Beppu Geplaatst 10 april 2021 Share Geplaatst 10 april 2021 Zouden de experts hier hun 'schoonmaakritueel' willen delen? Maken jullie bijvoorbeeld na elke tocht je fiets helemaal schoon? Welke middeltjes en attributen/gereedschap gebruik je? Ik woon zelf in een appartement dus heb geen tuin om mijn fiets in af te spoelen met een tuinslang. Wel heb ik een vrij groot balkon, daar staat mijn fiets ook. Afgelopen keren heb ik het telkens met een oude handdoek en wat sop gedaan. Heb nog geen spul voor de ketting dus dat moet ik wel even in huis gaan halen. Ben wel benieuwd hoe anderen (meer ervaren) fietsers dit aanpakken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 10 april 2021 Share Geplaatst 10 april 2021 Ik ben een mooi weer fietser. Dan valt de viezigheid meestal wel mee. Ook maak ik vaak maar een rondje van 1-1,5 uur. Als je tochten gaat maken van honderden kilometers is dat misschien ook anders. Eens in de zoveel tijd maak ik de fiets een keer schoon. Echt niet na iedere rit dus. Ketting smeren doe ik wel wat vaker. Misschien zou ik dat zelfs nog iets vaker mogen doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 14 april 2021 Share Geplaatst 14 april 2021 @Beppu: Ik maak mijn fiets ook bijna nooit schoon. Enkel na een rit in de regen. De ketting (en derailleurwieltjes) maak ik wel wat vaker schoon en ik ga regelmatig met een doekje over de banden om eventuele scherpe stukjes eruit te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 23 april 2021 Share Geplaatst 23 april 2021 @Beppu Ik maak mijn fiets wel wat vaker schoon dan de anderen, probeer het wel elke 3-4 ritten even te doen. Ik vind het prima om thuis te komen, podcast aan te zetten, wat te drinken te pakken en rustig de fiets schoon te maken. Op 10-4-2021 om 17:39 zei Abe: Afgelopen week een triple MTB crankstel gekocht en V-brakes om die fiets in Engeland wat meer richting een gravelbike te maken. Hopelijk lukt het me om het allemaal erop te zetten. Veel mensen zeggen dat het niet zo moeilijk is, of hoeft te zijn. Het is me een beetje tegengevallen. In principe ging het de/monteren van de crankstel (na het aanschaffen van het benodigde gereedschap) vrij soepel, maar ik krijg mijn derailleur niet meer goed afgesteld. De fiets die ik hier heb staan heeft nog wat andere kuren, dus ik wacht nog even met het installeren van V-brakes en het kijken naar andere banden. Eerst maar even zorgen dat mijn achterwiel er weer recht in staat en dat mijn derailleur z'n werk doet. Volgende week keer ik weer huiswaarts, zit er stiekem aan te denken om in Nederland ook een klein projectje te beginnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 Nog steeds fiets ik eigenlijk te weinig. Afgelopen week weer eens op de fiets gezeten (2x). Vooral het tweede rondje was eigenlijk boven mijn kunnen. Ik heb nu ook overal spierpijn in mijn benen. Zo erg heb ik dat volgens mij nog nooit gehad met fietsen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 Ik fiets nu meestal 2 x per week (zaterdag en zondag) als het mooi weer is. Heb sinds vorige week voor het eerst een fiets-gps gekocht, dus kijk er wel naar uit om de komende weken nieuwe routes te leren kennen en hopelijk wat langere 'A naar B tochten' te doen (ipv rondjes in de streek). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 56 minuten geleden zei FlyD: hopelijk wat langere 'A naar B tochten' te doen En hoe kom je dan weer van B nar A uiteindelijk? Je moet toch weer thuis komen, toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 9 minuten geleden zei MisterX: En hoe kom je dan weer van B nar A uiteindelijk? Je moet toch weer thuis komen, toch? Meerijden met mijn ouders. Bv als er een familiefeest is dan ga ik met de fiets heen en brengen zij me daarna terug naar mijn huis. Of ik rijd naar de plaats waar mijn ouders op vakantie zijn (met hun boot) en blijf dan een nachtje slapen en rij de volgende dag terug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Elano Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 Gisteravond ook maar eens aan een fietstocht gewaagd (dit jaar nog niet van gekomen) maar kan het nu wel vernemen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 18 minuten geleden zei FlyD: Meerijden met mijn ouders. Bv als er een familiefeest is dan ga ik met de fiets heen en brengen zij me daarna terug naar mijn huis. Of ik rijd naar de plaats waar mijn ouders op vakantie zijn (met hun boot) en blijf dan een nachtje slapen en rij de volgende dag terug. Ah, slim. Eenzelfde iets heb ik ook wel eens gedaan, al was dat meer een rondje in de vreemde fietsen, dus niet van A naar B, maar als manier om eens ergens anders te rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 4 minuten geleden zei MisterX: Ah, slim. Eenzelfde iets heb ik ook wel eens gedaan, al was dat meer een rondje in de vreemde fietsen, dus niet van A naar B, maar als manier om eens ergens anders te rijden. Ja, ik rijd/reed ook weleens met de auto naar de Ardennen om daar dan een rondje op nieuwe wegen te kunnen doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 juni 2021 Share Geplaatst 7 juni 2021 6 minuten geleden zei FlyD: Ja, ik rijd/reed ook weleens met de auto naar de Ardennen om daar dan een rondje op nieuwe wegen te kunnen doen. Dat is te ver om even heen en weer te rijden voor mij. Ik vermoed 3 uur enkele reis? Ik ben wel eens een weekendje weg geweest in de Ardennen en toen ging de fiets wel mee voor een ritje. Dat is trouwens wel alweer heel wat jaar geleden geweest. Ik zou dat best leuk vinden. Maar ja, als ik nu de 50 km op het vlakke geen eens echt goed kan verwerken, dan moet ik maar niet aan de klimmetjes in de Ardennen beginnen. Heuvel op is sowieso niet mijn ding. Ik heb al moeite met verkeersdrempels, die voelen al aan als bergen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 7 juni 2021 Auteur Share Geplaatst 7 juni 2021 Ik heb dit jaar nog niet op de racefiets gezeten. Vorig jaar september een tocht gemaakt met 2 anderen met heuvels en hele dag regen. Route uitgestippelt om op 1k hoogtemeters te komen. Daarna die fiets in de garage gegooid en nu moet ik hem dus een keer eruit halen en lief voor zijn. Mooi poetsen. Ketting even schoonmaken en smeren. En dan wel weer eens zin om een ritje te maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 8 juni 2021 Share Geplaatst 8 juni 2021 Op 7-6-2021 om 12:54 zei MisterX: En hoe kom je dan weer van B nar A uiteindelijk? Je moet toch weer thuis komen, toch? Ik ben twee weken geleden van Amsterdam naar Nijmegen gefietst, op bezoek bij m'n opa. Koffie gedronken, appeltaart gegeten en uiteindelijk met de trein weer terug. Daar heb ik dan geen problemen mee. Voelde me nog wat ongemakkelijk ivm covid om dat vaker te doen, maar ik vind het wel leuk dat je zo wat verder komt. Goede vriend van mij draait het regelmatig om, die neemt dan de trein (tegen de wind in als het kan ) en fietst zo naar huis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 8 juni 2021 Share Geplaatst 8 juni 2021 Leuk als je naast een station woont, maar het dichtstbijzijnde treinstation (bereikbaar met de rest van het OV) is op zo'n 45 minuten in het OV. Ik vermoed dat de heen (of terug) reis met het OV langer duurt dan de fietstocht zelf. Dan zou ik nog eerder de fiets achterin mijn auto leggen en op die manier ergens in den vreemden gaan fietsen. Maar dat is dan wel een rondje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 8 juni 2021 Share Geplaatst 8 juni 2021 Of je fietst een stukje naar het station, dan neem je een stuk de trein en dan fiets je terug... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Zo. Voor de eerste keer naar Zuid-Limburg geweest om daar een weekendje te gaan fietsen. Heel erg leuk om te doen, totaal wat anders dan wat ik hier in de biljartvlakke polder normaal doe. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lazy Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Ik wil graag gaan beginnen met wielrennen. Door een blessure kan/mag ik niet meer hardlopen en fietsen is een goed alternatief voor cardio. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen.... Ik weet namelijk niet of ik het leuk vind om te doen en wil het eigenlijk gewoon even een maandje proberen om te kijken of ik het wat vind. Dus ik heb geen behoefte eraan om direct een fiets van paar honderd euro te kopen. Heeft iemand een gouden tip voor bijvoorbeeld het leasen of huren van een fiets (goedkoop)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lenstra Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Zelf geen ervaring mee, paar keer een fiets lenen van vrienden of familie is denk ik het gemakkelijkst. Je hebt wel websites zoals wiel-rent.nl, maar daar betaal je ook snel €50 per dag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Een vriend die een racefiets heeft die je een keer kan lenen? Zo ben ik gestart met fietsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lazy Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Heb ik al naar gezocht. In mijn omgeving is het alleen mijn oom die fietst. Alleen die heeft een Bianchi ter waarde van 8.000 euro en die is er niet zo happig op om die aan mij uit lenen ? Waar ik dan weer begrip voor heb.... 10 minuten geleden zei Abe: Zelf geen ervaring mee, paar keer een fiets lenen van vrienden of familie is denk ik het gemakkelijkst. Je hebt wel websites zoals wiel-rent.nl, maar daar betaal je ook snel €50 per dag. Ik ga hier wel even naar kijken. Een keertje 50 euro betalen voor een dagje vind ik te overzien Thanks! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erwin. Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 Of je kijkt ff voor een goedkope 2e hands op marktplaats. Voor mijn fiets heb ik destijds ook maar iets van 80 betaald en is een prima beginnersfiets. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 13 juli 2021 Share Geplaatst 13 juli 2021 (bewerkt) @LazyIk heb een fiets te koop, incl. kleding, helm, schoenen. €150. Banden zijn lek dus dat moet je zelf ff fixen, maar verder echt een prima fiets voor een starter. Heb destijds vrij optimistisch bedacht dat ik lekker ging wielrennen, maar ik blijk daar dus te lui voor te zijn 13 juli 2021 bewerkt door PJHoutman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lazy Geplaatst 14 juli 2021 Share Geplaatst 14 juli 2021 13 uur geleden zei PJHoutman: @LazyIk heb een fiets te koop, incl. kleding, helm, schoenen. €150. Banden zijn lek dus dat moet je zelf ff fixen, maar verder echt een prima fiets voor een starter. Heb destijds vrij optimistisch bedacht dat ik lekker ging wielrennen, maar ik blijk daar dus te lui voor te zijn thanks voor het aanbod PJ. Ik ga denk eerst toch even nog kijken of er een vriend of kennis een fiets te leen heeft voordat ik er eentje ga kopen. ☺️ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 14 juli 2021 Share Geplaatst 14 juli 2021 17 uur geleden zei Lazy: Heb ik al naar gezocht. In mijn omgeving is het alleen mijn oom die fietst. Alleen die heeft een Bianchi ter waarde van 8.000 euro en die is er niet zo happig op om die aan mij uit lenen ? Waar ik dan weer begrip voor heb.... Ik vind dat eigenlijk best raar Is fietsen in jouw omgeving niet populair? Ik kan zo tientallen mensen met racefiets op noemen, waarbij er gerust mensen tussen zitten die hem een keer zouden uitlenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten