Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

Op 10-10-2021 om 20:49 zei Chiemel:

Als ik thuis (indoor) een beetje zou willen fietsen icm met online iets met/tegen anderen, waar moet ik dan een beetje aan denken wat ik moet aanschaffen om daarmee te kunnen beginnen? 

Ik heb een basistrainer, zonder interactieve opties. Die koste denk ik zo'n 200 euro ofzo. Weet ik niet meer hoeveel precies. Is alweer een paar jaar geleden. Interactief kost heel veel meer en het zou me niets verbazen als je voor interactief ook zaken nodig hebt als een powermeter, hartslagmeters, cadansmeter, ... Eigenlijk geen idee wat dan precies nodig is.

Als het een keer mooi genoeg weer is, ga ik mijn fiets winterklaar maken, oftewel ook naar binnen halen voor op de Tacx die ik heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interactief is sowieso op abonnement basis ook volgens mij.

Heb zelf drie weken geleden klein stukje gefietst, voor het eerst in bijna 2 jaar geloof ik. Was al een hele sport om m'n fietskleding te vinden, ik was uitgeput toen ik het probeerde aan te trekken (serieus het zit iets strakker). Uiteindelijk gaan fietsen terwijl het code geel was voor de wind, langs het water. Echt een goede om na twee jaar weer eens op te pakken. Heb het bij 20 kilometer gehouden, wat een afgang, 

Afstand: 19,5 km

Hoogteverschil: 18 m

Beweegtijd: 49:45

Gem. snelheid: 23,5 km/u

Max. hoogte: 5 m

Max. snelheid: 46,1 km/u

Maar wel weer even het gevoel gehad, hopelijk kan ik me binnenkort nog eens motiveren om een stukje te doen.

Maar nu eerst even nog een stuk marsepein pakken ;e 

bewerkt door neva
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Abe Ik weet niet wanneer je weer begint te fietsen, maar ik zou alles pas vernieuwen voor de zomer. Als je tussen nu en maart nog een ritje wil doen is het vaak nog slecht weer of in elk geval op vieze wegen. Dan slijt je materiaal veel sneller, dus is het zonde om dat met een nieuwe ketting te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik stop eigenlijk altijd alleen in het najaar ivm de bladeren en rij niet als het vriest, maar ga verder wel gewoon door in de winter als het een soort van droog is. Dus wil eigenlijk in januari wel weer gaan beginnen. Maar wel goede om het misschien eind v/d winter te doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Rogier.:

Hebben jullie nog tips voor goede winterkleding voor op de fiets? Mijn gravelbike is afgelopen weekend binnengekomen, maar heb alleen nog een maar een fietsbroek voor in de zomer, dus dat is niet echt geschikt voor in dit weer ;c 

Een warm ondershirt is een must (Craft is daarbij mijn favoriete merk). Verder zoveel mogelijk lagen over mekaar, goede handschoenen (ik deed van die wegwerphandschoentjes en daarover goede handschoenen), sokken en oversokken (hoewel mijn voeten toch altijd koud werden). Voor je benen is een goede lange broek normaal voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-12-2021 om 22:07 zei Rogier.:

Hebben jullie nog tips voor goede winterkleding voor op de fiets? Mijn gravelbike is afgelopen weekend binnengekomen, maar heb alleen nog een maar een fietsbroek voor in de zomer, dus dat is niet echt geschikt voor in dit weer ;c 

Ik doe in de winter altijd drie lagen: ondershirt, fietsshirt, jack. Verder goede handschoenen zijn voor mij voldoende, wel hetzelfde probleem als FlyD dat mijn voeten altijd koud worden, ook met wintersokken en overschoenen. Ik heb daarna ook vaak nog wel een muts op en/of een buff mee. Fietsbril met ongekleurde glazen. 

Oh ja: vergeet de lichtjes niet! Ik vind mezelf er altijd heel gesoigneerd uitzien in het zwart ;c  , maar dat is natuurlijk funest qua zichtbaarheid. Nu wel een reflecterende armband om de linkerarm. Volgend winterjack wordt een felle kleur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-12-2021 om 22:07 zei Rogier.:

Thermoshirt Kipsta ( teamsport ) van Decathlon. Dat is niet om mijn bedrijf te sponsoren. ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-12-2021 om 21:26 zei Lenstra:

Ja ik stop eigenlijk altijd alleen in het najaar ivm de bladeren en rij niet als het vriest, maar ga verder wel gewoon door in de winter als het een soort van droog is. Dus wil eigenlijk in januari wel weer gaan beginnen. Maar wel goede om het misschien eind v/d winter te doen. 

Oké januari was te optimistisch, het is februari geworden, maar ik had afgelopen zondag mijn eerste kleine rondje (30K) van 2022 er weer opzitten. Smaakt naar meer. Ik ben vanuit NL naar Vlaanderen verhuisd, dus nog een paar weken op het vlakke trainen en dan snel ook eens kennismaken met de Vlaamse ardennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk lukt het me een keer om de Tacx al een aantal weken intensief vol te houden. Naast de korfbal (1x training en vaak 1x wedstrijd) stap ik 2-3 keer per week op de Tacx voor vaak sessies van 45-60 minuten. En als de korfbal niet door gaat (een keer een vrij weekend of deze week geen training door de voorjaarsvakantie), dan pak ik vaak nog een extra keer Tacx erbij. 

Ik hoop deze zomer eindelijk eens de inhoud te hebben om de 100 km op de racefiets te volbrengen. Op deze manier krijg ik in ieder geval een goede basis, iets waar het voorgaande jaren wel eens aan ontbrak. 

Vandaag is het eigenlijk ook al heel mooi weer voor een rondje buiten. Ik heb alleen 1 probleem: Het ontbreekt me aan goede fietskleding. Ik heb alleen een korte broek en een dun shirtje... Leuk voor als het zo'n 18+ Niet voor 10-. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei MisterX:

Eindelijk lukt het me een keer om de Tacx al een aantal weken intensief vol te houden. Naast de korfbal (1x training en vaak 1x wedstrijd) stap ik 2-3 keer per week op de Tacx voor vaak sessies van 45-60 minuten. En als de korfbal niet door gaat (een keer een vrij weekend of deze week geen training door de voorjaarsvakantie), dan pak ik vaak nog een extra keer Tacx erbij. 

Ik hoop deze zomer eindelijk eens de inhoud te hebben om de 100 km op de racefiets te volbrengen. Op deze manier krijg ik in ieder geval een goede basis, iets waar het voorgaande jaren wel eens aan ontbrak. 

Vandaag is het eigenlijk ook al heel mooi weer voor een rondje buiten. Ik heb alleen 1 probleem: Het ontbreekt me aan goede fietskleding. Ik heb alleen een korte broek en een dun shirtje... Leuk voor als het zo'n 18+ Niet voor 10-. 

Korte broek kan (voor mij) vanaf nu wel, maar een lange mouwen jack en wintersokken zijn geen overbodige luxe. Zo heb ik de afgelopen week ook gefietst. Dat hoeft niet veel te kosten, voor zo'n €50 kan je toch een stuk meer buiten fietsen. Stuur maar een PM als je wat linkjes wilt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lenstra:

Korte broek kan (voor mij) vanaf nu wel, maar een lange mouwen jack en wintersokken zijn geen overbodige luxe. Zo heb ik de afgelopen week ook gefietst. Dat hoeft niet veel te kosten, voor zo'n €50 kan je toch een stuk meer buiten fietsen. Stuur maar een PM als je wat linkjes wilt :)

Ik heb op zich wel beenwarmers en armwarmers. Daarmee zijn men benen denk ik wel gedekt, maar m'n bovenlijf nog niet. Ik heb wel ooit iets gekocht bij de Aldi of Lidl ofzo, een of ander jack, maar dat vind ik achteraf maar een raar model. Volgens mij heb ik die daarom in 5 jaar tijd nog nooit aan gehad...

Misschien moet ik gewoon een keer langs gaan bij Mantel ofzo. Tegenwoordig hebben die ook ergens in Rotterdam een zaak. Bij mijn weten is dat een van de grootste zaken hier in de buurt. Ik ben in ieder geval geen fan om zomaar op internet wat te bestellen. Ik merk toch dat ik dan heel vaak toch niet de goede maat heb of dat het model niet goed bevalt. Volgens mij zit er ook nog een zaak in Bergen op Zoom met veel fietskleding. En een ander in Moordrecht. Binnenkort ben ik in de buurt van beide zaken. Dus ook die winkels zouden opties voor me kunnen zijn.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen een jasje gekocht. Korte broek met beenwarmers zou voor mijn benen ook al voldoende moeten zijn, denk ik. Binnenkort dus maar weer eens buiten gaan fietsen, ipv op de Tacx. Vandaag in ieder geval niet. Ik heb opeens spierpijn door de korfbalwedstrijd van gisteren. Blijkbaar heb ik toen eindelijk eens mijn best gedaan ;c 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren mijn eerste kilometers op de fiets van dit jaar (in de winter ga ik eerder lopen). Rit van 65 km, net geen 500 hoogtemeters. Lastige wind wel, phoe... Gemiddelde van 24,5 km/u. De beentjes deden pijn op het einde...

bewerkt door Kami
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook weer de eerste rit. Vorig jaar gigantisch gekwakkeld met gewrichtspijnen, dus nauwelijks kunnen fietsen. Sinds enkele weken sport ik weer pijnvrij. Triathlon olympische afstand is het doel voor oktober. Rit van kleine veertig km met 29km gemiddeld was ik zeer content mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dansmeister:

Hier ook weer de eerste rit. Vorig jaar gigantisch gekwakkeld met gewrichtspijnen, dus nauwelijks kunnen fietsen. Sinds enkele weken sport ik weer pijnvrij. Triathlon olympische afstand is het doel voor oktober. Rit van kleine veertig km met 29km gemiddeld was ik zeer content mee.

Welke triathlon is dat? Grappig genoeg heb ik afgelopen weekend ook besloten dat ik naar een triathlon OS wil gaan toewerken. Fietsen en zwemmen gaat me prima af (ook na elkaar 1.5km zwemmen en 40k fietsen) maar lopen heb ik al moeite met 5K. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Dansmeister:

1 uur geleden zei Lenstra:

Welke triathlon is dat? Grappig genoeg heb ik afgelopen weekend ook besloten dat ik naar een triathlon OS wil gaan toewerken. Fietsen en zwemmen gaat me prima af (ook na elkaar 1.5km zwemmen en 40k fietsen) maar lopen heb ik al moeite met 5K. 

Zou haast bijna een triathlontopic aanmaken, ben hier ook in training. Gaat bij mij vooral om finishen (wel binnen 3 uur), en kan totaal nog niet zwemmen, dus ik ga 'slechts' de kwart doen. De zwemcursus werpt zijn vruchten af, maar ik denk dat een kilometer voorlopig wel voldoende is. Fietsen voorlopig nog niet echt een hoog tempo (+- 25 km/h), wel hoog tijd dat ik de gravelbandjes ga vervangen door wegwielen, scheelt toch weer zo'n 1 à 1.5 km/h. Hardlopen nog weinig problemen, ga begin april de kwart in Rotterdam lopen, richttijd daar is 52/53 minuten. Wel een goede maand geblesseerd geweest (overbelast) en niet functioneel kunnen trainen, dus zit nu helaas nog steeds op het niveau van 1.5 maand terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lenstra:

Deze is in Duitsland. Heb nog steeds als bucketlist om een ironman te doen, dus rammen maar. ;c

Moet vooral flink gas gaan geven op het zwemmen. Ontzettend veel tijd verloor ik daar de vorige keren op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van plan de mogelijkheden te zoeken via mijn werk het fietsplan is flink te misbruiken voor een racefiets.

Ik denk vooral in de zomer als mooi weer te fietsen, maar wil wel het goede materiaal hebben. BUdget is 1000 tot 1500 totaal en daar wil ik graag het volgende voor aanschaffen,

- FIets (Met klikpedalen

- Helm 

- Fietskleding, 3 wielershirts, 2 broekjes

- Goedkope km teller (Ik track wel met telefoon of smartwatch)

- Plakspullen en nieuwe binnenband

- Handschoenen 

- FIetsbril

Is er iemand die mij kan adviseren / aanvullen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei CrisChivu:

Ik ben van plan de mogelijkheden te zoeken via mijn werk het fietsplan is flink te misbruiken voor een racefiets.

Ik denk vooral in de zomer als mooi weer te fietsen, maar wil wel het goede materiaal hebben. BUdget is 1000 tot 1500 totaal en daar wil ik graag het volgende voor aanschaffen,

- FIets (Met klikpedalen

- Helm 

- Fietskleding, 3 wielershirts, 2 broekjes

- Goedkope km teller (Ik track wel met telefoon of smartwatch)

- Plakspullen en nieuwe binnenband

- Handschoenen 

- FIetsbril

Is er iemand die mij kan adviseren / aanvullen?

Als het een fietsplan betreft dan moet het een nieuwe fiets zijn toch? De grote partijen zoals 12GO, Veda, MathSalden en Mantel hebben daar wel altijd goede opties voor. Met dat bedrag zou ik denk ik kijken naar een goede aluminium met nieuwste Tiagra groep, eventueel met een gelukje 105. Pedalen kun je daar ook wel bij halen. Goed laten adviseren voor de hoogte. 

Voor de helm zou ik bij Futurumshop en/of Mantel kijken, zou altijd voor MIPS gaan en een goed merk, voor mij het laatste waar je geld op wil besparen: die twee tientjes extra kunnen letterlijk je leven redden.

Zelf vind ik Decathlon perfect voor dingen als handschoenen, plakspullen, sokken, petje, etc. Ook een goedkope km teller kan je daar zeker halen. Mijn eerste bril van Decathlon vond ik ook meer dan prima, net als een eerste shirtje. Die draag ik wel alleen nog onder een jack ;) 

Dan blijft de rest van de kleding over, belangrijkste vind ik zelf de goede bibshort, daar is heel veel over geschreven, AGU Essential, Rapha Core Bibs en Futurum Joris kan ik allemaal aanraden. Shirtjes interesseren mij niet zoveel dus draag van alles wat. Laatste tip is dat een jack wel handig is om in een felle kleur te hebben, want wanneer je dat draagt is het toch vaak of regenachtig of wat grijziger (en eventueel donker).  

Link naar opmerking
Deel via andere websites