveer 38.5km, dus 31 km/h), en een paar seconden onder het uur met 11.2km (blijkbaar) hardlopen. Uiteindelijk uitgekomen op 2:38:56 :< Erg lekker voor een allereerste keer. 

Wil er sowieso nog wel eentje doen, maar dan met iets meer training zodat ik zo lang zo'n intensiteit kan volhouden. Echt alles deed pijn op het einde, zat ook volledig op de limiet. Prachtige dag.

Lekker man, gefeliciteerd!!!:cheer:(y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites