Jump to content

Je eigen "fietsprestaties"

NicoHaak
 Share

Recommended Posts

2 uur geleden zei Lenstra:

Korte broek kan (voor mij) vanaf nu wel, maar een lange mouwen jack en wintersokken zijn geen overbodige luxe. Zo heb ik de afgelopen week ook gefietst. Dat hoeft niet veel te kosten, voor zo'n €50 kan je toch een stuk meer buiten fietsen. Stuur maar een PM als je wat linkjes wilt :)

Ik heb op zich wel beenwarmers en armwarmers. Daarmee zijn men benen denk ik wel gedekt, maar m'n bovenlijf nog niet. Ik heb wel ooit iets gekocht bij de Aldi of Lidl ofzo, een of ander jack, maar dat vind ik achteraf maar een raar model. Volgens mij heb ik die daarom in 5 jaar tijd nog nooit aan gehad...

Misschien moet ik gewoon een keer langs gaan bij Mantel ofzo. Tegenwoordig hebben die ook ergens in Rotterdam een zaak. Bij mijn weten is dat een van de grootste zaken hier in de buurt. Ik ben in ieder geval geen fan om zomaar op internet wat te bestellen. Ik merk toch dat ik dan heel vaak toch niet de goede maat heb of dat het model niet goed bevalt. Volgens mij zit er ook nog een zaak in Bergen op Zoom met veel fietskleding. En een ander in Moordrecht. Binnenkort ben ik in de buurt van beide zaken. Dus ook die winkels zouden opties voor me kunnen zijn.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. 

Ondertussen een jasje gekocht. Korte broek met beenwarmers zou voor mijn benen ook al voldoende moeten zijn, denk ik. Binnenkort dus maar weer eens buiten gaan fietsen, ipv op de Tacx. Vandaag in ieder geval niet. Ik heb opeens spierpijn door de korfbalwedstrijd van gisteren. Blijkbaar heb ik toen eindelijk eens mijn best gedaan ;c 

Gisteren mijn eerste kilometers op de fiets van dit jaar (in de winter ga ik eerder lopen). Rit van 65 km, net geen 500 hoogtemeters. Lastige wind wel, phoe... Gemiddelde van 24,5 km/u. De beentjes deden pijn op het einde...

Edited by Kami

Hier ook weer de eerste rit. Vorig jaar gigantisch gekwakkeld met gewrichtspijnen, dus nauwelijks kunnen fietsen. Sinds enkele weken sport ik weer pijnvrij. Triathlon olympische afstand is het doel voor oktober. Rit van kleine veertig km met 29km gemiddeld was ik zeer content mee.

1 uur geleden zei Dansmeister:

Hier ook weer de eerste rit. Vorig jaar gigantisch gekwakkeld met gewrichtspijnen, dus nauwelijks kunnen fietsen. Sinds enkele weken sport ik weer pijnvrij. Triathlon olympische afstand is het doel voor oktober. Rit van kleine veertig km met 29km gemiddeld was ik zeer content mee.

Welke triathlon is dat? Grappig genoeg heb ik afgelopen weekend ook besloten dat ik naar een triathlon OS wil gaan toewerken. Fietsen en zwemmen gaat me prima af (ook na elkaar 1.5km zwemmen en 40k fietsen) maar lopen heb ik al moeite met 5K. 

3 uur geleden zei Dansmeister:

1 uur geleden zei Lenstra:

Welke triathlon is dat? Grappig genoeg heb ik afgelopen weekend ook besloten dat ik naar een triathlon OS wil gaan toewerken. Fietsen en zwemmen gaat me prima af (ook na elkaar 1.5km zwemmen en 40k fietsen) maar lopen heb ik al moeite met 5K. 

Zou haast bijna een triathlontopic aanmaken, ben hier ook in training. Gaat bij mij vooral om finishen (wel binnen 3 uur), en kan totaal nog niet zwemmen, dus ik ga 'slechts' de kwart doen. De zwemcursus werpt zijn vruchten af, maar ik denk dat een kilometer voorlopig wel voldoende is. Fietsen voorlopig nog niet echt een hoog tempo (+- 25 km/h), wel hoog tijd dat ik de gravelbandjes ga vervangen door wegwielen, scheelt toch weer zo'n 1 à 1.5 km/h. Hardlopen nog weinig problemen, ga begin april de kwart in Rotterdam lopen, richttijd daar is 52/53 minuten. Wel een goede maand geblesseerd geweest (overbelast) en niet functioneel kunnen trainen, dus zit nu helaas nog steeds op het niveau van 1.5 maand terug.

2 uur geleden zei Lenstra:

Deze is in Duitsland. Heb nog steeds als bucketlist om een ironman te doen, dus rammen maar. ;c

Moet vooral flink gas gaan geven op het zwemmen. Ontzettend veel tijd verloor ik daar de vorige keren op.

Ik ben van plan de mogelijkheden te zoeken via mijn werk het fietsplan is flink te misbruiken voor een racefiets.

Ik denk vooral in de zomer als mooi weer te fietsen, maar wil wel het goede materiaal hebben. BUdget is 1000 tot 1500 totaal en daar wil ik graag het volgende voor aanschaffen,

- FIets (Met klikpedalen

- Helm 

- Fietskleding, 3 wielershirts, 2 broekjes

- Goedkope km teller (Ik track wel met telefoon of smartwatch)

- Plakspullen en nieuwe binnenband

- Handschoenen 

- FIetsbril

Is er iemand die mij kan adviseren / aanvullen?

17 minuten geleden zei CrisChivu:

Ik ben van plan de mogelijkheden te zoeken via mijn werk het fietsplan is flink te misbruiken voor een racefiets.

Ik denk vooral in de zomer als mooi weer te fietsen, maar wil wel het goede materiaal hebben. BUdget is 1000 tot 1500 totaal en daar wil ik graag het volgende voor aanschaffen,

- FIets (Met klikpedalen

- Helm 

- Fietskleding, 3 wielershirts, 2 broekjes

- Goedkope km teller (Ik track wel met telefoon of smartwatch)

- Plakspullen en nieuwe binnenband

- Handschoenen 

- FIetsbril

Is er iemand die mij kan adviseren / aanvullen?

Als het een fietsplan betreft dan moet het een nieuwe fiets zijn toch? De grote partijen zoals 12GO, Veda, MathSalden en Mantel hebben daar wel altijd goede opties voor. Met dat bedrag zou ik denk ik kijken naar een goede aluminium met nieuwste Tiagra groep, eventueel met een gelukje 105. Pedalen kun je daar ook wel bij halen. Goed laten adviseren voor de hoogte. 

Voor de helm zou ik bij Futurumshop en/of Mantel kijken, zou altijd voor MIPS gaan en een goed merk, voor mij het laatste waar je geld op wil besparen: die twee tientjes extra kunnen letterlijk je leven redden.

Zelf vind ik Decathlon perfect voor dingen als handschoenen, plakspullen, sokken, petje, etc. Ook een goedkope km teller kan je daar zeker halen. Mijn eerste bril van Decathlon vond ik ook meer dan prima, net als een eerste shirtje. Die draag ik wel alleen nog onder een jack ;) 

Dan blijft de rest van de kleding over, belangrijkste vind ik zelf de goede bibshort, daar is heel veel over geschreven, AGU Essential, Rapha Core Bibs en Futurum Joris kan ik allemaal aanraden. Shirtjes interesseren mij niet zoveel dus draag van alles wat. Laatste tip is dat een jack wel handig is om in een felle kleur te hebben, want wanneer je dat draagt is het toch vaak of regenachtig of wat grijziger (en eventueel donker).  

Decathlon is inderdaad echt een aanrader voor praktisch alles wat je nodig hebt als beginnende fietser. Heb daar vorige zomer ook de nodige euro's aan uitgegeven toen ik begon met wielrennen. 

Hier afgelopen dinsdag het eerste rondje van 2022 gemaakt, maar kon duidelijk merken dat ik enkele maanden niks had gedaan. Wel heerlijk om weer op pad te gaan in het zonnetje. 

Ik heb alles bij de lokale fietsenmaker gekocht. Die kunnen er dan een mooi prijsje van maken als je daar ook meteen kleding etc koopt. Volgens mij had ik voor iets van 1000-1200 mijn fiets en een eerste setje kleding, helm etc. Met 105 afmontage. Ik ben trouwens wel begonnen met 1 setje kleding.

Later heb ik nog wel eens bibshorts gekocht bij de Lidl of Aldi, maar die vond ik echt flut kwaliteit. Leuk om iets achter de hand te hebben, maar ik zou altijd eerst een ander pakken als die niet vies zijn. 

Qua kleding vind ik bibshort inderdaad wel het belangrijkste. Als die niet lekker zit, dan fiets dat niet lekker. Daar zou ik dus niet te veel op bezuinigen. 

Ik ben daarom trouwens niet van het online bestellen. Je weet nooit of een bepaald model goed valt. Ik zou lekker gaan passen in een winkel.

Mijn eerste rondje buiten dit jaar ging niet helemaal zoals gepland...

Helaas reed ik na 15 km al lek. En toen bleek mijn pompje ook nog eens kapot zijn. Dus ik kon niet de band lappen... Daar eindigde de rit dus...

Qua conditie zat het wel goed. Daarover heb ik niets te klagen. De snelheid zat er ook goed in. Ik had juist het rustige deel tegen de wind in (gelukkig staat er weinig wind) gehad. Op de terugweg wilde ik juist meer gas erbij gaan geven. En ik zat nu al op 28-29 km/u. Zonder lekke band had ik zomaar op de 30+ km/u uitgekomen (rondje van 40 km). Dat is m'n voorgaande jaren zelden solo gelukt. Dat geeft dus aan dat het wel goed zit met m'n conditie.

Binnenkort even m'n achterband fixen. In het weekend volgt waarschijnlijk poging 2 voor 2022 buiten. 

22 uur geleden zei Christian.:

Decathlon is inderdaad echt een aanrader voor praktisch alles wat je nodig hebt als beginnende fietser. Heb daar vorige zomer ook de nodige euro's aan uitgegeven toen ik begon met wielrennen. 

Hier afgelopen dinsdag het eerste rondje van 2022 gemaakt, maar kon duidelijk merken dat ik enkele maanden niks had gedaan. Wel heerlijk om weer op pad te gaan in het zonnetje. 

Reclame, maar care. Nieuwe collectie is deze week in de winkels. Mocht je nieuwe kleding willen, zou ik echt niet te lang wachten. Voorraden fietskleding zijn echt drama. 

@Lenstraen @Dansmeister: Succes met die triatlon en de voorbereiding. Echt een prachtige sport. Houdt ons op de hoogte. En als je vragen hebt dat stuur maar een berichtje.

@CrisChivu: Ik zou zeker langs de plaatselijke fietsmakers gaan en wees niet bang om wat te onderhandelen ;) Hierboven zijn al de nodige tips gegeven. Een alu fiets met Shimano 105 zou ideaal zijn voor dat budget. Over het algemeen zijn Duitse merken goed qua prijs/kwaliteit. Verder inderdaad Decathlon voor kleding en accessoires. Uiteindelijk is dat ook wat passen en proberen. Zelf heb ik bijvoorbeeld het liefst een heel dunne zeem in mijn broeken en voor de schoenen heb ik heel brede schoenen nodig met het liefst een heel stijve zool en flexibele plaatjes. 

Als er vragen zijn dan laat het maar weten. 

Verrassend dat de Decathlon hier zo vaak genoemd werd. Ik ken de winkel niet heel goed, maar ik had daar altijd een beetje het beeld van dat het een soort Wibra voor sportartikelen was: Oftewel goedkoop, maar ook slechte kwaliteit. Op basis van bovenstaande reactie lijk ik een verkeerd beeld te hebben. Ik moet ook zeggen dat er hier in de buurt geen Decathlon zit. Daardoor wordt het al snel onbekend maakt onbemind.

16 minuten geleden zei FlyD:

Een alu fiets met Shimano 105 zou ideaal zijn voor dat budget. Over het algemeen zijn Duitse merken goed qua prijs/kwaliteit.

Ik heb zelf een alu met Shimano 105. Geen Duits merk, maar een Sensa. Dat volgens mij Nederlanders. Een best prima instapmerk voor een eerste fiets, vind ik persoonlijk. 

• 3 weeks later...
6 uur geleden zei Lenstra:

Op zoek naar een nieuwe buitenband, huidige zijn versleten. Rij nu nog op 25mm maar ga denk ik ook gewoon maar met de rest van de wereld mee naar de 28mm. Tips (@FlyD;) )  zijn altijd welkom. 

De Continental GP 4000(s) was jaren de beste band die je kon hebben, maar die is bijna nergens nog te verkrijgen. Gek genoeg is de opvolger, de GP 5000 is minder (slijt sneller).

Je kunt de Continental 4 seasons proberen. Rolweerstand is iets minder goed, maar als je geen wedstrijden rijdt maakt dat niet uit.

Je kunt ook naar de Schwalbes gaan kijken. De Pro One en de Durano zouden goed zijn. Heb zelf maar 1 keer Schwalbes gehad en toen had ik er problemen mee, maar dat was enkele 'generaties' terug, dus dat zou nu allemaal opgelost zijn.

• 2 weeks later...