Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Je eigen "fietsprestaties"

Gert

Aanbevolen berichten

Persoonlijk geen fan van tweedehands als je ergens niet heel veel kennis van hebt. Zaken als verborgen gebreken zullen je niet opvallen. Ik ben daardoor altijd bang dat je uiteindelijk duurder uit ben.

Ik heb zelf wel eerst naar tweedehands gekeken, mede omdat ik de kennis van een aantal vrienden kon gebruiken die al veel langer een racefiets hadden. Er was toen alleen niet heel veel aanbod dat me aanstond, waardoor ik daarom alsnog voor nieuw ben gegaan. Tot nu toe geen spijt van gehad.

Geen idee of jij ook een vriend hebt die misschien mee kan gaan, omdat hij er verstand van heeft? Dan is tweedehands wel een optie om te overwegen, denk ik. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja goed punt. Tweedehands bij de fietsenmaker is ook altijd nog een optie trouwens, maar goed, dan betaal je wel die premium net als bij een nieuwe. Het is ook mijn eigen enthousiasme dat ik de zoektocht juist heel leuk vind en het vinden van de parel ;) 

Het is wel zo dat als je er wat tijd insteekt dat je volgens mij grote missers moeten kunnen voorkomen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties @FlyD @MisterX @Abe! Blijkbaar ken ik de dame van de advertentie die Abe mij stuurde via via:-D, dus hopelijk kan ik daar vanmiddag even langs. Ga ook nog even bellen met een grote racefietsen zaak hier in de buurt om te vragen of ze nog wat oudere modellen met een 105 groep achter hebben staan voor een mooie prijs.

Komt wel wat bij kijken zeg, even een rondje fietsen. Straks heb ik een fiets staan en dan moet je nog kleren, een helm, schoenen, een zonnebril en noem het allemaal maar op hebben. Hele dure hobby. Wel lekker om straks met het mooiere weer even een rondje te kunnen fietsen. Mooie variatie en combinatie met het hardlopen en boksen (wanneer dat weer opgepakt kan worden).

Mochten jullie nog tips hebben over wat je bijvoorbeeld zeker nodig hebt, of wat minder nodig is, dan hoor ik het uiteraard graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om goedkoop aan kleding te komen is Decathlon een goede optie. Wat ook handig kan zijn is als je via een wielrenner zijn oude kleding pakket kan krijgen/kopen. Die krijgen dat meestal elk jaar opnieuw van hun ploeg. Je mag hier ook mijn oude setjes komen halen als we dezelfde maat hebben, maar dat is misschien wat ver :D

Sowieso nodig:

- Helm

- Schoenen (afhankelijk van het type pedalen)

- Broekje met zeem

- Shirtje

- Reservebandje

- Pompje/bommetjes

- bandenlichters

Bij kouder weer

- Lange broek

- Shirt met lange mouwen

- thermisch onderhemd

Aanraders:

- Zonnebril

- Fietssokken

- Windvestje

- Zadeltasje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om te horen. Heb de advertentie ook ff naar @FlyDgestuurd. 

Qua materiaal heb ik het geluk dat ik dezelfde bouw heb als m'n pa, maar dat hij wat pondjes zwaarder is geworden door de jaren heen dus hij past z'n oudere kleding niet meer: dat zit mij als gegoten :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Abe:

Leuk om te horen. Heb de advertentie ook ff naar @FlyDgestuurd. 

Qua materiaal heb ik het geluk dat ik dezelfde bouw heb als m'n pa, maar dat hij wat pondjes zwaarder is geworden door de jaren heen dus hij past z'n oudere kleding niet meer: dat zit mij als gegoten :D 

@Beppu: Ik ben normaal niet echt een voorstander van 2de hands racefietsen, maar afgaande op de foto's lijkt het me een prima fiets om mee te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei FlyD:

Wat ook handig kan zijn is als je via een wielrenner zijn oude kleding pakket kan krijgen/kopen. Die krijgen dat meestal elk jaar opnieuw van hun ploeg.

Dat vind ik nog wel een goede tip, daar heb ik zelf nooit eerder aan gedacht. Maar dan moet je dus echt contact zoeken met een prof ofzo? Of hoe zou je dit aan moeten pakken? Eigenlijk moet ik zelf namelijk nog een keer wat fietskleding aanschaffen voor als het wat kouder is. Daarvoor heb ik eigenlijk helemaal niets. Ik heb wel arm- en beenwarmers, maar dat lijkt me niet voldoende als het echt wat frisser is. Afgelopen tijd was het vaak rustig, mooi weer buiten, maar een zomertenue met alleen arm/been warmers vind ik dan toch te koud. 

Eens in de zoveel tijd heeft de Aldi ofzo ook wel eens fietskleding in de aanbieding. Ik heb daar wel eens wat gekocht, maar ik vind persoonlijk die broeken niet lekker zetten. Maar voor een ander is het misschien wel een succes. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei MisterX:

Dat vind ik nog wel een goede tip, daar heb ik zelf nooit eerder aan gedacht. Maar dan moet je dus echt contact zoeken met een prof ofzo? Of hoe zou je dit aan moeten pakken? Eigenlijk moet ik zelf namelijk nog een keer wat fietskleding aanschaffen voor als het wat kouder is. Daarvoor heb ik eigenlijk helemaal niets. Ik heb wel arm- en beenwarmers, maar dat lijkt me niet voldoende als het echt wat frisser is. Afgelopen tijd was het vaak rustig, mooi weer buiten, maar een zomertenue met alleen arm/been warmers vind ik dan toch te koud. 

Eens in de zoveel tijd heeft de Aldi ofzo ook wel eens fietskleding in de aanbieding. Ik heb daar wel eens wat gekocht, maar ik vind persoonlijk die broeken niet lekker zetten. Maar voor een ander is het misschien wel een succes. 

Sommige renners zetten dit ook te koop op Facebook of 2dehands. Het moeten geen profs zijn, veel beloften en junioren krijgen ook elk jaar nieuwe kleding.

Afhankelijk van je maat heb ik wel een wintertenue voor je (lange broek en dik shirt met lange mouwen). Ben hier toch mijn kasten aan het leegmaken, dus die mogen zo weg. Laat maar weten als je interesse hebt, dan bekijken we hoe het bij jou kan komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei FlyD:

Om goedkoop aan kleding te komen is Decathlon een goede optie. Wat ook handig kan zijn is als je via een wielrenner zijn oude kleding pakket kan krijgen/kopen. Die krijgen dat meestal elk jaar opnieuw van hun ploeg. Je mag hier ook mijn oude setjes komen halen als we dezelfde maat hebben, maar dat is misschien wat ver :D

Sowieso nodig:

- Helm

- Schoenen (afhankelijk van het type pedalen)

- Broekje met zeem

- Shirtje

- Reservebandje

- Pompje/bommetjes

- bandenlichters

Bij kouder weer

- Lange broek

- Shirt met lange mouwen

- thermisch onderhemd

Aanraders:

- Zonnebril

- Fietssokken

- Windvestje

- Zadeltasje

Pfoeh die spullen voor een lekke band. Dat is mijn grootste nachtmerrie hoor, tientallen kilometers van huis je band lek:-D

Welke maat heb je? Ben opzich wel geïnteresseerd. Net ook bij de fiets gekeken. Die dame heeft er niet heel veel op gefietst, hij zag er ook nog keurig uit voor zover ik dat met het blote oog kon zien. Kan hem ook voor een mooi prijsje op halen van de week, lager dan wat er werd geboden nog zelfs dus erg blij mee. Goede tip @Abe, bedankt. Vind het vrij ziek dat de dame van de advertentie die je stuurde een bekende is (de schoonzus van mijn beste maat:D, kleine wereld).

Komende dagen dus even kijken voor spullen en accessoires. En dan met het mooie weer gaan met die banaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Beppu:

Pfoeh die spullen voor een lekke band. Dat is mijn grootste nachtmerrie hoor, tientallen kilometers van huis je band lek:-D

Welke maat heb je? Ben opzich wel geïnteresseerd. Net ook bij de fiets gekeken. Die dame heeft er niet heel veel op gefietst, hij zag er ook nog keurig uit voor zover ik dat met het blote oog kon zien. Kan hem ook voor een mooi prijsje op halen van de week, lager dan wat er werd geboden nog zelfs dus erg blij mee. Goede tip @Abe, bedankt. Vind het vrij ziek dat de dame van de advertentie die je stuurde een bekende is (de schoonzus van mijn beste maat:D, kleine wereld).

Komende dagen dus even kijken voor spullen en accessoires. En dan met het mooie weer gaan met die banaan.

Shirtjes zijn S en M denk ik, Broeken M en L. Ik ben 1m83, maar redelijk mager.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-3-2021 om 06:54 zei Beppu:

Ik wil in het voorjaar een racefiets aanschaffen. Nu zijn die krengen echt enorm duur. Waar moet ik op letten, wat is belangrijk? Zijn er merken/modellen die jullie mij aan kunnen raden? Ik wil niet boven de 1000 euro komen, liever een stuk minder natuurlijk.

https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wielrenfiets-rc520-shimano-105-met-hydraulische-schijfremmen-blauw/_/R-p-301734?mc=8502389&c=BLAUW

Ga je heel veel plezier aan beleven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei FlyD:

Afhankelijk van je maat heb ik wel een wintertenue voor je (lange broek en dik shirt met lange mouwen). Ben hier toch mijn kasten aan het leegmaken, dus die mogen zo weg. Laat maar weten als je interesse hebt, dan bekijken we hoe het bij jou kan komen. 

Bedankt voor je aanbod, maar ik pas liever iets eerst even in de winkel. Ik merk namelijk dat niet ieder model even goed valt. Dat heb ik trouwens met alle kleding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Dansmeister:

Bedankt voor de suggestie. Heb echter vanmiddag een fiets gekocht:). Nu kijken voor kleding, zonnebril, schoenen etc. Als je daar nog suggesties voor hebt hoor ik dat ook graag. Alle tips zijn mooi mee genomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei MisterX:

Speciale voeding en de fietscomputer zou ik niet als essentieel willen zien. Een simpele km teller is wel leuk, maar vermogensmeter, hartslagmeter etc is allemaal echt niet nodig voor recreanten. 

Heb een garmin sporthorloge voor het hardlopen gekocht. Daar kan ik ook fietsactiviteiten mee tracken. Zo'n apparaatje op de fiets zal een stuk praktischer zijn maar hier kan ik nog wel mee voort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik het zo zeggen: voor een beginner is het niet essentieel, maar het heeft zeker nut. Ik zou daarom eerst kijken of wielrennen je bevalt, voordat je gaat nadenken of een uitgebreide fietscomputer met vermogensmeter, cadans meter etc. Iets voor je is.

Ik heb al die dingen nog steeds niet. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar tot nu toe nooit aangeschaft. Ik vind dat ik daar te weinig voor fiets. Enige waar ik aan denk om aan te schaffen is iets qua navigatie voor als ik in den vreemde ben.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om te lezen @Beppu

Nu we het toch over fietscomputers hebben ( ;c ) dat is zeker geen essentieel onderdeel, maar ik heb tegenwoordig een Bryton 750 en ik maak via Komoot routes en ik vind dat wel echt een toevoeging als je wat langere tochten wilt maken en prettig van A naar B wilt komen. En het is gewoon leuk om mee te spelen. Zie trouwens dat dat ook met een Garmin sporthorloge kan. 

Kennen jullie Zale Online? Dat is volgens mij van oud-prof Ronan van Zandbeek en daar staan af en toe echt goede deals op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-3-2021 om 08:45 zei FlyD:

Fietscomputer is inderdaad zeker niet noodzakelijk. Ik heb (prof)koersen gereden zonder dat ik er een had :D 

Ik heb aan het begin een heel simpele gekocht. Ik kan volgens mij de snelheid, de gemiddelde snelheid, de afstand en de tijd zien. Ik denk dat de opties daar wel bij ophouden. Kostte ook maar een paar tientjes. Die uitgebreidere zijn mij veel te duur voor wat het oplevert. Leuk als je er hele trainingsschema's mee wil maken etc. Maar ik fiets vooral om een leuk rondje te kunnen fietsen, niet om me aan een trainingsschema te houden.

Ik wil binnenkort wel eens experimenteren met mijn mobiel als fietsnavigatie. Kijken wat daar nu precies de mogelijkheden voor zijn. Welke apps ik nodig heb, dat soort dingen. Hier in de buurt kom ik er wel uit, maar als ik ergens ver van huis ga fietsen, heb ik geen idee welke kant ik op wil. In die situatie is fietsnavigatie wel handig. Mijn huidige mobiel is aan vervanging toe, dus die kan ik wel gebruiken op de fiets. Mocht die kapot vallen, dan is er niets aan de hand. Ik denk trouwens dat ik dit maar een paar keer per jaar echt ga gebruiken. 

Op 12-3-2021 om 12:01 zei Abe:

Kennen jullie Zale Online? Dat is volgens mij van oud-prof Ronan van Zandbeek en daar staan af en toe echt goede deals op. 

Zegt me niets. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Abe@FlyD@MisterX @Dansmeister Heb nu bijna alle benodigdheden binnen. Ben alleen niet helemaal tevreden over de zonnebrillen die ik heb besteld. had een goedkoop dingetje van Bol.com die voor geen meter zit, en een bril van Futurum van het met BBB die me niet bevalt. Zit te kijken naar wat brillen op Futurumshop.nl met photochromic glazen. Hebben jullie verder aanraders wat betreft de bril?

bewerkt door Beppu
Link naar opmerking
Deel via andere websites