Jump to content

Je eigen "fietsprestaties"

NicoHaak
 Share

Recommended Posts

Ben inmiddels een maandje aan het fietsen en tot de conclusie gekomen dat dit toch wel echt iets voor mij is!

Wat ik vooral fijn vind is dat je na een sessie van zo'n 2 uur eigenlijk best snel weer hersteld bent, terwijl als ik met hardlopen 10km liep ik 2 dagen nodig had om te herstellen van de pijn in mijn knieën. Ik slaag er nu steeds beter in grotere afstanden te maken + ook mijn gemiddelde snelheid vrij hoog te houden. Dat maakt het toch wel gaaf hoor. Gisteren 45km gedaan met een gemiddelde van 28km. Daar ben ik dan wel erg trots op :D

Conclusie: Ik ga geld opzij zetten voor een goede fiets. Eerst deze maand trouwen en dan focussen en geld opzij zetten voor de aanschaf van een nieuwe fiets. Je hebt hier in de buurt (Moordrecht) een fiets centrum met iets van 239864287534815 fietsen. Schijn je van top tot teen doorgemeten te kunnen worden om op die manier de perfecte fiets en afstelling voor je lijf. 

Goed om te horen. Goed oppassen dat je dan niet op een te zwaar verzet fietst als je met lopen zulke knieklachten krijgt. Beter een hogere trapfrequentie aanleren, zodat je lekker pijnvrij kunt blijven rondtrappen. Helemaal als je jezelf steeds verder gaat uitdagen hoe beter het gaat. Maar dat komt het vast goed.

En een gelukkige dag alvast toegewenst over een maand :)

31 minuten geleden zei NicoHaak:

Goed om te horen. Goed oppassen dat je dan niet op een te zwaar verzet fietst als je met lopen zulke knieklachten krijgt. Beter een hogere trapfrequentie aanleren, zodat je lekker pijnvrij kunt blijven rondtrappen. Helemaal als je jezelf steeds verder gaat uitdagen hoe beter het gaat. Maar dat komt het vast goed.

En een gelukkige dag alvast toegewenst over een maand :)

Ja dat komt wel goed. Bij mij is het vooral kraakbeen slijtage. Dus het zijn vooral de klappen tijdens het hardlopen die voor problemen zorgen. Spieren, pezen en banden zijn allemaal goed, dus ideaal voor fietsen :) 

Zojuist zei Lazy:

Ja dat komt wel goed. Bij mij is het vooral kraakbeen slijtage. Dus het zijn vooral de klappen tijdens het hardlopen die voor problemen zorgen. Spieren, pezen en banden zijn allemaal goed, dus ideaal voor fietsen :) 

"Gelukkig", dan zou dat met fietsen iig goed moeten komen. Dan heb je een mooie vervangende duursport gevonden, top.

• 2 weeks later...
Op 9-9-2021 om 09:27 zei Lazy:

Ben inmiddels een maandje aan het fietsen en tot de conclusie gekomen dat dit toch wel echt iets voor mij is!

Wat ik vooral fijn vind is dat je na een sessie van zo'n 2 uur eigenlijk best snel weer hersteld bent, terwijl als ik met hardlopen 10km liep ik 2 dagen nodig had om te herstellen van de pijn in mijn knieën. Ik slaag er nu steeds beter in grotere afstanden te maken + ook mijn gemiddelde snelheid vrij hoog te houden. Dat maakt het toch wel gaaf hoor. Gisteren 45km gedaan met een gemiddelde van 28km. Daar ben ik dan wel erg trots op :D

Conclusie: Ik ga geld opzij zetten voor een goede fiets. Eerst deze maand trouwen en dan focussen en geld opzij zetten voor de aanschaf van een nieuwe fiets. Je hebt hier in de buurt (Moordrecht) een fiets centrum met iets van 239864287534815 fietsen. Schijn je van top tot teen doorgemeten te kunnen worden om op die manier de perfecte fiets en afstelling voor je lijf. 

Ja! 12Go Biking kan ik zeker aanraden. 

12 uur geleden zei MisterX:

Ik ben daar ook wel eens geweest, maar ik had de laatste keer het idee dat hun aanbod fietskleding enorm gekrompen was. Of heb ik dat gewoon verkeerd herinnert uit het verleden? 

Misschien dan toch een maatje groter nodig?

• 3 weeks later...

Je heb dan een fietstrainer (met fiets) nodig en een abonnement van een app als Zwift of TrainerRoad. Qua fietstrainer zijn de meestgangbare merken Tacx, Wahoo en Elite. De combinatie met online maakt het wel flink wat duurder, want het scheelt zo €300 of je een basistrainer (vanaf ca €100) of een interactieve (vanaf ca €450) neemt. En die interactie heb je nodig om online te fietsen. 

• 3 weeks later...
Op 10-10-2021 om 20:49 zei Chiemel:

Als ik thuis (indoor) een beetje zou willen fietsen icm met online iets met/tegen anderen, waar moet ik dan een beetje aan denken wat ik moet aanschaffen om daarmee te kunnen beginnen? 

Ik heb een basistrainer, zonder interactieve opties. Die koste denk ik zo'n 200 euro ofzo. Weet ik niet meer hoeveel precies. Is alweer een paar jaar geleden. Interactief kost heel veel meer en het zou me niets verbazen als je voor interactief ook zaken nodig hebt als een powermeter, hartslagmeters, cadansmeter, ... Eigenlijk geen idee wat dan precies nodig is.

Als het een keer mooi genoeg weer is, ga ik mijn fiets winterklaar maken, oftewel ook naar binnen halen voor op de Tacx die ik heb.

Interactief is sowieso op abonnement basis ook volgens mij.

Heb zelf drie weken geleden klein stukje gefietst, voor het eerst in bijna 2 jaar geloof ik. Was al een hele sport om m'n fietskleding te vinden, ik was uitgeput toen ik het probeerde aan te trekken (serieus het zit iets strakker). Uiteindelijk gaan fietsen terwijl het code geel was voor de wind, langs het water. Echt een goede om na twee jaar weer eens op te pakken. Heb het bij 20 kilometer gehouden, wat een afgang, 

Afstand: 19,5 km

Hoogteverschil: 18 m

Beweegtijd: 49:45

Gem. snelheid: 23,5 km/u

Max. hoogte: 5 m

Max. snelheid: 46,1 km/u

Maar wel weer even het gevoel gehad, hopelijk kan ik me binnenkort nog eens motiveren om een stukje te doen.

Maar nu eerst even nog een stuk marsepein pakken ;e 

Edited by neva

• 1 month later...

Doen jullie in de winter "een grote onderhoudsbeurt"? Zit mezelf beetje in te lezen en wil eigenlijk proberen om in het begin van het nieuwe jaar de fiets weer helemaal in orde te hebben: evt nieuwe ketting, nieuwe buitenbanden en dat soort geintjes. 

@Abe Ik weet niet wanneer je weer begint te fietsen, maar ik zou alles pas vernieuwen voor de zomer. Als je tussen nu en maart nog een ritje wil doen is het vaak nog slecht weer of in elk geval op vieze wegen. Dan slijt je materiaal veel sneller, dus is het zonde om dat met een nieuwe ketting te doen.

Ja ik stop eigenlijk altijd alleen in het najaar ivm de bladeren en rij niet als het vriest, maar ga verder wel gewoon door in de winter als het een soort van droog is. Dus wil eigenlijk in januari wel weer gaan beginnen. Maar wel goede om het misschien eind v/d winter te doen. 

12 minuten geleden zei Rogier.:

Hebben jullie nog tips voor goede winterkleding voor op de fiets? Mijn gravelbike is afgelopen weekend binnengekomen, maar heb alleen nog een maar een fietsbroek voor in de zomer, dus dat is niet echt geschikt voor in dit weer ;c 

Een warm ondershirt is een must (Craft is daarbij mijn favoriete merk). Verder zoveel mogelijk lagen over mekaar, goede handschoenen (ik deed van die wegwerphandschoentjes en daarover goede handschoenen), sokken en oversokken (hoewel mijn voeten toch altijd koud werden). Voor je benen is een goede lange broek normaal voldoende.

Op 7-12-2021 om 22:07 zei Rogier.:

Hebben jullie nog tips voor goede winterkleding voor op de fiets? Mijn gravelbike is afgelopen weekend binnengekomen, maar heb alleen nog een maar een fietsbroek voor in de zomer, dus dat is niet echt geschikt voor in dit weer ;c 

Ik doe in de winter altijd drie lagen: ondershirt, fietsshirt, jack. Verder goede handschoenen zijn voor mij voldoende, wel hetzelfde probleem als FlyD dat mijn voeten altijd koud worden, ook met wintersokken en overschoenen. Ik heb daarna ook vaak nog wel een muts op en/of een buff mee. Fietsbril met ongekleurde glazen. 

Oh ja: vergeet de lichtjes niet! Ik vind mezelf er altijd heel gesoigneerd uitzien in het zwart ;c  , maar dat is natuurlijk funest qua zichtbaarheid. Nu wel een reflecterende armband om de linkerarm. Volgend winterjack wordt een felle kleur. 

Op 7-12-2021 om 22:07 zei Rogier.:

Thermoshirt Kipsta ( teamsport ) van Decathlon. Dat is niet om mijn bedrijf te sponsoren. ;c